Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-29, 21:50
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
lite kantigare

Enbart pga denna mycket vaga ledtråden slänger jag ut en vild gissning på Nikolas Krizan på 79. Tycker inte den här bilden ser så kantig ut men han tecknar ju rätt kantigt numera iaf.
Citera
2022-12-30, 08:14
Medlem
Man-At-Armss avatar
29. Pendla av Erin Williams?
Citera
2022-12-30, 14:11
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
29. Pendla av Erin Williams?

Rätt!

Citat:
En nöt till skulle vara skönt om någon knäcker. Claes Riemerthi dog i år och han skrev manus till bland annat Fantomen så jag slänger ut Fantomen på nr 32.

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Enbart pga denna mycket vaga ledtråden slänger jag ut en vild gissning på Nikolas Krizan på 79. Tycker inte den här bilden ser så kantig ut men han tecknar ju rätt kantigt numera iaf.

Goda gissningar men inte rätt tyvärr! Alla sex nötter som nu återstår är alltså svenska. Jag vill vara lite försiktig med ledtrådar eftersom det känns orättvist att hjälpa till på dessa höga poängnivåer, men det vore förstås kul om några nötter till kunde knäckas så något kan väl sägas:
• En av serierna är tämligen känd med ett fyrtiotal utgåvor tillgängliga hos våra vanligaste nätbokhandlare
• Tre av serierna är gjorda av två eller fler serieskapare i samarbete
• Två av serierna är gjorda av kvinnor
• Två av serieskaparna är avlidna, bägge män. En av dem alltså i år men en bortgång som var betydligt mindre uppmärksammad än Reimerthis förra året och inte ens noterats av Seriewikin

Vi stänger väl lämpligen årets tävling vid tolvslaget i morgon, alltså vid 2023 års ingång.
Yulenuts 2022
Citera
2022-12-30, 15:19
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Rätt!

Goda gissningar men inte rätt tyvärr! Alla sex nötter som nu återstår är alltså svenska. Jag vill vara lite försiktig med ledtrådar eftersom det känns orättvist att hjälpa till på dessa höga poängnivåer, men det vore förstås kul om några nötter till kunde knäckas så något kan väl sägas:
• En av serierna är tämligen känd med ett fyrtiotal utgåvor tillgängliga hos våra vanligaste nätbokhandlare
• Tre av serierna är gjorda av två eller fler serieskapare i samarbete
• Två av serierna är gjorda av kvinnor
• Två av serieskaparna är avlidna, bägge män. En av dem alltså i år men en bortgång som var betydligt mindre uppmärksammad än Reimerthis förra året och inte ens noterats av Seriewikin

Vi stänger väl lämpligen årets tävling vid tolvslaget i morgon, alltså vid 2023 års ingång.
Yulenuts 2022

Skulle 52 kunna vara något av Lars Mortimer? Något från Gnuttarna eller Bobo? Tomtenissarnas ögon påminner väldigt mycket om gnuttarnas ögon i stilen.
Citera
2022-12-30, 15:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Skulle 52 kunna vara något av Lars Mortimer? Något från Gnuttarna eller Bobo? Tomtenissarnas ögon påminner väldigt mycket om gnuttarnas ögon i stilen.

Nix, det har redan föreslagits och det var där jag schabblade så att Bobo i ruta 74 fick strykas ur tävlingen. (FB) Gissa serien genom bilden
Citera
2022-12-30, 16:29
Medlem
Man-At-Armss avatar
Kan 32 vara något av Rolf Gohs? Mystiska tvåan?

Edit: Just det, Gissa vem har redan gissat på Gohs..
Senast redigerad av Man-At-Arms 2022-12-30 kl. 16:38.
Citera
2022-12-30, 16:55
Medlem
schizophrenias avatar
Kan 32 vara något av Kjell Ekeberg och Jan Wilhelmsson då? Om man nu vill tro att det är något som ligger inte alltför långt ifrån Rolf Gohs stil ...
Citera
2022-12-30, 22:34
Medlem
Man-At-Armss avatar
Eller är 32 något av Daniel Ahlgren? Vår enda utväg är avstängd?
Ahlgren är ju skicklig med pennan, men av det lilla jag läst, har inte hans karaktärer så fördelaktiga utseenden som damen i bild 32.
Citera
2022-12-30, 23:50
Moderator
Citat:
Kan 32 vara något av Rolf Gohs? Mystiska tvåan?

Edit: Just det, Gissa vem har redan gissat på Gohs..

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Kan 32 vara något av Kjell Ekeberg och Jan Wilhelmsson då? Om man nu vill tro att det är något som ligger inte alltför långt ifrån Rolf Gohs stil ...

Gohs har sannolikt betytt en del, åtminstone tycker jag mig minnas ett uttalande om honom som en förebild "när han undviker de värsta pinsamheterna", men de närmaste förebilderna för såväl #32 som #41 finns nog i Amerikat.

Citat:
Eller är 32 något av Daniel Ahlgren? Vår enda utväg är avstängd?
Ahlgren är ju skicklig med pennan, men av det lilla jag läst, har inte hans karaktärer så fördelaktiga utseenden som damen i bild 32.

Det är möjligt att dra paralleller till Ahlgren men han är för ung, tror att ingen av de återstående serieskaparna är/var född senare än under 60-talets första hälft. Och visst, han brukar vara betydligt mer obarmhärtig när det gäller återgivningen av mänskliga fysionomier.
Citera
2022-12-31, 05:43
Medlem
monsterbrains avatar
41.. Jan Lööf? :/
Citera
2022-12-31, 09:37
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Gohs har sannolikt betytt en del, åtminstone tycker jag mig minnas ett uttalande om honom som en förebild "när han undviker de värsta pinsamheterna", men de närmaste förebilderna för såväl #32 som #41 finns nog i Amerikat.
Hm, är 32 något av Jan Gissberg? Han har ju tecknat Pelle Svanslös (Amerikat) och gjort serien Aron Rapp tillsammans med Magnus Knutsson. Så 32 Aron Rapp?
Citera
2022-12-31, 12:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbrain
41.. Jan Lööf? :/

Citat:
Hm, är 32 något av Jan Gissberg? Han har ju tecknat Pelle Svanslös (Amerikat) och gjort serien Aron Rapp tillsammans med Magnus Knutsson. Så 32 Aron Rapp?

Tyvärr, ingen av dessa. Jag kanske lurades med formen "Amerikat", det var inte menat som en ledtråd. Aron Rapp var en läsalätt-serie med maskinsatt text och korta meningar, den här är handtextad och lite mer avancerat berättad, med inspiration från två vid denna tid heta amerikanska serieskapare.

Tolv timmar och sex rutor kvar av årets jultävling och f.n. har Man-At-Arms en rejäl ledning men hela 135 poäng återstår att dela ut och allt kan ännu hända. Får väl ge några hastiga och förvirrade ledtrådar ändå:

• Om vi utgår från detta inlägg kan man kanske säga att det hyfsat bra beskriver #12 men däremot minst av allt #9 som kanske är ett slags renstjärna.
• En renstjärna ser vi även i #41 där den ene skaparen såvitt jag vet har lämnat seriekarriären medan den andre numera har viss framgång även i utriket.
• Vad gäller #32 kan man som sagt se Daniel Ahlgren som ett slags efterföljare i genren, och det finns därtill nära samband med ett par andra (knäckta) nötter i årets skål.
• Och till en av dessa "andra nötter" kan även #79 associeras, inte med avseende på personer men på produktionsteknik.
• #52, slutligen, är i detta fall varken skogsvarelse eller fisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in