2024-03-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Håller med!

Kör jag på den rörliga så är också frågan hur snabbt de kan tänkas börja sänka räntan efter RBs besked, för det kommer såklart halta en del.

Skillnaderna mellan rörligt och bundet två år för mig:

Rörligt (4.49) 14 644 kr/mån efter skattereduktion.

Två år (3.70) 13 070 kr/mån efter skattereduktion.

Min fru går på mammaledighet nu också så visst vore det kanske tryggt att ha bundet

Ni har väl koll på att ni är berättigade amorteringsfritt under föräldraledigheten?
Citera
2024-03-12, 01:10
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoone1
Ni har väl koll på att ni är berättigade amorteringsfritt under föräldraledigheten?

Nja, det är väl bara om de ekonomiska förutsättningarna har förändrats efter att man tog lånet som det kan bli aktuellt? Det borde rimligen utesluta personer som är föräldralediga redan när de köper ett hus.
Citera
2024-03-12, 07:01
Bundet 3 månader i taget, efter rabatter 4.43
Väldigt bra för en vanlig svensson har jag fått höra av vänner.
Citera
2024-03-12, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Väldigt bra! Vilken bank? Tillägg till vanliga rabatten, tex grönt bolån eller liknande?
Citera
2024-03-12, 07:39
Medlem
Babajis avatar
Band på 3 år till 3,95% för ett år sedan, således två år kvar. Tiden får väl utvisa om det var klokt rent ekonomiskt, men jag har åtminstone sovit gott om natten det senaste året.
Citera
2024-03-12, 07:48
Medlem
Citat:

Låter bra men lite beroende på lånets storlek och andra åtagande.

Men får jag ponera att du har ett lån på över 2 mille och det motsvarar 60% belåningsgrad?
Är det så är det OK. Har du lägre skule eller högre belåningsgrad är det väldigt bra.
Själv har jag 4.6% på 3 månader men jag har svårt att få lägre då jag har mindre en 1 mille i lån, så det handlar inte om stora pengar. Har tittat runt lite men med 30% belåningsgrad mindre en 1 årslön i skuld och har mer tillgångar i banken jämfört med bollånet verkar det vara kört med alla banker då skulden i sig själv är för låg.
Den bästa räntan får man om man har stora lån kombinerat med ett högt värderad säkerhet och goda inkomster.
Citera
2024-03-12, 08:00
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Väldigt bra! Vilken bank? Tillägg till vanliga rabatten, tex grönt bolån eller liknande?

Det är Nordea efter förhandling pga tillgångar, bolån, familj m.m.
Citera
2024-03-12, 08:04
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Låter bra men lite beroende på lånets storlek och andra åtagande.

Men får jag ponera att du har ett lån på över 2 mille och det motsvarar 60% belåningsgrad?
Är det så är det OK. Har du lägre skule eller högre belåningsgrad är det väldigt bra.
Själv har jag 4.6% på 3 månader men jag har svårt att få lägre då jag har mindre en 1 mille i lån, så det handlar inte om stora pengar. Har tittat runt lite men med 30% belåningsgrad mindre en 1 årslön i skuld och har mer tillgångar i banken jämfört med bollånet verkar det vara kört med alla banker då skulden i sig själv är för låg.
Den bästa räntan får man om man har stora lån kombinerat med ett högt värderad säkerhet och goda inkomster.

Har 1.5 för tillfället efter amortering.
Citera
2024-03-12, 08:15
Medlem
Citat:
Har 1.5 för tillfället efter amortering.

Då kan jag bara konstatera att du lyckats bra i din förhandling. Men försök titta lite på kommande amorteringstakt, risken är att om ditt lån sjunker mer framför allt om du hamnar under millen, så får du en lägre rabatt vi nästa förhanling.
Har försökt med några banker, och fick faktiskt förslaget så sent som i januari att ev. öka min skuld till 50% belåningsgrad då 1.5 mille för att få en lägre ränta. Men jag avstod.
Citera
2024-03-12, 08:54
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nja, det är väl bara om de ekonomiska förutsättningarna har förändrats efter att man tog lånet som det kan bli aktuellt? Det borde rimligen utesluta personer som är föräldralediga redan när de köper ett hus.
Hmm, intressant. Vi köpte hus när en av oss var föräldraledig och jag vill minnas att banken bara kollade på våra löner även om en av oss gick på föräldrapenning. Nu låg vi inte nära något slags lånetak vilket såklart kan bidra men jag fick uppfattningen av att föräldraledigheten inte påverkade lånesumman.

Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Du köpte huset våren 2022, när allt stod på topp, och din 2-åring löper ut nu. Tveksamt om du ens kan byta bank då nästa bank kommer göra en egen bedömning av värdet, och köpte du på toppen våren 2022 med 85% belåning så ska det mycket till om inte värdet har gått ner enligt banken, varpå dom kommer neka dig då det i deras ögon blir över 85% belåningsgrad.
Görs en omvärdering av bostaden vid bankbyte även inom de 5 åren där det amorteringsgrundande värdet ligger fast?
Citera
2024-03-12, 10:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Görs en omvärdering av bostaden vid bankbyte även inom de 5 åren där det amorteringsgrundande värdet ligger fast?

Ja. Det är två olika värden:

1. Marknadsvärdet. Här gör den nya banken sin egen värdering, och på denna värdering baseras kreditbeslutet.
2. Amorteringsgrundande värde. Detta värde ligger still i ditt exempel, och grundar minimivärdering (men banken kan kräva högre amortering av kreditskäl).
Citera
2024-03-12, 15:35
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Då kan jag bara konstatera att du lyckats bra i din förhandling. Men försök titta lite på kommande amorteringstakt, risken är att om ditt lån sjunker mer framför allt om du hamnar under millen, så får du en lägre rabatt vi nästa förhanling.
Har försökt med några banker, och fick faktiskt förslaget så sent som i januari att ev. öka min skuld till 50% belåningsgrad då 1.5 mille för att få en lägre ränta. Men jag avstod.

Tack. Har hört detsamma.

Tänker dock storsatsa på amortering och bli skuldfri, ränta är verkligen inte kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in