2023-09-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ingår bolåneskydd i det ? Tror ert erbjudande är okej.

vi har det sen gammalt hos HB. Vi har säkert sämre ekonomi än er, så vi har blivit erbjudna 4,95 på rörlig 3 mån och 4,79 för 2 år och 4,65 för 3 år.

Vi skulle bundit för länge sedan men min man ville annorlunda. Fast jag tror faktiskt vi borde binda på 2 eller 3 år nu ändå. Räntan kommer öka i år och nästa år. Kanske sjunka 2025 om jag förstått allt rätt. Samt vad händer om kriget eskalerar?

Jag jagar inte runt bland andra banker eftersom man måste ha mer resurser för att vara intressant.
Pratade med en bankman på SHB idag, dom kommer börja erbjuda 2 år utan någon ränteskillnadsersättning från och med denna veckan. Listpriset är 4,94, så det är bättre än vad ni får på rörligt med rabatt, och ni kan när som helst lösa bort lånet utan kostnad. Eller binda om på annan bindningstid. Ni kan tex låsa på 2 år, när rörliga räntan väl börja gå ner igen kan ni välja rörligt, om det så är efter 1 år.

Väldigt smart drag av banken får jag säga. Tror nog fler storbanker kommer följa efter.
Citera
2023-09-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetalCraft
Har både SEB & Handelsbanken som erbjudit 4,63% på 2,8milj.
Vet inte riktigt om det är så bra. Vill helst ner till 4,3. Vad tror ni andra?
Tyvärr, 4,30% kan du glömma nu mer. Tänk även på att erbjudandet om 4,63% är innan bankerna agerat på Riksbankens höjning förra veckan, så det kommer inom kort bli ~4,88%.

Som jag svarade i ett annat inlägg ovan, kolla med SHB igen vad dom kan erbjuda på 2 år, och kör på det. Fråga även SEB om dom kan matcha SHBs upplägg.
Citera
2023-09-27, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Pratade med en bankman på SHB idag, dom kommer börja erbjuda 2 år utan någon ränteskillnadsersättning från och med denna veckan. Listpriset är 4,94, så det är bättre än vad ni får på rörligt med rabatt, och ni kan när som helst lösa bort lånet utan kostnad. Eller binda om på annan bindningstid. Ni kan tex låsa på 2 år, när rörliga räntan väl börja gå ner igen kan ni välja rörligt, om det så är efter 1 år.

Väldigt smart drag av banken får jag säga. Tror nog fler storbanker kommer följa efter.

Jag läste nyss i DN och Handelsbankens hemsida. Det du säger stämmer. Så då känner jag att valet av löptid är givet för vår del.
Citera
2023-09-27, 13:32
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:

Fler banker bör följa efter.
Har just bundit 1 år i Sparbank/Swedbank men hade velat binda längre, om jag kunnat ändra efteråt.
Citera
2023-09-27, 21:02
Medlem
Citat:

Citat:
Tyvärr, 4,30% kan du glömma nu mer. Tänk även på att erbjudandet om 4,63% är innan bankerna agerat på Riksbankens höjning förra veckan, så det kommer inom kort bli ~4,88%.

Som jag svarade i ett annat inlägg ovan, kolla med SHB igen vad dom kan erbjuda på 2 år, och kör på det. Fråga även SEB om dom kan matcha SHBs upplägg.

Har bollat bankernas erbjudande mot varandra tills de blev irriterade på mig till slut. SEB höjde listräntan till 5,99% men vi erhåller 4,52% rörligt. Fick ett års kort/bank avgifter helt fritt och 6 månaders bolåneskydd gratis. Det fick vi nöja oss med.

Handelsbanken ville kasta på oss 4,65% "bundet i 2 år", det ni just pratat om. Erbjöd till slut 4,58 men kunde inte lova den räntan i med att de väntar en höjning efter riksbankens senaste höjning.

Därför blev 1,47% rabatt hos SEB ganska givet.
Citera
2023-09-27, 21:23
Medlem
Citat:
Har bollat bankernas erbjudande mot varandra tills de blev irriterade på mig till slut. SEB höjde listräntan till 5,99% men vi erhåller 4,52% rörligt. Fick ett års kort/bank avgifter helt fritt och 6 månaders bolåneskydd gratis. Det fick vi nöja oss med.

Handelsbanken ville kasta på oss 4,65% "bundet i 2 år", det ni just pratat om. Erbjöd till slut 4,58 men kunde inte lova den räntan i med att de väntar en höjning efter riksbankens senaste höjning.

1,47 är en väldigt bra rabatt, dock en riksbankdhöjning bort så är du ikapp tvååringen på SHB. Får säga att 4,65 är extremt bra på 2 år för att vara SHB, du måste ha något bankerna värnar om att behålla!
Är du redan kund hos SHB kan dom lösa det snabbt, då borde du kunna binda innan månadsskiftet. Högst troligt kommer ingen höjning förrän efter helgen, så det skulle ge dig två dagar att lösa allt med banken.
Citera
2023-09-27, 22:20
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Bra jobbat! Såg att det var 2,8 mille men vad var belåningsgraden?
Citera
2023-09-27, 22:47
Medlem
Citat:
1,47 är en väldigt bra rabatt, dock en riksbankdhöjning bort så är du ikapp tvååringen på SHB. Får säga att 4,65 är extremt bra på 2 år för att vara SHB, du måste ha något bankerna värnar om att behålla!
Är du redan kund hos SHB kan dom lösa det snabbt, då borde du kunna binda innan månadsskiftet. Högst troligt kommer ingen höjning förrän efter helgen, så det skulle ge dig två dagar att lösa allt med banken.

Har egentligen ingen större kapital (miljoner), men argumenterade med att vi kan samla vårt sparande hos SEB. Sjabblade om långsiktighet, och att de borde se oss som en investering över tid. Det gav resultat.

Vi kommer tyvärr inte hinna binda lånet. Då vi får tillträde om ett par veckor, och pengarna betalas ut på tillträdesdagen. Därför hade räntan hos SHB redan stuckit. 4,65% skulle därför inte vara aktuellt längre. Därmed blev SEB det bättre alternativet, även OM riksbanken höjer i November.

Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Bra jobbat! Såg att det var 2,8 mille men vad var belåningsgraden?

Belåningsgraden är 85%. Vi tänkte att det är bättre att behålla ett par hundratusen som buffert, än att minska belåningsgraden. Det hade i det stora inte gjort någon större skillnad. Dessutom har vi en större trygghet, och behöver inte sälja av fonder.
Citera
2023-09-27, 22:50
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
.Belåningsgraden är 85%. Vi tänkte att det är bättre att behålla ett par hundratusen som buffert, än att minska belåningsgraden. Det hade i det stora inte gjort någon större skillnad. Dessutom har vi en större trygghet, och behöver inte sälja av fonder.

Ok nice. Det ger en annan hopp om att kunna få till något liknande på hög belåningsgrad om ett år när den bundna löper ut.

Har inte heller lust att sälja av fonder för att amortera ner.
Citera
2023-09-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ok nice. Det ger en annan hopp om att kunna få till något liknande på hög belåningsgrad om ett år när den bundna löper ut.

Har inte heller lust att sälja av fonder för att amortera ner.

Får man fråga vad du har i bolån och bank?

Själv ska jag vara ärlig med att säga att jag INTE är någon erfaren förhandlare. Precis som sambon är vi förstagångsköpare. Har dock god ekonomi (bra löner), inga lån förutom studielån. Har kunnat ha en sparkvot på 60% av vår gemensamma inkomster de senaste 2 åren.

Tryckte hårt på detta, och att banken inte tjänar på om vi byter bank om ett år pga. missnöje. Att vi kan tänka oss buffert- och framtids-spara hos SEB. Hon gav sig till slut.

Lycka till!
Citera
2023-09-27, 23:03
Medlem
Citat:
Har egentligen ingen större kapital (miljoner), men argumenterade med att vi kan samla vårt sparande hos SEB. Sjabblade om långsiktighet, och att de borde se oss som en investering över tid. Det gav resultat.

Vi kommer tyvärr inte hinna binda lånet. Då vi får tillträde om ett par veckor, och pengarna betalas ut på tillträdesdagen. Därför hade räntan hos SHB redan stuckit. 4,65% skulle därför inte vara aktuellt längre. Därmed blev SEB det bättre alternativet, även OM riksbanken höjer i November.

Belåningsgraden är 85%. Vi tänkte att det är bättre att behålla ett par hundratusen som buffert, än att minska belåningsgraden. Det hade i det stora inte gjort någon större skillnad. Dessutom har vi en större trygghet, och behöver inte sälja av fonder.
Båda är väldigt bra erbjudanden, rätt eller fel vet du först i efterhand.

Vill bara nämna, då inte alla känner till detta: det går att räntesäkra lånet redan nu i ditt fall, så länge kontrakt är skrivet och tillträdesdag är satt, så går det att lösa. Kommer bli ett påslag på 0,01 till 0,03% ungefär, beroende på hur långt fram tillträdet är.
Citera
2023-09-27, 23:09
Medlem
Citat:
Båda är väldigt bra erbjudanden, rätt eller fel vet du först i efterhand.

Vill bara nämna, då inte alla känner till detta: det går att räntesäkra lånet redan nu i ditt fall, så länge kontrakt är skrivet och tillträdesdag är satt, så går det att lösa. Kommer bli ett påslag på 0,01 till 0,03% ungefär, beroende på hur långt fram tillträdet är.

Skrev det till en annan i forumet. Jag är absolut ingen expert, och jag vet inte riktigt om det är bra erbjudande då jag inte har något att jämföra med. Men det verkar ju på er som att det är bra erbjudanden.

Att det går att räntesäkra hade jag ingen aning om. Dock spelar det kanske ingen roll just nu, då SEB höjde listräntan idag. Då lär vi inte se någon höjning förrän i Nov, och vår ränta höjs först i slutet av januari. Men vi hoppas att RB är återhållsam med den sista höjningen.

förövrigt känns det skevt att sitta idag och påpeka att 4,5% ränta är bra. Sinnessjuka pengar som man bara bränner upp. Hoppas vi ser 1-2% igen om 3-5 år.
Senast redigerad av MetalCraft 2023-09-27 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in