2014-09-03, 09:48
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
Jo, saker händer utan anledning, denna föreställning att allting händer av en anledning är också ett slags önsketänkande att när hemska saker händer, till en själv eller till en massa människor så ser man det som "Gud har en större plan än vad jag kan greppa" Nu slår du mig inte som troende på gud på samma vis som en religös människa men ändå att du tror på någon slags högre makt som har konstruerat allting.

Är du säker att saker händer utan anledning? Om vi tar exemplet jag skrev om att bli kissnödig, så blev jag väl kissnödig för att jag behövde kissa?
Citera
2014-09-03, 09:51
Medlem
OhShitMyNameWontFis avatar
Citat:
Jo, saker händer utan anledning, denna föreställning att allting händer av en anledning är också ett slags önsketänkande att när hemska saker händer, till en själv eller till en massa människor så ser man det som "Gud har en större plan än vad jag kan greppa" Nu slår du mig inte som troende på gud på samma vis som en religös människa men ändå att du tror på någon slags högre makt som har konstruerat allting.

Men förlåt, det finns inte en chans i världen att jag kan tro att alla folkmord, alla humanitära katastrofer, alla krig, alla våldtäkter, all slavhandel,... ja listan kan göras lång,.. händer på grund av en anledning som del av en "större plan".

Du har fel, jag tror inte på någon högre makt eftersom jag är den högsta makten likväl som du är den högsta makten, det är nämligen vi som är Chefen

Självklart händer saker av en anledning, anledningen är kanske inte så lätt att >se< alla gånger, men anledning finns det alltid.

Att folkmord sker, är av en anledning, någon bestämmer sig för att döda någon annan, svårare än så är det inte. Våldtäkt sker också utav en anledning, någon vill knulla och skrider till verket, svårare än så är det inte. Slavhandel sker utav en anledning, någon vill ha billig arbetskraft, svårare än så är det inte.

Vart du får din ide`om en "större plan" vet jag inte, men faktum kvarstår, det som händer och sker, har alltid en anledning.
Citera
2014-09-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Är du säker att saker händer utan anledning? Om vi tar exemplet jag skrev om att bli kissnödig, så blev jag väl kissnödig för att jag behövde kissa?
Givetvis blev du kissnödig för att du behövde kissa, men det är väl ändå inget bevis för att allt händer av en anledning? Att du kissar är väl ganska trivialt i jämförelse med tusentals människor som befinner sig i krigzoner flyr för sina liv till exempel?
Citera
2014-09-03, 09:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhShitMyNameWontFi
Helt korrekt av dig, slarv av mig. Medvetandet vill bli medvetet om sig självt. Medvetandet är formlöst och vill upptäcka sig självt igenom form

Upptäcker vi oss själva genom något oformat också? Eller bara form? Medvetandet som är formlöst borde väl även kunna upptäcka sig genom formlöshet?
Citera
2014-09-03, 09:54
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Givetvis blev du kissnödig för att du behövde kissa, men det är väl ändå inget bevis för att allt händer av en anledning? Att du kissar är väl ganska trivialt i jämförelse med tusentals människor som befinner sig i krigzoner flyr för sina liv till exempel?

Nej om allt händer av anledning eller inte vet jag inte. Men jag vet att vissa saker händer av en anledning, att jag blev kissnödig till exempel, eller att jag blev hungrig.
Citera
2014-09-03, 09:56
Medlem
Citat:
Du har fel, jag tror inte på någon högre makt eftersom jag är den högsta makten likväl som du är den högsta makten, det är nämligen vi som är Chefen

Självklart händer saker av en anledning, anledningen är kanske inte så lätt att >se< alla gånger, men anledning finns det alltid.

Att folkmord sker, är av en anledning, någon bestämmer sig för att döda någon annan, svårare än så är det inte. Våldtäkt sker också utav en anledning, någon vill knulla och skrider till verket, svårare än så är det inte. Slavhandel sker utav en anledning, någon vill ha billig arbetskraft, svårare än så är det inte.

Vart du får din ide`om en "större plan" vet jag inte, men faktum kvarstår, det som händer och sker, har alltid en anledning.
Det beror väl visserligen på vad för anledning man anger, om vi säger att det hände på grund av slumpmässiga förutsättningar, och detta godtas som en anledning så ja, då händer allt av en anledning.
Citera
2014-09-03, 09:59
Medlem
Citat:
Upptäcker vi oss själva genom något oformat också? Eller bara form? Medvetandet som är formlöst borde väl även kunna upptäcka sig genom formlöshet?

Ja, men det är naturligtvis svårt att med ord ( som är form ) förklara något som ord inte kan förklara, form kan inte förklara formlöshet eftersom så fort vi försöker så objektifierar vi det formlösa.

Ord kan bara peka ---> <--- mot det formlösa. Mellanrummet mellan din kropp och dataskärmen är något formlöst.
Citera
2014-09-03, 10:01
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ja, men det är naturligtvis svårt att med ord ( som är form ) förklara något som ord inte kan förklara, form kan inte förklara formlöshet eftersom så fort vi försöker så objektifierar vi det formlösa.

Ord kan bara peka ---> <--- mot det formlösa. Mellanrummet mellan din kropp och dataskärmen är något formlöst.

Så vad kan vi använda utöver våra ord?
Citera
2014-09-03, 10:05
Medlem
Citat:
Så vad kan vi använda utöver våra ord?

Ingen aning alltså, vet du?
Citera
2014-09-03, 10:08
Medlem
Perfectscores avatar
Jag är hjärnan i min kropp!
Citera
2014-09-03, 10:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ingen aning alltså, vet du?

Haha nej, jag har kommit hit flera gånger tidigare, men det tar ju stopp typ, kan ju inte använda några ord...frustrerande minsann! Hur kan man förklara något utan att få använda ett endast ord, blir ju omöjligt! Grrr
Citera
2014-09-03, 10:21
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Jag är hjärnan i min kropp!

Jag är någon/något i min hjärna i min kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in