2018-06-12, 14:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jupp jag försökte använda Linux till helt fel saker kom jag på. Det är det jag menar till TS "vilket är bäst" operatisystemen är bra på olika saker.
Och jag håller givetvis med alla som säger samma sak. Det finns inget OS som är "bäst". Windows har saker som jag älskar och hatar, macOS har det och alla varianter av Linux som jag har testat har det.
Citera
2018-06-14, 22:43
Medlem
Slappfisas avatar
Hjälp!

Jag ska låna ut min lägenhet till en kompis och tänkte ge han tillgång till min dator då den är smidig att använda till tvn. Jag gjorde ett gästinlogg utan lösen och sedan tänkte jag ta bort åtkomsten till mina hårddiskar då jag har massa gott och blandat som jag inte vill att vännen ska ha åtkomst till.

Under säkerhet på disken tog jag först bort "användare" som åtkomst. Märkte att inget speciellt hände när jag var inne på gästinlogget. Kunde fortfarande komma in på disken. Tog där efter bort "Autentiserade användare" som åtkomst. Nu gick det "bättre" eller vad man ska säga. Fick ingen åtkomst längre till de 2 diskar jag ändrat på från gästinlogget.

När jag sedan byter användare och loggar in på mitt eget (Jag är såklart administratör) så är även jag blockad för åtkomst?! Tycker det är konstigt då jag lät administratörer fortfarande ha åtkomst under säkerhet på disken. Nu står det att jag måste ha läsbehörighet för att visa egenskaper på disken. Hur ska jag göra för att få tillbaka åtkomsten?
Citera
2018-06-16, 15:06
Medlem
En liten fråga till de mer insatta sysops:

Av en händelse kom jag in på ett föredrag som handlade om en ganska gammal men uppseendeväckande funktion i Windows 10; Av någon anledning som ingen egentligen vet -då Microsoft inte erkänner tilltaget- har Windows 10 en kernel som består av LxCore. Det är alltså en Linux-kernel som Window 10 kör på under NT-kernel. Denna kärna skall hantera en del av de grundläggande systemen och fungera som vilken Linux-kärna som helst.

Min fråga till sysop är hur det kommer sig att Microsoft plötsligt börjar använda Unix/Linux-kärnor i sina opeativsystem. En delfråga är också om det går att använda denna linux-del som just linux och således få en del väldigt bekväma verktyg som SuperUser? Går det att stänga igen Windows alla gluggar genom att påkalla LxssManager och Root Bus Interface?

Enligt källor skall jag kunna köra LXRUN.EXE och sedan därifrån updatera windows med vanliga sudo apt upgrade. Hur fungerar det här? Jag skall även kunna kalla på LXUser och sedan via vanliga passwd ändra lösenordet för den User jag är inloggad som, i Windowsmiljö?

Är det någon härinne som har utforskat denna LxCore.sys ytterligare?

(Microsoft erkänner dock inte att LxCore.sys är en linuxkärna)
Senast redigerad av Methos 2018-06-16 kl. 15:45.
Citera
2018-06-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slappfisa
Hjälp!

Jag ska låna ut min lägenhet till en kompis och tänkte ge han tillgång till min dator då den är smidig att använda till tvn. Jag gjorde ett gästinlogg utan lösen och sedan tänkte jag ta bort åtkomsten till mina hårddiskar då jag har massa gott och blandat som jag inte vill att vännen ska ha åtkomst till.

Under säkerhet på disken tog jag först bort "användare" som åtkomst. Märkte att inget speciellt hände när jag var inne på gästinlogget. Kunde fortfarande komma in på disken. Tog där efter bort "Autentiserade användare" som åtkomst. Nu gick det "bättre" eller vad man ska säga. Fick ingen åtkomst längre till de 2 diskar jag ändrat på från gästinlogget.

När jag sedan byter användare och loggar in på mitt eget (Jag är såklart administratör) så är även jag blockad för åtkomst?! Tycker det är konstigt då jag lät administratörer fortfarande ha åtkomst under säkerhet på disken. Nu står det att jag måste ha läsbehörighet för att visa egenskaper på disken. Hur ska jag göra för att få tillbaka åtkomsten?

Öppna kontohanteraren som administatör och ändra behörigheterna. Sedan tar du och struntar i Gäst, och gör ett konto som heter likt TV-tittaren. Du sätter denna TV-tittaren som begränsat konto och sedan sätter du en hemkatalog till kontot, dvs en hemmapp som kontot får ha. Sedan nekar du åtkomst till allt utanför denna katalog. En fingerfärdig besökare kan ändå komma åt dina filer via CMD och SuperUser.

