Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-16, 13:30
  #1
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Mycket har hänt sedan 2010. Valet 2010 handlade om något så elementärt som att komma in i riksdagen.

Att rösta på SD kunde lika gärna innebära att kasta bort sin röst. SD kallades för "enfrågeparti" och frågor kring deras politiska mognad och kompetens att leda landet ifrågasattes. SD hade ynka 2,93% 2006.

Valet 2014 var helt annorlunda. Alla visste vilka SD var. SD fanns hela tiden i medias blickfång (och föremål för hat). Att rösta på SD var inte längre liktydig med att riskera att kasta bort sin röst och SD klarade sin första mandatperiod i riksdagen (till skillnad från pajaserna i NyDemokrati). Alla visste att SD kommer växa, frågan var bara hur mycket.

Valet 2018, hur kommer det arta sig? SD kommer sitta i opposition, men frågan är givetvis hur mycket inflytande de får. SD är inte längre ett parti som precis kommit in i riksdagen utan Sveriges tredje största parti. Sossarna kommer sitta i en väldigt instabil regering, troligtvis med MP och ev. med FP/C.

Vad tror ni?

Riksdagvalet 2014 - S 31,2%, M 23,2%, SD 12,9%, MP 6,8%, C 6,1%, V 5,7%, FP 5,4%, KD 4,6%.
Riksdagvalet 2010 - S 30,66%, M 30,06%, MP 7,34%, FP 7,06%, C 6,56%, SD 5,70%, V 5,6%, KD 5,60%

Avståndet mellan M och SD är 10,3% 2014, 2010 var detta avstånd 24,36%.
Citera
2014-09-16, 13:38
  #2
Medlem
DENNISRITCHIEs avatar
Tror det kan bli rätt mycket svårare att locka till sig nya väljare från Moderaterna, kanske KD. Men jag gissar runt 20% kan de nog lyckas med om de kämpar hårt. Tror även möjligheten att KD kan eventuellt samarbeta med SD i framtiden. De har mycket gemensamt och mycket att vinna på möjligtvis.
Citera
2014-09-16, 13:44
  #3
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Mycket har hänt sedan 2010. Valet 2010 handlade om något så elementärt som att komma in i riksdagen.

Att rösta på SD kunde lika gärna innebära att kasta bort sin röst. SD kallades för "enfrågeparti" och frågor kring deras politiska mognad och kompetens att leda landet ifrågasattes. SD hade ynka 2,93% 2006.

Valet 2014 var helt annorlunda. Alla visste vilka SD var. SD fanns hela tiden i medias blickfång (och föremål för hat). Att rösta på SD var inte längre liktydig med att riskera att kasta bort sin röst och SD klarade sin första mandatperiod i riksdagen (till skillnad från pajaserna i NyDemokrati). Alla visste att SD kommer växa, frågan var bara hur mycket.

Valet 2018, hur kommer det arta sig? SD kommer sitta i opposition, men frågan är givetvis hur mycket inflytande de får. SD är inte längre ett parti som precis kommit in i riksdagen utan Sveriges tredje största parti. Sossarna kommer sitta i en väldigt instabil regering, troligtvis med MP och ev. med FP/C.

Vad tror ni?

Riksdagvalet 2014 - S 31,2%, M 23,2%, SD 12,9%, MP 6,8%, C 6,1%, V 5,7%, FP 5,4%, KD 4,6%.
Riksdagvalet 2010 - S 30,66%, M 30,06%, MP 7,34%, FP 7,06%, C 6,56%, SD 5,70%, V 5,6%, KD 5,60%

Avståndet mellan M och SD är 10,3% 2014, 2010 var detta avstånd 24,36%.

Citerar mig själv från detta inlägg ( (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar) och kan då konstatera att om allt annat är lika, caeteris paribus, d.v.s. att SD hålls utanför allt inflytande och massinvandringen fortsätter så är sannolikheten att SD blir största eller näst största parti i valet 2018 mycket hög. Trendlinjerna kan ni se här: http://imgur.com/nDOsW4h

Citat:
Haha, roade mig med att, utifrån devisen "allt annat lika", extrapolera SD:s framtida resultat baserat på de fyra senaste valen till Riksdagen och EU.

