Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 18:40
  #5737
Medlem
Hmm bara jag som får "konstiga" ip-adresser när jag ansluter just nu? Ansluter t.ex till vpnX i Stockholm men får en 185.157.160.X adress och inte serverns publika adress som man normalt får? Nej jag kör ej med någon tilläggstjänst och det är alltså publika adresser jag pratar om.
Vet att ovpn har lite strul just nu. Kan det ha med det att göra?
Citera
2017-04-21, 08:35
  #5738
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geasyl
serverns publika adress
Nej du har aldrig fått serverns publika IP-adress.
Däremot får man ibland IP-adresser inom samma range som serverns publika IP-adress, men aldrig samma, då det skulle vara en säkerhetsrisk (Titta efter något som heter port fail).

Men det är fullt normalt att man får "annorlunda" IP-adresser emellanåt eftersom OVPN har en stor pool av IP-adresser att använda.
Citera
2017-04-21, 10:28
  #5739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej du har aldrig fått serverns publika IP-adress.
Däremot får man ibland IP-adresser inom samma range som serverns publika IP-adress, men aldrig samma, då det skulle vara en säkerhetsrisk (Titta efter något som heter port fail).

Men det är fullt normalt att man får "annorlunda" IP-adresser emellanåt eftersom OVPN har en stor pool av IP-adresser att använda.

Mhm har iaf av deras stockholmservrar alltid fått ett ip i range 46.227.67.0/24 men verkar nu som dom delar ut ip från en ny range som jag aldrig fått från tidigare
Citera
2017-04-21, 19:49
  #5740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IZON
Nästan en månad till utan några uttalanden ang status på utvecklandet.

Den nya imagen kommer ju om 2 veckor
Citera
2017-04-22, 12:08
  #5741
Medlem
Är det fler än jag som upplever att vissa streamingtjänster fungerar sämre med OVPN aktivit trots att det inte borde göra det då även uppmätta hastigheter med OVPN aktivt i mitt fall är klart högre än vad som borde krävas? T.ex. med Magine och Viaplay mäker jag att jag får klart mer/fler problem med buffringar och annat med OVPN aktivt än om jag inte har det, trots att jag även med OVPN för det mesta för över 100 Mbit/s i bandbredd. Detta har hållit i sig över en rätt lång period så det är inget tillfälligt.
Citera
2017-04-22, 14:36
  #5742
Medlem
Köpte en ny dator som tyvärr har Killer 1535 NIC (skräp) och noterar att med OVPN aktivt så sjunker hastigheten dramatiskt. Från typ 450 Mbit/s utan OVPN till ner mot 3-4 Mbit/s med OVPN aktivt. Sett till kvalite och rykte på Killer så tror jag OVPN är helt oskyldiga i detta fall utan att det är Killer som är problemet.

Någon här som stött på något liknande och råkar veta vad lösningen är? Så fort jag hinner ska jag väl byta ut Killer-skräpet mot nån mer kvalitativ produkt från Intel, men har inte hunnit göra det ännu.
Citera
2017-04-22, 22:44
  #5743
Medlem
Wosps avatar
Sitter i dagens läge på ADSL 8/1 bredband.

Modemet ifrån BBB är bryggat till min OVPNBOX. I och med att Tele2 just har börjat att erbjuda obegränsad surf på sina mobil abonnemang, med extra simkort som man får göra vad man vill med så tänkte jag stoppa in det i en 4G router och brygga den till boxen.

Nu till frågan... Hur väl kommer VPN anslutningen att funka över mobilt bredband?
Kommer det att bli mycket mer instabilt eller kan man räkna med en hyfsat stabil uppkoppling?

Någon som har tidigare erfarenhet av liknande arrangemang?
Citera
2017-04-23, 00:51
  #5744
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Sitter i dagens läge på ADSL 8/1 bredband.

Modemet ifrån BBB är bryggat till min OVPNBOX. I och med att Tele2 just har börjat att erbjuda obegränsad surf på sina mobil abonnemang, med extra simkort som man får göra vad man vill med så tänkte jag stoppa in det i en 4G router och brygga den till boxen.

Nu till frågan... Hur väl kommer VPN anslutningen att funka över mobilt bredband?
Kommer det att bli mycket mer instabilt eller kan man räkna med en hyfsat stabil uppkoppling?

Någon som har tidigare erfarenhet av liknande arrangemang?

Bytte mitt ADSL till 4G från Telenor för 2-3 år sen, och använt OVPN sen årsskiftet utan några större problem. Jag använder dock inte VPN:et konstant när jag typ slösurfar, men kan eventuellt ha en seedbox som är inställd för det. För nerladdning är jag inte jättekänslig ifall det är några kb/s långsammare, har sällan så bråttom. Men oftast rullar det på bra.

Ibland kan jag uppleva att svarstiderna är lite sämre vid vanligt surf och nog därför jag inte alltid har det påslaget på min vanliga dator. Men bara för det fick jag slå på och testa och - går fan mycket snabbare idag (natt)! Märkligt!

Det enda egentliga problemet jag har är när 4G modemet tappar nätet. Skulle tro att det händer lika ofta som på den vanliga mobilen, vilket inte är speciellt ofta. Kanske 1 gång i veckan jag märker av det. Jag rekommenderar skarpt att du skaffar en extern antenn för det gör verkligen natt och dag på hastigheten och framför allt stabiliteten. Jag har denna trots att jag bor några hundra meter från närmsta bas med fri sikt.

Så för att sammanfatta: VPN funkar finfint över 4G, men 4G är inte lika stabilt som ADSL är min erfarenhet.
Citera
2017-04-23, 00:51
  #5745
Medlem
Ubuntu (sitter på LM):

64 bitar klienten funkar inte, fan testat allt, bara vägra starta.

Nu sitter jag på 32bitar-versionen och den bara vägrar låta mig gå in i Statistics, System och Settings. Stör ihjäl mig, varit så sedan ert vackra underhåll.

Fix your shit.
Citera
2017-04-23, 17:09
  #5746
Medlem
Är OVPN klienten fortfarande en kraschfest så att man med fördel använder Viscosity? Inte kört någon klient på ett tag nu...
Citera
2017-04-23, 19:25
  #5747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Är OVPN klienten fortfarande en kraschfest så att man med fördel använder Viscosity? Inte kört någon klient på ett tag nu...

Jag har själv kört med openvpn "vanilla" gui och tycker det fungerar och är riktigt stabilt.
Går även att köra egna script ifall man tappar anslutning som kan stänga av diverse program genom att edita .conf filen.
Citera
2017-04-23, 22:44
  #5748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Är OVPN klienten fortfarande en kraschfest så att man med fördel använder Viscosity? Inte kört någon klient på ett tag nu...

Underlättar om du berättar vilken plattform du menar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback