2014-09-08, 20:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
I SR Studio 1 i eftermiddag "intervjuades" Dulny. En sedvanlig aggressiv och tjatig intervju där samma aggressiva frågor tuggades om o om igen. Dulny klarade sig hyggligt genom att pudla och be om ursäkt. Åkesson ringdes också upp och utsattes för samma tjat.

För att ge sken av balans i inslaget ringde man upp Expressen-Mattsson och frågade om detta var en nyhet som Expressen legat länge på för att släppa den inför valet och om det var förenligt med tidningens policy att på så sätt försöka påverka valeresultatet.

Mattsson slingrade sig givetvis. Med hänsyn till källorna kunde han inte säga hur länge ... sladder... bladder.

Om journalisterna på Studio 1 inte hade varit så partiska borde de frågat Mattsson hur det kommer sig att liberala Expressen samarbetar med en extremistisk organisation som RG och hur han förhåller sig till gruppmedlemmars kriminella bakgrund.

Jag har så låga förväntningar på sr att jag blev glad att de pressade mattsson lite grann i alla fall. En journalist på hugget hade förstås frågat mattsson när expressen startades för att få in en liten pik innan man avrundade.
Citera
2014-09-08, 20:58
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
I SR Studio 1 i eftermiddag "intervjuades" Dulny. En sedvanlig aggressiv och tjatig intervju där samma aggressiva frågor tuggades om o om igen. Dulny klarade sig hyggligt genom att pudla och be om ursäkt. Åkesson ringdes också upp och utsattes för samma tjat.

För att ge sken av balans i inslaget ringde man upp Expressen-Mattsson och frågade om detta var en nyhet som Expressen legat länge på för att släppa den inför valet och om det var förenligt med tidningens policy att på så sätt försöka påverka valeresultatet.

Mattsson slingrade sig givetvis. Med hänsyn till källorna kunde han inte säga hur länge ... sladder... bladder.

Om journalisterna på Studio 1 inte hade varit så partiska borde de frågat Mattsson hur det kommer sig att liberala Expressen samarbetar med en extremistisk organisation som RG och hur han förhåller sig till gruppmedlemmars kriminella bakgrund.

Mattsson är en mobbare. Inget annat. Som sådan lägger han skulden på den han mobbar. Klassiskt. Och istället för att flytta bort mobbaren Mattsson, flyttar man på äktsvenskt manér bort den som mobbaren Mattsson mobbat. Det är så det funkar och det är så man måste förhålla sig till saker och ting i dagens Nya Sverige. Men jag undrar, hur ska mobbaren Mattsson agera, när det är minst 2 miljoner han måste mobba ut? Tror han att alla han mobbar, kommer att låta flytta på sig? Det undrar jag. Kanske blir det så. Kanske blir det inte så. Den som lever får se. Och den som mobbar, får allt acceptera utan knot, att själv bli mobbad. Anser jag.
Citera
2014-09-08, 21:05
Medlem
Tja, strategin är ganska enkel i varje fall. Att sista veckan innan valet ösa så mycket skit över Sverigedemokraterna man kan. I syfte att påverka valutgången givetvis. Att sedan Sverigedemokraterna själva har sig själva att skylla då Avpixlat läcker som ett jävla såll och att många Sd:are inte vet ett skit om IT-säkerhet eller internet gör ju sitt till. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2014-09-08, 21:06
Medlem
jag hade fel.