Resultatet, alltså trendlinjerna, ser ni här: http://imgur.com/nDOsW4h Alltså 26-27 % i Riksdagsvalet och knappt 19 % i EU-valet.

Jag ser det som ett kul riktmärke, vad som kan hända om man fortsätter dagens massinvandring med obefintlig integration och dessutom håller SD utanför allt inflytande.

De övriga i sjuklövern borde ta detta på allvar. Det måste ju finnas några nyktra människor som ser riskerna med nuvarande beteende.

EDIT: Enligt senaste SOM-undersökningen vill ca 40 % av väljarna minska flyktingmottagandet, men där har man har inte frågat om all annan invandring som ju utgör den största delen, så vi kan väl preliminärt säga att det absoluta taket för SD ligger därikring 40 %. Det förutsätter ju dock att integrationsproblemen i Sverige inte blir värre.
Källa: http://www.som.gu.se/digitalAssets/1...g-o-demker.pdf
__________________
Senast redigerad av PatriaNostra 2014-09-16 kl. 13:49.
Citera
2014-09-16, 13:45
  #4
Avstängd
Jag tror SD kan bli andra största partiet.
Citera
2014-09-16, 13:46
  #5
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Moderaterna har vid flertal tillfällen flaggat för att vi står inför stora problem ekonomiskt pga deras generösa invandringspolitik. En invandringspolitik som utformats till stor del av MP.

Samma MP kommer nu med 90% sannolikhet sitta i regering med S. S kommer försöka bilda koalition med FP och C. Troligtvis kommer valet falla på FP då Annie Lööf och Stefan Löfven verkar inte dra helt jämt.

Alliansen kommer splittras och detta innebär också att M kommer har mycket svårare att framstå som ett troligt riksdagsalternativ för 2018 då de kommer säkerligen tala om att blockera ut SD samtidigt som de kommer var de som satte Sverige i en ekonomisk kris pga massinvandringen.

S kommer troligtvis försöka minska invandringen. Men detta kommer bli svårt så MP sitter närmast dem och vill något annat. Visst MP har decimerats till alla schournalistkräks förfäran, men MP vill ju ha en ännu extremare flyktningpolitik. Kommer FP ingå i regeringen så har vi även galijonsfiguren Ullenhag som också vill ha en extrem invandringspolitik. Speciellt om Jan Björklund petas. Drömmen vore om han ersattes med någon av alla massinvandringsvurmare från FP som Birgitta Olsson, Cecilia Malmström eller Erik Ullenhag.

En begränsning av invandringen kommer givetvis locka SD-väljare. Visst, SD kan vinna en del på "detta är ju den ansvarsfulla invandringspolitik vi har kämpat för" alternativt att påpeka att åtgärderna är för små/obetydliga osv.

Moderaterna kommer ha svårt att ta rollen som ett oppositionsalternativ 2018 mycket för att de var deras politik som skapade krisen. Ett annat problem är att alliansen finns inte längre. M kan bara regera med stöd av SD. Vill de fortsätta isolera SD så varsågod, men de kommer också sakna makt och inflytande fram till 2022.

M har också tappat två av sina mest färgstarka politiker. Reinfeldt och Borg. Vilka ersätter dem? Jag minns hur blek Bo Lundgren var 2002. Ingen karisma, ingen charm, mest en tjänsteman. Vem får vi som ersättare? Och hur folkkär blir personen?

FI, ja, FI kommer finnas där. Mest för att de har makt på kommunal nivå. Men Schyman kommer vara 70 år och gammal och gaggig. Vi har redan sett att Schyman varit rejält ur form i denna valrörelse. Skärpan och retoriken hon hade tidigare har urholkats. FI är inget seriöst alternativ och sannolikheten är att vänstern också väljer att bekämpa FI för att undvika att de äter upp vänterröster som 2014 (hela 3,1%) och hamnar utan för riksdagen.

