2014-09-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Är inte detta förtal av expressen?
De skyddas av källan men i det här fallet jobbar källan för de själva.

Måste vara en gråzon antar jag, i mitt tycke har man dragit det till sin spets om inte över.
Detta kan inte ha varit meningen när man skrivit lagen.

Klart det är förtal. Att utpeka någon som klandervärd är förtal. Men förtal är många gånger tiilåtet, om man har skyldighet att uttala sig eller om det är försvarligt med hänsyn till omständigheterna.
att under en valrörelse påstå att en nyckelperson i SD talar med kluven tunga är rimligen försvarligt med hänsyn till omständigheterna.
Dessutom är lagstiftningen sådan att det ska vara svårt att fälla en tidning för förtal. det finns inbygda barriärer för att skydda tryckfriheten.
Jim Olsson har ju fått pengar för att testa ett åtal. Kommer han att använda pengarna till det?

Åkesson kommer nog inte att rekomendera Dulny att åtala expressens ansvarige utgivare
Citera
2014-09-09, 01:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Först ett tack för att det går att föra en vettig diskussion med dig. I princip håller jag med dig att rätten att vara anonym borde vara självklar. Tyvärr lever vi inte i den bästa av världar vilket gör att många använder anonymiteten till att kränka, hota och förolämpa människor.
Men här handlar det inte om brottsliga handlingar, eller hur? Det handlar om att människor som debatterat på Avpixlat kartlagts och registrerats av personer med kopplingar till våldsvänstern. De hängs ut och straffas vid en medial skampåle - är det detta vad du vill uppnå. En verksamhet utom myndigheternas kontroll dikterad av våldsvänsterns och Expressens jakt på klick?
Citat:
I valet av att skydda en person från att bli hotad, förnedrad eller förolämpad eller att skydda en person för att den ska ha rätten att fritt hota eller förnedra andra människor väljer jag att ta ställning mot rätten att hota och förnedra.
Hur långt är du beredd att gå. Vad har detta ditt val för konsekvenser. Ett internet utan möjlighet till anonymitet? I hur hög grad vill du inskränka på yttrandefriheten i jakt på det fåtal som i dina ögon missköter sig?
Citat:
Det är inte ett helt enkelt problem men om man är politiker bör man stå för sina åsikter såväl på nätet som i verkligheten
Givetvis är det så. Men så länge rätten att debattera anonymt existerar så får vi räkna med att en del politiker väljer att göra det.
Citat:
Yttrandefrihet innebär inte för mig; rätten för vem som helst att säga vad som helst om vem som helst. En sådan yttrandefrihet existerar inte i något land och är egentligen en rätt vidrig princip.
Självklart ska det finnas inskränkningar.
Citat:
I alla länder finns inskränkningar i yttrandefriheten i Sverige har vi en väldigt lång gången yttrandefrihet.
Om så är fallet är det något att vara tacksam för.
Citat:
Jag har svårt att förstå att det är viktigt att ha rätt att kränka och förnedra människor. All seriös debatt går att föra utan detta. Du behöver inte skriva något som du inte skulle kunna säga direkt till en person. Sedan håller jag med dig om att det är direkt korkat och antagligen också kontraproduktivt att stänga ute SD från massa olika sammanhang
Men i de tider vi lever riskerar begrepp som "kränka och förnedra människor" växa till att innefatta enormt mycket. Det framhölls som en kränkning att SD överhuvudtaget befann sig i Almedalen. Förstår du inte. Med dina vaga formuleringar befinner du dig på ett sluttande plan.
Citat:
Självklar är det MIN åsikt, jag är inte ombud för någon annan än mig. Men jag vidhåller att en konstruktiv diskussion är betydligt bättre än förnedring och hat. Att hänga ut politiker som kör med dubbel agenda är bra oavsett om det gäller åsikter eller praktisk handling.
Du missförstår mig. Betoningen var ägnad att belysa svårigheterna i det du argumenterar för. Det DU anser som en kränkning och förnedring må avfärdas som trams av en annan människa. Vi uttrycker oss på olika sätt. I det måste det finnas ett utrymme för de arga, de frustrerade och de maktlösa. De som inte lätt finner sina ord.

Givetvis finns det gott om företeelser som SKA bekämpas och beivras (såsom den mobbning som förkommer bland unga på internet). MEN - och skilj på detta - NÄR det rör politiska diskussioner får vi inte agera på ett sätt som försnävar yttrandefriheten ytterligare. Människor MÅSTE kunna delta i diskussioner UTAN att känna rädsla för att bli registrerade och stigmatiserade av våldsvänster och press. Och de MÅSTE få uttrycka sin frustration utan att omedelbart bli offentligt stigmatiserade som rasister.

OM du börjar undergräva detta genom att säga att det är okej att våldsvänstern registrerar sina politiska motståndare och svensk media agerar som deras löpsedlar är du inne på en oerhört farlig väg.
Citat:
Nej, men det är ganska vanligt att SD anhängare kommer med listor på dömda i andra partier.
Jag företräder inte SD, jag företräder signatur Tinuviel.
Citat:
Jag håller med dig i viss mån, det är oerhört farligt att inte kunna diskutera frågor som rör integration och invandring. Där är det helt rätt att kritisera media och "sjuklövern". Men tyvärr tror jag att SD, avpixlat Kent Ekeroth Christoffer Dulny mfl omöjliggör en konstruktiv debatt. Dom har valt att på ett flagrant sätt förenkla frågor som är synnerligen komplicerade och tror att "släng ut dom" är svaret på alla samhällsproblem. Så är det självfallet inte. Men tyvärr är det så att religion och nationalism är frågor som väcker de lägsta hos människor. Med hjälp av de så kan man vinna den lågutbildade massan. Och jag tvivlar på att du registreras för att du är kritisk till integrationspolitiken
Jag har en del att säga om det du skriver, men avstår då det går utanför ämnet. I det sista har du bevisligen fel. Tusentals invandringskritiker finns registrerade hos Researchgruppen.
Citera
2014-09-09, 06:34
Medlem
chainmails avatar
Om privata aktörer begår dataintrång och dessutom utan tillstånd kör personuppgifter i register är det inte granskande journalistik utan underrättelseverksamhet - i detta fallet olaglig sådan. När man sedan med myndigheters och medias goda minne trakasserar objekten för att tysta och/eller skada dem blir det ett hot mot demokratin och ett par steg mot diktatur.

Det paradoxala här är att man inte kan uttrycka sina åsikter, inte ens anonymt - det är ett demokratiproblem. Så mycket för "öppenhet och tolerans"... Politiker och vanliga civila behöver ibland anonymitetens utrymme för att skapa opinion, styra ett parti rätt (fungerar dock inte i SD:s fall som dansar efter vänsterkriminella "Researchgruppens" och Expressens pipa).

Om man upprepat upplever invandrare som stökiga, kaxiga, gå-påiga, bedrägliga, impulsstyrda, humorlösa, översexuella, våldsamma med mindervärdeskomplex så är väl detta inte vare sig inskränkt eller rasism. Hur många exempel måste man ha för att man inte ska generalisera?
Citera
2014-09-09, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Expressen förnekar sig inte. Nu blir det väl fullt av mer eller mindre sanna och hetsiga anti SD-kampanjer/artiklar på den tidningen fram till valdatumet den 14:e dennes. Man undrar också lite osökt hur de ska överträffa sin löpsedel från valdagen 2010 med något ännu sämre. För ni kan ge er fan på att de kommer att ha en "speciell" sådan just på den dagen i år också.

För övrigt. Förutom att, som privatperson, inte köpa tidningen och/eller minimera besöken på dess webbsajt, så skulle det "bita bra" om man nu verkligen skulle kunna dra chefredaktör Thomas Mattson "framför skranket" för uthängningarna av personer som inte har de rätta åsikterna. För som det ser ut nu så bryr de sig inte om den tidigare omfattande kritiken utan tycks tvärtom fortsätta som om ingenting har hänt med lite mer av samma "verksamhet".

Om du vill skada de ordentligt så attackera deras annonsörer genom att bojkotta de och handlar du sedan tidigare av ett av dessa företag förklara varför du bojkottar deras företag.

Money talks och företagen är notoriskt fega samt rädda för drev.
Citera
2014-09-09, 08:02
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Naturligtvis skall alla folkvalda tåla att granskas, om de så är hysteriska penisavunds batikhäxor från FI, eller mördarnazizter från SD.

MEN, vad expressen håller på med just nu är inte bara subjektivt och agendaföljande, utan det är så på en nivå som visar att de verkligen föraktar tänkande människor.

Titta bara på deras nätupplaga, SD granskas och smutskastas för allt vad tygen håller, man kör den nya lyckliga serien om `Det nya Landet` och som grädden på moset kör man gamla reportage om HITLER och mordnazister.

Jag har i ärlighetens namn inget förtroende för någon Svensk media, men detta är skrattretande.
Citera
2014-09-09, 08:29
Medlem
Separatistens avatar
Stort tack till Expressen, Aftonbladet och alla andra som kör på i det här stuket.

Ni gör mig bara än mer säker på vad jag ska rösta på.
Citera
2014-09-09, 11:10
Medlem
Muhamedssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Fria Tider rapporterar:

http://www.friatider.se/just-nu-expressen-g-r-nya-hembes-k

Så, sprid detta till alla ni känner. Vad tycker ni om dessa vidriga kommunisters förföljelse utav de som inte delar regimens åsikter? Kan det tänkas att folk har börjat få nog nu, och kommer möta dessa åsiktskommissarier med basebollträ i dörren?

Var nog bra att jag inte ställde upp på en intervju i förgår.
Citera
2014-09-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Stort tack till Expressen, Aftonbladet och alla andra som kör på i det här stuket.

Ni gör mig bara än mer säker på vad jag ska rösta på.

Ja,man undrar när dom ska förstå att detta bara gynnar SD. De sista dagarnas skriverier har nog gett tillbaka en hel del väljare från ex SvP

Men det kanske är det dom egentligen vill,fast dom inte kan skriva det rakt ut. "Foliehatt på"
Citera
2014-09-09, 13:35
Medlem
SD:s press meddelande gällande allt det här. De nämner också några personer som ska uteslutas, men som Expressen än så länge inte tagit upp:

http://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/aatgaerder-med-anledning-av-publiceringar-av-anonyma-naetkommentarer-1051907

Så man kan vara säker på att Expressen kommer dra upp en/två per dag fram till valet. Men bra av SD att hinna utesluta några innan de ens dyker upp i media. Då har SD hunnit göra vad de kan.
Citera
2014-09-09, 13:35
Medlem
baggebo1s avatar
Samtliga utredda tvingas gå, inklusive Dulny:

http://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/aatgaerder-med-anledning-av-publiceringar-av-anonyma-naetkommentarer-1051907
Citera
2014-09-09, 13:55
Medlem
thewellovedones avatar
Det går inte att läsa någon enda tidning i Sverige nu sista veckan före valet. Alla, absolut ALLA tidningar kör en ren kulturmarxistisk hatpropaganda mot SD som gör en sjuk och man längtar bara till att valet ska vara över så att man slipper det. Hade Sverige varit ett demokratiskt land så hade media behandlat SD som ett riksdagsparti och inte som en spetälsk. Det enda man kan läsa just nu är Flashback.
Citera
2014-09-09, 13:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Samtliga utredda tvingas gå, inklusive Dulny:

Nej. Han avgick självmant. Medlemsutskottet hann inte granska honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in