2015-01-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detgillardu
Potentialen finns ju helt klart. Men för att det skall hända måste:

1) övriga partier fortsätta ignorera alla problem som rör invandring/integration.

2) SD själva sluta bryta det destruktiva mönstret av tönterier i riksdagen och komma till rätta med sin stämpel som kvinnofientliga.
Och vad exakt är tönterier och kvinnofientligt. De agerar precis som de ska, som en oppositio. Och att SD skulle vara kvinnofientlig förstås bara trams. Snarare borde de svenska kvinnorna att det finns någon som för deras talan på riktigt.
Citera
2015-01-21, 13:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vad dillar du om?

Rödgröna kommer också att minska markant i procent på bekostnad av SD:s framgångar nästa val. Du kan väl inte på allvar tro att SD bara snor röster från borgarna?

Nej, sossarna kan tappa några %-enheter. Men inte så mycket. Det är främst 2 grupper som röstar S:
- Invandrare
- Kvinnor i LO-yrken
- Svensk arbetarklass, främst i småorter.

Inga av dessa grupper utom den sista skulle kunna tänkas byta till SD. Dom svenska knegare som skulle kunna tänka sig att rösta SD har redan gjort det. Övriga kommer att fortsätta att rösta S för det gjorde far och farfar.
En del invandrare kan dock byta, men inte så många. Jag vet att den juggar (Serber, Kroater) röstar SD.

Citat:
Batra har hittills varit något oerhört dålig på att svara rakt på sakfrågor.

Ja, självklart. Bara att läsa vad deras nya feminsitiske finanspolitiske talesperson säger; "Vi måste bli mer som V och Fi".
OK, om man nu skall föra en normkritisk, samhällsuppluckrande politik a'la Fi/V/Mp, varför skulle då någon som gillar detta gå till moderaterna när det finns flera andra pariter som redan för den politiken? Och varför skulle folk som vill ha ett samhälle fortsätta att rösta på M när politiken blir allt mer vänsterextrem? Nej,precis. Batra håller brödfällan stängd, för börjar man prata om vad man vill föra för politik och vad man egentligen står för försvinner fler väljare. Man har väl börja inse att det där pratet från Kleinfeldt att man bara vill ha "väljare av hög kvalitet" inte fungerar. Skall man ha något att säga till om i riksdagen måste man ha många väljare. Hur bra dom sedan är spelar ingen roll för maktpositionen. Men men, mig gör det inget att moderaterna minskar. Det är ett dåligt vänsterparti. Vill man ha vänsterpolitik så är det rakare och bättre att rösta V dirket. Dom säger i alla fall rakt ut vad dom vill och smyger inte runt i åsiktsbuskarna som M försöker göra.
Citera
2015-01-21, 16:56
Medlem
Just vad gäller topic att bli andra största parti så kan ev kds nya invandringspolitik fungera parasiterande på moderaternas konservativa väljarkår. Vilket ju även detta minskar avståndet mellan m och sd. Många bäckar små..
Citera
2015-01-21, 17:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej, sossarna kan tappa några %-enheter. Men inte så mycket. Det är främst 2 grupper som röstar S:
- Invandrare
- Kvinnor i LO-yrken
- Svensk arbetarklass, främst i småorter.

Inga av dessa grupper utom den sista skulle kunna tänkas byta till SD.
Dom svenska knegare som skulle kunna tänka sig att rösta SD har redan gjort det. Övriga kommer att fortsätta att rösta S för det gjorde far och farfar.
En del invandrare kan dock byta, men inte så många. Jag vet att den juggar (Serber, Kroater) röstar SD.

