2014-09-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Inte ett stort steg att rösta på SD. Det är inte så radikalt längre. Folk sitter inte hemma och verkligen funderar över huruvida de ska rösta på SD eller ej. Antingen röstar de på SD för att de är less på invandringen, eller så röstar de på SD för att de gillar deras politik.

"Stort steg". Hm...

Att rösta på ett annat parti nästa val är inget stort steg. Jag har röstat på olika partier de tre senaste valen.

Det säger att du inte läser ordentligt. Om SD fortsätter bli isolerade och ignorerade kan folk mycket väl lessna och känna att deras röst inte gör någon skillnad, och istället rösta på ett annat parti.

Tror du SD kommer växa till 340% så småningom, bara tiden får ha sin tid? Bara för att man stadigt ökat på sistone?

Resten du skriver är bara spekulationer utan några frågeställningar.
Läser på dagens SvD och inser att de inte lärt sig någonting. Det är patetiskt. Jag ska ge dem lite tid, men nu finns inget självinsikt att tala om. SD kommer fortsätta stiga på grund av en mongo-elit.
Citera
2014-09-16, 16:38
Medlem
Signaturums avatar
Fortsätter det som det har gjort under alliansens regim kan SD mycket väl bli det näst största partiet i Sverige. Allt ligger i Svetsaren och medias händer.
Moderaterna har tappat sin husbonde och Borg i kombination med ett katastrofval vilket inte är speciellt sexigt och det har klargjorts att många ifrån M har bytt till SD, mycket möjligt att flera nu också följer detta byte.
Rätt säker på att KD kommer att åka ut i nästa val, känns som om dom har allt mindre att säga till om och att SD snart blir ett mer aktuellt val i takt med att deras politik utvecklas.
Citera
2014-09-16, 16:41
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Läser på dagens SvD och inser att de inte lärt sig någonting. Det är patetiskt. Jag ska ge dem lite tid, men nu finns inget självinsikt att tala om. SD kommer fortsätta stiga på grund av en mongo-elit.

Du tror verkligen att negativ mediarapportering av SD per automatik kommer innebära större stöd bland väljarna i all evighet framöver?
Citera
2014-09-16, 16:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Mycket har hänt sedan 2010. Valet 2010 handlade om något så elementärt som att komma in i riksdagen.

Att rösta på SD kunde lika gärna innebära att kasta bort sin röst. SD kallades för "enfrågeparti" och frågor kring deras politiska mognad och kompetens att leda landet ifrågasattes. SD hade ynka 2,93% 2006.

Valet 2014 var helt annorlunda. Alla visste vilka SD var. SD fanns hela tiden i medias blickfång (och föremål för hat). Att rösta på SD var inte längre liktydig med att riskera att kasta bort sin röst och SD klarade sin första mandatperiod i riksdagen (till skillnad från pajaserna i NyDemokrati). Alla visste att SD kommer växa, frågan var bara hur mycket.

Valet 2018, hur kommer det arta sig? SD kommer sitta i opposition, men frågan är givetvis hur mycket inflytande de får. SD är inte längre ett parti som precis kommit in i riksdagen utan Sveriges tredje största parti. Sossarna kommer sitta i en väldigt instabil regering, troligtvis med MP och ev. med FP/C.

Vad tror ni?

Riksdagvalet 2014 - S 31,2%, M 23,2%, SD 12,9%, MP 6,8%, C 6,1%, V 5,7%, FP 5,4%, KD 4,6%.
Riksdagvalet 2010 - S 30,66%, M 30,06%, MP 7,34%, FP 7,06%, C 6,56%, SD 5,70%, V 5,6%, KD 5,60%

