Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-24, 20:18
  #157
Medlem
kofotskentas avatar
Efter att ha letat lite hittade jag denna:
http://www.nt.se/opinion/debatt/ford...-10185482.aspx
(Ber om ursäkt ifall denna postats tidigare.)

Hyffsat tveksam om denna artikel är speciellt uppriktig.

Imamen:
"Islam betyder fred"

Jag vet inte jag...
från Wikipedia:
"Termerna muslim och islām syftar i Koranen på det allmänna tillståndet hos var och en "som underkastar [eller 'har underkastat'] sig" respektive "underkastelse under Guds vilja".[12] I sura 3:19 heter det till exempel "För Gud är [den sanna] religionen underkastelse under Hans vilja" (Innad-Dīna 'indallāhil-'Islām)."

Så visst, EFTER att man underkastat sig islam -> fred!


Imamen igen:
"Koranen lär att det inte finns något tvång i religionen"
(???? inte ens något???)

"att strid enbart är tillåtet i självförsvar"
(antifascism är också "självförsvar")

"och att överträdelser mot civilbefolkningen är förbjuden"
(För alla som tror rätt kanske).

"Det står till och med att ett sådant krig syftar till att skydda andra religiösa minoriteter, då även kyrkor, kloster och tempel ska beskyddas"
(så länge ickemuslimen betalar speciell skatt: jizya)


Hmm..kan hända att jag är obotligt skeptisk mot islam och att det förblindar mig, svårt det här...

Jag har ändå till slut kommit fram till att just denna imam talar med kluven tunga så att det bara stänker om det.
Citera
2014-09-24, 22:32
  #158
Medlem
Alla vi sveriges muslimer stödjer självklart IS, både med pengar och i tankarna! Inom snart är dom runt om i Europa och ge det 2-3 år så har även större delen av Sverige underkastat sig islam
Citera
2014-09-24, 23:48
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Du är ju helt tappad, ett folkmord är när en grupp systematiskt dödar folk från en annan grupp i syfte att utrota dessa.
Men för dig så existerar det inga folkgrupper, hur kan det då pågå folkmord? enligt dig så är alltså varje enskilt mord ett folkmord, men det är din egen definition och det är det som vi försöker förklara för dig.

Ingen här har påstått att det som USA gör i Irak är rätt och riktigt. Vi försöker bara reda ut begreppet.
Ja va fan. Man jan ju inte som antirasist och stenkastarvänster göra skillnad på folk och folk. Således är folkmord att se som mord på folk och folk syftar här på både folk som grupp men även folk som individ. Tänk på att 87% stödjer denna tes enligt aftonbladet...
Minns Kjell Bergkvist i "Ha ett underbart liv"...
- asså, det är precis vad folk säger om dig.
- folk - det skulle vara din mamna då...
Citera
2014-09-25, 17:03
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Satt precis och googlade på artiklar och nyheter ang vad muslimer i sverige anser om IS utan att hitta en enda artikel om det. Det finns ett fåtal artiklar (ofta ledarsidor) som kritiserar IS, men inget som kommer uttalat från "svenska muslimer".


Suck, jag skulle gissa att anledningen att svergies enade muslimer inte har en åsikt är för att dom bara existerar I eran förvirrade konspirationsteorier.
Citera
2014-09-25, 18:20
  #161
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Suck, jag skulle gissa att anledningen att svergies enade muslimer inte har en åsikt är för att dom bara existerar I eran förvirrade konspirationsteorier.
Nja nog är de alltid en ganska stor grupp ändå i Sverige. Sedan finns det ju alltid folk som känner tillhörighet även om man inte är aktiv medlem i något förbund.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mus...er-egna-lagar/
Citera
2014-09-25, 19:37
  #162
Medlem
Ironwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Jag talade inte om ledarna men ja det finns flertalet islamiska ledare som har gjort detta. Vidare hade du bara för ett par veckor sedan stora protester från muslimer mot IS i USA men det passar kanske inte din agenda?

Återigen, det finns ingen "Kristen" påtaglig hotbild, särskilt inte i Sverige (Som är vad jag pratar om) - så Svenskar har absolut ingen anledning att protestera mot något som utförs i "Deras religions" namn.

Och det är de islamiska ledargestalterna, de mest lärde inom islam, som också i slutändan bestämmer vad islam är och står för - så jag är intresserad av vilka av dem som öppet tagit avstånd från IS (Och den typen av ideologi de för).

Det är ju bra att det finns muslimer som är emot IS, men det jag undrar över är inte huruvida det finns ett antal som är emot (För det finns det så klart). Jag undrar om det faktiskt finns en folklig upprördhet, a la' Norrmän vs. Breivik när det begav sig, och om inte - varför?

Jag undrar också om de ledande krafterna inom islam i arabvärlden anser muslimer som är emot denna sorts stereotypiska terrorhandlingar som hedningar eller troende muslimer.
Citera
2014-09-25, 20:03
  #163
Medlem
Badassmfokas avatar
All religion som har en viss byråkrati med maktfigurer osv är inte längre än religion, det är en slags fittig politisk rörelse för makt utan hänsyn till någonting med religion som täckmantel. Sionism och katolska kyrkan T. ex troligen mer så och historiskt mycket värre än IS hunnit vara.

Inte för att IS verkar jättekloka heller, men jag tror vi (vi västvärlden) har andra saker att oroa oss för inom våra egna regeringar med de banker och företag som styr dem.

