Citat:
Ursprungligen postat av
muto_kenji
Tror inte att har någon chans att bli näst störst.
Sds nya väljare kom främst från moderaterna (30% av de som röstade på sd nu röstade på moderaterna i valet 2010) och från socialdemokraterna(16%).
Rimligtvis så har de väljarna olika ideologiska grunder, de som kom från moderaterna tror jag är gamla moderaternas konservativa kärnväljare. Människor som inte har tyckt om Reinfeldts och Borgs omdaning av det konservativa högerpartiet till ett liberalt parti.
De väljare som gick från socialdemokraterna till sd tror jag är exempelvis personer inom bygg eller åkeribranschen som blivit utkonkurrerade av främst östeuropéer med lägre löner som inte går efter svenska kollektivavtal och därför är arbetslösa.
Om moderaterna väljer att gå tillbaka till en mer konservativ profil kan de nog vinna tillbaka i alla fall en del av de väljarna. Om de gör det så kan de dock förlora en del av de mer liberala väljarna till folkpartiet men om de fortsätter i sina liberala spår så riskerar FP att raderas ut.
Om facket och sossarna får igenom att svenska avtal ska gälla i Sverige så kan de nog vinna tillbaka en stor del av de väljare som de förlorade i det här valet.
Ditt resonemang utelamnar en viktig detalj!
En stor del av valframgangen for Moderaterna 2010 berode pa att fd socialdemokrater rostade pa dem!
Det som hande i valet nu 2014 nar moderaterna forlorade nastan 8% - ar att dessa tidigare socialdemokratiska valjare gick till SD! De gick inte tillbaka till socialdemokraterna, de gick till SD.
Min teori ar alltsa att tappet fran moderaterna till Sverigedemokraterna ar fd socialdemokrater som gick till moderaterna 2010 - Men nu gick (inte tillbaka) men till partiet med politiken som mest liknar den socialdemokratiska:
Hogre A-kassa
Mer pengar till pensionarer
Mer satsningar pa valfarden