2015-05-24, 02:11
Medlem
Sharp19s avatar
KD lär åka ur riksdagen och splittringen av alliansen blir ett faktum. De kommer inte ha en chans utan dem ändå.
Därför får de rödgröna en majoritet, oavsett om SD har 4% eller 30%

Nu till det osannolika scenariot om SD skulle få över 40%...
I och med alliansens splittring kan de rödgröna få med sig ett parti därifrån, troligtvis centerpartiet och där få goda chanser att styra utan SD.

SD behöver utan överdrift över 50%... Det finns inte på kartan.
Citera
2015-05-24, 02:11
Avslutad
Skulle tro att om SD blir störst så bildar dom regering med moderaterna.
Citera
2015-05-24, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharp19
KD lär åka ur riksdagen och splittringen av alliansen blir ett faktum. De kommer inte ha en chans utan dem ändå.
Därför får de rödgröna en majoritet, oavsett om SD har 4% eller 30%

Nu till det osannolika scenariot om SD skulle få över 40%...
I och med alliansens splittring kan de rödgröna få med sig ett parti därifrån, troligtvis centerpartiet och där få goda chanser att styra utan SD.

SD behöver utan överdrift över 50%... Det finns inte på kartan.

Såklart det finns på kartan? Se bara hur mycket de ökar i alla undersökningar senaste tiden..

13~% > ~20% ... Ge det några år till med samma skit som pågår nu och de kan helt rimligt hamna vid 30 - 40 %
Citera
2015-05-24, 02:23
Medlem
Om SD blir största partiet så får man skämmas över att vara svensk, helt enkelt.

I många städer samarbetar högerpartierna redan med SD, så självklart kommer den maktkåta light-högern inte tveka att samarbeta med extremhögern om det gynnar dem i riksdagen heller.

Ett sådant samarbete hade lett till riktigt förvirrade reformer med stort fokus på att definiera "svenskhet" och att tvinga alla att acceptera och utöva denna påhittade "svenskhet". Den första miljardreformen hade varit en osthyvelssubvention kombinerat med det nya IKEA-avdraget. Vidare blir alla byggnader förutom röda trähus med vita knutar klassade som "sverigefientlig arkitektur" och kommer rivas. Slöjförbud, tiggarjakt och annan meningslös skitpolitik kommer att implementeras i våra kommuner, och de riktiga problemen vars orsaker inte påverkas av dessa reformer kommer bara att bli värre och värre och värre.

Det är min analys.
Citera
2015-05-24, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Skulle tro att om SD blir störst så bildar dom regering med moderaterna.
Ja det är så här det kommer att sluta. Eller så försvinner M från den politiska kartan på sikt.
Citera
Medlem
Att SD skulle bli det största partiet 2018 är lika sannolik som att det helt plötsligt börjar växa jordgubbar på månen. Det som däremot ska bli intressant om man närmar sig 25% är var någonstans på den politiska skalan man kommer att positionera sig.

MP har under lång tid hävdat att man är ett parti som inte går att placera på den klassiska vänster-höger-skalan. Idag vet nog alla att det var rent skitsnack. SD säger visserligen att man är socialkonservativ, men var exakt man kommer att hamna när man verkligen tvingas visa var man står egentligen återstår att se.

För övrigt tror jag att det kommer att bli generalstrejk ifall SD skulle få 51%. Men eftersom det aldrig kommer att ske kan alla ni som läser det här sluta fundera på vad ni ska göra för kul under generalstrejken.
Citera
Medlem
Dimaks avatar
Det blir rättvisa i landet igen!
Citera
2015-05-24, 02:33
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja det är så här det kommer att sluta. Eller så försvinner M från den politiska kartan på sikt.

Detta tror jag också.
Eller ännu värre, att man har ännu mer fri invandring, om nu det är möjligt.
Jag tror man kommer ändra lagarna, kanske ta bort fyra procentspärren för att hålla kvar partier.
Förbjuda SD tror jag inte på, men man vet aldrig.

Det skulle inte förvåna mig iaf om de började trixa ordentligt, DÖ är ju bevis för det.
Citera
2015-05-24, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weyoun9
Om SD blir största partiet så får man skämmas över att vara svensk, helt enkelt.

