Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-23, 23:36
  #193
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Det som skrämmer mig med sk moderata muslimer är att de, i vart fall sunniterna, säger "javisst fördömer jag IS men..." och så lägger de till något om hur elaka USA eller NATO är eller så svarar de att "De där tortyrfilmerna man ser, dom är falska!". Det finns en slags ursäktande attityd mot IS terror och brott mot mänskligheten hos väldigt många moderata muslimer.

Det som skrämmer mig mest är att vi har enormt många moderata muslimer i Sverige. Så länge de är nöjda med tillvaron så kommer de antagligen inte bråka i onödan.

Men vad händer när de slutar vara nöjda?

Påfallande ofta har terrorister i Europa varit moderata muslimer som radikaliserats. Undersökningar visar att de muslimer som fötts i Europa är mer religiösa än sina föräldrar. Det är oerhört oroväckande.

Vad händer om radikala imamer får mer inflytande över dem?

Samtidigt som svenskar blir allt färre så blir muslimerna allt fler. Vi står inför en total demografisk omvälvning av samhället. Det innebär inte nödvändigtvis en samhällskollaps men i takt med att allt fler generationer muslimer föds i Sverige desto mer makt och inflytande kommer de att kräva.

För att citera religiösa muslimer i min närhet, båda är i 25 års åldern, mannen är shia och kvinnan (i hijab) är sunni. Båda är från Irak men födda i Sverige och båda har svensk akademisk examen. De ansåg själva att skolor måste börja servera halal och att samhället i större grad borde anpassas för muslimska sedvänjor. När jag argumenterade mot detta så kom ett ganska överraskande svar "Vi är en del av det här samhället vi med, vi är många, vi betalar skatt och arbetar och vi är svenskar. Självklart ska vi få vara med och påverka samhället, vi är ingen liten minoritet och vår krav är inte orimliga om man betänker andra mindre grupper som samhället anpassas efter."

Och på något sätt har de ju rätt. De är ingen liten minoritet, de är en del av samhället osv. Samtidigt så känns det som väldigt moraliskt förkastligt att det svenska folket måste börja ta hänsyn till människor som kommit hit på vår nåder. Så ser dock inte de infödda utomeuropeiska invandrarna. De känner ingen tacksamhet eller skuld - och varför skulle de - de valde inte att födas här. Och även om deras föräldrar dragit snyfthistorier för att få stanna så har de ofta en helt annan historieskrivning inom den egna familjen, att man kommit för att arbeta, dvs arbetskraftsinvandring, och att man därmed inte är skyldiga Sverige något.
__________________
Senast redigerad av Rosa-Pantern 2015-10-23 kl. 23:41.
Citera
2015-10-24, 01:30
  #194
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Det som skrämmer mig med sk moderata muslimer är att de, i vart fall sunniterna, säger "javisst fördömer jag IS men..." och så lägger de till något om hur elaka USA eller NATO är eller så svarar de att "De där tortyrfilmerna man ser, dom är falska!". Det finns en slags ursäktande attityd mot IS terror och brott mot mänskligheten hos väldigt många moderata muslimer.

Mycket bra skrivet... det är precis detta som invandringsfrågan handlar om, men som 7klöverns representanter och väljare inte har insett... den enda vägen som IMO kan utgöra en väg framåt och ut ur detta upptornande intellektuella mörker som islam utgör är den moderna koranforskningen inom "project coranica" i tyskland... det kommer dock inte att kunna förhindra en mängd religiösa motsättningar och våldsdåd här i Sverige mellan radikala muslimer och ickemuslimer precis som sker i alla andra länder där islam möter andra religioner och kulturer, men utgör dock en strimma hopp om en framkomlig väg för förståelsen av islams rötter och därmed även en mental utväg för de "moderata muslimer" som till äventyrs kanske funderar över varför saudiaraberna förvandlar mekka till ett kulturdemolerat religiöst samtidsland...
Citera
2015-10-24, 02:04
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Det som skrämmer mig med sk moderata muslimer är att de, i vart fall sunniterna, säger "javisst fördömer jag IS men..." och så lägger de till något om hur elaka USA eller NATO är eller så svarar de att "De där tortyrfilmerna man ser, dom är falska!". Det finns en slags ursäktande attityd mot IS terror och brott mot mänskligheten hos väldigt många moderata muslimer.

