2014-09-16, 17:37
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Ja, klart de var medvetna om att SD är oönskade i riksdagen. Men väljarna har hopp om att SD en dag blir accepterade (och de andra partierna därmed börjar sammarbeta med/lyssnar på dem).

Men det hoppet tror jag inte håller för evigt. Om de övriga partierna envist fortsätter ignorera SD tror jag folk kommer lessna på att "slänga sin röst i sjön". Om media fortsätta sin hetsjakt på SD:s väljare ("87%" osv) tror jag de kommer ruttna.

Två faktorer (ignorering/ovilja att sammarbeta & hetsjakt) som på kort sikt kan öka antalet röster, men på sikt inte kan ha någon annan rimlig utgång än att det drar ner antalet röster.

Tror snarare att rösterna ökar ju mer medias häxjakt intensifieras och de övriga partierna sitter kvar i sandlådan och vägrar att ens vidröra SD med tång. Invandringsfrågan är en för stor fråga för att man helt enkelt ska "tappa tålamodet" efter 4 år och övergå till valfritt folkmordsparti. Nej, det kommer krävas att man samarbetar med SD förr eller senare, vi har sett början på slutet av denna dystopi.
Citera
2014-09-16, 17:38
Medlem
Dimaks avatar
Tror de får runt 20,22 % om ingenting händer under de här fyra åren. Morderaterna kommer ta över SDs som tredje största.

Sen får SD samarbeta med M,FP,KD, Centern hålls utanför för att de är dumma i huvudet.
Citera
2014-09-16, 17:41
Medlem
Jag är övertygad om att SD blir näst största parti efter valet 2018. Samhällsutvecklingen och massinvandringspolitiken borgar för det. Kanske t o m att dom blir störst parti om 4 år. Allt beror på hur jävlig utvecklingen blir i landet dom närmsta åren.
Citera
2014-09-16, 17:57
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Tror snarare att rösterna ökar ju mer medias häxjakt intensifieras och de övriga partierna sitter kvar i sandlådan och vägrar att ens vidröra SD med tång. Invandringsfrågan är en för stor fråga för att man helt enkelt ska "tappa tålamodet" efter 4 år och övergå till valfritt folkmordsparti. Nej, det kommer krävas att man samarbetar med SD förr eller senare, vi har sett början på slutet av denna dystopi.

Jag hoppas att SD inte är lika naiva som du. Jag hoppas att de inte tror att den positiva effekten av häxjakten varar för evigt. Jag hoppas att de inte tror att folk kommer rösta på SD bara för att partiet blir ignorerade av de övriga partierna.

Citat:
Ursprungligen postat av Dart380
Jag är övertygad om att SD blir näst största parti efter valet 2018. Samhällsutvecklingen och massinvandringspolitiken borgar för det. Kanske t o m att dom blir störst parti om 4 år. Allt beror på hur jävlig utvecklingen blir i landet dom närmsta åren.

"Snillen spekulerar"-stämpel på det här inlägget.
Citera
2014-09-16, 18:04
Avslutad
Jag tror SD kommer ta över Socialdemokraternas roll under 1900-talet som det statsbärande partiet. Det känns ganska oundvikligt. Sedan är förstås frågan vilken roll nationalstaten kommer att spela i framtiden. Kanske får vi en alternativ bitcoin-ekonomi där det helt enkelt blir omöjligt för staten att beskatta transaktioner. Det är en tanke som är lockande, men samtidigt skrämmande om man tänker på hur staten kan komma att reagera på en sådan utveckling. Blir Jimmie Åkessons efterträdare en Mikhail Gorbachov med en låt gå-attityd till den svarta sektorn eller en ludditisk Josef Stalin som förstatligar hela ekonomin? Det farliga med SD är att motståndarna har varit helfokuserade på rasism men ignorerat löftena om ökade resurser till polis och rättsväsende. Detta påverkar hela den politiska spelplanen eftersom en politiker kan utlova inskränkningar av mänskliga fri- och rättigheter och komma undan med att hävda "jag är i alla fall inte rasist".
Citera
2014-09-16, 18:17
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Sannolikheten är stor, Nya moderaternas storhetstid är över. Även Sossarnas storhetstid är över.

Sd kommer att gå om båda om de fortsätter vara det enda partiet som vill begränsa invandringen.

Jag tror inte något av sjuklöverpartierna kan ändra kurs. De är extremt internindoktrinerade, minsta kursändring leder till ramaskri. Bara ett utträde ur riksdagen kan leda till kursändring om den leds av en stark man.
Citera
2014-09-16, 18:36
Medlem
9797s avatar
Kanske inte redan om fyra år men förhoppningsvis 2022. Men visst, fortsätter det i samma stil som de senaste fyra åren med systematisk mobbing och utfrysning och framförallt en fortsatt ohämmad invandring så kanske. Chansen ökar ju om M skakar fram en ny svag ledare á la Bo Lundgren, i så fall är det nog inte omöjligt redan 2018.

Men man får ju hoppas att de vågar släppa fram någon som iaf vågar ta steget till samtal med SD.
Citera
2014-09-16, 18:41
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Jag hoppas att SD inte är lika naiva som du. Jag hoppas att de inte tror att den positiva effekten av häxjakten varar för evigt. Jag hoppas att de inte tror att folk kommer rösta på SD bara för att partiet blir ignorerade av de övriga partierna.

"Snillen spekulerar"-stämpel på det här inlägget.

Snarare är det naivt av dig att anta att SD:s fulla potential peakar runt 15 % och på något magiskt sätt stannar där. Det finns väldigt många fler osäkra väljare att hämta i M och KD, vilket tillsammans med 4 års fortsatt folkmord öppnar upp för blygsamt gissat 20 %, snarare mer.
Citera
2014-09-16, 18:58
Medlem
parkmattans avatar
Tror inte SD kommer få mycket mer än 15-18% nästa val, förutsatt att inte sossarna gör en helt katastrofalt dåligt ifrån sig. De behöver bara hålla sig från några radikala förändringar och så kommer inte SD växa allt för mycket.
Citera
2014-09-16, 19:10
Medlem
EnLitenkilles avatar
Jag är övertygad om att SD kommer öka lika mycket nästa val om inget händer bland de andra partierna!
Dessutom gynnas bara SD med dessa jävla påhopp som media håller på med! Och det verkar ju fortsätta med det här jävla 87%.
Jag själv kommer aldrig rösta SD, men jag förstår ju varför folk gör det!
Citera
2014-09-16, 19:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Citerar mig själv från detta inlägg kan då konstatera att om allt annat är lika, att SD hålls utanför allt inflytande och massinvandringen fortsätter så är sannolikheten att SD blir största eller näst största parti i valet 2018 mycket hög.
Visserligen är opinionen mot nuvarande flyktingpolitik stor bland väljarna, men andra frågor väger ändå tyngre. De flesta är mer bekymrade om ekonomi, jobb, skola, vård och annat än om flyktingarna. Sverige är ändå förstört, inte ens om SD kom till makten och satte tvärstopp för all invandring skulle vi få tillbaka det Sverige vi skulle vilja leva i. Tyvärr, vi kommer att få leva med mångkulturens välsignelser vare sig vi vill eller inte.
Citera
2014-09-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DENNISRITCHIE
Tror det kan bli rätt mycket svårare att locka till sig nya väljare från Moderaterna, kanske KD. Men jag gissar runt 20% kan de nog lyckas med om de kämpar hårt. Tror även möjligheten att KD kan eventuellt samarbeta med SD i framtiden. De har mycket gemensamt och mycket att vinna på möjligtvis.

Att KD och SD har mycket gemensamt är kraftigt överdrivet. Så vitt jag kan bedöma är det bara en enda fråga där man är överens, synen på kärnfamiljens betydelse som grund för barnuppfostran. Men that's it. I övrigt är KD och SD extremt oliktänkande i flera frågor, däribland feminism som samhällsinstrument, synen på bistånd och hur det ska användas, plus att KD står bakom perspektivet att Sverige idag är ett mångkulturellt samhälle och att uppfattningen att "svenskens levnadssätt ska stå över eller emot andra" därför logiskt sett kan anses rasistiskt.

Jag har annars svårt att se att SD ska bli näst största parti vid nästa val. Att slå ner M och S från tronen är inget man gör i brådrasket. Och det går inte att bortse från att SD byggt mycket av sitt väljarfundament mest på missnöje, och där tror jag att det i sig kommer leda till vissa anpassningar från andra partier redan till nästa val.
Senast redigerad av staffanwestberg 2014-09-16 kl. 19:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in