Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-22, 18:28
Medlem
StigAllans avatar
Har du råkat dra ut någon sladd från routern eller modemet eller vad du nu har?
Citera
2018-06-22, 18:28
Medlem
thenightfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Har ingen tangent med Wi-fi symbol på..
tyvärr.
prova windows 10 åtgärds cenret, symbolen med en sköld liknande sak där har jag/alla med win 10 alla dessa av/på saker
Citera
2018-06-22, 18:30
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Jag råkade ut för ett märkligt problem när jag satt och fick hjälp av data support för mitt internet krånglat så mycket det senaste.
På nått vis måste jag lyckats stänga av Wi-fi på min dator och jag kan inte hitta hur jag får igång det igen.. 😂😂

Hittar inte mina papper på datorn vad det är för modell , tänkte jag skulle googlat på det..
Nån som vet hur jag ska göra för att få igång det igen?
Du kan väl börja med att tala om vilket OS det är, det brukar ju underlätta.

Kolla i enhetshanteraren om du har några enheter som strular, typ nätverkskort och sådant.
Citera
2018-06-22, 18:39
Medlem
BlurryFace69s avatar
Jag har precis bytt till ett nytt modem,
hade kontakt med support då jag bytte
eftersom det var sånt strul innan..

Men när jag skrivit in lösenordet försvann wi-fi istället för att ansluta sig..

Support trodde jag kommit åt nån knapp att stänga av wi-fi..

Jag surfade med min mobils nät på min dator innan o det funka fint..

Nu kan jag inte få fram nått wi-fi nätverk alls . Det är ett rött kryss över den ikonen på datorn ?

Jag har Windows 10..

Asus model 302U Notebook

Jag har startat en annan dator på det nya nätverket nu utan problem, och även min mobil..
Senast redigerad av BlurryFace69 2018-06-22 kl. 18:42.
Citera
2018-06-22, 18:48
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Du kan väl börja med att tala om vilket OS det är, det brukar ju underlätta.

Kolla i enhetshanteraren om du har några enheter som strular, typ nätverkskort och sådant.

Tack!
Jag hitta ett nätverkskort som var
avaktiverat i enhetshanteraten.
Och när jag aktiverade det kunde jag
ansluta till nätverket 😇😇😇
Hur det bara kunde avaktiveras
vet i tusan
men tack för hjälpen

OCH TACK NI ANDRA SOM GAV MIG TIPS O RÅD.. ni är bäst här allså!
Trevlig fortsatt midsommar:🙂🙂
Citera
2018-06-27, 08:29
Medlem
freecsss avatar
Jag får BSOD Critical_Process_Died när jag startar min dator. Vet ej vad som kan ha orsakat felet, va borta från datorn någon timma och när jag kommer tillbaka så har det uppstått. Jag kommer inte in på Windows alls.

• Jag kan inte starta i felsäkert läge, det blir samma fel igen.
  • I kommandocentralen har jag provat skriva sfc/scannow, den startar att scanna men något blir fel och det fungerar inte. DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth går inte att utföra överhuvudtaget.
  • Jag kan inte återställa till några tidigare punkter, jag kan välja en tidigare punkt men när jag ska välja C disken så står det något i stil med "Du måste aktivera systemskydd på den här enheten".
  • Jag kan inte göra en återställning och spara min filer.
  • Jag har inte provat "Start Command Prompt as administrator and type the chkdsk C: /f command followed by Enter. Replace C with the letter of your hard drive partition" då jag inte hänger med på vad jag ska byta ut C mot, är det D?
  • Jag inte provat att göra en full återställning då jag helst vill behålla mina filer.

Tack på förhand
Citera
2018-06-27, 19:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freecss
Jag får BSOD Critical_Process_Died när jag startar min dator. Vet ej vad som kan ha orsakat felet, va borta från datorn någon timma och när jag kommer tillbaka så har det uppstått. Jag kommer inte in på Windows alls.

• Jag kan inte starta i felsäkert läge, det blir samma fel igen.
  • I kommandocentralen har jag provat skriva sfc/scannow, den startar att scanna men något blir fel och det fungerar inte. DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth går inte att utföra överhuvudtaget.
  • Jag kan inte återställa till några tidigare punkter, jag kan välja en tidigare punkt men när jag ska välja C disken så står det något i stil med "Du måste aktivera systemskydd på den här enheten".
  • Jag kan inte göra en återställning och spara min filer.
  • Jag har inte provat "Start Command Prompt as administrator and type the chkdsk C: /f command followed by Enter. Replace C with the letter of your hard drive partition" då jag inte hänger med på vad jag ska byta ut C mot, är det D?
  • Jag inte provat att göra en full återställning då jag helst vill behålla mina filer.

