Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-20, 16:41
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Skummet igenom dom papper som lagts fram i tråden. Finns det någonting särskilt som gör att ni andra inte misstänker att stackars Thomas inte bara har fallit ner i vattnet på fyllan? Det händer ju då och då i denna stad som är omgiven och införlivad av vatten. Han var ju enligt vittnen rätt berusad också.

Men jag kanske har missat något som gör det hela mer mystiskt?

Det märkliga är väl att plånboken hittades utan något i och att någon lyckades ta ut pengar på kortet?
Citera
2025-09-21, 07:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Endast 1000 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Det märkliga är väl att plånboken hittades utan något i och att någon lyckades ta ut pengar på kortet?

Ja det är märkligt.

Hans plånbok hamnade först hos Posten där den sedan kom att hamna hos Polisens hittegodsavdelning. Allt av värde hade stulits som t. ex. Sävenfalks taxileg och bankomatkort.

Vad jag har funderat mycket över är varför det togs ut endast 1000 kr 1997-12-01 och därefter aldrig något mer.
Citera
2025-09-21, 17:38
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad jag har funderat mycket över är varför det togs ut endast 1000 kr 1997-12-01 och därefter aldrig något mer.

en naturlig förklaring är att han själv, berusad på natten, tog ut 1000 kr. Kort därefter tappade han plånboken. Sånt händer.
(Att på den tiden göra bankomatuttag på 1000 kr är i sig inget konstigt, tex om det var tomt i plånboken).

Senare råkade nån hitta plånboken, tog kontanter och annat och slängde den igen.
Ytterligare senare råkade en annan (ärlig) person hitta plånboken och lämnade in den.

Hade Thomas blivit rånad och tvingad hade nog nog beloppet varit högre eller flera uttag hade gjorts. (om det fanns mer på kontot).

Att han därefter aldrig tog ut nåt mer, kan också ha naturlig förklaring (att han var död...)
Citera
2025-09-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
en naturlig förklaring är att han själv, berusad på natten, tog ut 1000 kr. Kort därefter tappade han plånboken. Sånt händer.
(Att på den tiden göra bankomatuttag på 1000 kr är i sig inget konstigt, tex om det var tomt i plånboken).

Senare råkade nån hitta plånboken, tog kontanter och annat och slängde den igen.
Ytterligare senare råkade en annan (ärlig) person hitta plånboken och lämnade in den.

Hade Thomas blivit rånad och tvingad hade nog nog beloppet varit högre eller flera uttag hade gjorts. (om det fanns mer på kontot).

Att han därefter aldrig tog ut nåt mer, kan också ha naturlig förklaring (att han var död...)

Det låter rimligt.

I övrigt funderar jag också på varför det är så lite skrivet om det här. Jag har inte tagit mig igenom hela tråden, men möjligen hamnade han mellan en Davis Cup-seger och att man begärde resning i Palmeärendet? Jag är ju från Stockholm och 21 år gammal vid försvinnandet och har aldrig hört om det.
Citera
2025-09-22, 14:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Otroligt litet omskrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbfarbrorn
Det låter rimligt.

I övrigt funderar jag också på varför det är så lite skrivet om det här. Jag har inte tagit mig igenom hela tråden, men möjligen hamnade han mellan en Davis Cup-seger och att man begärde resning i Palmeärendet? Jag är ju från Stockholm och 21 år gammal vid försvinnandet och har aldrig hört om det.

Vi är många som har frågat oss detta.

Ett fall som jag tidigare helt har missat innan jag läste om det här för över 10 år sedan.
Citera
2025-09-25, 12:14
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Det låter rimligt.

ja det är rimligt. Och bankomatuttaget ger ingen anledning misstänka brott.

Finns inga konkreta spår som tyder på att han utsattes för brott. (Vilket förstås inte helt utesluter brott)

Citat:
I övrigt funderar jag också på varför det är så lite skrivet om det här.

fast det har publicerats en del genom åren,
i tidningar och tv, och nån podd.
Lätt att missa. Och inte lätt minnas allt.
Citera
2025-10-11, 03:10
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
ja det är rimligt. Och bankomatuttaget ger ingen anledning misstänka brott.

Finns inga konkreta spår som tyder på att han utsattes för brott. (Vilket förstås inte helt utesluter brott)

fast det har publicerats en del genom åren,
i tidningar och tv, och nån podd.
Lätt att missa. Och inte lätt minnas allt.

Har du läst dokumenten jag postat? Precis allt pekar mot ett brott.
Citera
2025-10-12, 06:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pekar mot ett brott.

Citat:
Har du läst dokumenten jag postat? Precis allt pekar mot ett brott.

Javisst är det så.

Med mycket stor sannolikhet blev Sävenfalk utsatt för ett mycket grovt brott.
Citera
2025-11-11, 23:35
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för detta Skarparattarn.

Mycket intressant att få ta del av ny den här informationen. Någon gång efter besöket på Den Gröne Jägaren så blev han mördad av en eller flera personer. Jag tror han blev det under den sena kvällen den 30 november. Ev. kan det ha skett kort tid in på det nya dygnet.

Den försvunne var intresserad av öppna en bar i Thailand. Hur som helst dit kom han aldrig. Han blev kvar någonstans i trakterna av Stockholm.

Det mest intressanta enligt mig är att en av dom förhörda är dömd för ett kniv rån i Norrköping 1987.
Citera
2025-11-12, 10:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant uppgift.

Citat:
Det mest intressanta enligt mig är att en av dom förhörda är dömd för ett kniv rån i Norrköping 1987.

Detta är en mycket intressant uppgift som jag inte kände till tidigare.

Helt klart att att en person som begick ett knivrån 10 år tidigare blir av extra stort intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in