Det som skrämmer mig mest är att vi har enormt många moderata muslimer i Sverige. Så länge de är nöjda med tillvaron så kommer de antagligen inte bråka i onödan.

Men vad händer när de slutar vara nöjda?

Påfallande ofta har terrorister i Europa varit moderata muslimer som radikaliserats. Undersökningar visar att de muslimer som fötts i Europa är mer religiösa än sina föräldrar. Det är oerhört oroväckande.

Vad händer om radikala imamer får mer inflytande över dem?

Samtidigt som svenskar blir allt färre så blir muslimerna allt fler. Vi står inför en total demografisk omvälvning av samhället. Det innebär inte nödvändigtvis en samhällskollaps men i takt med att allt fler generationer muslimer föds i Sverige desto mer makt och inflytande kommer de att kräva.

För att citera religiösa muslimer i min närhet, båda är i 25 års åldern, mannen är shia och kvinnan (i hijab) är sunni. Båda är från Irak men födda i Sverige och båda har svensk akademisk examen. De ansåg själva att skolor måste börja servera halal och att samhället i större grad borde anpassas för muslimska sedvänjor. När jag argumenterade mot detta så kom ett ganska överraskande svar "Vi är en del av det här samhället vi med, vi är många, vi betalar skatt och arbetar och vi är svenskar. Självklart ska vi få vara med och påverka samhället, vi är ingen liten minoritet och vår krav är inte orimliga om man betänker andra mindre grupper som samhället anpassas efter."

Och på något sätt har de ju rätt. De är ingen liten minoritet, de är en del av samhället osv. Samtidigt så känns det som väldigt moraliskt förkastligt att det svenska folket måste börja ta hänsyn till människor som kommit hit på vår nåder. Så ser dock inte de infödda utomeuropeiska invandrarna. De känner ingen tacksamhet eller skuld - och varför skulle de - de valde inte att födas här. Och även om deras föräldrar dragit snyfthistorier för att få stanna så har de ofta en helt annan historieskrivning inom den egna familjen, att man kommit för att arbeta, dvs arbetskraftsinvandring, och att man därmed inte är skyldiga Sverige något.

Ja, och det är också det som varit meningen från början. Invandringens syfte har från början varit att utrota Europeerna och deras kulturer. Nu vet ni invandrare det, hur känns det? känns det bra?

Folk pratar om en fri värld med öppna gränser, men den finns inte. Alla andra länder vaktar sina gränser benhårt och majoriteten av folk i världen är uber rasister.

Bara idioterna i Sverige som riskerar sina efterlevandes liv och säkerhet alldeles frivilligt.

Det enda svenskarna kan göra nu är att försöka föröka sig så de blir fler än muslimerna, men det kommer aldrig gå om vi fortsätter ha en regering som aktivt motarbetar oss samtidigt som de främjar muslimer.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2015-10-24 kl. 02:29.
Citera
2015-10-24, 02:14
  #196
Medlem
Tina7894s avatar
Kristna i Syrien har blivit - och blir - förföljda av muslimer. Trakasserier och förföljelse har varit vardagsmat för dem där. Varför ska då Sverige ge Syrianska muslimer en fristad här?! Vilken typ av hjälp och humanitär insats skulle vi svenskar ha kunnat få i ett muslimskt land, om det hade varit omvända förhållanden?
Citera
2015-10-24, 02:15
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Det som skrämmer mig med sk moderata muslimer är att de, i vart fall sunniterna, säger "javisst fördömer jag IS men..." och så lägger de till något om hur elaka USA eller NATO är eller så svarar de att "De där tortyrfilmerna man ser, dom är falska!". Det finns en slags ursäktande attityd mot IS terror och brott mot mänskligheten hos väldigt många moderata muslimer.

Det som skrämmer mig mest är att vi har enormt många moderata muslimer i Sverige. Så länge de är nöjda med tillvaron så kommer de antagligen inte bråka i onödan.

Men vad händer när de slutar vara nöjda?

Påfallande ofta har terrorister i Europa varit moderata muslimer som radikaliserats. Undersökningar visar att de muslimer som fötts i Europa är mer religiösa än sina föräldrar. Det är oerhört oroväckande.

