Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 12:39
  #5137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Det är ett antal som har haft problem med ovpn's egna klient. Dessutom hade dom för ett tag sedan lite problem med lastbalanseringen och att man inte kunde koppla upp sig till en automatisk server via klienten.

Jag rekommenderar en tredjeparts klient, främst Viscosity som har en trial period och sedan kostar typ 20 :- Ovpn's känns mer som ett hembygga som både designades, utformades och programmerades av en datanörd i någons källare. Har aldrig känt mig bekväm med den.

Jag följde ditt råd och hämtade hem Viscosity, vilket fungerade utmärkt att ansluta med, tack!. Det kommer jag forsätta att använda. Får jag bara ställa två följdfråga nu när du ändå var hjälpsam och löste mitt anslutningsproblem. Inställningarna på Viscosity, vilken anslutning är säkrast, eller är det vilket som oavsett land eller stad? Har alltid anslutit automatiskt innan med ovpnklienten, och har inte tänkt på vilken manuell anslutning man bör ha. Sen andra, nojjar mig lite med det här med kill-switch fungerar det här med, eller bör jag ändra några inställningar i Viscosity? Ursäkta mina bristande datakunskaper
Citera
2017-01-11, 12:55
  #5138
Medlem
WarriorSquirells avatar
När du laddar hem konfigurationsfilen ifrån ovpn's hemsida, så väljer du den som kopplar upp sig mot ett land - inte konfigurationsfilen för en specifik server i det landet. Då lastbalanserar den. Killswitch är däremot inte inbyggt i Viscosity, utan då får man göra ett eget skript eller en killswitch i windows brandvägg - vilket jag själv rekommenderar.

Det jag tycker är viktigt är att man väljer att all data ska gå igenom VPN anslutningen, och full automatisk DNS så du vet att du får ovpn's DNS server. Annars är det inte så mycket mer att konfa om man inte har särskilda behov för något i anslutningen.
Citera
2017-01-11, 14:25
  #5139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
När du laddar hem konfigurationsfilen ifrån ovpn's hemsida, så väljer du den som kopplar upp sig mot ett land - inte konfigurationsfilen för en specifik server i det landet. Då lastbalanserar den. Killswitch är däremot inte inbyggt i Viscosity, utan då får man göra ett eget skript eller en killswitch i windows brandvägg - vilket jag själv rekommenderar.

Det jag tycker är viktigt är att man väljer att all data ska gå igenom VPN anslutningen, och full automatisk DNS så du vet att du får ovpn's DNS server. Annars är det inte så mycket mer att konfa om man inte har särskilda behov för något i anslutningen.

Se där ja, nu har du löst mina problem. Stort tack för din hjälp!
Citera
2017-01-11, 16:54
  #5140
Medlem
Wosps avatar
Fick precis detta som svar på ett gammalt mail till ovpn där jag frågade om jag kunde vara med och betatesta för Ovpnboxen framöver.

Citat:
Hej!

Ursäkta väldigt sent svar. Vi har varit i en anställningsperiod och har nu hittat en person som kommer arbeta med boxen på heltid. Du får väldigt gärna vara med som betatestare för nästkommande versioner av OVPNboxen - även om det kommer vara en upplärningsperiod för personen innan vi börjar släppa skarpa versioner.

David *******,
OVPN Integritet AB

https://www.ovpn.se/

Förhoppningsvis så betyder detta att det börjar att röra på sig lite med boxens programvara framöver.
Citera
2017-01-11, 17:25
  #5141
Medlem
Hur många jobbar på OVPN i dagsläget? Är det de fyra som syns på hemsidan?
Citera
2017-01-11, 17:36
  #5142
Medlem
timsebs avatar
Hur gör man för att ha kill switch i Viscosity? Förstår inte riktigt. Jag är inte särskilt datorkunnig. Har Windows 10.
Citera
2017-01-11, 18:23
  #5143
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Hur gör man för att ha kill switch i Viscosity? Förstår inte riktigt. Jag är inte särskilt datorkunnig. Har Windows 10.

Klistra in detta i en text fil:

Citat:
Option Explicit
Dim objWMIService, objProcess, colProcess
Dim strComputer, strProcessKill
strComputer = "."
strProcessKill = "'qbittorrent.exe'"
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
& "{impersonationLevel=impersonate}!\\" _
& strComputer & "\root\cimv2")
Set colProcess = objWMIService.ExecQuery _
("Select * from Win32_Process Where Name = " & strProcessKill )
For Each objProcess in colProcess
objProcess.Terminate()
Next
WSCript.Echo "Just killed process " & strProcessKill _
& " on " & strComputer
WScript.Quit
' End of WMI Example of a Kill Process

Byt ut "qbittorrent.exe" mot de torrentprogram du vill ska dö när anslutningen går ner. (Eller te.x din webbläsare om det är den du vill ska stänga sig)

Spara sedan filen med valfritt namn men med .vbs på slutet för att göra det till en VBS fil.
Gå in i Viscosity och redigera valfri anslutning. Gå till fliken längst till höger och navigera till filen under alternativet som ska döda program. (Kommer inte ihåg precis vad allt heter.)

Testa nu så att allt fungerar.

Vill du även ha ett script som automatisk öppnar valfritt program när du ansluter till ditt VPN så upprepa processen fast med detta script istället:

Citat:
Dim objshell
set objshell = WScript.CreateObject( "WScript.Shell" )
objshell.Run("""C:\Program Files (x86)\qBittorrent\qBittorrent.exe""")
Set objShell = Nothing
Citera
2017-01-11, 18:25
  #5144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bautar
Hur många jobbar på OVPN i dagsläget? Är det de fyra som syns på hemsidan?

5 personer gissar jag på.
Citera
2017-01-11, 18:27
  #5145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Hur gör man för att ha kill switch i Viscosity? Förstår inte riktigt. Jag är inte särskilt datorkunnig. Har Windows 10.

Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Klistra in detta i en text fil:



Byt ut "qbittorrent.exe" mot de torrentprogram du vill ska dö när anslutningen går ner. (Eller te.x din webbläsare om det är den du vill ska stänga sig)

Spara sedan filen med valfritt namn men med .vbs på slutet för att göra det till en VBS fil.
Gå in i Viscosity och redigera valfri anslutning. Gå till fliken längst till höger och navigera till filen under alternativet som ska döda program. (Kommer inte ihåg precis vad allt heter.)

Testa nu så att allt fungerar.

Vill du även ha ett script som automatisk öppnar valfritt program när du ansluter till ditt VPN så upprepa processen fast med detta script istället:


https://www.ovpn.se/sv/blog/guide-for-viscosity/

Om du orkar inte kopiera och förstår inte hur funkar..

Ladda ner här: Färdigt montera
Citera
2017-01-11, 18:28
  #5146
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishCat
5 personer gissar jag på.



Citat:
Ursprungligen postat av OVPNs blogg 28 Oct 2016
I januari arbetade en person med OVPN på heltid och numera har vi blivit fyra stycken på heltid tillsammans med två på deltid.

https://www.ovpn.se/sv/blog/statusup...forbattringar/

Citat:
Ursprungligen postat av FishCat
https://www.ovpn.se/sv/blog/guide-for-viscosity/

Hade glömt att dom även hade info om script i sin guide.

Förmodligen där ifrån jag fick kill-scriptet.
Citera
2017-01-11, 18:35
  #5147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
https://www.ovpn.se/sv/blog/statusup...forbattringar/



Hade glömt att dom även hade info om script i sin guide.

Förmodligen där ifrån jag fick kill-scriptet.

Tur jag hittar den förra dig! ;-)
Citera
2017-01-11, 20:13
  #5148
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Fick precis detta som svar på ett gammalt mail till ovpn där jag frågade om jag kunde vara med och betatesta för Ovpnboxen framöver.



Förhoppningsvis så betyder detta att det börjar att röra på sig lite med boxens programvara framöver.
Kul att en heltidsanställd ska arbeta med boxen! Ser fram emot det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback