Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 21:11
Windows 10 uppdaterade sig precis, en gigantisk uppdatering.
Stod någonting om ökad säkerhet efter uppdateringen
Och vips, brandväggen blockerar allt helt plötsligt.

Ja, sure, kan man inte komma ut på nätet så är det förstås säkert!
Men, allvarligt, jag kör med Tiny wall och allt har fungerat klockrent tills den här uppdateringen ställde till det.
Stänger jag Windows defender firewall (föresten var det under windows defender innan? Hette väl bara "Windows Firewall" Är det en ny förändring), så koms nätet åt.
Dvs det är brandväggen som spökar.

Reset defaults för brandväggen hjälpte inte heller.

Och, ja, man ska ha Windows firewall aktiv då man kör Tiny wall.
Noterade att upptrafik också blockeras i Windows def.....(orkar inte skriva det vidriga namnet längre), vilket jag inte minns om jag behövde pilla med innan då allt skötts med Tiny Wall. Och jag gissar att tiny wall lägger in dom inställningarna då den väl bara fungerar som ett slags övergripande/överliggande lager som utnyttjar Windows D F.

Återigen så har microsoft lyckats med konstycket att göra livet så genomvidrigt som möjligt med det som är viktigast av allt: Säkerhet!

Edit : Känner mig som en idiot. Ytterligare en omstart behövdes.
En fras som jag upprepat som mantra åt så många andra....
Det roliga var att innan jag gjorde den här uppdateringen så rapporterades om "low memory" och en typ 8 gig användes av Windows defender (eller den service som är "överliggande" för den. Och en omstart var det enda som kunde fixa det.
Tydligen kunde detta ske i samband med en bakom-ryggen uppdatering av windows som ännu inte fått sin omstart.
Fanns inga notifikationer om att Windows skulle starta om eller att en uppdateringprocess hade genomgåtts (datorn var på sen ett par dagar och jag märkte det efter jag kommit hem från jobbet).
Sanslöst att inte kunna ges full kontroll över uppdateringar.
För mycket som sker bakom ryggen!
Så ett par omstarter senare så har jag i alla fall en fungerande maskin. Men nöjd är jag fan inte med W 10, fast jag är mer eller mindre tvingad att köra den!
Senast redigerad av intheloop 2017-12-11 kl. 21:21.
Citera
2017-12-14, 19:26
Medlem
Seiko-2003s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Ursäkta mig men vart sjutton tog 9:a vägen?
Dom hoppade från 8 till 10 för att en 9:a kunde förväxlas med windows 95..
Citera
2017-12-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Edit : Känner mig som en idiot. Ytterligare en omstart behövdes.
En fras som jag upprepat som mantra åt så många andra....
Det roliga var att innan jag gjorde den här uppdateringen så rapporterades om "low memory" och en typ 8 gig användes av Windows defender (eller den service som är "överliggande" för den. Och en omstart var det enda som kunde fixa det.
Tydligen kunde detta ske i samband med en bakom-ryggen uppdatering av windows som ännu inte fått sin omstart.
Fanns inga notifikationer om att Windows skulle starta om eller att en uppdateringprocess hade genomgåtts (datorn var på sen ett par dagar och jag märkte det efter jag kommit hem från jobbet).
Sanslöst att inte kunna ges full kontroll över uppdateringar.
För mycket som sker bakom ryggen!
Så ett par omstarter senare så har jag i alla fall en fungerande maskin. Men nöjd är jag fan inte med W 10, fast jag är mer eller mindre tvingad att köra den!
Känns ju inte som att det är ditt fel utan Windows borde ha rekommenderat omstarten själv.

På egen risk: Inaktivera tjänsten för Windows update så slipper du bli överraskad nästa gång. Och när du har tid över kan du tillfälligt aktivera den för att få ner det senaste.
Citera
2017-12-15, 07:32
Medlem
Hallå!
För ca 2 år sedan köpte jag en ny Hp laptop med Windows 10 installerat. Sedan dess har jag bara använt den för skola och lite slö surfning. Men de senaste två dagarna så har en pop-up ruta kommit upp där det står att min Windows nyckel håller på att löpa ut.
I pop-upen finns det även ett alternativ där man kommer in till inställningar, under fliken "Aktivering".
Där under Aktivering står det "Windows har aktiveras med din organisations aktiveringstjänst".
Jag förstår nada. Vad ska jag göra? Står ingen produktnyckel varken på kvittot, kartongen datorn levererades i eller i någon av de manualer som följde med...

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Citera
2017-12-15, 12:56
Medlem
Seiko-2003s avatar
Sedan den senaste uppgraderingen på windows 10 (en sån där som verkställer vare sig man vill eller inte och håller på en timma minst) så varje gång jag går ur edge webbläsaren så blir skärmen blå och nåt ERROR har inträffat och den börjar rensa nånting med siffror och procenter för att sedan göra omstart. Sedan är allt ok igen... Vad är detta för något skit som kom i och med senaste uppgraderingen för någon vecka sedan. Jag använder vanligtvis chrome men har bank-id på edge.
Citera
2017-12-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seiko-2003
Sedan den senaste uppgraderingen på windows 10 (en sån där som verkställer vare sig man vill eller inte och håller på en timma minst) så varje gång jag går ur edge webbläsaren så blir skärmen blå och nåt ERROR har inträffat och den börjar rensa nånting med siffror och procenter för att sedan göra omstart. Sedan är allt ok igen... Vad är detta för något skit som kom i och med senaste uppgraderingen för någon vecka sedan. Jag använder vanligtvis chrome men har bank-id på edge.