jag trodde sd skulle tycka att det var riktigt illa att en centralfigur och cental politiker gjorde fel. och att dulny redan idag skulle få ta ett steg åt sidan.
Men det var inte så snabbt expedierat som med de mer perifera fritidspolitikerna i sundsvall och västervik.
Jag tror i och för sig att dulny tvingas bort från tjänsten som politisk samordnare, men han kanske köps ut först ett tag efter valet
Citera
2014-09-08, 21:27
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Du och många andra måste förstå att ni spelar på motståndarens hemmaplan. Det går inte att komma med utfall mot de regler som gäller där. De bästa du kan göra är att lära dig de regler som gäller hemma hos motståndaren och sen utnyttja de reglerna till din fördel. Gör du inte det blir du utvisad och kan inte längre delta i spelet. Ha tålamod och arbeta för att snart så kommer den politiska matchen att spelas på din hemmaplan. När det blir så, och det kommer att bli så, kan det vara passande att till skillnad från hur det är i dag, vara schysst mot bortalaget. Just det ett sånt agerande, kommer att reta motståndaren nåt så enormt, så du anar inte hur enormt det retar motståndaren.
Nja. Det är mer komplicerat än så. Det handlar dels om att spela smart på motståndarens planhalva, men också att samtidigt försöka flytta över spelet mot ens egen planhalva. På motståndarens planhalva fångar man upp människor, genom spelförflyttningarna mot ens egen planhalva kan man sakta förändra reglerna och dessutom förändrar man på så sätt de uppfångades syn på spelreglerna i stort. Just nu har SD accepterat enbart spelet hos motståndaren. Jag vill trycka på för att det även behövs en förflyttning av spelet åt vårt håll. Därför är det taktiskt bäst att stödja SvP, även om man som jag inte håller med i alla frågor. Står du en millimeter radikalerut från SD så bör du för både Sveriges och SD:s skull rösta SvP.
Citat:
Och SvP kommer vad jag kan bedöma, med all rätt, aldrig att få nåt att säga till om. De storvulna storsvenska idéer som ni har, tycker inte ens jag etnisk svensk om. Men självklart önskar jag er all lycka till i valet i september 2014. Och vad tror du, kommer din röst att göra skillnad? Eller är du politiskt tondöv, precis som dom du argumenterar emot här på flashback? Vill du göra skillnad eller är du bara ytterligare en, som exempelvis krimreporter, som styrs av sin egen övertygelse av vad som är rätt, helt utan tanke på vad som faktiskt är möjligt att åstadkomma?
Det intressanta idag är inte vad SvP vill, utan vad de som röstar på partiet vill. Och ett positivt resultat för SvP i valet skulle göra en enorm skillnad. I det stora hela gör en enskild röst oändligt mycket mer skillnad om den läggs på SvP än om den läggs på SD. Tänkande människor som värderar sin röst högt röstar alltså SvP.
Senast redigerad av baggebo1 2014-09-08 kl. 21:29.
Citera
2014-09-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle inte förvåna mig om David Baas enbart gör detta för att provocera fram en fysisk reaktion, som sen självklart blir morgondagens löp..

(den våta drömmen)

- Självklart är det så. Att de sparat material i 4 år (fyra) för att lägga fram det veckan innan valet är en medveten politisk strategi. Expo-nätverket får betalat av partierna för att terrorisera SDs valkampanj. De etablerade partierna undviker debatt med SD till varje pris. Det är en debatt de aldrig kan vinna. De "vägrar ta debatten" men avlyssnar istället och skickar fram Expoiterna.
Citera
2014-09-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
David Baas är reporter på expresen.

För att få en rimligt rättvisande bild av delningarna behöver man kanske ocså räkna in hur många andra nyhetsmedier som "delar" expressens avslöjande med sina läsare/tittare
Aftonbladet/metro/SvT/SvD
Nu när det förmodligen är färdigdelat så har man uppnått knappa 6000. Det är patetiskt. Ingen bryr sig längre.
Citera
2014-09-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Kulturmarxist är något viktigt på spåren här en sida bak. Detta är allvarligt och naturligtvis helt oacceptabelt. Fan vet vi lka hållhakar man skaffar sig på politiker, tjänstemän och makthavare... Någon gift fyrabarnsfarsa som jobbar på Högkvarteret, hänger på Darkside och chattar om bögporr med S&M-inslag. Någon höjdare på FMV som beställer avancerade nätdroger som han pundar loss med i hemlighet. En centralt placerad miljöpartist som visar ett osunt intresse för amerikanska bilar från 50-talet...

