Citat:
Ursprungligen postat av
Elefanter
Jo, saker händer utan anledning, denna föreställning att allting händer av en anledning är också ett slags önsketänkande att när hemska saker händer, till en själv eller till en massa människor så ser man det som "Gud har en större plan än vad jag kan greppa" Nu slår du mig inte som troende på gud på samma vis som en religös människa men ändå att du tror på någon slags högre makt som har konstruerat allting.
Men förlåt, det finns inte en chans i världen att jag kan tro att alla folkmord, alla humanitära katastrofer, alla krig, alla våldtäkter, all slavhandel,... ja listan kan göras lång,.. händer på grund av en anledning som del av en "större plan".
Du har fel, jag tror inte på någon högre makt eftersom jag är den högsta makten likväl som du är den högsta makten, det är nämligen vi som är Chefen
Självklart händer saker av en anledning, anledningen är kanske inte så lätt att
>se< alla gånger, men anledning finns det alltid.
Att folkmord sker, är av en anledning, någon bestämmer sig för att döda någon annan, svårare än så är det inte. Våldtäkt sker också utav en anledning, någon vill knulla och skrider till verket, svårare än så är det inte. Slavhandel sker utav en anledning, någon vill ha billig arbetskraft, svårare än så är det inte.
Vart du får din ide`om en "större plan" vet jag inte, men faktum kvarstår, det som händer och sker, har alltid en anledning.