Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 20:29
  #5149
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishCat
https://www.ovpn.se/sv/blog/guide-for-viscosity/

Om du orkar inte kopiera och förstår inte hur funkar..

Ladda ner här: Färdigt montera

Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Klistra in detta i en text fil:

Stort tack till er båda!
Citera
2017-01-12, 02:13
  #5150
Medlem
timsebs avatar
Märker att mina portar inte fungerar när jag använder Viscosity. Något jag bör justera för att det ska fungera?
Citera
2017-01-12, 08:31
  #5151
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Klistra in detta i en text fil:



Byt ut "qbittorrent.exe" mot de torrentprogram du vill ska dö när anslutningen går ner. (Eller te.x din webbläsare om det är den du vill ska stänga sig)

Spara sedan filen med valfritt namn men med .vbs på slutet för att göra det till en VBS fil.
Gå in i Viscosity och redigera valfri anslutning. Gå till fliken längst till höger och navigera till filen under alternativet som ska döda program. (Kommer inte ihåg precis vad allt heter.)

Testa nu så att allt fungerar.

Vill du även ha ett script som automatisk öppnar valfritt program när du ansluter till ditt VPN så upprepa processen fast med detta script istället:

Det fungerar men en brandväggsbaserad är snäppet vassare och snabbare. Det blir mindre troligt att man hinner läcka något innan Viscosity fattar att VPN är nere
Citera
2017-01-12, 11:05
  #5152
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Det fungerar men en brandväggsbaserad är snäppet vassare och snabbare. Det blir mindre troligt att man hinner läcka något innan Viscosity fattar att VPN är nere

Så vitt jag förstod det är det omständigt att kombinera bredbandsbaserad kill switch med att hoppa mellan att ha VPN på och av? I så fall jobbigt att kombinera med gaming.
Citera
2017-01-12, 11:36
  #5153
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Så vitt jag förstod det är det omständigt att kombinera bredbandsbaserad kill switch med att hoppa mellan att ha VPN på och av? I så fall jobbigt att kombinera med gaming.

Beror lite på faktiskt. En brandväggsbaserad killswitch stryper alla inkommande / utgående paket så du inte av misstag läcker ditt riktiga IP ifall VPN går ner. Sedan kan du i vissa VPN Klienter (Främst Viscosity) ange IP adressen där din vanliga uppkoppling ska gälla. Vet du spel-serverns IP-range så kan du slå in detta så används inte VPN när du kopplar upp dig på deras servrar & spelar.

Det är däremot lite mer mekigt då inte alla är öppna med vad för IP deras servrar har.
Citera
2017-01-12, 11:38
  #5154
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Beror lite på faktiskt. En brandväggsbaserad killswitch stryper alla inkommande / utgående paket så du inte av misstag läcker ditt riktiga IP ifall VPN går ner. Sedan kan du i vissa VPN Klienter (Främst Viscosity) ange IP adressen där din vanliga uppkoppling ska gälla. Vet du spel-serverns IP-range så kan du slå in detta så används inte VPN när du kopplar upp dig på deras servrar & spelar.

Det är däremot lite mer mekigt då inte alla är öppna med vad för IP deras servrar har.

Spelar på hundratals spelservrar så verkar, som du säger, lite mekigt. Men tack för svaret.
Citera
2017-01-12, 12:15
  #5155
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Spelar på hundratals spelservrar så verkar, som du säger, lite mekigt. Men tack för svaret.

Inte nödvändigtvis. Spelar väldigt få spel online, men är det officiella servrar för spelen så kan det finnas en smidig range att luska reda på.
Citera
2017-01-12, 12:21
  #5156
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Inte nödvändigtvis. Spelar väldigt få spel online, men är det officiella servrar för spelen så kan det finnas en smidig range att luska reda på.

Ja, förstår det. Detta gäller tyvärr inte officiella servrar.
Citera
2017-01-12, 22:02
  #5157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Kul att en heltidsanställd ska arbeta med boxen! Ser fram emot det!

Beror väl iof på vem man anställt för det
Citera
2017-01-12, 22:55
  #5158
Medlem
distanss avatar
Någon som vet varför deras klient kör status en gång i sekunden? Känns lite väl häftigt att både YYYY-MM-DD--HH-MM-SS.client.log och YYYY-MM-DD--HH-MM-SS.ovpn.log får det skrivit till sig så ofta. Osäker om jag själv kan ändra det..

Kanske en fråga som borde gå direkt till deras support men dom verkar ha mycket att göra

Citera
2017-01-13, 04:32
  #5159
Medlem
Har en 100/100 mbit/s lina men jag får nästan alltid endast ut ~30 mbit/s genom ovpn. Ibland så 'släpper' det och jag får ut runt 70-80 mbit. Känns lite väl dåligt med 30 mbit/s? Någon annan med liknande erfarenheter?

Kör f.ö open vpn gui och ansluter till stockholm via tcp.
Citera
2017-01-13, 10:03
  #5160
Medlem
OVPNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Det är ett antal som har haft problem med ovpn's egna klient. Dessutom hade dom för ett tag sedan lite problem med lastbalanseringen och att man inte kunde koppla upp sig till en automatisk server via klienten.

Jag rekommenderar en tredjeparts klient, främst Viscosity som har en trial period och sedan kostar typ 20 :- Ovpn's känns mer som ett hembygga som både designades, utformades och programmerades av en datanörd i någons källare. Har aldrig känt mig bekväm med den.

Först vill jag tacka dig för din väldigt grafiska beskrivning, vi fick oss ett gott skratt och har satt upp ditt inlägg på kontoret – förmodligen den underbaraste feedbacken vi någonsin fått.

Sen vill jag fråga dig om du vill betatesta nya klientenversionen? Vi behöver fler personer som är ärliga med sin feedback.

/Maximilian Holm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback