2018-01-12, 15:00
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Videoguide - https://www.youtube.com/watch?v=PX43Vw31AkQ. Gå in i inställningar och bocka i och ur enligt önskemål sedan sköter det sig självt. Uppdateringar för gaming t.e.x.

Håll ögonen öppna och bocka i och ur rätt vid installationen av Driver Booster!

Support assistant tar hand om en del men inte allt dessutom så brukar den supporten mer eller mindre upphöra efter ett par år, om inte något alarmerande skett som gör att de behöver skicka ut nya drivisar den vägen.

Lite uppdatering: Jag håller återigen på med fabriksåterställning eftersom senaste uppdateringen av Windows 10 på nytt gav en blinkande skärm.

Vad tror du om jag efter fabriksåterställningen stänger av Windows Update i skrivbordsappen "tjänster"? Såg den möjligheten på en av dina länkar från Majorgeeks.
Citera
2018-01-12, 16:31
Medlem
TilleyHats avatar
Ny uppdatering av föregående inlägg:

Jag har provat fabriksåterställning, men nu blinkar skärmen som tidigare och det går alltså inte att göra någonting med datorn. Hopplöst det här! Hur ska jag kunna se vilken version av Windows 10 som är installerad nu när skärmen tokblinkar hela tiden när datorn försöker ansluta till skrivbordet?

Någon Windows 10-skiva har jag inte eftersom den var förinstallerad från fabrik när jag köpte datorn i juni/juli 2016.
Citera
2018-01-12, 16:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Lite uppdatering: Jag håller återigen på med fabriksåterställning eftersom senaste uppdateringen av Windows 10 på nytt gav en blinkande skärm.

Vad tror du om jag efter fabriksåterställningen stänger av Windows Update i skrivbordsappen "tjänster"? Såg den möjligheten på en av dina länkar från Majorgeeks.

Hjälpte inte en uppdatering av drivisar?
Finns det drivisar som har kommit sedan ditt datorköp på dess hemsida så installera dem.

Den absolut senaste W.uppdateringen innehåller förbättrat skydd emot Meltdown/Spectre sårbarheten i Intels och Amd`s processorer. Många Amd processorer fungerade inte med den utan det gav blåskärm.

Kan funka, men ibland sätter Windows på den ändå därför länkade jag till det där programmet som stänger av samt "skyddar" avstängningen.
Citera
2018-01-12, 16:42
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Hjälpte inte en uppdatering av drivisar?
Finns det drivisar som har kommit sedan ditt datorköp på dess hemsida så installera dem.

Den absolut senaste W.uppdateringen innehåller förbättrat skydd emot Meltdown/Spectre sårbarheten i Intels och Amd`s processorer. Många Amd processorer fungerade inte med den utan det gav blåskärm.

Kan funka, men ibland sätter Windows på den ändå därför länkade jag till det där programmet som stänger av samt "skyddar" avstängningen.

Grundproblemet är att jag inte kan göra någonting på datorn pga den blinkande skärmen. Jag kommer inte in på skrivbordet och kan alltså inte ladda ner någonting avseende drivrutiner, etc. Jag kommer bara till inloggningsskärmen och sedan när jag skriver in lösen och datorn försöker ansluta till skrivbordet så börjar den blinka typ en gång varannan sekund. Nu börjar jag ju undra om den verkligen gick tillbaka till fabriksläget eller inte.
Citera
2018-01-12, 16:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Grundproblemet är att jag inte kan göra någonting på datorn pga den blinkande skärmen. Jag kommer inte in på skrivbordet och kan alltså inte ladda ner någonting avseende drivrutiner, etc. Jag kommer bara till inloggningsskärmen och sedan när jag skriver in lösen och datorn försöker ansluta till skrivbordet så börjar den blinka typ en gång varannan sekund. Nu börjar jag ju undra om den verkligen gick tillbaka till fabriksläget eller inte.

Hmm, troligen inte då lösen etc normalt inte finns omedelbart på en fabr.återställd dator utan det skapar man själv efteråt.

Nytt Os a.k.a skiva, dvs W10 s.k ISO filer finns gratis och legalt på nätet. Det brukar funka smidigare att göra en sådan nyinstallation istället för fabr.återställningar som krånglar då och då.
Citera
2018-01-12, 16:56
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag har tänkt nyinstallera Windows 10 och har nu laddat ner en iso-fil med MediaCreationTool. Proceduren var inte riktigt som anvisningarna jag hittade men det var egentligen "omöjligt" att göra fel.
Men dvd skivan blev inte bränd. Jag försökte med två skivor och fick bägge gångerna bekräftat att det lyckats. Men det finns inga filer på skivorna. Jag brände en för två år sen också och jämförde med den.

Frågan är om detta berodde på att skivan var endast 4,7Gb. Det sägs ju att det nya verktyget gör större filer. Iso-filen i sig är var 3,7 eller nåt, sitter ej med dator nu.

Frågan är om jag skall testa en 8,5 Gb dvd. Usb fungerar ej att reboota ifrån. Finns det nån risk att en 3,5 år gammal hp laptop ej kan läsa och skriva på en sådan dvd? Vore det lika bra att reboota med min 2 år gamla skiva?
Citera
2018-01-12, 17:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag har tänkt nyinstallera Windows 10 och har nu laddat ner en iso-fil med MediaCreationTool. Proceduren var inte riktigt som anvisningarna jag hittade men det var egentligen "omöjligt" att göra fel.
Men dvd skivan blev inte bränd. Jag försökte med två skivor och fick bägge gångerna bekräftat att det lyckats. Men det finns inga filer på skivorna. Jag brände en för två år sen också och jämförde med den.

Frågan är om detta berodde på att skivan var endast 4,7Gb. Det sägs ju att det nya verktyget gör större filer. Iso-filen i sig är var 3,7 eller nåt, sitter ej med dator nu.

Frågan är om jag skall testa en 8,5 Gb dvd. Usb fungerar ej att reboota ifrån. Finns det nån risk att en 3,5 år gammal hp laptop ej kan läsa och skriva på en sådan dvd? Vore det lika bra att reboota med min 2 år gamla skiva?

Har du gjort så här - http://www.thewindowsclub.com/windows-10-media-creation-tool-create-installation-media-upgrade.

Fel på skivan?
4,7 ska räcka.

Gör valet "uppgradera" istället och kör en rens efteråt!?
Citera
2018-01-12, 17:43
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Har du gjort så här - http://www.thewindowsclub.com/windows-10-media-creation-tool-create-installation-media-upgrade.

Fel på skivan?
4,7 ska räcka.

Gör valet "uppgradera" istället och kör en rens efteråt!?
Det ser ut som samma procedur. Skivorna är nyinhandlade, möjliga att bränna på fler gånger.
Att uppgradera låter som uppgraderingen från Windows 8 och som inte blev nåt förrän jag nyinstallerade. Eller är denna uppgradering nåt annat?
Vad händer om jag använder en 2 år gammal skiva? Kommer jag att drabbas av många uppdateringar sen eller en enda och omfattande?
Citera
2018-01-12, 17:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det ser ut som samma procedur. Skivorna är nyinhandlade, möjliga att bränna på fler gånger.
Att uppgradera låter som uppgraderingen från Windows 8 och som inte blev nåt förrän jag nyinstallerade. Eller är denna uppgradering nåt annat?
Vad händer om jag använder en 2 år gammal skiva? Kommer jag att drabbas av många uppdateringar sen eller en enda och omfattande?

Jag har för mig att "rewritable" skivor inte går att använda.

Uppgradera enligt media creation tool är lika med nyinstallera på den datorn man använder. Det är bl.a det som "toolet" kan användas till. Läs här - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Några stycken stora, inget likt W7 tiden, men tar ändå tid - kan krångla.
Citera
2018-01-12, 18:05
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Jag har för mig att "rewritable" skivor inte går att använda.

Uppgradera enligt media creation tool är lika med nyinstallera på den datorn man använder. Det är bl.a det som "toolet" kan användas till. Läs här - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Några stycken stora, inget likt W7 tiden, men tar ändå tid - kan krångla.
Ok. Tackar för svaret. Jag kommer kanske att testa en ny engångs dvd. Jag skall läsa länken sen nån gång när jag är hemma vid datorn.
Citera
2018-01-12, 18:18
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Hmm, troligen inte då lösen etc normalt inte finns omedelbart på en fabr.återställd dator utan det skapar man själv efteråt.

Nytt Os a.k.a skiva, dvs W10 s.k ISO filer finns gratis och legalt på nätet. Det brukar funka smidigare att göra en sådan nyinstallation istället för fabr.återställningar som krånglar då och då.

Windows 10 version 1511 (fabriksinställning från sommaren 2016?) verkar fungera nu eftersom skärmen inte blinkar. Jag testar under "tjänster" att inaktivera Windows Update så får vi se vad som händer framöver. Inom parentes kan jag lägga till att denna dator är bara tänkt att används för Netflix, dvs är inte min ordinarie dator (men jag vill ju att den ska fungera optimalt iaf!)

Dags för en cocktail nu, tror jag.
Citera
2018-01-13, 08:02
Medlem
Citat:

Usb fungerar ej att reboota ifrån. Finns det nån risk att en 3,5 år gammal hp laptop ej kan läsa och skriva på en sådan dvd? Vore det lika bra att reboota med min 2 år gamla skiva?

Förstår inte varför du inte kan använda USB?

Det är ju bara att under starten av datorn, trycka någon F-knapp (oftast), för att få upp en Meny från BIOS, och där välja enhet att Boota från ?!

Eller så går du in i BIOS först, och väljer där att den ska börja försöka Boota från just USB.

Anvisningar för det där lär finnas i din manual, så läs den.

Annars funkar ju både Engångs- och ReWritable DVD (av normalstorlek) att boota från också, men allt går ju betydligt mycket snabbare från USB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in