Så visst har SD förutsättningar att växa, kanske till och med till Sveriges andra parti. Men 4 år är 4 år. Och allt kan hända. Dock kommer de inte att balansera på någon 4%-spärr 2018. Det känns omöjligt. SD har överlevt skandaler, Breivik och interna strider.
__________________
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2014-09-16 kl. 13:51.
Citera
2014-09-16, 13:49
  #6
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Citerar mig själv från detta inlägg ( (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar) och kan då konstatera att om allt annat är lika, caeteris paribus, d.v.s. att SD hålls utanför allt inflytande och massinvandringen fortsätter så är sannolikheten att SD blir största eller näst största parti i valet 2018 mycket hög. Trendlinjerna kan ni se här: http://imgur.com/nDOsW4h



EDIT: Enligt senaste SOM-undersökningen vill ca 40 % av väljarna minska flyktingmottagandet, men där har man har inte frågat om all annan invandring som ju utgör den största delen, så vi kan väl preliminärt säga att det absoluta taket för SD ligger därikring 40 %. Det förutsätter ju dock att integrationsproblemen i Sverige inte blir värre.

Tack för intressanta grafer!
Citera
2014-09-16, 13:49
  #7
Medlem
Ovcharkas avatar
Liten. Socialdemokraterna går inte att knuffa undan, så det skulle vara Moderaterna då.

Moderaterna har en mycket längre historia än SD, och är djupt etablerade. Många som röstar på M kommer alltid rösta blint på M - oavsett politik eller interna oklarheter, fiaskon etc.

Om media fortsätter sin hetsjakt på SD och dess väljare kommer folk till slut tröttna på att behöva ljuga över vad de röstar på. De kommer tröttna på att aldrig bli social accepterade. De kommer inte orka med ö.h.t, och kommer istället välja den enkla vägen att rösta på något som man inte får skit för att man röstar på.

Jag tror att SD:s plats är kring 15%, plus/minus nån procent eller två. I alla fall till valet 2018.
Citera
2014-09-16, 13:51
  #8
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Jag tror att SD:s plats är kring 15%, plus/minus nån procent eller två. I alla fall till valet 2018.

Annars talar ju mycket för att de kommer ligga på 12.9 % till nästa val...?

Citera
2014-09-16, 13:53
  #9
Medlem
Det finns en ganska god chans. Det beror på hur mycket Sverige försämras de kommande fyra åren och jag tror att det kommer ske fortare än någon anar.
Citera
2014-09-16, 13:54
  #10
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Tack för intressanta grafer!

Ja, det är ju mest på kul och de förutsätter ju att verkligen inget annat förändras. I praktiken tror jag att när opinionen drar iväg uppåt en 20 % så kommer andra att ta till sig budskapet. Då kommer ju SD plana ut, alltså inte nödvändigtvis minska, och ökningstakten avtar.

EDIT: Jag önskar att fler, både SD:are och andra, ville se på detta lite mer vetenskapligt. SD har fördubblats, eller mer, i fyra val i rad! Det är en oerhört anmärkningsvärd, antagligen helt unik, utveckling och vi ser i dagsläget inga politiska eller mediala utspel eller närmanden som kommer att förändra den utvecklingen.
__________________
Senast redigerad av PatriaNostra 2014-09-16 kl. 13:58.
Citera
2014-09-16, 14:02
  #11
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Jag tror att det är så enkelt som så att så länge alla andra partier fortsätter att vägra prata om invandringens kostnad och problem, och speciellt att vägra prata om en minskning, så kommer SD att stadigt växa.

Dock är jag inte säker på att dom kommer bli mer än tredje största parti. För det är redan nu många som röstar på SD men som egentligen har hjärtat hos S eller M. Så om dom andra partierna kommer att anpassa sig till SD´s invandringspolitik så kommer SD att tappa många väljare snabbt.

Om allt fortsätter som det är nu så tror jag att SD kan gå förbi M och bli andra största parti, men inte med en stor marginal. Och det lär bara hålla i sig så länge dom andra vägrar prata invandringsproblem.
Citera
2014-09-16, 14:08
  #12
Medlem
Kurt1s avatar
Det beror väldigt mycket på vad som nu händer i Moderaterna. Om Moderaterna tar sitt förnuft tillfånga och börjar med en seriös invandringspolitik, så kan de mycket väl locka tillbaka många väljare från SD.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback