Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Fast här ger dig forskningen fel. Undersökningar visar att få röstar på SD som en protest, utan istället för att det är det bästa partiet. Så även jag.
Att vara det
bästa partiet är ju ganska enkelt när man är det
enda partiet som gör en ansats till en någorlunda seriös diskussion om asyl/anhöriginvandring kontra de generella välfärdssystemen. Jag känner både en och två gammelmoderat som, likt jag själv, inte har mycket till övers för välfärd i största allmänhet, men ändå röstar på ett folkhemsparti som SD.
Men nu kör jag med anekdotisk bevisföring. Om du har exempel på forskning som visar på att SD ökar av andra skäl får du gärna dela med dig av den, det vore ett intressant uppslag. Kan tänka mig att många som gillar devisen "tuffare tag mot brottsligheten" finner en viss attraktionskraft i SD, likaså de som är skeptiska mot genusvetenskap och annat nys. Men om man konkurrensutsatte dem på riktigt, t.ex. genom att (m) bestämmer sig för att strypa tillgången till välfärd för nyanlända (som KD verkar vara inne på?), så tror jag att de skulle stjäla tillbaka många röster.