2012-12-14, 15:49
Medlem
Filioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Tack för ditt svar. Mycket märkligt att ni inte fick veta varför föreläsningen genomfördes. Jag undrar också om det är vanligt att familjemedlemmar plockas in på universiteten för att undervisa. För mig känns det som ett solklart fall av nepotism. Om nu vampyrer och diverse sjuka individer i historien är av vikt finns det ju t.ex. en person som nyligen har doktorerat i ämnet och som troligtvis hade kunnat gästföreläsa. Men då blir det å andra sidan inga extrapengar i Harrisons hushållskassa eller en rad i fruns CV.

Det verkar som om herrn krattar manegen för frun igen. Tydligen kan hon inte klara sig själv. Fru Harrison kan ju inte ens bo på egen hand, utan måste med på hans resor jämnt och ständigt inom och utom landet och gratisäta, klaga på hotellrum och höga inträdesavgifter på muséer. T.o.m ut på Östersjön skulle hon trots att hon inte gillar båtresor. Kanske fick hon käka sig mätt på arrangörens bekostnad i vart fall.

Skriver professor Harrison på SVD- brännpunkt, då ska mrs Nobody också med. Boken om vampyrer kom garanterar ut på Norstedts via makens förbindelser. Det måste ha stigit henne åt huvudet, för hon ville sedan att boken skulle marknadsföras med tevereklam... Register- och korrekturjobben har kommit från makens förlag (bokprojekt) likaså.
Om det finns minsta möjlighet att göra något i makens fotspår, så gör hon det. Och oavsett vad maken tema är, ska hon ha med vampyrer och gärna Gilles de Rais, medeltidens värsta massmördare och satanist. Det ska studenter i Caen ta del av, det ska besökar på Sagomuseet ta del av och jag har för mig att hon t.o.m försökte få in det temat i årets nummer av Julstämning som paret skivit för.
Maken föreläser på Rotary. Frun följer efter håller en vampyrföreläsning för gubbarna i Båstad. Kanske ett gäng sadister som går i gång på lite Gilles de Rais? Nu skrivs det en lärobok i historia för Liber. Ska hon få in vampyrer där också månne? Så att vi kan råda bot på kunskapsföraktet som råder i samhället.

Ingen orsak Det finns mycket nepotism på universiteten. Det är extremt svårt att göra karriär som historiker i Sverige. Historiska institutionen har kanske har 1-3 platser till doktorander, som mest, per år. Stöter du dig med fel person ryker chansen och det bästa är att vara släkt med någon eller smöra sig till en plats, om man inte är helt outstanding. Jag vet flera fall där föräldrar arrangerat så att barnen efterträder dom och antas till doktorandutbildning.
Det är inte konstigt att den konkurrens som finns skapar nepotism, ett behov av att marknadsföra sig själv, ta andras material och en kultur där vissa sablar ner varandra så fort tillfälle ges. Alla gör ju inte så, men de hamnar i skymundan, eller behöver längre tid för att nå samma framgång. Vissa orkar inte stanna kvar.
Det är det perspektivet man får ha när man ser till gästföreläsningarna, särskilt när det är tal om en person som bara har en sträng på sin lyra och bara ägnar sig åt mord, pedofili, nekrofili, blodbad, pålning och satanism. Publiken och efterfrågan är begränsad för sådana ämnen och det är jag nästan tacksam för Föreläsningen på kursen passade in på två punkter; medeltid och källor. Men den skiljde sig ändå radikalt från resten av kursen eftersom den gick så djupt in i två personers perversioner, två personer som inte är särskilt representativa. Det finns andra källor att diskutera.
Citera
2012-12-14, 16:22
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Filios skrev

Ingen orsak Det finns mycket nepotism på universiteten. Det är extremt svårt att göra karriär som historiker i Sverige. Historiska institutionen har kanske har 1-3 platser till doktorander, som mest, per år. Stöter du dig med fel person ryker chansen och det bästa är att vara släkt med någon eller smöra sig till en plats, om man inte är helt outstanding. Jag vet flera fall där föräldrar arrangerat så att barnen efterträder dom och antas till doktorandutbildning.
Det är inte konstigt att den konkurrens som finns skapar nepotism, ett behov av att marknadsföra sig själv, ta andras material och en kultur där vissa sablar ner varandra så fort tillfälle ges. Alla gör ju inte så, men de hamnar i skymundan, eller behöver längre tid för att nå samma framgång. Vissa orkar inte stanna kvar.
Det är det perspektivet man får ha när man ser till gästföreläsningarna, särskilt när det är tal om en person som bara har en sträng på sin lyra och bara ägnar sig åt mord, pedofili, nekrofili, blodbad, pålning och satanism. Publiken och efterfrågan är begränsad för sådana ämnen och det är jag nästan tacksam för Föreläsningen på kursen passade in på två punkter; medeltid och källor. Men den skiljde sig ändå radikalt från resten av kursen eftersom den gick så djupt in i två personers perversioner, två personer som inte är särskilt representativa. Det finns andra källor att diskutera.

Märkligt. Det måste ju ha varit prettot som bjöd in henne. Kom det inga klagomål från studenterna? Ha, ha. Vampyrfrun är en underlig person.
Citera
2012-12-14, 20:52
Medlem
Manajungs avatar
Otvetydigt... Mysko Linslus.