(Jag kan ha fel angående nätverksbehörigheter för konto då jag inte har rört Windows sedan Win 7 och dessa kontoinställningar sedan WinNT. )
Citera
2018-06-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vilken jäkla fråga. Är en lastbil bättre än en personbil? Är gummistövlar bättre än sandaler? Det beror ju såklart på dina behov.

Om det är viktigt för dig att många spel fungerar och du inte har kunskap och tid att pula med att få dem att fungera i Linux så är Windows bättre.

Jag spelar spel rätt sällan och värdesätter helt andra saker. För mig är Linux ett oerhört mycket bättre OS än Windows.

De flesta spel fungerar faktiskt skapligt i Linux, tack vare SteamOS. Problemet i spelvärlden är snarare kriget om grafikdrivarna. Det är ett meckel att försöka få Nvidias drivare att fungera skapligt i Linux, ofta pg.a att någon i Linuxvärlden har fått för sig att ladda in öppna nouveau-drivare rakt in i kernel som sedan är ett evigt problem att få bort. Dessa nouveau krockar med Nvidias egna drivare.

Sedan är det bara en lathet från utvecklarna att inte direkt göra spelen till SteamOS (och då till alla linux-distar).
Citera
2018-06-19, 02:03
Medlem
Har en lapptop. kollade film och behövde skita så stängde bara ner skärmen, det tog ett tag och när ja drog upp skärmen igen så låste sig hela datorn, allt blev svart så ja starta om den.
den startar och windows loggan kommer upp men sen blir den svart och är så ett tag tills den startar om igen. gjort så 10 gånger irad nu utan att starta upp.

några ideer vad som kan knullat den?
Citera
2018-06-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2010
Har en lapptop. kollade film och behövde skita så stängde bara ner skärmen, det tog ett tag och när ja drog upp skärmen igen så låste sig hela datorn, allt blev svart så ja starta om den.
den startar och windows loggan kommer upp men sen blir den svart och är så ett tag tills den startar om igen. gjort så 10 gånger irad nu utan att starta upp.

några ideer vad som kan knullat den?

1. Det är inte det minsta 'ballt' att skriva 'ja' istället för 'jag, eller att skriva 'knullat den'!
Inte heller finns det någon som helst anledning att beskriva varför du "stängde ner skärmen", "behövde skita". Hade räckt med bara "jag stängde ned skärmen".
Ditt sätt att skriva på visar enbart på omognad och att du är en dumskalle, vill du framstå som det?!
Uttryck dig som folk så lär du få många fler - och korrekta - svar!

2. HUR gjorde du när du "stängde ner skärmen"? En Laptop har väl ingen separat strömbrytare för bara skärmen?
Du kanske försatte datorn i Stand-By/Vänteläge?
(Hibernate, när datorn spar ned alla startade program/det man har uppe på skärmen, på hårddisken, heter Viloläge i svenska versioner av Win.)

3. Starta om datorn i Felsäkert Läge och se vad som händer.
Kan vara nåt strul med Drivrutinerna för Grafiken, för de sköter även Vänteläge osv.
Citera
2018-06-22, 18:16
Medlem
BlurryFace69s avatar
Wi-fi problem !!

Jag råkade ut för ett märkligt problem när jag satt och fick hjälp av data support för mitt internet krånglat så mycket det senaste.
På nått vis måste jag lyckats stänga av Wi-fi på min dator och jag kan inte hitta hur jag får igång det igen.. 😂😂

Hittar inte mina papper på datorn vad det är för modell , tänkte jag skulle googlat på det..
Nån som vet hur jag ska göra för att få igång det igen?
Citera
2018-06-22, 18:18
Medlem
StigAllans avatar
Är det en laptop så kanske du lyckats aktivera flygplansläge.
Åtgärdas genom att återställa från det läget.
Du kommer åt detta i nätverksinställningar.
Citera
2018-06-22, 18:20
Medlem
b0gfettos avatar
Datormodellen borde stå på en klisterlapp, förmodligen på baksidan av datorn.

Testa FN-tangenten + tangenten med Wifi-symbol på. https://filestore.community.support.microsoft.com/api/images/454173e9-b529-4a55-b798-18ef0ed0f019
Citera
2018-06-22, 18:23
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Datormodellen borde stå på en klisterlapp, förmodligen på baksidan av datorn.

Testa FN-tangenten + tangenten med Wifi-symbol på. https://filestore.community.support.microsoft.com/api/images/454173e9-b529-4a55-b798-18ef0ed0f019

Har ingen tangent med Wi-fi symbol på..
tyvärr.
Citera
2018-06-22, 18:26
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Är det en laptop så kanske du lyckats aktivera flygplansläge.
Åtgärdas genom att återställa från det läget.
Du kommer åt detta i nätverksinställningar.

Inte det heller, det trodde supporten
Han kunde inte hjälpa mig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in