Uppdateringar till Win10 kan man själv ställa in när de ska ske, och om datorn själv, eller ej, ska starta om osv.
Så är det sen flera versioner tillbaks av Win10, så ta dig du en titt i inställningarna för Win Update.

Och BankID på KORT, som det måste handla om här baserat på hur du skriver, är ju på intet sätt 'låst' till bara en enda Webbläsare, utan BankID på KORT installerar man för DATORN, inte för en specifik Webbläsare.

Du har alltså en KORT-läsare i en USB-port, där du har ett BankID KORT du fått av din bank istoppat, eller?

Eller är det kanske så att du istället har Telias gamla NET-ID?
Det var låst till vissa Webbläsare bara.
Men då har man ingen Kort-läsare, utan det instellerades bara som en Fil.

Annars är ju det vanliga att man använder Mobilt BankID, dvs man har det installerat på sin Mobil eller Surfplatta, och startar alltså Mobilt BankID när den sida man är på i sin dator begär att man ska identifiera sig.
Senast redigerad av lbl 2017-12-15 kl. 14:46.
Citera
2017-12-15, 15:23
Medlem
Seiko-2003s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Uppdateringar till Win10 kan man själv ställa in när de ska ske, och om datorn själv, eller ej, ska starta om osv.
Så är det sen flera versioner tillbaks av Win10, så ta dig du en titt i inställningarna för Win Update.

Och BankID på KORT, som det måste handla om här baserat på hur du skriver, är ju på intet sätt 'låst' till bara en enda Webbläsare, utan BankID på KORT installerar man för DATORN, inte för en specifik Webbläsare.

Du har alltså en KORT-läsare i en USB-port, där du har ett BankID KORT du fått av din bank istoppat, eller?

Eller är det kanske så att du istället har Telias gamla NET-ID?
Det var låst till vissa Webbläsare bara.
Men då har man ingen Kort-läsare, utan det instellerades bara som en Fil.

Annars är ju det vanliga att man använder Mobilt BankID, dvs man har det installerat på sin Mobil eller Surfplatta, och startar alltså Mobilt BankID när den sida man är på i sin dator begär att man ska identifiera sig.
OK, tack för informationen. Jag ska kolla inställningarna.
Citera
2017-12-15, 16:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seiko-2003

Det finns olika program med vilka man kan ta kontroll över W.update.

Kör en sfc /scannow.
Prova med att uppdatera drivisar.
Citera
2017-12-15, 22:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Någon som kan läsa av en memory dump fil och hjälpa mig med vad det är som orsakar min bluescreen of death? vore tacksam om någon kunde hjälpa med det.

Har börjat få bad pool caller krasch sen någon vecka tillbaka, har uppdaterat bios och avinstallerat alla drivrutiner och program jag installerat denna månaden men problemet kvarstår, vore tacksam om någon kunnig kunde kolla på min memory dump och hjälpa mig.

Uppdatering, musik och videos m.m. börjar hacka och gå i slowmotion innan kraschen.

Hjälp till självhjälp - https://www.howtogeek.com/163452/everything-you-need-to-know-about-the-blue-screen-of-death/
Citera
2017-12-15, 22:47
Medlem
Hej! Jag hade windows innan på min dator men den strulade och kom inte in på datorn så använde mig utan windows media creational tool för att fixa det via bootup men att repaira funkade inte så jag ladda ner windows helt från nytt och nu har jag inte licens men kan fortfarande använda själva mjukvaran men som ett test verision kan inte ladda ner eller något alls. När jag skriver in min produkt kod så står det att den är fel och när jag felsöker säger den att den har hittat digital licens men att jag behöver ladda ner windows 10 Home. Är helt vilse vet inte hur jag ska kunna ladda ner det när jag är blockad från att ladda ner sålänge det inte är en google app.
Citera
2017-12-15, 22:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyAfroBoy
Hej! Jag hade windows innan på min dator men den strulade och kom inte in på datorn så använde mig utan windows media creational tool för att fixa det via bootup men att repaira funkade inte så jag ladda ner windows helt från nytt och nu har jag inte licens men kan fortfarande använda själva mjukvaran men som ett test verision kan inte ladda ner eller något alls. När jag skriver in min produkt kod så står det att den är fel och när jag felsöker säger den att den har hittat digital licens men att jag behöver ladda ner windows 10 Home. Är helt vilse vet inte hur jag ska kunna ladda ner det när jag är blockad från att ladda ner sålänge det inte är en google app.

Gör vad som sägs, installera Home versionen.
Os`et finner licensen självt efter installation.
Citera
2017-12-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Gör vad som sägs, installera Home versionen.
Os`et finner licensen självt efter installation.

Men hur ska jag ladda ner det när jag inte kan ladda ner något som inte är inom google apps?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in