Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-26, 06:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Windows Update meddelar att jag inte kan få Windows 10 på min dator.
Orsak: Processorn stöds inte.
Processorn är en Pentium 4 och i kravspecen för Win10 står bara att kravet är processor minst 1 GHz. Min kör 3 GHz. Kör för närvarande Windows 7 på den.
Vafför dådå?

Nu har jag googlat och det är verkligen så att Widows 10 inte går att installera på vissa processorer. På min är inte NX-biten aktiv.
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=processor+not+compatible+with+Windows+10

Citat:
On June 1st, Microsoft released the "Get Windows 10" app which appeared in the tray bar next to the clock (denoted by a white Microsoft logo). Unfortunately the "Get Windows 10" app had problems recognizing some CPUs as being compatible with Windows 10, and therefore produced a false negative with an erroneous message stating: "Here's why Windows 10 can not be installed on this PC: The CPU isn't supported."

On June 2nd, Microsoft released an update to fix the "Get Windows 10" app, but the update may not have been automatically downloaded as it was originally marked Optional, then later changed to Recommended. If you have Windows Update set to manually download updates, then you would have to manually select this update to have it installed.

https://www.infopackets.com/news/9619/how-fix-cpu-not-compatible-windows-10-error
Senast redigerad av PeterNoster 2015-09-26 kl. 06:33.
Citera
2015-09-26, 14:23
Medlem
Sedan jaq skaffade windows 10 tappar datorn anslutningen till internet titt som tätt. Oftast går det att "åtgärda" genom felsökaren, står då att nätvärkskortet är inaktiverat och att den aktiverar det och efter det så funkar det igen.

Hittade en annan tråd på internet om detta och då skulle man gå in på enhetshanteraren och kolla på egenskaperna på nätverkskortet, under resurs så skulle alternativet inte vara ibockat att datorn kan försätta kortet i viloläge eller inaktivera det.

Detta var ibockat hos mig, jag bockade ur, problemet fortsätter att komma. sjukt irriterande är det. Jag önskar att jag hade mitt gamla windows just nu. Är det Någon som har samma problem?
Citera
2015-09-26, 15:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjodde
Sedan jaq skaffade windows 10 tappar datorn anslutningen till internet titt som tätt. Oftast går det att "åtgärda" genom felsökaren, står då att nätvärkskortet är inaktiverat och att den aktiverar det och efter det så funkar det igen.

Hittade en annan tråd på internet om detta och då skulle man gå in på enhetshanteraren och kolla på egenskaperna på nätverkskortet, under resurs så skulle alternativet inte vara ibockat att datorn kan försätta kortet i viloläge eller inaktivera det.

Detta var ibockat hos mig, jag bockade ur, problemet fortsätter att komma. sjukt irriterande är det. Jag önskar att jag hade mitt gamla windows just nu. Är det Någon som har samma problem?

Kör en sfc /scannow och uppdatera/ominstallera drivisen.
Citera
2015-09-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Windows Update meddelar att jag inte kan få Windows 10 på min dator.
Orsak: Processorn stöds inte.
Processorn är en Pentium 4 och i kravspecen för Win10 står bara att kravet är processor minst 1 GHz. Min kör 3 GHz. Kör för närvarande Windows 7 på den.
Vafför dådå?
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Det ska visst gå att köra Windows 10 Enterprise med lite modifikation på äldre processorer.
Hur gör NX-stöd Windows säkrare för oss användare?
Citera
2015-09-26, 16:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Hur gör NX-stöd Windows säkrare för oss användare?

Lite info om NX - http://www.thewindowsclub.com/your-pcs-cpu-isnt-compatible-with-windows-8 samt här - https://en.wikipedia.org/wiki/NX_bit

Det är en del av de Os ändringar som gjordes efter W7 för att skapa ett säkrare d.o.
Senast redigerad av 1FF 2015-09-26 kl. 16:50.
Citera
2015-09-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kör en sfc /scannow och uppdatera/ominstallera drivisen.

Jag körde sfc/scannow och fick följande resultat

"Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some
of them. Details are included in the CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. For
example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Note that logging is currently not
supported in offline servicing scenarios."

I loggen tror jag att det är detta som är det corrupta efter genomsökningen? (kan tyvärr inte klistra in hela loggen för den blev tydligen för lång eller så vet jag inte hur man gör)

Summary:
Operation: Detect and Repair
Operation result: 0x800f081f
Last Successful Step: Entire operation completes.
Total Detected Corruption: 1
CBS Manifest Corruption: 0
CBS Metadata Corruption: 0
CSI Manifest Corruption: 0
CSI Metadata Corruption: 0
CSI Payload Corruption: 1
Total Repaired Corruption: 0
CBS Manifest Repaired: 0
CSI Manifest Repaired: 0
CSI Payload Repaired: 0
CSI Store Metadata refreshed: True
Citera
2015-09-26, 17:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag körde sfc/scannow och fick följande resultat

"Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some
of them. Details are included in the CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. For
example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Note that logging is currently not
supported in offline servicing scenarios."

I loggen tror jag att det är detta som är det corrupta efter genomsökningen? (kan tyvärr inte klistra in hela loggen för den blev tydligen för lång eller så vet jag inte hur man gör)

Summary:
Operation: Detect and Repair
Operation result: 0x800f081f
Last Successful Step: Entire operation completes.
Total Detected Corruption: 1
CBS Manifest Corruption: 0
CBS Metadata Corruption: 0
CSI Manifest Corruption: 0
CSI Metadata Corruption: 0
CSI Payload Corruption: 1
Total Repaired Corruption: 0
CBS Manifest Repaired: 0
CSI Manifest Repaired: 0
CSI Payload Repaired: 0
CSI Store Metadata refreshed: True

Då kan DISM fixa det hela - http://www.tenforums.com/tutorials/7808-dism-repair-windows-10-image.html. Hantera drivisen sedan.
Citera
2015-09-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Då kan DISM fixa det hela - http://www.tenforums.com/tutorials/7808-dism-repair-windows-10-image.html. Hantera drivisen sedan.

Testade först att köra en Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth som det stod i tutorialen.
"The component store is repairable.The operation completed successfully." Så det var ju bra antar jag...

Efter det körde jag en Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth och fick resultat
"The component store is repairable.The operation completed successfully."

Körde efter det Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth och då hände detta.

Error: 0x800f081f

The source files could not be found.
Use the "Source" option to specify the location of the files that are required to restore the feature. For more information on specifying a source location, see http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=243077.

The DISM log file can be found at C:\WINDOWS\Logs\DISM\dism.log

Men efter detta förstår jag inte, ska jag själv ladda hem friska filer? eller gömmer dem sig på datorn
Citera
2015-09-27, 12:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Testade först att köra en Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth som det stod i tutorialen.
"The component store is repairable.The operation completed successfully." Så det var ju bra antar jag...

Efter det körde jag en Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth och fick resultat
"The component store is repairable.The operation completed successfully."

Körde efter det Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth och då hände detta.

Error: 0x800f081f

The source files could not be found.
Use the "Source" option to specify the location of the files that are required to restore the feature. For more information on specifying a source location, see http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=243077.

The DISM log file can be found at C:\WINDOWS\Logs\DISM\dism.log

Men efter detta förstår jag inte, ska jag själv ladda hem friska filer? eller gömmer dem sig på datorn

Det hade räckt med att enbart köra "restore health" precis som rekommenderas med fetad rödtext på sidan.

Det finns 2 vägar att gå och den snabbaste och enklaste är att om/reparationsinstallera vilket är enkelt med W10. Så en ominstallering av själva Os`et enbart som alltså lämnar alla dina filer kvar och orörda är vad du behöver göra. Tillämpa - http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-reset-pc
Citera
2015-09-27, 15:04
Medlem
Har varit nöjd med Win10 tills nyligen.

När jag ska uppdatera Geforce Game ready driver så får jag page_fault_in_nonpaged_area och datorn startar om sig (blue screen)

Har googlat men blir inte klokare av det.

Så hjälp uppskattas
Citera
2015-09-27, 16:50
Medlem
Funkar bra för mig iaf än å länge. Inte som Linux dock men bättre än skit 8:an
Citera
2015-09-28, 01:21
Medlem
Enydrions avatar
Har uppgraderat till win 10 igår från win 7, blev microsoft edge tydligen, när man ska flytta det fönstret var brukar ni ta tag med musen nånstans, hittar bara några små små ställen att ta tag i.. mellan + och - tex upptill till höger

läste nånstans att man kan göra en ren nyinstallation, och undrar då hur jag får tag i produktnyckeln så detta kan ske i framtiden om disken pajar eller så?

Verkar funka ganska smidigt hittills... efter att ha letat rätt på alla lösenord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in