2014-09-16, 22:24
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
Tycker att SD har potential att växa, 20 % låter inte osannolikt. Men kanske inte helt lätt att nå dit.

Gäller att granska alla inom partiet på högre poster och byta ut dom som inte klarar pressen eller håller inte måttet.

Ska bli intressant att ser hur deras första samarbete påverkar opinionen...
Citera
2014-09-17, 10:34
Medlem
johanjosefssons avatar
Med tanke på att M innan Reinfeldt var nere på 15% nivåer, är det absolut inte omöjligt att de blir ännu mindre. Och om S gör ett riktigt uselt val 2018, så kommer många gå över till SD, som kan få uppemot en 18-20 %. Moderaterna sjunker till 17 % ja då är man ju större.
Citera
2014-09-17, 16:45
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truth1337
SD brukar dubbla sig, så till nästa val landar SD nog på strax över 25,8%.

SvP kommer dock samtidigt 50-dubbla sig och komma in i riksdagen på minst 5%. Gör SvP bra ifrån sig tar de utöver det också ca 5-10% av SD. M kommer dock liksom S under samma period förlora röster, så SD kan fortfarande landa på att vara största eller näst största partiet även om det tappas röster till SvP.

Ja det där med matematik är kul. Om nu SD "brukar" fördubbla sig med 2 val som underlag, så kan man ju också säga att F! brukar öka 10 ggr (från 0.3 till 3 %). Ergo har F! 30 % 2018
Citera
2014-09-17, 16:57
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Ja det där med matematik är kul. Om nu SD "brukar" fördubbla sig med 2 val som underlag, så kan man ju också säga att F! brukar öka 10 ggr (från 0.3 till 3 %). Ergo har F! 30 % 2018

Två val.
SD har fördubblat sig eller nästan fördubblat sig i nästan varje val sedan de bildades med undantag av 1998 års val. Jag tror att SD mycket väl kan bli Sveriges största parti efter 2018 års val.
Citera
2014-09-17, 17:00
Bannlyst
Mycket beror pa vilka personer som kan rekryteras till SD.

Nu ar ju SD en realitet i riksdagen, de ar ingen "dagslanda". Min forhoppning ar att kompetenta manniskor med huvudet pa skaft ansluter sig till SD.
Avhoppande Socialdemokratiska och Moderata politiker ar en borjan.

Sverigedemokraterna skall attrahera valjare fran vanster till hoger. Ett parti som vill Sveriges basta!

Moderaterna har varit "otrogna" en langre tid nu under Reinfeldt. Jag tror att de kommer att minska i inflytande just pga att man inte kan lita pa dem. De ar beredda att "hugga kniven i ryggen" pa vem som helst, nar som helst - C,Fp och Kd vet om detta.
Citera
2014-09-17, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Tror inte att har någon chans att bli näst störst.

Sds nya väljare kom främst från moderaterna (30% av de som röstade på sd nu röstade på moderaterna i valet 2010) och från socialdemokraterna(16%).

Rimligtvis så har de väljarna olika ideologiska grunder, de som kom från moderaterna tror jag är gamla moderaternas konservativa kärnväljare. Människor som inte har tyckt om Reinfeldts och Borgs omdaning av det konservativa högerpartiet till ett liberalt parti.
De väljare som gick från socialdemokraterna till sd tror jag är exempelvis personer inom bygg eller åkeribranschen som blivit utkonkurrerade av främst östeuropéer med lägre löner som inte går efter svenska kollektivavtal och därför är arbetslösa.

Om moderaterna väljer att gå tillbaka till en mer konservativ profil kan de nog vinna tillbaka i alla fall en del av de väljarna. Om de gör det så kan de dock förlora en del av de mer liberala väljarna till folkpartiet men om de fortsätter i sina liberala spår så riskerar FP att raderas ut.

Om facket och sossarna får igenom att svenska avtal ska gälla i Sverige så kan de nog vinna tillbaka en stor del av de väljare som de förlorade i det här valet.

Ditt resonemang utelamnar en viktig detalj!

En stor del av valframgangen for Moderaterna 2010 berode pa att fd socialdemokrater rostade pa dem!

Det som hande i valet nu 2014 nar moderaterna forlorade nastan 8% - ar att dessa tidigare socialdemokratiska valjare gick till SD! De gick inte tillbaka till socialdemokraterna, de gick till SD.

Min teori ar alltsa att tappet fran moderaterna till Sverigedemokraterna ar fd socialdemokrater som gick till moderaterna 2010 - Men nu gick (inte tillbaka) men till partiet med politiken som mest liknar den socialdemokratiska:

Hogre A-kassa

Mer pengar till pensionarer

Mer satsningar pa valfarden
Citera
2014-09-17, 17:23
Medlem
bl-gr-ns avatar
Det jag hoppas på i valet 2018 är att Folkpartiet åker ut ur riksdagen.
Det extrem EU-sympatisörs parti har inget i svensk politik att göra.

