Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-07, 17:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Hur lång väntetid är det för oss som ska uppdatera från en tidigare windows-version?

Frågan har varit uppe hur många gånger som helst på forumet. Sök och du finner mer information som då kommer från Microsofts hemsida för Windows 10.
Citera
2015-08-07, 17:54
Medlem
PeterNosters avatar
Nu verkar jag fått ordning på det mesta och jag har ju kvar Windows 7 på en egen hårddisk så jag tänkte ta bort Windows.old som tar 45 GB. Det finns ett diskrensningsprogram men det listar inte "Previous Installation files" eller dess motsvarighet på svenska.

Kan man inte bara ta bord mappen med utforskare?

Edit: Löste sig:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/how-do-i-remove-the-windows-old-folder
Senast redigerad av PeterNoster 2015-08-07 kl. 18:05.
Citera
2015-08-07, 17:55
Medlem
Chucky.s avatar
Har liknande problem som Salgoud. Dock är min en stationär. Men den vägrar starta när den gått ner i viloläge. I 8.1 starta den alltid och jag har inte varit inne och ändrat något. När jag väl kollar står det samma. Bildskärm av efter 25min. Datorn i sömnläge eefter 30min.

Tangentbord och mus lyser men inga knappar funkar. Även när jag klickar i ex Caps lock så tänds/släcks inte lampan.

Det är som om allt är frusit. Allt jag fått göra är att hålla in powerknappen och låta den dö.
Citera
2015-08-07, 18:34
Medlem
PeterNosters avatar
Jag klonade Win7 till en ny hårddisk och installerade Win10 på den nya disken och behöll alla filer.
Med programmet EasyBCD ordnade jag nu så att jag kan bota upp Windows 7 eller Windows 10.

Ett problem som uppstod vara att F-Secure a.k.a. Telias Säker Surf fungerar på Win10 men inte på Win7. Jag stängde av F-secure i msconfig och installerade Avast Free på Win7 istället.

Frågan är om det bara är att installera om F-secure på Win7 eller om Telia anser att det då blir olagligt. Jag tänkte fråga Telia om det men problemet kan ju uppstå för andra program som man kanske vill ha på båda OSen i ett dual boot system.
Citera
2015-08-07, 19:06
Medlem
klickade på windows 10 updaterings/reservations iconen nere i högra hörnet, fick up rutan och clickade på 'börja nu' eller något, sitter på samma ruta med 'arbetar' som snurrat i ja.. 4 timmar nu? Antar att det inte är normalt? Ingen annan information eller hur länge den tänkt göra det finns inte..
Citera
2015-08-07, 20:38
Medlem
Går det att installera 10:an på Intel Celeron CPU 530 @ 1.73GHz (MMX, SSE, EM64T)? Får "Processorn stöds inte."
Citera
2015-08-07, 20:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Går det att installera 10:an på Intel Celeron CPU 530 @ 1.73GHz (MMX, SSE, EM64T)? Får "Processorn stöds inte."

Läs mer om systemkraven -> http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications
Citera
2015-08-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Läs mer om systemkraven -> http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications
Du förstod inte vad jag menade. Installeraren vill inte starta p.g.a. att processorn inte stöds. Övrigt: http://valid.x86.fr/7uw79j
Citera
2015-08-07, 22:15
Medlem
Okej, två frågor. Först den mindre viktiga: Hur i HELVETE stänger jag av auto"-correct" för Internet Explorer i Windows 10? Jag har kunnat det i Windows 8 men det är inte samma sak här tydligen.

Och så till den viktigare grejen då. Min alt-gr har börjat bete sig som alt sedan jag installerat Windows 10. Jag kan inte svära på att det var i just det ögonblicket som jag installerade Windows 10, men grejen är den här: Samma problem inträffade tidigare in Windows 8.1, antingen direkt vid uppgradering eller efter någon Windows Update-uppdatering (jag tror på det senare). Därför körde jag en systemåterställning av datorn innan Windows 10 och la in alla uppdateringar på nytt. Skapade återställningspunkter ifall problemet skulle uppstå igen efter någon uppdatering, och kontrollerade så det inte gjort det med jämna mellanrum.

Hade dock några uppdateringar mot slutet där jag inte kollade och där kan problemet ha smugit sig in. Uppdaterade till Windows 10 och upptäckte till min förskräckelse att altgr nu betedde sig som alt. I on-screen keyboard visar den två alt-knappar, men när jag håller inne den högra och trycker 2 blir det ett snabel-a -- detsamma händer inte med den vänstra.

Till saken hör att jag kör med engelskt visningsspråk för att få Cortana och för att det är bättre om man vill felsöka grejer via Google eller dylikt. Har dock tangentbordsspråk svenska.

Vad fan är dealen?
Citera
2015-08-07, 23:01
Har windows 8.1 men laddar ner windows 10 via windows update.
Kopierar filer till 100%
Drivrutiner 100%
Men sedan vid uppstart händer ngt.

Kommer upp en text: Försöker återställa installationen
Sedan kommer text: Återställer den tidigare versionen av windows

Felkod C1900101-40017

Installationen misslyckades i fasen second_boot med ett fel under åtgärden boot.

Verkar vara ett par med samma problem om man googlar men ej fått bekräftat vad felet beror på.

Någon här inne som skrev att deaktivera ngt med bios, går liksom inte

Ngn vänlig själ kan väl hjälpa till??
Citera
2015-08-07, 23:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-The-Ripper
Har windows 8.1 men laddar ner windows 10 via windows update.
Kopierar filer till 100%
Drivrutiner 100%
Men sedan vid uppstart händer ngt.

Kommer upp en text: Försöker återställa installationen
Sedan kommer text: Återställer den tidigare versionen av windows

Felkod C1900101-40017

Installationen misslyckades i fasen second_boot med ett fel under åtgärden boot.

Verkar vara ett par med samma problem om man googlar men ej fått bekräftat vad felet beror på.

Någon här inne som skrev att deaktivera ngt med bios, går liksom inte

Ngn vänlig själ kan väl hjälpa till??

Förbigå W.update och gör det själv istället, bläddra bakåt lite i tråden så finner du alla verktyg och länkar du behöver.
Citera
2015-08-08, 00:09
Medlem
Hej så jag får ingen windows ikon nere i hörnet som alla verkar få och jag har köpt denna dator färdig med windows 7 home premium, har försökt många saker för att få ikonen men inget funkar. har också testat att ladde ner själva programmet för windows 10 på deras hemsida men det fastnar alltid på 64% och sen stängs programmet ned efter 30 minuter med ett felmedelande. tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in