2024-03-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multiply
Har lån på 4,2.
Inköpt för 5 150 000. Värderad till +5 400 000
Bunden ränta som löper ut i April (2,69)

Belåningsgrad vid köp 85%
Faktisk belåningsgrad nu ca 78%

Vad borde jag kunna räkna med för löpande? Är 4 blankt för aggressivt? Har Nordea i dagsläget.
Om det är rörligt du tänker dig ska du nog vara glad om du får under 5% med dina förutsättningar hos Nordea.

Du köpte huset våren 2022, när allt stod på topp, och din 2-åring löper ut nu. Tveksamt om du ens kan byta bank då nästa bank kommer göra en egen bedömning av värdet, och köpte du på toppen våren 2022 med 85% belåning så ska det mycket till om inte värdet har gått ner enligt banken, varpå dom kommer neka dig då det i deras ögon blir över 85% belåningsgrad.
Citera
2024-03-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Tänkte förhandla om vårt bolån för nån vecka sedan då jag såg att snitträntan (rörlig ränta) för januari var 4,65% hos Länsförsäkringar Bank.
Vi har idag ca 2,8milj till 4,94% ränta hos Länsförsäkringar.
Har givetvis rörlig ränta.

Fick till svar från banken att vår ränterabatt (1%) går ut sista Maj, så innan dess kan vi inte omförhandla vårt bolån.

Trodde rörligt bolån var just omförhandlingsbart, men det verkar ändå som man är låst till lånet 1 år...?

Är det på riktigt att det funkar så med rörligt bolån eller kan jag kringgå detta på nåt vis?

Hur hög belåningsgrad och hur mycket kapital har du kopplat till dem?

Hade uppföljningsmöte igår med SEB och blev erbjuden:

1.5% rabatt på deras rörliga = 4.49%
0.77% rabatt på deras tvååring = 3.70%

Då hade de som krav att all tjänstepension inkl allt sparande i ISK, fonder etc hamnar i deras portfölj.
Citera
2024-03-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten

Då hade de som krav att all tjänstepension inkl allt sparande i ISK, fonder etc hamnar i deras portfölj.

Belåningsgraden var 70% när vi köpte huset för 2,5 år sen.

Vi har lite sparande hos dom mest för att vara Guldkund, då får man full rabatt på deras försäkringar (hemförsäkring, bil etc).
Har vårt stora sparande på Avanza annars.
Citera
2024-03-09, 18:27
Medlem
Citat:

Jäkligt bra erbjudande båda två. Finns nog inget rätt eller fel (förrän efteråt givetvis), behöver komma minst 3 sänkningar innan du är på samma nivå som bundna, sedan ska det komma ytterligare sänkningar innan du "tjänat in" skillnaden. Tveksamt om du hinner det på två år.
Citera
2024-03-10, 11:39
Medlem
Multiplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Om det är rörligt du tänker dig ska du nog vara glad om du får under 5% med dina förutsättningar hos Nordea.

Du köpte huset våren 2022, när allt stod på topp, och din 2-åring löper ut nu. Tveksamt om du ens kan byta bank då nästa bank kommer göra en egen bedömning av värdet, och köpte du på toppen våren 2022 med 85% belåning så ska det mycket till om inte värdet har gått ner enligt banken, varpå dom kommer neka dig då det i deras ögon blir över 85% belåningsgrad.

1) Lägenhet, inte hus.
2) Värderat till mer än vi köpte för.
3) Fått svar från en aktör på 4,78 utan att vi börjat förhandla.
Citera
2024-03-10, 12:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElBomber
Tja, mitt bundna lån på 2,1 procent går tyvärr ut nu i Maj.

670K ungefär i lån, belåningsgrad på cirka 60%.

På nätet ger dom mig en pissig jävla ränterabatt på typ 0,09% så det landar på typ 4,9% (1 år)

Tänkt binda på 1 eller 2 år. Vad tror ni jag kan få rimligtvis och hur förhandlar jag? Går det bra genom telefon? Kan man flytta bolånet till en annan bank utan att själv byta bank helt?