Folkpartiet vill ha en EU-federation, införa euron i Sverige.
Det är också ett partistrategiskt spel med fallande sympatier bland svenskar för EU, försöker FP fånga upp de kvarvarande hyper EU-sympatiserörerna och därmed hålla sig kvar i riksdagen...

Om SD har 15 eller 25 procent kvittar egentligen...
Citera
2014-09-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Game-Set-Match
Ditt resonemang utelamnar en viktig detalj!

En stor del av valframgangen for Moderaterna 2010 berode pa att fd socialdemokrater rostade pa dem!

Det som hande i valet nu 2014 nar moderaterna forlorade nastan 8% - ar att dessa tidigare socialdemokratiska valjare gick till SD! De gick inte tillbaka till socialdemokraterna, de gick till SD.

Min teori ar alltsa att tappet fran moderaterna till Sverigedemokraterna ar fd socialdemokrater som gick till moderaterna 2010 - Men nu gick (inte tillbaka) men till partiet med politiken som mest liknar den socialdemokratiska:

Hogre A-kassa

Mer pengar till pensionarer

Mer satsningar pa valfarden
Så du tror att moderaterna har kvar sina konservativa kärnväljare?
Citera
2014-09-17, 17:34
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag tror SD kommer hamna runt 17-19 procent, jag tror inte de kommer nå upp till 20 procent. Däremot tror jag SD kommer bli ett stabilt parti med många kärnväljare. Inom de närmsta 4-5 valen, dvs, 20 - 30 åren, kommer SD ligga runt 10 - 19 procent.

Vi ser idag att SD är det tredje största partiet bland unga, de framröstas även i skolval som det tredje största partiet. Det tyder på en viktig seger för SD's del, dvs. de har den unga generationen på sin sida.

Socialdemokraterna kommer stabilisera de lägre klasserna i Sverige, de fattiga, de sjuka, de medborgare som ligger i periferin. Det är delvis här som SD fått sitt starka väljarstöd.

Men som sagt, de kommer nog aldrig gå över 20 procent, det är i alla fall min analys i nuläget.

Inför detta valet så sade jag att SD kommer få runt 15 %, nu fick de 13 % istället, men det känns som jag har ett ganska bra grepp om svensk politik trots allt.
Citera
2014-09-17, 18:27
Medlem
Allting handlar ju om hur Sverige ser ut 2018.

Kommer Sverige vara bättre eller sämre då än nu inom olika områden?

Kommer skolan ha kommit på rätt köl?

Kommer vården vara bättre eller sämre?

Kommer åldringsvården vara bättre eller sämre?

Kommer någon ha en lösning på segregationsproblemen?

Kommer det att finnas fler eller färre utanförskapsområden?

Kommer det att finnas fler eller färre tiggare?

Kommer försvaret ha fått mer pengar?

Kommer samhället att vara mer eller mindre islamiserat än nu?

Kommer skatten vara högre eller lägre?

Kommer pensionen vara högre eller lägre?

Min bestämda åsikt är att allt kommer att vara sämre om 4 år, förutom för de allra rikaste, för att i stort sett hela statskassan har gått åt till att betala för invandringen.

Det kommer att leda till att fler och fler från medelklassen vänder sig till SD. Det kommer att bli svårare och svårare för medelklassen att fly undan mångkulturen. Jag tänker speciellt på vart man bor och dagis och skolor. Mycket ömma punkter även för de extremt PK.

Jag hörde bland annat från en vän som vanligtvis är extremt PK som var väldigt bekymrad när hans unge kom hem och hade lärt sig utländska slanguttryck i skolan.

Men vi får se!
Senast redigerad av Konkurrent 2014-09-17 kl. 18:31.
Citera
2014-09-17, 18:48
Medlem
BarracoBarners avatar
Jag är övertygad om att SD kommer att dubbleras återigen så länge som de andra partierna sopar problemen med massinvandringen under mattan. Anledningen till det är att jag vet att en betydande andel av befolkningen i Sverige inte tycker att det är en bra idé att massimportera socialfall och kriminella från tredje världen. Än så länge anser tyvärr inte majoriteten av den gruppen att invandringen är en särskilt viktig fråga, men den seglar ju upp rätt snabbt på skalan i takt med att folk utsätts för de negativa konsekvenserna av den.
Det enda sättet för de andra partierna att sluta tappa väljare (och därmed makt och pengar) till SD är att stoppa bidragstagarinvandringen. Det inom parantes tror jag är vad som kommer få dem att böja sig.
Mig kvittar det vilket parti det blir som till slut stoppar den vansinniga massimporten av bidragstagande kaosfolk, huvudsaken är att det blir gjort.
Senast redigerad av BarracoBarner 2014-09-17 kl. 18:50.
Citera
2014-09-17, 19:13
Medlem
madchances avatar
Med tanke på hur omoget SD hanteras så kommer man antagligen växa varje val...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in