Detta är naturligtvis något SÄPO bör hålla ögonen på, för den här övervakningen och registreringen är livsfarlig för samhället och då tänker jag längre än att fiska efter folk som har från åsiktskorridoren avvikande syn på invandringen. Det måste finnas en massa s.k "överskottsinformation" RG/Piscatus fångar upp och som man just nu inte har någon användning för, men som kan användas som påtryckningsmedel i andra sammanhang.

Researchgruppen och dess sidoorganisationer utgör en betydligt större och högst verklig samhällsfara, än ett antal frustrerade privatpersoner som använder kommentarsfälten som pysventil för att inte spricka och flyga i luften totalt inför den rådande samhällsutvecklingen.

Jag hoppas verkligen någon anmäler detta, tipsar SÄPO, MUST eller motsvarande. EXPO och Researchgruppen måste bekämpas. Med lagliga medel, men bekämpas likafullt!

Det som följer här har jag ungefärligen skrivit i Expo-tråden för länge sen.

Frågan om åsiktsfrihet är fundamental i en demokrati. Det är dock även viktigt att hålla koll på människor med potentiellt farliga åsikter. Därför accepterar demokratier också att man har en säkerhetspolis och olika underrättelseverksamheter.

MEN detta är noga diskuterat och avvägt och lagreglerat. Väldigt mycket tankemöda har under många år i många länder lagts ner på att skapa regler som dels skyddar den enskildes integritet och dels skydda ländernas säkerhet. Expo:s och Researchgruppens verksamhet är totalt oreglerad.

Vad Säpo får och inte får göra är alltså reglerat. Som någon nämnde diskuterades även FRA-spaningen noga innan den antogs. Ingen har diskuterat Expos/RG:s verksamhet.

Säpos arbete övervakas av demokratiskt valda politiker. Det gör inte Expo/RG. Det finns en särskild grupp av riksdagsledamöter som har insyn i Säpos arbete. Jag minns inte just nu vad den heter. Eftersom regeringsmakten kan skifta finns det en motivation att inte gå över gränserna.

Säpos arbete kritiseras då och då i media. Jag vill minnas att det var en skandal i Norge när deras Säpo avlyssnade en Arbeiderpartiet-konferens. Inga media kritiserar Expo/RG.

Man kan vända sig till Säpo och begära att få ut sin eventuella mapp. En del personer har gjort så och fått ut hela eller delar av sin akt. Vem kan begära ut sin akt från Expo/RG?

Man kan få skadestånd från Säpo om Säpo har gjort fel. För några decennier sedan fanns ett fall med en snickare på örlogsvarvet i Karlskrona som fick sluta sitt arbete sedan han felaktigt klassats som säkerhetsrisk. Han bråkade länge och fick som jag minns det slutligen skadestånd. Vem kan göra detsamma mot Expo/RG?

Olaglig åsiktsregistrering brukade förr väcka kritik av PK-eliten. Kända fall är socialdemokraternas IB-registrering (som Jan Guillou och Peter Bratt fick fängelse för att de avslöjade) och socialdemokraternas s k sjukhusspioneri (de registrerade misstänkta kommunister). I början av 2000-talet fick personer stora skadestånd för att de åsiktsregistrerats av en nazist.

Men liksom i Oceanien kan reglerna vända 180 grader och numera använder ett par av landets största tidningar obekymrat privat upprättade åsiktsregister.

Det väckte stor uppmärksamhet för ett par val sedan när ett politiskt parti - jag tror det återigen var S - hittade lösenord till ett annat partis interna nät och använde det för att komma in där. Det var inte hacking i egentlig mening, men det väckte stor upprördhet och ett par personer fick väl lämna sina jobb. Men liksom i Oceanien har man vänt på en femöring och ingen reagerar när Expo/RG använder mycket mer sofistikerade metoder för att kartlägga tusentals människor.

En annan skillnad är att Säpos verksamhet inte syftar till att skandalisera och skrämma människor. Vad Säpo vet talar man inte om utåt, om det inte går så långt som till en rättegång (några terrorister har ju t ex dömts och då har en del rätt neutrala uppgifter publicerats). Men inte ens då gör man något som medvetet är ägnat åt att förstöra människors privata liv. Själva syftet med Expo/RG:s verksamhet är däremot att förstöra för människor.

Det finns också ett klassperspektiv. Den som har många miljoner kan upprätta en storskalig kartläggning av sina meningsmotståndare. Den som inte har det kan inte göra detsamma. Var har vi Vänsterpartiets reaktion mot Expo/RG:s finansiella övertag?

Det är väldigt märkligt att inga ledarskribenter tagit upp de principiella problemen med Expos/RG:s oreglerade registreringsverksamhet. Under åren har det faktiskt hörts några små knyst emot mötesstörningar, men om detta - ingenting.

Expo/RG, ni vet säkert vem jag är. Så svårt är det inte. Kom gärna på hembesök. Som ni vet är jag numera inte så sårbar. Jag kan ta en uthängning. Det kan bli en intressant match.
Citera
2014-09-08, 22:35
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

Expo/RG, ni vet säkert vem jag är. Så svårt är det inte. Kom gärna på hembesök. Som ni vet är jag numera inte så sårbar. Jag kan ta en uthängning. Det kan bli en intressant match.
Jag tror man brände sig på Jim Olsson faktiskt. Jag tror inte man ger sig på sådana som inte uppenbart har något att förlora. Man föredrar nog att numer gå på de som har politiska uppdrag eller en anställning som de kan förlora pga ett avslöjande, det hade inte Jim Olsso, han var pensionär och därmed inte beroende av någon för sin försörjning, han hade heller inte några politiska uppdrag. Ett stort misstag av Stasi-Expressen att ge sig på Jim Olsson.
Citera
2014-09-08, 22:37
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Tja, strategin är ganska enkel i varje fall. Att sista veckan innan valet ösa så mycket skit över Sverigedemokraterna man kan. I syfte att påverka valutgången givetvis. Att sedan Sverigedemokraterna själva har sig själva att skylla då Avpixlat läcker som ett jävla såll och att många Sd:are inte vet ett skit om IT-säkerhet eller internet gör ju sitt till. Som man bäddar får man ligga.

Jag tycker det är lite väl magstarkt att skylla Expressens kriminella hackande på SD. Det är trots allt inte bara ynglingar utan 50/60-åriga gubbar och tanter det rör sig om. Och det är knappast heller Avpixlats fel att en utomstående aktör hackar en stor, etablerad kommentarstjänst.

I slutändan kommer ett större parti aldrig vara fritt från olika händelser. Det syns ju inte minst på alla snedsteg som olika företrädare har gjort i andra partier. Det vidriga är att man har så äckligt homogen media i det här landet att de begår kriminella handlingar för att bedriva partipolitik. Man uppmärksammar det ena och förtiger det andra. Svensk media är ungefär lika fri som Rysslands - det är bara olika mekanismer som styr: statlig censur kontra självcensur.
Citera
2014-09-08, 22:53
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det som följer här har jag ungefärligen skrivit i Expo-tråden för länge sen.

Frågan om åsiktsfrihet är fundamental i en demokrati. Det är dock även viktigt att hålla koll på människor med potentiellt farliga åsikter. Därför accepterar demokratier också att man har en säkerhetspolis och olika underrättelseverksamheter.

MEN detta är noga diskuterat och avvägt och lagreglerat. Väldigt mycket tankemöda har under många år i många länder lagts ner på att skapa regler som dels skyddar den enskildes integritet och dels skydda ländernas säkerhet. Expo:s och Researchgruppens verksamhet är totalt oreglerad.

Vad Säpo får och inte får göra är alltså reglerat. Som någon nämnde diskuterades även FRA-spaningen noga innan den antogs. Ingen har diskuterat Expos/RG:s verksamhet.

Säpos arbete övervakas av demokratiskt valda politiker. Det gör inte Expo/RG. Det finns en särskild grupp av riksdagsledamöter som har insyn i Säpos arbete. Jag minns inte just nu vad den heter. Eftersom regeringsmakten kan skifta finns det en motivation att inte gå över gränserna.

Säpos arbete kritiseras då och då i media. Jag vill minnas att det var en skandal i Norge när deras Säpo avlyssnade en Arbeiderpartiet-konferens. Inga media kritiserar Expo/RG.

Man kan vända sig till Säpo och begära att få ut sin eventuella mapp. En del personer har gjort så och fått ut hela eller delar av sin akt. Vem kan begära ut sin akt från Expo/RG?

Man kan få skadestånd från Säpo om Säpo har gjort fel. För några decennier sedan fanns ett fall med en snickare på örlogsvarvet i Karlskrona som fick sluta sitt arbete sedan han felaktigt klassats som säkerhetsrisk. Han bråkade länge och fick som jag minns det slutligen skadestånd. Vem kan göra detsamma mot Expo/RG?

Olaglig åsiktsregistrering brukade förr väcka kritik av PK-eliten. Kända fall är socialdemokraternas IB-registrering (som Jan Guillou och Peter Bratt fick fängelse för att de avslöjade) och socialdemokraternas s k sjukhusspioneri (de registrerade misstänkta kommunister). I början av 2000-talet fick personer stora skadestånd för att de åsiktsregistrerats av en nazist.

Men liksom i Oceanien kan reglerna vända 180 grader och numera använder ett par av landets största tidningar obekymrat privat upprättade åsiktsregister.

Det väckte stor uppmärksamhet för ett par val sedan när ett politiskt parti - jag tror det återigen var S - hittade lösenord till ett annat partis interna nät och använde det för att komma in där. Det var inte hacking i egentlig mening, men det väckte stor upprördhet och ett par personer fick väl lämna sina jobb. Men liksom i Oceanien har man vänt på en femöring och ingen reagerar när Expo/RG använder mycket mer sofistikerade metoder för att kartlägga tusentals människor.

En annan skillnad är att Säpos verksamhet inte syftar till att skandalisera och skrämma människor. Vad Säpo vet talar man inte om utåt, om det inte går så långt som till en rättegång (några terrorister har ju t ex dömts och då har en del rätt neutrala uppgifter publicerats). Men inte ens då gör man något som medvetet är ägnat åt att förstöra människors privata liv. Själva syftet med Expo/RG:s verksamhet är däremot att förstöra för människor.

Det finns också ett klassperspektiv. Den som har många miljoner kan upprätta en storskalig kartläggning av sina meningsmotståndare. Den som inte har det kan inte göra detsamma. Var har vi Vänsterpartiets reaktion mot Expo/RG:s finansiella övertag?

Det är väldigt märkligt att inga ledarskribenter tagit upp de principiella problemen med Expos/RG:s oreglerade registreringsverksamhet. Under åren har det faktiskt hörts några små knyst emot mötesstörningar, men om detta - ingenting.

Ibland är det spännande att vända på saker och ting. Om någon skulle finansiera, och det därefter sattes upp organisationer enligt exakt samma mönster och arbetssätt som Expo och RG fast med fokus på att jaga kommunister så är jag övertygad om att det skulle attackeras tämligen omgående av systemet. Och i systemet räknar jag in politiska, mediala och juridiska etablissemang.
Citera
2014-09-08, 23:06
Medlem
Malingins avatar
Är inte detta förtal av expressen?
De skyddas av källan men i det här fallet jobbar källan för de själva.

Måste vara en gråzon antar jag, i mitt tycke har man dragit det till sin spets om inte över.
Detta kan inte ha varit meningen när man skrivit lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in