2025-08-08, 02:13
Medlem
Skarparattarns avatar
Otroligt tröttsamt att inte fler försöker lösa detta fall.

Jag har plockat ut utredningen 3 gånger.
Citera
2025-08-08, 09:46
Moderator
pudelluss avatar
Utgången rubrik: Thomas Sävenfalk försvunnen sedan 1997

/Mod
Citera
2025-08-08, 20:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Otroligt tröttsamt att inte fler försöker lösa detta fall.

Jag har plockat ut utredningen 3 gånger.

Mycket bra gjort av dig.

Själv försökte jag en gång men blev då förvägrad att ens få ut den maskade versionen. Tappade då lusten att göra ett nytt försök. Finns många andra som har skrivit i tråden som skulle kunna pröva sin lycka.
Citera
2025-08-10, 15:46
Medlem
Inte hunnit läsa allt än, så kanske har det redan tagits upp...

Men jag undrar ändå över mobiltelefonen -som ska ha legat hemma på laddning. Enligt förhör med mamman (tror jag det var?) hade han alltid sin mobiltelefon med sig. I lägenheten fanns även taxiplånbok och taxileg.

Jag läser att flera skriver att han kanske skulle festa vidare, men enligt en artikel i en av länkarna var han nykter när han släpptes av? Står det annorlunda i förhören?

Finns det överhuvudtaget några säkra iakttagelser efter han påstås blivit avsläppt? För annars kan man ju kanske fundera på om just det ens stämmer? Den som körde var alltså inte en kollega, om jag hunnit läsa mig till infon korrekt, utan en fd chef?
Edit: ser nu att han ska ha åkt taxi med någon annan under natten, är det verifierat via kontoutdrag att det var betalt med hans kort och garanterat det datumet? Nuförtiden kan det ju stå ett annat datum på betalningar man gjort, än när man faktiskt använt kortet. Men banken ser kanske korrekt datum oavsett?

Jag kan ha missuppfattat något och kanske har jag missat någon detalj, håller fortfarande på att gå igenom allt i tråden.
Senast redigerad av PIL 2025-08-10 kl. 16:07.
Citera
2025-08-11, 01:25
Medlem
När under kvällen/natten var Sävenfalk hemma?

Nu har jag läst mer och läst om vissa saker flera gånger.

Jag kan konstatera, att enligt polisutredningen så fanns där ett kvitto på en körning i taxiplånboken, som alltså låg hemma, daterat 30 november ca 19-tiden. Efter den sista körningen lämnas bilen på verkstaden. M*ts skjutsar sedan Sävenfalk från verkstaden. Kan Sävenfalk ha hunnit hem mellan sista körningen och verkstaden? Det känns lite konstigt ändå, om han lämnar det tänt hemma och lämnar mobilen, om han hade för avsikt att gå ut efter verkstaden. Tiden när han ska ha lämnat bilen på verkstaden varierar lite, det nämns både vid 19.30 och 20.00. Var han vid verkstaden redan 19.30 bör han knappt hunnit hem, beroende på var körningen gick naturligtvis.
Kan han ha varit hemma senare?

Sävenfalk berättade för M*ts hur bra det gått med taxikörningar i november. Kan han även ha berättat detsamma för taxichauffören som ska ha kört honom senare på natten....? Gick körningen verkligen mellan de platser som angivits i förhör och var det verkligen Sävenfalk själv som betalade resan med sitt kort....?

Taxiresan till den Gröne Jägaren på Götgatan ska ha skett strax efter midnatt. Klockan 01.01 görs ett kontantuttag 3,6 km därifrån. 8 minuter med bil, 44 minuters promenad, enligt min GPS. Så visst är det fullt möjligt att Sävenfalk tar sig dit under denna tid, men varför, när han just ska ha släppts utanför Gröne Jägaren? Att han skulle ha blivit nekad inträde, är ingenting jag kan se någonting om i utredningen. Däremot står det att personalen inte tror att han var där denna kväll/natt. Om han blivit nekad inträde pga fylla, bör väl personal minnas detta, särskilt eftersom de känner igen honom sedan tidigare?

Vad hände egentligen mellan kl 00 till klockan 01?

