2014-09-03, 08:51
Medlem
particulum1s avatar
Anser du att "du" är i din kropp; som ett du bor i din kropp eller styr din kropp,
eller anser du att "du" är din kropp?

Praktisk men möjligtvis lite svårrelaterad jämförelse: är du i bilen eller är du bilen när du kör den.

Annat alternativ att se på det: Du är i din kropp och är din kropp samtidigt.
Citera
2014-09-03, 09:01
Medlem
Jag skulle spontant säga att jag ÄR min kropp. Mitt medvetande är bara elektriska signaler som färdas i min hjärna, alltså är mitt medvetande en del av min kropp.
Att säga att man är i sin kropp är väl att erkänna att man har någon form av själ, eller?
Citera
2014-09-03, 09:03
Medlem
GusFrings avatar
Man är sin kropp. Men hjärnan skapar bilden av att vi befinner oss någonstans bakom ögonen där styrspakarna sitter och kroppen är nån slags tillhörighet till "oss". Man kan även ta droger som får hjärnan uppleva som att man är utanför sin kropp. Hjärnan är inte objektiv.
Citera
2014-09-03, 09:03
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PassivMenis
Jag skulle spontant säga att jag ÄR min kropp. Mitt medvetande är bara elektriska signaler som färdas i min hjärna, alltså är mitt medvetande en del av min kropp.
Att säga att man är i sin kropp är väl att erkänna att man har någon form av själ, eller?

Ok, så vad eller vem styr kroppen? Kroppen själv?
Citera
2014-09-03, 09:06
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Man är sin kropp. Men hjärnan skapar bilden av att vi befinner oss någonstans bakom ögonen där styrspakarna sitter och kroppen är nån slags tillhörighet till "oss". Man kan även ta droger som får hjärnan uppleva som att man är utanför sin kropp. Hjärnan är inte objektiv.

Vem eller vad är "man"?
Senast redigerad av particulum1 2014-09-03 kl. 09:08.
Citera
2014-09-03, 09:07
Medlem
tzjs avatar
Jag får nog säga att jag är i min kropp. Kropp och själ hos mig känns oftast som två olika saker.
Citera
2014-09-03, 09:10
Medlem
OhShitMyNameWontFis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1

Jag använder kroppen som transportmedel för att ta mig runt här i världen av form. Om jag skulle vara min kropp så måste jag kunna förklara hur jag gör när jag cirkulerar mitt blod, jag måste också kunna ge en förklaring på hur jag gör när jag växer ut mina naglar eller hur jag smälter maten. Jag måste också kunna förklara hur jag gör när jag låter alla 1000 tals hårstrån växa på min kropp. För om jag är min kropp, så gör jag en jävla massa saker samtidigt och då måste jag också kunna ge en förklaring på hur jag gör det.

Detta kan jag ju naturligtvis inte förklara och det beror på att den kropp jag bor i, är som en blomma, det är en organism som sköter sig själv, kroppen föds, blomstrar och dör, medvetandet, det formlösa, det vi alla är, återgår bara till ett formlöst stadium när organismen ( kroppen ) vi bor i, vissnar och dör.

Vad är det då som är Chef i kroppen? Är det mån tro hjärnan? Nej, det kan det ju naturligtvis inte vara, eftersom hjärnan är ju beroende av magen, för om inte magen får mat, så får inte heller hjärnan näring. Allt i kroppen är alltså beroende av varandra.

Jag är inte min kropp, jag är det formlösa som äntrar världen av form, och jag gör det genom en kropp ( lyckligtvis en snygg kropp denna gång )
Senast redigerad av OhShitMyNameWontFi 2014-09-03 kl. 09:12.
Citera
2014-09-03, 09:13
Medlem
TheGrokes avatar
Jag är min kropp, min kropp är jag. Mina tankar finns i min hjärna, mitt jag och min personlighet finns i mitt DNA och mina minnen som lagrats i hjärnan. Mina känslor triggas av kroppen själv vid tankar eller intryck. Min hjärna, i sin tur, är direkt och avancerat kopplad till resten av min kropp, som agerar mer eller mindre i enighet med den. När jag är ledsen trcker det över bröstet, när jag är glad känns benen lätta och när jag är arg blir musklerna stelna.

Jag har en relation till min kropp, som är mig själv. Jan ser skråmor och gamla sår på kroppen som framkallar minnen av fysisk smärta och minnen av händelser. När jag tänker på mig själv ser jag mitt ansikte och känner den person jag är och hur min hjärna fungerar.

Det handlar inte så mycket om exakt hur jag ser ut eller ens hur mitt DNA ser ut, den jag är, min kropp, är en sammansättning av DNA och upplevelser. En människa klonad från mitt DNA, skulle ha ett annat jag, men det ser jag inte som ett argument emot hur jag känner, eftersom jag anser att min kropp är den som gått igenom upplevelserna som skapat mitt jag.

Jag tror inte på konceptet "själ" i den bemärkelsen att det är något som är oberoende av kroppen. Själ för mig är den inre intuition jag har av den jag är, och på ett sätt förmågan att se mig själv utifrån. Men de förmågorna är fortfarande producerade av min hjärna, som är kopplad till mitt hjärta, som är kopplad till mina tår, ja, du förstår mitt resonemang.

Har inte tänkt på det tidigare, intressant frågeställning.
Citera
2014-09-03, 09:13
Medlem
Citat:
Anser du att "du" är i din kropp; som ett du bor i din kropp eller styr din kropp,
eller anser du att "du" är din kropp?

Praktisk men möjligtvis lite svårrelaterad jämförelse: är du i bilen eller är du bilen när du kör den.

Min kropp är i mig. Jag är inte i eller är min kropp.
Citera
2014-09-03, 09:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhShitMyNameWontFi
Detta kan jag ju naturligtvis inte förklara och det beror på att den kropp jag bor i, är som en blomma, det är en organism som sköter sig själv, kroppen föds, blomstrar och dör, medvetandet, det formlösa, det vi alla är, återgår bara till ett formlöst stadium när organismen ( kroppen ) vi bor i, vissnar och dör.
Bra skrivet, istället för att se min kropp som en blomma så ser jag min kropp som en biologisk maskin som "jag" styr och underhåller, även om maskinen till hög grad klarar av att ta hand om sig själv, men jag måste fortfarande ge den bränsle i form av mat och vatten, måste även underhålla muskler och andra biologiska delar för att den ska fungera så optimalt som möjligt.
Citera
2014-09-03, 09:17
Medlem
OhShitMyNameWontFis avatar
Citat:
Bra skrivet, istället för att se min kropp som en blomma så ser jag min kropp som en biologisk maskin som "jag" styr och underhåller, även om maskinen till hög grad klarar av att ta hand om sig själv, men jag måste fortfarande ge den bränsle i form av mat och vatten, måste även underhålla muskler och andra biologiska delar för att den ska fungera så optimalt som möjligt.

Precis, jag drog bara till med blomma eftersom jag har en massa blommor i mitt hem och om de inte får vatten så vissnar de och dör. Just nu funderar jag på om universum är en organism eller mekanism, mån tro om universum är en demokrati eller diktatur??
Citera
2014-09-03, 09:17
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Min kropp är i mig. Jag är inte i eller är min kropp.

Så var är "du" då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in