I många städer samarbetar högerpartierna redan med SD, så självklart kommer den maktkåta light-högern inte tveka att samarbeta med extremhögern om det gynnar dem i riksdagen heller.

Ett sådant samarbete hade lett till riktigt förvirrade reformer med stort fokus på att definiera "svenskhet" och att tvinga alla att acceptera och utöva denna påhittade "svenskhet". Den första miljardreformen hade varit en osthyvelssubvention kombinerat med det nya IKEA-avdraget. Vidare blir alla byggnader förutom röda trähus med vita knutar klassade som "sverigefientlig arkitektur" och kommer rivas. Slöjförbud, tiggarjakt och annan meningslös skitpolitik kommer att implementeras i våra kommuner, och de riktiga problemen vars orsaker inte påverkas av dessa reformer kommer bara att bli värre och värre och värre.

Det är min analys.
Och i de "riktiga" problemen är ingår förstås förtrycket av arbetarklassen? Idiot.
Citera
2015-05-24, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Detta tror jag också.
Eller ännu värre, att man har ännu mer fri invandring, om nu det är möjligt.
Jag tror man kommer ändra lagarna, kanske ta bort fyra procentspärren för att hålla kvar partier.
Förbjuda SD tror jag inte på, men man vet aldrig.

Det skulle inte förvåna mig iaf om de började trixa ordentligt, DÖ är ju bevis för det.
Dö är bara ett krumbuktande. 7K och MSN förlorade kriget, och det vi ser är dödsryckningarna alt. ett försök att köpa tid för en död sak. Innerst inne så vet de om det. Det är som när Rom gick under, det tog sin tid för nyheten att sjunka in. Crispy har beskrivit det bra i en kommentar. Det kommer inte att behövas några 51%. Politiker är som andra (nåja), de vill ha en utkomst och en framtid. De har ju levt i villfarelsen, påhejade av MSN, att först 93% och därefter 87% uppskattar vad de gör,

Om det är för sent för att rädda Sverige är dock en annan fråga, risken är stor ja.
Senast redigerad av Fnysington 2015-05-24 kl. 02:48.
Citera
2015-05-24, 02:43
Medlem
Blir dem inte det så gud hjälpe detta landet. Då är vi förlorade fatta det! Har inte mycket att tillägga men ni kommer att se ett förfall även under SDs styrande, men det kommer bero på sjuklöverns destruktiva Sverige fientliga politik som som styrs av ab och eprssen,svt,sr folk måste förstå att dessa kanaler kan dem inte lyssna till. Ni alla på detta forumet har en skyldighet att göra allt vad ni kan för motarbeta dessa destruktiva krafter för Sverige som nation. Om inte så ses vi i nurnbergrättegången, där ska ni alla ställas inför rättegång. Gör vad ni kan för att få med er så många det är bara möjligt sveriges utveckling är bara så fel och inget annat
Citera
2015-05-24, 02:50
Medlem
Aja Bajas avatar
Det många missar är att det är långt kvar till 2018. Mycket har hänt både med samhällsdebatten och med partisympatierna bara på några månader sedan valet.
Naturligtvis kommer den här förändringen fortsätta. Frågan är bara exakt hur långt vi hinner fram till nästa val. Jag gissar på att SD får 25-30%. Det kan betyda största parti, men det är inte säkert.

Om vänstern mot förmodan skulle bli största block är det helt omöjligt att DÖ överlever. Alliansen har då gett upp makt i 4 år utan att få något ökat väljarstöd för det. De borgerliga partiledningarna skulle aldrig överleva den inre kritiken efter ett sånt svek och den nya partiledningen skulle inte kunna börja med att göra om samma misstag.

Om borgarna blir största block skulle DÖ i teorin kunna överleva, men det skulle bli ännu mer kaos om tex. S+SD skulle få egen majoritet. Det skulle innebära att S aldrig skulle kunna lägga fram förslag i ekonomiska frågor eftersom SD då skulle kunna rösta för S förslag.

Jag tror att DÖ är dödsdömt efter nästa val. SD kommer att växa tillräckligt mycket för att övriga partier ska vara rädda för konsekvenserna av att fortsätta med odemokratiska metoder. (Speciellt som dom inte längre kommer att ha alla dagstidningar med sig i ett sånt scenario.)
Senast redigerad av Aja Baja 2015-05-24 kl. 02:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in