Avståndet mellan M och SD är 10,3% 2014, 2010 var detta avstånd 24,36%.
Det är fullt möjligt, men beror i så fall på minst lika stor del på ett haveri för moderaterna, vilket inte alls är omöjligt med tanke på de senaste turerna.
Citera
2014-09-16, 16:53
Medlem
Kosmos.s avatar
Chansen finns. Men att de vinner kan vi glömma. S kommer importera ännu mer av sitt valboskap från MENA och Afrika. Lägg till att de reproducerar sig fortare än svenskar. Det är som en långsam spiral ner till helvetet i fortsättningen.
Senast redigerad av Kosmos. 2014-09-16 kl. 16:57.
Citera
2014-09-16, 17:02
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Det säger att du inte läser ordentligt. Om SD fortsätter bli isolerade och ignorerade kan folk mycket väl lessna och känna att deras röst inte gör någon skillnad, och istället rösta på ett annat parti.
Jo, jag förstår och accepterar resonemanget. Vad jag säger är att 13% av de som röstade, gjorde det fullt medvetna om denna isolering.
Citera
2014-09-16, 17:16
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Jo, jag förstår och accepterar resonemanget. Vad jag säger är att 13% av de som röstade, gjorde det fullt medvetna om denna isolering.

Ja, klart de var medvetna om att SD är oönskade i riksdagen. Men väljarna har hopp om att SD en dag blir accepterade (och de andra partierna därmed börjar sammarbeta med/lyssnar på dem).

Men det hoppet tror jag inte håller för evigt. Om de övriga partierna envist fortsätter ignorera SD tror jag folk kommer lessna på att "slänga sin röst i sjön". Om media fortsätta sin hetsjakt på SD:s väljare ("87%" osv) tror jag de kommer ruttna.

Två faktorer (ignorering/ovilja att sammarbeta & hetsjakt) som på kort sikt kan öka antalet röster, men på sikt inte kan ha någon annan rimlig utgång än att det drar ner antalet röster.
Citera
2014-09-16, 17:17
Medlem
Förstår ni inte att ett regeringsskifte var det bästa som kunde hända? Nästa gång är det S-väljare som kommer flöda in till SD. Nu har de förnekande S-väljarna lagt skulden på Alliansens misslyckade välfärdspolitik, istället för att se det STRUKTURELLA problemet. Annat ljud i skällan kommer låta när även S misslyckats i 4 år.

Ett visst tapp tillbaka till M får man räkna med, men med tanke på att oppositionen vill tvinga alla kommuner att ta emot flyktingar så kommer M-nästena i storstäderna surna till rejält på S och gå över till SD. Tror ni flödet från både S och M kommer minska när båda i nästa valkampanj kommer köra samma strategi som nu, om inte ännu liberalare gränspolitik?

Jag tycker ärligt talat synd om alla invandrare som kommer hit och försätts i utanförskap. Önskar att läget för de var helt annorlunda, men vi har inte tillräckligt med resurser om vi samtidigt vill hålla allt annat i samhället på topp.
Senast redigerad av Dealbreaker 2014-09-16 kl. 17:22.
Citera
2014-09-16, 17:21
Medlem
Traxxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoWassberg
Jag tror SD kan bli andra största partiet.

Det kommer de bli.
Citera
2014-09-16, 17:29
Medlem
Nej, det är inte troligt. SD är beroende av att ständigt växa - och att växa extremt snabbt - eftersom inget av sjuklöverpartierna vill veta av dem. Jag tippar, att vi får en form av samlingsregering över blockgränsen nu. SD kommer att stå helt utan inflytande - och väljarna kommer att tröttna på dem. 2018 kommer SD att ha tappat stora delar av sin väljarkår, och 2022 åker de ut ur riksdagen...
Citera
2014-09-16, 17:34
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Maurico Rojas flaggar för att (sd) kan bli det största partiet, om 7k-partierna nonchalerar vad som har hänt, och med sannolikhet kommer att fortsätta lavinartat, om de senaste valperiodernas katastrofpolitik kommer att fortgå... vilket mycket talar för. Löfvén är inte mannen att göra en kraftfull 100%-gir, han är alldeles krampartat gammeldags i sinnet, och för korkad. Han är en specialvald kasperdocka, med papegoj-rabblar-mandat, från kärringmaffian som i praktiken styr socialdummokraterna.
Citera
2014-09-16, 17:35
Medlem
Ja omöjligt är det inte. Allt hänger på hur kommande regering tar sig an invandringspolitiken samt hur många med utländsk bakgrund som kommer ansluta till SD.

En annan viktig fråga i sammanhanget är naturligtvis vem som blir ny moderatledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in