Citat:
Ursprungligen postat av
studentroland
Wow..är du forskare? De minsta beståndsdelar jag har observerat har varit bakterier i mikroskop...atomer, kvarkar och leptoner är "way too small for me to see"...fast det är klart, fotografier, TV och internetbilder kanske räknas?

Man behöver inte se själva partiklarna med blotta ögat, det räcker med att studera kvantfysik och kvantmekanik för att förstå dessa byggstenar och dess funktioner.
Citat:
Angående verkligheten som "materiell illusion" så är det IMO ett begrepp inom österländsk filosofi, som inte är kompatibelt med västerländsk filosofi... jag minns inte exakt var skiljelinjen går just nu, men den finns och är en av orsakerna till att den europeiska världsbilden med sin kapitalism erövrar världen på gott och ont... sunt förnuft säger för övrigt att den materiella illusionen gör ont när den kommer i form av en hammare mot tummen...
Är du säker? För partikelfysiker idag säger nämligen faktiskt till oss att atomen är till 99.9% tomt rum. För mig låter det som en illusion i hög bemärkelse.
Tillägg: kan förtydliga mitt argument; den objektiva verkligheten som jag ser runt om mig, som jag ser när jag tittar upp i rymden, som jag ser när jag tittar på min egen kropp, utgörs av atomer...atomen som påpekat är till 99.9% tomt rumt, det betyder då alltså att allt jag ser (med mina 2 ögon) är till 99.9% tomt rumt.
Citat:
Att "se" sina känslor...tjaa, varför inte...folk ser ju auror och andra mer-eller-mindre för "vanligt folk" osynliga företeelser, så visst...allt är relativt, speciellt när det kommer till känslor...att begreppet "nuet" kan kännas låter dock rimligt, eftersom erfarenheter som görs i "nuet" ju kan lämna mer-eller-mindre outplånliga spår efter sig i minnet/själen...
Jag skrev så mestadels faktiskt för att du skrev att det saknades "objektiva referenser", alltså någonting som är en enbart subjektiv upplevelse.