Tack på förhand

Det där problemet är ofta ett drivrutinsproblem, så om du inte bytt hårdvara nyligen kan det vara så. En installation av ett nytt program kan ha utlöst det.

Haft problem innan detta?
Skedde någon ändring på datorn en kort tid innan detta?

Du kan göra en refresh installation. D.v.s bara ominstallera Os`et men lämna allt annat orört och på så sätt ha kvar allt du inte vill bli av med. Efter det uppdaterar du drivisarna eller justerar datorkonfigurationen med utgångspunkt baserat på ovan scenario.
Citera
2018-06-27, 22:04
Medlem
freecsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det där problemet är ofta ett drivrutinsproblem, så om du inte bytt hårdvara nyligen kan det vara så. En installation av ett nytt program kan ha utlöst det.

Haft problem innan detta?
Skedde någon ändring på datorn en kort tid innan detta?

Du kan göra en refresh installation. D.v.s bara ominstallera Os`et men lämna allt annat orört och på så sätt ha kvar allt du inte vill bli av med. Efter det uppdaterar du drivisarna eller justerar datorkonfigurationen med utgångspunkt baserat på ovan scenario.

Har inte haft något problem innan, det senaste som uppdaterades var drivrutinerna till musen. Eventuellt Windows 10 gjort någon uppdatering som jag missat.

När jag försöker återställa datorn men samtidigt behålla mina filer fungerar det helt enkelt inte.
När jag försöker göra en återställning till en tidigare punkt står det på C disken att jag måste aktivera systemskydd och kan inte gå vidare.
Det går inte heller att återgå till en tidigare version.
Så hur ska jag ominstallera? Med Windows på ett USB och boota den vägen?
Citera
2018-06-28, 07:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Med Windows på ett USB och boota den vägen?

Ja eller med en installationsskiva om du nu har en CD/DVD-enhet.
Citera
2018-06-28, 09:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har inte haft något problem innan, det senaste som uppdaterades var drivrutinerna till musen. Eventuellt Windows 10 gjort någon uppdatering som jag missat.

När jag försöker återställa datorn men samtidigt behålla mina filer fungerar det helt enkelt inte.
När jag försöker göra en återställning till en tidigare punkt står det på C disken att jag måste aktivera systemskydd och kan inte gå vidare.
Det går inte heller att återgå till en tidigare version.
Så hur ska jag ominstallera? Med Windows på ett USB och boota den vägen?

Kanske drivisproblem då, eller ett nytt program som skapat instabilitet som till slut visade sig så här.

Precis, Skapa media med en ISO fil och boota som vid vanlig ominstallation - https://www.easeus.com/todo-backup-resource/reinstall-windows-10-without-losing-data.html

Efteråt får du rensa då det kommer finnas en del "Windows old" på datorn som tar upp mycket utrymme.
Citera
2018-07-02, 09:22
Medlem
Autostart Windows 10

Helt plötsligt så får jag upp detta vid varje uppstart av Windows (10 Home).
En rad fönster som det står Enhetsverktyg på, ett fönster för olika enheter som är inkopplade.
Det finns inget under Autostart om detta.
Jag har även laddat ner ett program som heter Startup Manager Windows Free men inte heller där kan man se något speciellt.
Det påminner om det problemet i äldre versioner av Windows när man fick upp Programmappen vid varje uppstart.

Hur kan jag få bort det?
Citera
2018-07-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Helt plötsligt så får jag upp detta vid varje uppstart av Windows (10 Home).
En rad fönster som det står Enhetsverktyg på, ett fönster för olika enheter som är inkopplade.
Det finns inget under Autostart om detta.
Jag har även laddat ner ett program som heter Startup Manager Windows Free men inte heller där kan man se något speciellt.
Det påminner om det problemet i äldre versioner av Windows när man fick upp Programmappen vid varje uppstart.

Hur kan jag få bort det?

Välj kör i menyn, skriv shell:startup tryck enter så får du upp alla autostartande program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in