Citat:
Ursprungligen postat av
DENNISRITCHIE
Tror det kan bli rätt mycket svårare att locka till sig nya väljare från Moderaterna, kanske KD. Men jag gissar runt 20% kan de nog lyckas med om de kämpar hårt. Tror även möjligheten att KD kan eventuellt samarbeta med SD i framtiden. De har mycket gemensamt och mycket att vinna på möjligtvis.
Att KD och SD har mycket gemensamt är kraftigt överdrivet. Så vitt jag kan bedöma är det bara en enda fråga där man är överens, synen på kärnfamiljens betydelse som grund för barnuppfostran. Men that's it. I övrigt är KD och SD extremt oliktänkande i flera frågor, däribland feminism som samhällsinstrument, synen på bistånd och hur det ska användas, plus att KD står bakom perspektivet att Sverige idag är ett mångkulturellt samhälle och att uppfattningen att "svenskens levnadssätt ska stå över eller emot andra" därför logiskt sett kan anses rasistiskt.
Jag har annars svårt att se att SD ska bli näst största parti vid nästa val. Att slå ner M och S från tronen är inget man gör i brådrasket. Och det går inte att bortse från att SD byggt mycket av sitt väljarfundament mest på missnöje, och där tror jag att det i sig kommer leda till vissa anpassningar från andra partier redan till nästa val.