IS och många muslimer i mellanöstern hatar oss av ytterst enkla anledningar som i själva verket inte har något alls med religion att göra. Det är synd bara att den bild de har av de flesta eller alla västerlänningar är vad de ser i sina egna länder vilket är till extremt stor del våld, bomber och allt möjligt äckel.
Saker som Wikileaks har självklart bara kunnat visa toppen av isberget på den saken.
__________________
Senast redigerad av Badassmfoka 2014-09-25 kl. 20:09.
Citera
2014-09-25, 20:03
  #164
Medlem
Alltså alla muslimer stödjer indirekt IS. IS verkar för att islam ska ta över världen och en muslim har inget att frukta från dem. Glöm inte bort att mena har varit krig och förödelse så länge religionen funnits och är den stora orsaken till att de fortfarande lever kvar i medeltiden. De enda som tagit ett steg framåt i området är Israel. Muslimer vill ha krig runt omkring sig, de vill sparka på minoriteter och de vill trycka upp sin äckliga religion i ansiktet på alla de möter och visa sin gemenskap. Varför skulle de annars bära slöjan?
Citera
2014-09-25, 20:17
  #165
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankex1
Alltså alla muslimer stödjer indirekt IS. IS verkar för att islam ska ta över världen och en muslim har inget att frukta från dem. Glöm inte bort att mena har varit krig och förödelse så länge religionen funnits och är den stora orsaken till att de fortfarande lever kvar i medeltiden. De enda som tagit ett steg framåt i området är Israel. Muslimer vill ha krig runt omkring sig, de vill sparka på minoriteter och de vill trycka upp sin äckliga religion i ansiktet på alla de möter och visa sin gemenskap. Varför skulle de annars bära slöjan?
Inser du inte att vi västerlänningar redan har gjort det du säger IS och ALLA muslimer vill göra?

Vi har inte bara försökt vi har lyckats rätt jävla bra.
Sedan Rom tog sig an kristendomen och skapade katolska kyrkan för CA 1700 år sedan har vi så gott vi möjligen kan systematiskt dödat och utplånat alla som tillhör en annan religion genom hela Europa och kört svärd igenom hela städer, inte bara det utan även förstört och bränt upp extrema mängder med text och föremål som har med annan religion att göra så att kunskapen om dem för alltid ska glömmas.

Och inte heller bara annan religion utan all sorts kristendom som inte ger auktoritet till katolska kyrkan, det har funnits många.
Vi försökte även med detta i Mellanöstern under korstågen men där tog det stop, synd va?
__________________
Senast redigerad av Badassmfoka 2014-09-25 kl. 20:23.
Citera
2014-09-25, 20:53
  #166
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Bor inte i Sverige, åkt ner till Arabien för att hjälpa dessa heliga krigare!
Jag gläder mig i förskott till att Obama snart har smält ner dig till en liten boll av benrester och bajs.
Välkommen till Sverige igen? Skulle inte tro det. Stanna och brinn!
Ont: Helt uppenbart att Sveriges muslimska föreningar står på terroristrnas sida eftersom de inte tar klart avstånd specifikt för dessa när frågan ställs eller i rent spontana sammanhang. Alltså är det frågan om draksådd när vi tillät moskébyggen med mera. Jag får det inte till något annat.

Angående irakier i Sverige, så hatar de självklart ISIS och tar avstånd, i alla fall en som jag pratat med som har släkt där som inte kan ta sig ut. Föreningar är en annan femma. Att tiga är att samtycka.
Citera
2014-09-25, 21:41
  #167
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Problemet är att våra (well, USA:s, västvärldens) bästa vänner i Mellanöstern är fundamentalistiska feodala diktaturer, typ Saudi. Sekulära, progressiva regimer har av tradition varit Sovjetallierade och iom murens fall blev dessa upplysta despoter herrelösa fiender till väst (eller snarare till Bush, både Sr och Jr, och hans Texasanhang med främsta intresse att hålla oljeflödet uppe MEN samtidigt hålla oljepriset högt, tricky pryl... men mha 9-11 och liknande kunde det fixas).

I den hatade Assads Syrien fick kristna och sekulära skydd och rättigheter. I Saddams Irak kunde kvinnor vandra på gatorna i kortkort, det gick bra att käka fläsk och ta ett järn, han kostade sig t o m på att ha en kristen utrikesminister (T Aziz) - no big deal.

Alltså: "vi" har varit på fel sida i detta spel i ett kvartssekel. Och nu skördar vi frukterna av det - IS härjningar, flyktingexplosionen mm.
Citera
2014-09-25, 23:52
  #168
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Inser du inte att vi västerlänningar redan har gjort det du säger IS och ALLA muslimer vill göra?

Vi har inte bara försökt vi har lyckats rätt jävla bra.
Sedan Rom tog sig an kristendomen och skapade katolska kyrkan för CA 1700 år sedan har vi så gott vi möjligen kan systematiskt dödat och utplånat alla som tillhör en annan religion genom hela Europa och kört svärd igenom hela städer, inte bara det utan även förstört och bränt upp extrema mängder med text och föremål som har med annan religion att göra så att kunskapen om dem för alltid ska glömmas.

Och inte heller bara annan religion utan all sorts kristendom som inte ger auktoritet till katolska kyrkan, det har funnits många.
Vi försökte även med detta i Mellanöstern under korstågen men där tog det stop, synd va?

Fast vi nordbor har en protestantisk bakgrund. Våra förfäder har krigat mot katoliker. Hur menar du att din text ovan berör oss?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback