Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Man behöver inte se själva partiklarna med blotta ögat, det räcker med att studera kvantfysik och kvantmekanik för att förstå dessa byggstenar och dess funktioner.
Är du säker? För partikelfysiker idag säger nämligen faktiskt till oss att atomen är till 99.9% tomt rum. För mig låter det som en illusion i hög bemärkelse.
Jag skrev så mestadels faktiskt för att du skrev att det saknades "objektiva referenser", alltså någonting som är en enbart subjektiv upplevelse.
Visst, att förstå är ju en sak, men du skrev "observerar"...
Såklart jag är säker, och visst är det mycket tomrum inuti materien, och det kanske är 99,999999999% tomrum, vad vet jag, men den lilla delen faktisk materia som faktiskt finns därinne i byggstenarna är inte desto mindre reell för en vanlig människa som upplever konsekvenserna/effekterna av kärnkraftselektricitet eller atombomber... att sitta i ett kloster och meditera eller utföra yogaövningar baserat på övertygelsen att materien endast är en illusion kanske fungerar inom ett österländskt samhälle eller om man har sin försörjning tryggad på ett eller annat sätt, men för en människa som lever i den västerländska "verkligheten" av idag så utgör den filosofin en "highway" rakt in i tomheten IMO...(eller att bli offer för någon mer-eller-mindre manipulativ religiös sekt, typ Amma).
Nu skrev jag inte ordagrant "objektiva referenser", men känslor är ju förvisso svåra för att inte säga omöjliga att klä i ord, och frågan uppstår ju också om något "objektivt" ens finns utan att det först finns en slags gemensam överenskommelse om att något existerar ö.h.t....t.ex. månen...finns den?