Vad händer om radikala imamer får mer inflytande över dem?

Samtidigt som svenskar blir allt färre så blir muslimerna allt fler. Vi står inför en total demografisk omvälvning av samhället. Det innebär inte nödvändigtvis en samhällskollaps men i takt med att allt fler generationer muslimer föds i Sverige desto mer makt och inflytande kommer de att kräva.

För att citera religiösa muslimer i min närhet, båda är i 25 års åldern, mannen är shia och kvinnan (i hijab) är sunni. Båda är från Irak men födda i Sverige och båda har svensk akademisk examen. De ansåg själva att skolor måste börja servera halal och att samhället i större grad borde anpassas för muslimska sedvänjor. När jag argumenterade mot detta så kom ett ganska överraskande svar "Vi är en del av det här samhället vi med, vi är många, vi betalar skatt och arbetar och vi är svenskar. Självklart ska vi få vara med och påverka samhället, vi är ingen liten minoritet och vår krav är inte orimliga om man betänker andra mindre grupper som samhället anpassas efter."

Och på något sätt har de ju rätt. De är ingen liten minoritet, de är en del av samhället osv. Samtidigt så känns det som väldigt moraliskt förkastligt att det svenska folket måste börja ta hänsyn till människor som kommit hit på vår nåder. Så ser dock inte de infödda utomeuropeiska invandrarna. De känner ingen tacksamhet eller skuld - och varför skulle de - de valde inte att födas här. Och även om deras föräldrar dragit snyfthistorier för att få stanna så har de ofta en helt annan historieskrivning inom den egna familjen, att man kommit för att arbeta, dvs arbetskraftsinvandring, och att man därmed inte är skyldiga Sverige något.

Vad du missar är att de fanatiska muslimerna hatar ALLA ANDRA muslimer -- ffa moderata muslimer och shia som man anser endast förtjänar döden. Kristna hatar man inte så mycket förutsatt att de betalar skyddsskatt. Att en muslim som är missnöjd i Sverige skulle bli fanatisk IS-anhängare är alltså osannolikt. Däremot kan han ju bli till en arg muslim som hatar Sverige. Detta inte pga "islam" utan pga att folk brukar bli arga och bittra om de upplever att de inte får det de har rätt till, vilket t.ex. SDs väljare är exempel på.

Vad gäller halal så tycker jag att muslimerna har en poäng. Kristna i Iran får ju dricka alkohol och äta griskött. Att servera mer halal i Sverige borde inte vara särskilt kontroversiellt. Halalkött kan för övrigt slaktas humant också. Det finns svenska försäljare av halalkött som endast säljer svenskt kött och det är slaktat med bedövning: http://www.svensktkott.se/om-kott/st...at-i-sverige-/ Frågan är kanske varför vi INTE skulle servera halalkött.

Radikala imamer är ett marginellt problem i de flesta muslimska länder. Detta pga att salafismen inte har någon framträdande position (även om salafisterna själva tror det). Dock får man ju inte glömma att salafismen är negativ till alla andra former av islam vilket gör att den egentligen bara får fäste i kaosländer såsom Somalia.
Man ska förvisso inte ignorera problemet, men inte heller överdriva det. Salafismen är en grogrund för extremism. Jag tror att övriga muslimer kanske borde vara bättre på att sprida andra former av islam och stå eniga mot våld. Som det är nu finns det bara en riktning av islam som gör anspråk på att vara "sann islam", medan övriga islamska riktningar i hög grad är baserad på kultur, och kulturer kan ju skilja sig mycket åt. En sunnimuslim från afghanistan har så klart många kulturella skillnader mot med en från Somalia (de ber t.o.m. lite olika).
Vad som måste göras i denna fråga är att skapa en grundplattform för islam som fungerar med västerländska idéer samtidigt som den kan inkorporera olika typer av muslimer utan hänsyn till kultur.
Citera
2015-10-24, 02:24
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Det märkliga är ju att muslimer inte har något problem med att ställa till med globala protester, demonstrationer och kravaller, när någon har kluttrat en teckning av profeten Mohammed eller gjort en fjantig film om islam och tankat upp på YouTube. Då jävlar tar det hus i helvete. Någon har förnedrat islam, så nu jävlar ska vi protestera och kravalla och bränna flaggor.

Israel hatar de också. Samt USA. Där råder det inte brist på protester inte.

Men när ISIS hugger huvudet av småbarn, gruppvåldtar kvinnor, och sedan säljer dem vidare som sexslavar i islams namn - ja, då är det tyst som i graven. Ett blodigt systematiskt folkmord av den kristna minoriteten i mellanöstern är väl inget att jaga upp sig över, typ.

Att någon muslim här och var sitter och muttrar framför TVn förändrar inte detta obehagliga faktum. Jag har på senare tid börjat ifrågasätta om "moderata muslimer" ens existerar, eller om de bara är en myt. Jag tror problemet med islam är större än vi tidigare befarat.

Mycket större.

Men varför skulle muslimer gå ut och demonstrera mot IS? De dör ju redan av IS, behöver de gå ut och demonstrera också? På vilket sätt har muslimer ett ansvar för vad IS gör? Bara för att IS kallar sig "islamska staten"?
Citera
2015-10-24, 02:24
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad du missar är att de fanatiska muslimerna hatar ALLA ANDRA muslimer -- ffa moderata muslimer och shia som man anser endast förtjänar döden. Kristna hatar man inte så mycket förutsatt att de betalar skyddsskatt. Att en muslim som är missnöjd i Sverige skulle bli fanatisk IS-anhängare är alltså osannolikt. Däremot kan han ju bli till en arg muslim som hatar Sverige. Detta inte pga "islam" utan pga att folk brukar bli arga och bittra om de upplever att de inte får det de har rätt till, vilket t.ex. SDs väljare är exempel på.

Vad gäller halal så tycker jag att muslimerna har en poäng. Kristna i Iran får ju dricka alkohol och äta griskött. Att servera mer halal i Sverige borde inte vara särskilt kontroversiellt. Halalkött kan för övrigt slaktas humant också. Det finns svenska försäljare av halalkött som endast säljer svenskt kött och det är slaktat med bedövning: http://www.svensktkott.se/om-kott/st...at-i-sverige-/ Frågan är kanske varför vi INTE skulle servera halalkött.

Radikala imamer är ett marginellt problem i de flesta muslimska länder. Detta pga att salafismen inte har någon framträdande position (även om salafisterna själva tror det). Dock får man ju inte glömma att salafismen är negativ till alla andra former av islam vilket gör att den egentligen bara får fäste i kaosländer såsom Somalia.
Man ska förvisso inte ignorera problemet, men inte heller överdriva det. Salafismen är en grogrund för extremism. Jag tror att övriga muslimer kanske borde vara bättre på att sprida andra former av islam och stå eniga mot våld. Som det är nu finns det bara en riktning av islam som gör anspråk på att vara "sann islam", medan övriga islamska riktningar i hög grad är baserad på kultur, och kulturer kan ju skilja sig mycket åt. En sunnimuslim från afghanistan har så klart många kulturella skillnader mot med en från Somalia (de ber t.o.m. lite olika).
Vad som måste göras i denna fråga är att skapa en grundplattform för islam som fungerar med västerländska idéer samtidigt som den kan inkorporera olika typer av muslimer utan hänsyn till kultur.

Halal serveras och säljs väl redan? och anledningen till att SDs väljare är bittra är för att de demokratiska spelreglerna har sats ur spel i Sverige. Det handlar alltså mindre om att SD inte får som de vill och mer om att vi i realiteten inte längre har demokrati i Sverige.
Citera
2015-10-24, 02:29
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, när profeten deras smädas ställer de till ett jävla liv med upplopp, men när muslimer dödar människor i islams namn är de knäpptysta.
Till och med när man frågar muslimer här på forumet om saken så svarar de att de ser våldet som rättfärdigat.

Kanske dags att inse att universitets examen inte gör att man har automatiskt rätt i alla frågor.

Fast de som protesterar mot muhammedteckningarna är det "alla muslimer"? Du ser några enstaka protesttåg på andra sidan jorden. Att säga "muslimer begår upplopp", jaha hur många då? Några tusen i världen? Måste övriga muslimer ta ansvar för när vissa muslimer begår upplopp? Du vet, muslimer är inte en enhetlig grupp. En svensk muslim behöver inte nödvändigtvis försvara och förklara beteenden hos nån bybo i Afghanistan. Muslimer har inget kollektivt medvetande på det sättet.
Citera
2015-10-24, 02:37
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Fast de som protesterar mot muhammedteckningarna är det "alla muslimer"? Du ser några enstaka protesttåg på andra sidan jorden. Att säga "muslimer begår upplopp", jaha hur många då? Några tusen i världen? Måste övriga muslimer ta ansvar för när vissa muslimer begår upplopp? Du vet, muslimer är inte en enhetlig grupp. En svensk muslim behöver inte nödvändigtvis försvara och förklara beteenden hos nån bybo i Afghanistan. Muslimer har inget kollektivt medvetande på det sättet.

Kul att du sitter och kommenterar 100 år gamla inlägg. En muslim från Sverige, i synnerhet en religiös sådan, och en från Afghanistan har mer gemensamt med varandra än vad jag har med någon av dem.

De vill båda ha sin slöja/burka/niqab/same shit diffrent name klädda fru, halal slakatade kyckling och bönmatta att tillbe psykopaterna i Saudi med.

De tänker garanterat med underlivet båda två också. Får muslimen en boner blir det kortslutning i hjärnan och han måste våldta något. Är samhället anpassat efter honom och hans sjuka hjärna blir det hans fru om allt vill sig väl.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2015-10-24 kl. 02:47.
Citera
2015-10-24, 03:01
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Det som skrämmer mig med sk moderata muslimer är att de, i vart fall sunniterna, säger "javisst fördömer jag IS men..." och så lägger de till något om hur elaka USA eller NATO är eller så svarar de att "De där tortyrfilmerna man ser, dom är falska!". Det finns en slags ursäktande attityd mot IS terror och brott mot mänskligheten hos väldigt många moderata muslimer.

Enda "men" jag hört från muslimer i Sverige som jag pratat med är. "IS är piss men dom representerar inte islam."

Kan tillägga att jag inte är någon dyrkare av islam, ogillar starkt all form av religion.
Citera
2015-10-24, 12:07
  #203
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad du missar är att de fanatiska muslimerna hatar ALLA ANDRA muslimer -- ffa moderata muslimer och shia som man anser endast förtjänar döden. Kristna hatar man inte så mycket förutsatt att de betalar skyddsskatt.
På vilket sätt har jag missat detta, eller ville du bara låta viktig? Olika grupperingar hatar varandra men ändå har tex IS stort stöd och tagit över 2/3-delar av ett land. En gruppering kan ju få stort inflytande fastän det finns andra grupper. Så vad är din poäng?
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Att en muslim som är missnöjd i Sverige skulle bli fanatisk IS-anhängare är alltså osannolikt.
Du tror alltså, tvärtemot samlade expertisen, inte att fattigdom och utanförskap och arbetslöshet är grogrunder för religiös extremism? Vad tror du utlöser religiös extremism?
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Däremot kan han ju bli till en arg muslim som hatar Sverige. Detta inte pga "islam" utan pga att folk brukar bli arga och bittra om de upplever att de inte får det de har rätt till, vilket t.ex. SDs väljare är exempel på.
Det finns rätt många arga SDare, de är arga över bristen på demokrati och yttrandefrihet. Och de tar inte till våld. Din liknelse med fanatiska islamister är helt galen.
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad gäller halal så tycker jag att muslimerna har en poäng. Kristna i Iran får ju dricka alkohol och äta griskött. Att servera mer halal i Sverige borde inte vara särskilt kontroversiellt.
Skillnaden är att Iran inte FINANSIERAR de kristnas önskemål och att de inte anser att de kristnas vanor även ska omfatta muslimer i skolor och offentliga miljöer. I Iran anser man heller inte att kristnas rättigheter går före muslimers.
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Halalkött kan för övrigt slaktas humant också. Det finns svenska försäljare av halalkött som endast säljer svenskt kött och det är slaktat med bedövning: http://www.svensktkott.se/om-kott/st...at-i-sverige-/ Frågan är kanske varför vi INTE skulle servera halalkött.
Man behöver nog inte vara djurrättsaktivist för att tycka att det är ett mer hemskt sätt att blöda ur än att få en kula i hjärnan.
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Radikala imamer är ett marginellt problem i de flesta muslimska länder. Detta pga att salafismen inte har någon framträdande position (även om salafisterna själva tror det). Dock får man ju inte glömma att salafismen är negativ till alla andra former av islam vilket gör att den egentligen bara får fäste i kaosländer såsom Somalia.
Först och främst, extrema imamer är inte begränsade till salafismen. Ett marginellt problem? Syrien är ockuperat till 23-delar, Irak har enorma problem med terrorism för att inte tala om Egypten där militären fått ta ifrån islamisterna regeringsmakten!
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
västerländska idéer samtidigt som den kan inkorporera olika typer av muslimer utan hänsyn till kultur.
Du menar att islam borde genomgå en anpassning likt kristendomen genomgått? Ja, det håller nog de flesta med om. Frågan är om det låter sig göras. Hela de muslimska världen, förutom Irans storstäder och Albanien och delar av Turkiet, är på det hela taget hjärntvättade, det blir nog svårt att förändra detta. Frågan är om islam ens kan moderniseras utan att det strider rakt av mot islam, koranen anses ju vara författad av gud själv och Muhammed den mest felfria människan som någonsin levat. Visst vore det önskvärt, flera länder lever under islams ok och har hållits tillbaka av en 1200 år gammal ökenreligion. Iran är ett väldigt bra exempel på ett land som antagligen hade haft goda relationer med västvärlden och hög levnadsstandard om det inte vore för islam. Och då är ändå den islam som tillämpas i Iran inte alltför extrem jämfört med vissa andra länder. Kontentan är att religion är skit men att islam är den värsta sortens skit. Islamism är en psykisk sjukdom som drabbar muslimer men som icke-muslimer får lida av. Det gör den religionen/ideologin unik.
__________________
Senast redigerad av Rosa-Pantern 2015-10-24 kl. 12:10.
Citera
2015-10-24, 13:25
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
På vilket sätt har jag missat detta, eller ville du bara låta viktig? Olika grupperingar hatar varandra men ändå har tex IS stort stöd och tagit över 2/3-delar av ett land. En gruppering kan ju få stort inflytande fastän det finns andra grupper. Så vad är din poäng?
Du tror alltså, tvärtemot samlade expertisen, inte att fattigdom och utanförskap och arbetslöshet är grogrunder för religiös extremism? Vad tror du utlöser religiös extremism?
Det finns rätt många arga SDare, de är arga över bristen på demokrati och yttrandefrihet. Och de tar inte till våld. Din liknelse med fanatiska islamister är helt galen.
Skillnaden är att Iran inte FINANSIERAR de kristnas önskemål och att de inte anser att de kristnas vanor även ska omfatta muslimer i skolor och offentliga miljöer. I Iran anser man heller inte att kristnas rättigheter går före muslimers.
Man behöver nog inte vara djurrättsaktivist för att tycka att det är ett mer hemskt sätt att blöda ur än att få en kula i hjärnan.
Först och främst, extrema imamer är inte begränsade till salafismen. Ett marginellt problem? Syrien är ockuperat till 23-delar, Irak har enorma problem med terrorism för att inte tala om Egypten där militären fått ta ifrån islamisterna regeringsmakten!

Du menar att islam borde genomgå en anpassning likt kristendomen genomgått? Ja, det håller nog de flesta med om. Frågan är om det låter sig göras. Hela de muslimska världen, förutom Irans storstäder och Albanien och delar av Turkiet, är på det hela taget hjärntvättade, det blir nog svårt att förändra detta. Frågan är om islam ens kan moderniseras utan att det strider rakt av mot islam, koranen anses ju vara författad av gud själv och Muhammed den mest felfria människan som någonsin levat. Visst vore det önskvärt, flera länder lever under islams ok och har hållits tillbaka av en 1200 år gammal ökenreligion. Iran är ett väldigt bra exempel på ett land som antagligen hade haft goda relationer med västvärlden och hög levnadsstandard om det inte vore för islam. Och då är ändå den islam som tillämpas i Iran inte alltför extrem jämfört med vissa andra länder. Kontentan är att religion är skit men att islam är den värsta sortens skit. Islamism är en psykisk sjukdom som drabbar muslimer men som icke-muslimer får lida av. Det gör den religionen/ideologin unik.

Jag diskuterar inte i att dela upp texter, så håll till godo:

Angående halalkött så kan du ju läsa länken, men jag får väl citera då:

Citat:
Vad innebär halalslaktat kött i Sverige?

Djuren bedövas precis som vanligt och som alltid i Sverige. Det enda som skiljer är att vid avblodningen läggs själva snittet på ett annat sätt. Det är även så att en person med muslimsk status närvarar vid halalslakt. Denne uttalar också en vers. I Sverige har vi absoluta krav på att djur ska vara bedövade innan slakt. Det omfattar även så kallade halal-slaktade djur. Inga undantag är tillåtna.
http://www.svensktkott.se/om-kott/st...at-i-sverige-/

Jag ser inte vad det gör för skada att servera denna typ av kött i skolor. Det är inte "mot svenska värderingar". Muslimska böner gör inte att köttet smakar sämre.
För övrigt krävs i rätt-trogen islam att djur behandlas humant:

Citat:
"If animals have been subjected to cruelties in their breeding, transport, slaughter, or in their general welfare, meat from them is considered impure and unlawful to eat (haram). The flesh of animals killed by cruel methods (Al-Muthiah) is carrion (Al-Mujathamadh). Even if these animals have been slaughtered in the strictest manner, if cruelties were inflicted on them otherwise, their flesh is still forbidden food (haram).
�The late Imam B.A. Hafiz al-Masri of the Shah Jehan Mosque in Woking, United Kingdom
http://www.islamicconcern.com/halalmeat_teaching.asp

Så jag tror att RÄTT-TROGEN halal (inte den vedervärdiga maskinella halalslakt vi sett på videos) skulle kunna öka djurskyddet faktiskt.

Att djuren dör genom att de förblöder sker alltid vid slakt. I Sverige dör de inte av kulan i huvudet, utan kulan i huvudet gör dem medvetslösa. Anledningen till detta är för att köttet blir sämre om man tappar det på blod när det dött.

Ja, salafismen är ett marginellt problem, och ISIS är inte ett sånt globalt hot som vissa vill få dem till.

Extremism förekommer och är ett hot men det är ett hot mot MUSLIMER också. Det finns inte någon muslimmassa som bara väntar på att göra uppror och införa sharia.

Troende muslimer inom alla andra former av islam är uppmanade att följa landets lagar. Detta står i Koranen och rimligen bör deras imamer lära detta.

Citat:
The Muslims living a non-Muslim country, even if they originally entered that country by means of forged documents, are considered to be living in their adopted country under a covenant. They must, therefore, comply with the laws of their country of residence without, at the same time, disobeying Islamic Law.

Allah says: “Oh you who believe! Fulfill (your) obligations.” [Sûrah al-Mâ’idah: 1]

He also says: “And fulfill (every) covenant. Verily! The covenant will be questioned about.” [Sûrah al-Isrâ': 34]

He says: “And fulfill the Covenant to Allah when you have covenanted, and break not the oaths after you have confirmed them.” [Sûrah al-Nahl: 91]

A Muslim is not to break or violate oaths or promises. He will not be a true faithful Muslim if he does so. Allah Said: “It is not the case that every time they make a covenant, some party among them throws it aside. Nay! The truth is most of them believe not.” [Sûrah al-Baqarah: 100]
http://en.islamtoday.net/node/604

För övrigt tror jag inte att den islamska världen är "hjärntvättad". Allt eftersom utbildningsnivån ökar börjar fler och fler tänka självständigt. Även i t.ex. Saudi Arabien och Egypten finns många "voices of reasons" nu när internet och särskilt twitter blivit väldigt populärt där.
Citat:
JEDDAH, Saudi Arabia — In this country known as the cradle of Islam, where religion gives legitimacy to the government and state-appointed clerics set rules for social behavior, a growing number of Saudis are privately declaring themselves atheists.

The evidence is anecdotal, but persistent.

“I know at least six atheists who confirmed that to me,” said Fahad AlFahad, 31, a marketing consultant and human rights activist. “Six or seven years ago, I wouldn’t even have heard one person say that. Not even a best friend would confess that to me.”
http://www.salon.com/2014/06/12/athe...legal_partner/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback