Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 22:26
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Medeltida check, belgiskt check, elände check (avseende miljön; serien är lysande) – dock ej mästaren Bourgeon.
Tack för ledtrådarna!

27. Hermann: The Towers of Bois-Maury 2 - Eloise de Montgri
Citera
2018-12-29, 22:47
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Tack för ledtrådarna!

27. Hermann: The Towers of Bois-Maury 2 - Eloise de Montgri

Tacka jochen_bele! Visst syns det nu på löpstilen att det är Hermann?

Uppdaterade julrutor

Låt se nu lite gissningar/lösningar även på #4, #68, #77 och #84, tror ingen ens har petat på dem.
Citera
2018-12-30, 11:49
Medlem
Man-At-Armss avatar
37, något av Walt Scott, christmas stories ?
Citera
2018-12-30, 12:56
Medlem
timheideckers avatar
Citat:

Uppdaterade julrutor

Låt se nu lite gissningar/lösningar även på #4, #68, #77 och #84, tror ingen ens har petat på dem.

Jag petade lite på #4 i min första post för detta quizet. Jag tyckte det såg ut som Furmark när hon använder bläck men icke. Jag vill gärna tro att det är en svensk kvinnlig serietecknare men kan inte komma på vem.

Men för att återgå till #55 så misstänker jag att det rör sig om någon nordamerikansk underground/alternativserierecknare som är influerad av Crumb med tanke på crosshatch-stilen. Den första jag tänker på är David Collier men han ägnar ju sig åt non fiction och inte såna här absurditeter men slänger ut en gissning ändå (om det skulle vara Crumb himself skulle jag däremot bli väldigt förvånad).
Citera
2018-12-30, 15:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
37, något av Walt Scott, christmas stories ?

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Jag petade lite på #4 i min första post för detta quizet. Jag tyckte det såg ut som Furmark när hon använder bläck men icke. Jag vill gärna tro att det är en svensk kvinnlig serietecknare men kan inte komma på vem.

Men för att återgå till #55 så misstänker jag att det rör sig om någon nordamerikansk underground/alternativserierecknare som är influerad av Crumb med tanke på crosshatch-stilen. Den första jag tänker på är David Collier men han ägnar ju sig åt non fiction och inte såna här absurditeter men slänger ut en gissning ändå (om det skulle vara Crumb himself skulle jag däremot bli väldigt förvånad).

Bra med gissningar, dessvärre gick ingen hem. Det stämmer att det är en svensk kvinnlig serietecknare på #4, det finns ju onekligen några att välja på. Ta den rätta så blir det poäng. Och angående #55 finns ju redan en rätt bra ledtråd men jag kan ju komplettera med att det inte handlar om Nordamerika.
Citera
2018-12-31, 12:34
Medlem
Man-At-Armss avatar
Ett litet tafatt pet på 84:an: något av Tiitu Takalo?
Citera
2019-01-01, 11:08
Moderator
Citat:
Ett litet tafatt pet på 84:an: något av Tiitu Takalo?

Bra med gissningar! Takalo var med förra året, tänkte jag säga men ser nu att det var så länge sedan som 2011. Däremot inte i år. Men serien ifråga har anknytning till ett grannland, och likaså härstammar en annan av de återstående nötterna från ett annat grannland.

Vill inte ge för specifika ledtrådar med tanke på den höga poängnivån, och någon eller några av de kvarstående bilderna borde kunna identifieras av det kunniga Flashback. Jag har väl redan nämnt att tre av bilderna härrör från en och samma svenska julpublikation, och att en annan är gjord av en serieskapare som publicerats på svenska med en figur som är namne med en mycket känd svensk seriefigur.

Här dock några uppslag och stickord, utan särskild ordning:

– Tecknaren av en av de kvarstående nötterna har även tecknat serier med en annan, mycket känd seriefigur som även den finns kvar oknäckt i årets nötskål

– En av de sökta serietecknarna är namne med den figur h*n här tecknat

– Gudars like

– Götheborg

– Varken hackspettsbrud eller heffaklumpsjägare

Uppdaterade julrutor

Kom igen nu Flashback!
Citera
2019-01-01, 11:42
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Javisst! Såväl det jochen_bele var inne på som dina bekräftelser av det hon/han skrev blev viktiga pusselbitar. Dessa ledde mig först in på Jacques Martins Jhen d'Arnot, men det syntes alltför tydligt att 27:an var ritad av en annan penna än Martins.

37. Winnie Winkle
Senast redigerad av schizophrenia 2019-01-01 kl. 11:50.
Citera
2019-01-01, 13:42
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Javisst! Såväl det jochen_bele var inne på som dina bekräftelser av det hon/han skrev blev viktiga pusselbitar. Dessa ledde mig först in på Jacques Martins Jhen d'Arnot, men det syntes alltför tydligt att 27:an var ritad av en annan penna än Martins.

37. Winnie Winkle

Har vi tur så kommer Les Tours de Bois-Maury i sin helhet på svenska på Cobolt, några avsnitt gick väl i Epix och Comet.

Winnie Winkle är helt korrekt – då kan vi förstås stryka ledtråden om hackspettar och heffaklumpar (Winnie Woodpecker och Winne-the-Pooh). Återstår nu endast #4, #11, #44, #49, #52, #55, #68, #70, #77 och #84. På den här nivån är varje rätt svar alltså värt 10 poäng och strax stiger det till 15 och på slutet 25 poäng, så inget är avgjort.

Uppdaterade julrutor
Citera
2019-01-01, 14:22
Medlem
Man-At-Armss avatar
4.Djupet av Karin Gavfelin?
Citera
2019-01-01, 14:29
Medlem
timheideckers avatar
Hmm, att #55 inte är svensk eller nordamerikan gör det hela lite svårare såklart. Kan verkligen inte komma på någon men med tanke på crosshatch-stilen chansar jag på fransmannen Mattt Konture? Men han har väl förvisso ingen seriefigur med samma namn som en svensk serie då han sysslar med självbiografi mest. Men chansar ändå.
Citera
2019-01-01, 14:48
Moderator
Citat:
4.Djupet av Karin Gavfelin?

Japp! Tjusigt! Då kan vi stryka ledtråden "Götheborg", ostindiefararen på vilken Gafvelin seglat som matros och som grundlade hennes kärlek till skepp och hav. – Kan dock ge ytterligare en ledtråd med anknytning till Djupet: det är en berättelse med många musikreferenser, och en av de kvarvarande nötterna har också ett särskilt soundtrack.

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Hmm, att #55 inte är svensk eller nordamerikan gör det hela lite svårare såklart. Kan verkligen inte komma på någon men med tanke på crosshatch-stilen chansar jag på fransmannen Mattt Konture? Men han har väl förvisso ingen seriefigur med samma namn som en svensk serie då han sysslar med självbiografi mest. Men chansar ändå.

Inte heller Konture. Detta är nog en mer välbekant serieskapare, även om h*n kanske inte är känd för cispersonen på gatan så har h*ns serier publicerats i flera svenska tidningar och två album.

Uppdaterade julrutor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in