Det finns ju flera bilder från utredningen, tidigare i tråden, som inte längre fungerar att kolla. Stod det någon ytterligare information där, mot det som syns i de senaste länkarna?
Senast redigerad av PIL 2025-08-11 kl. 01:29.
Citera
2025-08-13, 20:39
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIL
När under kvällen/natten var Sävenfalk hemma?

Nu har jag läst mer och läst om vissa saker flera gånger.

Jag kan konstatera, att enligt polisutredningen så fanns där ett kvitto på en körning i taxiplånboken, som alltså låg hemma, daterat 30 november ca 19-tiden. Efter den sista körningen lämnas bilen på verkstaden. M*ts skjutsar sedan Sävenfalk från verkstaden. Kan Sävenfalk ha hunnit hem mellan sista körningen och verkstaden? Det känns lite konstigt ändå, om han lämnar det tänt hemma och lämnar mobilen, om han hade för avsikt att gå ut efter verkstaden. Tiden när han ska ha lämnat bilen på verkstaden varierar lite, det nämns både vid 19.30 och 20.00. Var han vid verkstaden redan 19.30 bör han knappt hunnit hem, beroende på var körningen gick naturligtvis.
Kan han ha varit hemma senare?

Sävenfalk berättade för M*ts hur bra det gått med taxikörningar i november. Kan han även ha berättat detsamma för taxichauffören som ska ha kört honom senare på natten....? Gick körningen verkligen mellan de platser som angivits i förhör och var det verkligen Sävenfalk själv som betalade resan med sitt kort....?

Taxiresan till den Gröne Jägaren på Götgatan ska ha skett strax efter midnatt. Klockan 01.01 görs ett kontantuttag 3,6 km därifrån. 8 minuter med bil, 44 minuters promenad, enligt min GPS. Så visst är det fullt möjligt att Sävenfalk tar sig dit under denna tid, men varför, när han just ska ha släppts utanför Gröne Jägaren? Att han skulle ha blivit nekad inträde, är ingenting jag kan se någonting om i utredningen. Däremot står det att personalen inte tror att han var där denna kväll/natt. Om han blivit nekad inträde pga fylla, bör väl personal minnas detta, särskilt eftersom de känner igen honom sedan tidigare?

Vad hände egentligen mellan kl 00 till klockan 01?

Det finns ju flera bilder från utredningen, tidigare i tråden, som inte längre fungerar att kolla. Stod det någon ytterligare information där, mot det som syns i de senaste länkarna?

Lägger upp länkar igen i helgen…
Citera
2025-08-13, 21:00
Medlem
Nu vet jag ingenting om fallet men kan tala om att dörrvakterna på jägarn den tiden var galna.
Han kan mycket väl blivit nekad inträde trots att han var nykter.
Typ fel färg på skosnörena.
Senast redigerad av Betongfeeling 2025-08-13 kl. 21:01. Anledning: Stavfel
Citera
2025-08-14, 00:11
Medlem
Vem är/var Peter Englund f.74 som betalade notan för Thomas och det engelsktalande sällskapet med sitt kort? I ett kort förhör säger han att han INTE var på restaurangen aktuell helg men de redovisade slip?
Citera
2025-08-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Vem är/var Peter Englund f.74 som betalade notan för Thomas och det engelsktalande sällskapet med sitt kort? I ett kort förhör säger han att han INTE var på restaurangen aktuell helg men de redovisade slip?
Datumet på slipen stämde ju ej, den var väl från den 6/12. Och det datumet säger han sig ha varit där.
Senast redigerad av PIL 2025-08-14 kl. 00:25.
Citera
2025-08-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Lägger upp länkar igen i helgen…
Tack! Ser fram emot att få läsa mer.
Citera
2025-08-26, 03:05
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIL
Tack! Ser fram emot att få läsa mer.

Har nyligen flyttat ska leta fram papprena sen lägger jag upp allt igen.
Citera
2025-08-27, 17:40
Medlem
Faustik-Funks avatar
Skummet igenom dom papper som lagts fram i tråden. Finns det någonting särskilt som gör att ni andra inte misstänker att stackars Thomas inte bara har fallit ner i vattnet på fyllan? Det händer ju då och då i denna stad som är omgiven och införlivad av vatten. Han var ju enligt vittnen rätt berusad också.

Men jag kanske har missat något som gör det hela mer mystiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in