Vad förväntar du dig att du ska få i ränta? Du har för lite i bolån för att ens kunna förhandla dig till en Bättre ränta. Du Kommer förmodligen få din pissränta som du kallar den för.
Citera
2024-03-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vad förväntar du dig att du ska få i ränta? Du har för lite i bolån för att ens kunna förhandla dig till en Bättre ränta. Du Kommer förmodligen få din pissränta som du kallar den för.

Kan rekommendera att kolla med Skandiabanken, Stableo eller någon annan
Citera
2024-03-11, 00:12
Medlem
Citat:
Jäkligt bra erbjudande båda två. Finns nog inget rätt eller fel (förrän efteråt givetvis), behöver komma minst 3 sänkningar innan du är på samma nivå som bundna, sedan ska det komma ytterligare sänkningar innan du "tjänat in" skillnaden. Tveksamt om du hinner det på två år.

Håller med!

Kör jag på den rörliga så är också frågan hur snabbt de kan tänkas börja sänka räntan efter RBs besked, för det kommer såklart halta en del.

Skillnaderna mellan rörligt och bundet två år för mig:

Rörligt (4.49) 14 644 kr/mån efter skattereduktion.

Två år (3.70) 13 070 kr/mån efter skattereduktion.

Min fru går på mammaledighet nu också så visst vore det kanske tryggt att ha bundet
Citera
2024-03-11, 00:19
Medlem
Citat:
Håller med!

Kör jag på den rörliga så är också frågan hur snabbt de kan tänkas börja sänka räntan efter RBs besked, för det kommer såklart halta en del.

Skillnaderna mellan rörligt och bundet två år för mig:

Rörligt (4.49) 14 644 kr/mån efter skattereduktion.

Två år (3.70) 13 070 kr/mån efter skattereduktion.

Min fru går på mammaledighet nu också så visst vore det kanske tryggt att ha bundet
Helt klart. Kör du rörligt nu och får 4,49% så har du första perioden april-juni, hinner det bindas om på 3 mån till innan RB eventuellt sänker i juni, så har du 6 mån till den räntan innan sänkningen ger effekt. Då har redan 1/4 av löptiden på tvååringen redan gått.

Även om RB skulle sänka mer och snabbare än marknaden tror så är det värt en del för tryggheten i ditt läge också, så jag hade personligen kört på 2 år.
Citera
2024-03-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multiply
1) Lägenhet, inte hus.
2) Värderat till mer än vi köpte för.
3) Fått svar från en aktör på 4,78 utan att vi börjat förhandla.
3) från Nordea verkligen?
2) från en mäklare ja, men har banken godtagit den värderingen? Kan skilja en hel del, särskilt senaste två åren.
Citera
2024-03-11, 07:07
Medlem
Citat:
Helt klart. Kör du rörligt nu och får 4,49% så har du första perioden april-juni, hinner det bindas om på 3 mån till innan RB eventuellt sänker i juni, så har du 6 mån till den räntan innan sänkningen ger effekt. Då har redan 1/4 av löptiden på tvååringen redan gått.

Även om RB skulle sänka mer och snabbare än marknaden tror så är det värt en del för tryggheten i ditt läge också, så jag hade personligen kört på 2 år.

Ja det är lite jobbigt läge. När man läser vad alla experter säger så tror många på en rörlig boränta kommer ligga runt 3.5 - 4 innan årets slut.

Vi kommer få tillträde till vårat hus den 15e maj, om det kan ha betydelse i ditt resonemang
Citera
2024-03-11, 07:30
Medlem
Multiplys avatar
Citat:
3) från Nordea verkligen?
2) från en mäklare ja, men har banken godtagit den värderingen? Kan skilja en hel del, särskilt senaste två åren.

Nej Nordea gav 4,89 så rätt nära det du sa.
Det blir nästa fråga. Bankerna går ju ofta på Valuegardsifrror och klart de är missvisande för nuläget om det varit stormigt senaste 12. Får se vad dom säger men har egna värderingar som underlag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in