Ja, självklart. Bara att läsa vad deras nya feminsitiske finanspolitiske talesperson säger; "Vi måste bli mer som V och Fi".
OK, om man nu skall föra en normkritisk, samhällsuppluckrande politik a'la Fi/V/Mp, varför skulle då någon som gillar detta gå till moderaterna när det finns flera andra pariter som redan för den politiken? Och varför skulle folk som vill ha ett samhälle fortsätta att rösta på M när politiken blir allt mer vänsterextrem? Nej,precis. Batra håller brödfällan stängd, för börjar man prata om vad man vill föra för politik och vad man egentligen står för försvinner fler väljare. Man har väl börja inse att det där pratet från Kleinfeldt att man bara vill ha "väljare av hög kvalitet" inte fungerar. Skall man ha något att säga till om i riksdagen måste man ha många väljare. Hur bra dom sedan är spelar ingen roll för maktpositionen. Men men, mig gör det inget att moderaterna minskar. Det är ett dåligt vänsterparti. Vill man ha vänsterpolitik så är det rakare och bättre att rösta V dirket. Dom säger i alla fall rakt ut vad dom vill och smyger inte runt i åsiktsbuskarna som M försöker göra.

Jodå, när det går upp ett liljeholmens att invandringspolitiken drabbar dem i form av, lägre löner högre skatter, avgifter samt försämrad kvalitet och tillgång till välfärdstjänster.
Citera
2015-01-21, 18:23
Medlem
the new Cookies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Och vad exakt är tönterier och kvinnofientligt. De agerar precis som de ska, som en oppositio. Och att SD skulle vara kvinnofientlig förstås bara trams. Snarare borde de svenska kvinnorna att det finns någon som för deras talan på riktigt.
Hurdå? Genom att skrika "hora" efter tjejer på stan? Så länge den skallige lille tjockisen och hans efterblivna ölbrölande polare är med i partitoppen så har jag väldigt svårt att tro att några tjejer skulle rösta SD, oavsett vad man tycker om deras politik. Korvklubben vrålar "Jiimyyy Åkääsååån sha la la la la" så lössnusen sprutar ur deras rödsvettiga fejjor och sen undrar dom varför de inte går hem hos kvinnor...

Nej, jag kan tycka att SD är vettiga på många punkter, men deras längst-bak-bussen-image får de nog vaska av sig om jag ska kunna ta dom på allvar. Ingen röstar på någon man föraktar, oavsett vad som står i hans partiprogram.
Citera
2015-01-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the new Cookie
Nej, jag kan tycka att SD är vettiga på många punkter, men deras längst-bak-bussen-image får de nog vaska av sig om jag ska kunna ta dom på allvar. Ingen röstar på någon man föraktar, oavsett vad som står i hans partiprogram.

Ett synnerligen infantilt uttalande om ett parti som har 13% av rösterna och är det tredje största.
Citera
2015-01-21, 18:47
Medlem
Buffelo Balls avatar
Med facit i handen är det högst sannolikt att SD inte blir det 2:a största partiet 2018 utan det största!

Dumskallarnas sammansvärjning växer och växer och växer!

Dumskallarna röstar på SD och voilá: SD tar över makten i Sveriges Riksdag!

Björn Söder och hans anhang tar över makten i vårt land! Det är kanske inte helt sannolikt men definitivt ett skräckscenario att ta med i beaktande!

Vi får en regering som inte kan skilja mellan invandrare och flyktingar - i övrigt kommer vi inte att se någon skillnad från Alliansens segregationspolitik!

Pastor Åkessons parti har predikat sönder Sverige med sin " vi och de-politik"
Citera
2015-01-21, 19:31
Medlem
Frågan om SD kan bli Riksdagens näst största parti kan inte bara ses ur SD-väljares perspektiv eller enbart i frågan om synen på invandring.

Även om vissa borgeliga väljare inom Allianspartierna skulle vilja se ett närmande till SD och ett samarbete så att de rödgröna förlorar nästa val, så finns det ännu fler Alliansväljare som skulle ta avstånd från ett sådant samarbeter och då väljer att rösta rödgrönt hellre än samarbetar med SD.

Alla partier ha sin andel kärnväljare och sedan finns gruppen lättrörliga som kan hoppa mellan partier och block. Min gissning är att Moderaterna riskerar att tappa flest röster till SD, medan andelen missnöjda sossar redan har gått till SD, så så många fler sådana ska nog inte SD hoppas på.

Om Moderaterna blir svagare pga av väljarflykt till SD, så är det mer troligt att de andra Allianspartierna försöker ta kommandot och bli större. (läs Centerpartiet).
Folkpartiet kommer snart byta partiledare och då troligen gå mot en mer liberal och feministisk väg för att locka borgeliga kvinnliga väljare. Folkpartier åker antingen ur eller ändrar riktning till en mer socialliberal riktning.
Kristdemokraterna KD, kommer gå i motsatt riktning, dom kommer välja en mer konservativ ledare än Hägglund och därmed locka till sig dom högerväljare som nu sneglar på SD (eller röstade på SD i senaste valet).

Vänsterpartiet har sin trogna väljarskara, och Miljöpartiet som gick dåligt i senaste valet äger ändå framtidsfrågorna och unga väljare.

Alla partier vill att en valrörelse skall handla om just deras frågor, SD var lyckosamma denna gång och Miljöpartiet fick se miljöfrågan försvinna helt.
Det är alltså inte säkert att nästa val kommer handla om SD:s stora och enda fråga invandringen.
Om vi får en ny säldöd, eller en kärnkraftolycka så kommer istället Miljöpartiet bli näst största parti!
Citera
2015-01-21, 19:43
Medlem
detgillardus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag sa inte att SD är kvinnofientligt, jag sa att de måste tvätta bort sin stämpel. De har ju bevisligen väldigt svagt stöd bland kvinnor som ju utgör 50% (drygt) av väljarkåren. Järnrörs-Björn & co har väl inte agerat några brudmagneter direkt...

Med tönterier avser jag naturligtvis misstroendeförklaringen och andra poänglösa utspel som bara bidrar till bilden av ett oseriöst grabbgäng som antingen inte ens fattat grunderna i vårt politiska system, eller bara hittar på trams för att få synas i media. Vilket som är värst vet jag inte. Ett parti som aspirerar på att bli näst störst (eller kanske störst?) måste bete sig som att de i alla fall hjälpligt skulle kunna hantera den uppgiften. Meningslöst dribblande för att vara jobbiga i allmänhet är inte att bedriva opposition, det är att slösa parlamentets tid, energi och resurser på dumheter.

Missförstå mig inte. De partier som genomdrivit den största demografiska och samhälleliga omställningen sedan industrialisationen, och vägrar ens adressera de svårigheter som ofelbart uppstår, förtjänar att ätas upp. Mitt inlägg var ett försök att vara konstruktiv.
Citera
2015-01-21, 22:10
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detgillardu
Med tönterier avser jag naturligtvis misstroendeförklaringen
SD har sagt efter DÖ att nu är det bara SD som är ett genuint oppostionsparti. Genom att yrka misstroende tvingar man alliansen, att gm att lägga ner, tala om att "nej vi vill inte regera". Absolut inget tönteri utan en revirmarkering - "vi opponerar, medan alliansen svassar för regeringen".
Vi har haft sex misstroendeyrkanden i riksdagen sedan 1980, så det är alls inget "tönteri" som du lite okunnigt kallar det.
Citera
2015-01-21, 22:19
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Vi får en regering som inte kan skilja mellan invandrare och flyktingar
Vad har du för källa på att Mattias Karlsson & Co. inte kan det?
Citera
2015-01-21, 22:52
Medlem
Powergirls avatar
Har inte susning av vad som skrivits i tråden men läst igenom TS trådstart.
Vilka är Sd och vad vill de? Ja den frågan svarar jag på själv. Förutom att sätta stopp för all invandring vill de inget men försöker anpassa sig varåt vinden blåser.
I grunden är de ett högerparti även om de inte har fattat det själva. Sannolikheten att de blir det näst största parti i Sveriges riksdag är om inte obefintlig så nära det som det går att komma. Till min oförställda glädje har de bevisat det gång på gång viket pajasparti de är. Inte minst genom den senaste omröstningen i Sveriges riksdag där de lyckades att få med 45 röster, dvs mindre röster än de har, angående misstroende mot Stefan Lövfen och Socialdemokraterna.
Det är inte särskilt ofta som misstroendeomröstningar genomförs i riksdagen mot sittande regering men aldrig tidigare har ett parti misslyckats så kapitalt. Att ens drömma om att bli Sveriges nästa parti tyder snarast på dåligt omdöme. Skulle så bli verklighet så har det ingen som helst betydelse eftersom inget annat parti i riksdagen vill befatta sig med detta parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in