2018-01-13, 10:34
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Förstår inte varför du inte kan använda USB?

Det är ju bara att under starten av datorn, trycka någon F-knapp (oftast), för att få upp en Meny från BIOS, och där välja enhet att Boota från ?!

Eller så går du in i BIOS först, och väljer där att den ska börja försöka Boota från just USB.

Anvisningar för det där lär finnas i din manual, så läs den.

Annars funkar ju både Engångs- och ReWritable DVD (av normalstorlek) att boota från också, men allt går ju betydligt mycket snabbare från USB.

Jag har försökt med det där senast jag rebootade men det fungerade inte eller så fanns inte alternativet (minns inte exakt), eller så gjorde jag något fel. Jag har fått uppfattningen att det inte fungerar på vissa datorer och lagt ner försöken med usb.
Citera
2018-01-13, 11:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag har försökt med det där senast jag rebootade men det fungerade inte eller så fanns inte alternativet (minns inte exakt), eller så gjorde jag något fel. Jag har fått uppfattningen att det inte fungerar på vissa datorer och lagt ner försöken med usb.

Har du inte löst det där ännu!?

På moderna datorer så brukar man inte behöva ändra i BIOS utan det sköts automatiskt. Kan ibland kräva några omstarter innan det funkar. Så funkar det på min som är äldre än din.
Citera
2018-01-13, 11:08
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du inte löst det där ännu!?

På moderna datorer så brukar man inte behöva ändra i BIOS utan det sköts automatiskt. Kan ibland kräva några omstarter innan det funkar. Så funkar det på min som är äldre än din.
Nej jag har en massa skidåkning att se (på datorn) så jag rebootningen får vänta. Usb kommer jag inte att använda. Det fungerar inte.
Citera
2018-01-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108

OM du kan SE din USB-enhet i BIOS-inställningar för BOOTbara-enheter, så funkar det.

Du har sannolikt bara glömt att använda Rufus för att lägga dit en Win10 i BOOTbart skick på USB-stickan!

Hämta alltså Rufus.
Citera
2018-01-13, 19:46
Medlem
ekmannens avatar
På senaste tiden har datorn sparat program uppe tex att när jag startar datorn så startar även chrome upp med sidorna jag var inne på senast? Antar att det har med någon windows update att göra? Någon som vet vart jag ändrar så att när datorn stängs av så ska allt stängas av och inget ska vara kvar när jag startar det igen.
Citera
2018-01-15, 17:21
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Hjälpte inte en uppdatering av drivisar?
Finns det drivisar som har kommit sedan ditt datorköp på dess hemsida så installera dem.

Den absolut senaste W.uppdateringen innehåller förbättrat skydd emot Meltdown/Spectre sårbarheten i Intels och Amd`s processorer. Många Amd processorer fungerade inte med den utan det gav blåskärm.

Kan funka, men ibland sätter Windows på den ändå därför länkade jag till det där programmet som stänger av samt "skyddar" avstängningen.

Så, nu har jag laddat ner och satt igång programmet som blockar Windows Update. Det känns ju otroligt simpel. Fungerar det verkligen?

Tycker du att jag ska ladda ner Driver Booster och köra det även om jag nu har blockat Update?
Senast redigerad av TilleyHat 2018-01-15 kl. 17:26.
Citera
2018-01-15, 17:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Så, nu har jag laddat ner och satt igång programmet som blockar Windows Update. Den känns ju otroligt simpel. Fungerar den verkligen?

Tycker du att jag ska ladda ner Driver Booster och köra den även om jag nu har blockat Update?

100% säkert om du även bockade i - skydda servicen.

Inte om det funkar nu men, gör en systemimage, ladda ner D.B och installera nya drivisar samt kör W.update. Funkar det så är allt bra men om inte så backar du tillbaka. 1 alternativ.
Citera
2018-01-15, 18:19
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
100% säkert om du även bockade i - skydda servicen.

Inte om det funkar nu men, gör en systemimage, ladda ner D.B och installera nya drivisar samt kör W.update. Funkar det så är allt bra men om inte så backar du tillbaka. 1 alternativ.

OK, tack så länge. Jag återkommer om jag behöver mer assistans.
Citera
2018-01-15, 18:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
OK, tack så länge. Jag återkommer om jag behöver mer assistans.

Sämre skydd på dator p.g.a de uteblivna W.uppdateringarna är såklart inte bra men om du BARA ska använda den till Netflix så går det nog bra ändå. Men det finns ju andra åtgärder att vidta annars.
Citera
2018-01-15, 18:30
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Sämre skydd på dator p.g.a de uteblivna W.uppdateringarna är såklart inte bra men om du BARA ska använda den till Netflix så går det nog bra ändå. Men det finns ju andra åtgärder att vidta annars.

Jag ska nog ladda ner Driver Booster och testa uppdatera drivrutinerna och sen göra ett nytt försök att låta Windows uppdatera sig, men nu ska jag titta på lite Netflix.
Citera
2018-01-15, 18:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag ska nog ladda ner Driver Booster och testa uppdatera drivrutinerna och sen göra ett nytt försök att låta Windows uppdatera sig, men nu ska jag titta på lite Netflix.

Låter som en bra idè. Det är ju värt ett försök och när man kan backa tillbaka om det går fel så har man ju inget att förlora, annat än tid. Spara imagen externt är bäst.
Citera
2018-01-17, 10:26
Medlem
Har ett problem med en nyligen köpt bluetooth USB adapter (med APTX/CSR) och Windows 10.

Problemet kommer endast när CSR Harmony Wireless Software Stack mjukvaran (2.1.63.0) är installerad på Windows 10. En mjukvara som förövrigt behövs för att kunna unyttja APTX (48000 hz DVD kvalité) på själva bluetooth adaptern.) Utan mjukvaran, inte heller några problem, men då kan inte den bättre ljudkvalitén utnyttjas.

Till själva problemet då. När jag ska starta om datorn, fastnar Windows 10 p.g.a CSR Harmony mjukvaran. En omstart som normalt sett tar 5 sekunder, tar nu ca. 60 sekunder.

I loggboken händer två saker när datorn ska starta om.

https://ibb.co/hp3vNR
https://ibb.co/jkZfp6

Nån som sitter på en lösning för detta?
Senast redigerad av fonzen 2018-01-17 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in