Ger ett allmänt fjantig intryck, dansar polonäs och gör sig till.
Citera
2012-12-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filios
Ju mer märkligare personer är, i sina intressen och hur de hanterar det de ägnar sig åt, desto mer begripligt blir det. Vi har undrat varför en professor i historia kan ge sig i lag med en person som DAS som kallar sig researcher. Jag har undrat varför H*rrison väljer att hantera andras källor på godtyckligt sätt och tota i hop en bok som är en hybrid på historia och "sanningen". Med ett resultat han till och med själv tar avstånd ifrån.

Förklaringen är att synen på de perversiteter paret fascineras av har skett för "länge" sedan. När de trivialiserar nutiden, nutidshistoria, färskt i minnet blir det inte lika underhållande och banalt. Det blir äckligt och empatilöst, för alla offer som råkar ut för perversa massmördare. Kan man trivialisera brottslingar som agerade som vampyrer är inget ett brott för vidrigt så länge det är perverst nog och tillfredsställer detta par. Jag undrar om inte forskning eller historia är en omskrivning för vad intresset för ämnet handlar om. Ämnet passar definitivt inte in i de fiiina salongerna.
Citera
2012-12-15, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ju mer märkligare personer är, i sina intressen och hur de hanterar det de ägnar sig åt, desto mer begripligt blir det. Vi har undrat varför en professor i historia kan ge sig i lag med en person som DAS som kallar sig researcher. Jag har undrat varför H*rrison väljer att hantera andras källor på godtyckligt sätt och tota i hop en bok som är en hybrid på historia och "sanningen". Med ett resultat han till och med själv tar avstånd ifrån.

Förklaringen är att synen på de perversiteter paret fascineras av har skett för "länge" sedan. När de trivialiserar nutiden, nutidshistoria, färskt i minnet blir det inte lika underhållande och banalt. Det blir äckligt och empatilöst, för alla offer som råkar ut för perversa massmördare. Kan man trivialisera brottslingar som agerade som vampyrer är inget ett brott för vidrigt så länge det är perverst nog och tillfredsställer detta par. Jag undrar om inte forskning eller historia är en omskrivning för vad intresset för ämnet handlar om. Ämnet passar definitivt inte in i de fiiina salongerna.

Nu verkar det ju i o f s som du skriver om Rauscher och skvallerboken om våran konung, visst är det så va ?
Jag tror fortfarande att avundsjukan genomsyrar denna tråd och dess skribenter.
En mer bildad och dekorerad historiker finns inte i detta land och att han liksom Sjöberg har velat skriva en mer faktabaserad bok än deras respektive reseacher's. Där har vi två med en egen agenda, eller vad tror du ?
Citera
2012-12-15, 20:40
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

En suverän analys.
Något som på nära håll är vedervärdigt kan på avstånd verka spännande och sagoaktigt.
Gilles de Rais och Riddar Blåskägg är ondskans ikoner, omskrivna av dekadansens fräckaste författare - Bataille, Huysmans, Tournier.

Fru Harrison är skraj för vanliga inbrottstjyvar men har Gilles de Rais som sin manliga musa!

Ni som åhör föredrag av doktorn på vampyrer: Fråga gärna om hon jäms med Gille de Rais inspireras av Englamördaren Anders Eklund, av lille Bobbys styvfar och av förövaren mot Patrik Sjöberg och andra barn.

Och tack Vresrosen för läsvärda inlägg i flera trådar.
Citera
2012-12-25, 16:15
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Manajung skrev

Otvetydigt... Mysko Linslus.

Ger ett allmänt fjantig intryck, dansar polonäs och gör sig till.

Jo, en pretentiös mysko linslus.

Från tråden: Vad är det mest galna som hänt på era föreläsningar?

Citat:
Forhekset skrev

Jag kan bidra med den kände historiaprofessorn Dick Harrison när han en gång under en föreläsning fick samtal på sin mobiltelefon. Han svarade inte men efter pausen meddelade han mycket stolt att han fått en inbjudan till en kunglighet i arabvärlden, jag minns inte vilken. Alla studenter blev mycket imponerade men det visade sig dock efter en googling att han ingick i ett större sällskap som skulle åka på utbyte för Lunds universitets räkning. Det var inte vad Harrison ville få det att framstå som.
https://www.flashback.org/t1454862
Citera
2012-12-25, 16:27
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Vresrosen skrev

Ha, ha. Jo, Prettot hade nog inte blivit utsedd till prins Daniels historielärare om inte den omskrivningen hade funnits....
Citera
2012-12-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
På grund av att DH dök upp i andra trådar vill jag nu ha lite feedback om denne som jag tycker rolige historiker, prof i Lund, På spåret-vinnare , kakfanatiker mm. Han hade ett roligt sommarprogram för ett år sen.

Sen har han prickats för "sex-trakasserier" och skrivit ett förord till en bok där han med nyckelromanens teknik sätter åt de han inte gillar i sin akademiska närhet. Omskrivet i Lundagård tror jag.

Han gillar att bjussa på sig själv på folkliga förläsningar iförd munkkåpa, kanske även på mer seriösa tillställningar?
Dick Harrison är en våra bästa historiker. Vissa av hans böcker som t ex Karl Knutsson, en bästsäljare, ingår i kurslitteraturen på historiska institutionen, Stockholms Universitet. Det är otroligt vad karln hinner med, jag fick en fråga besvarat över natt. Det där med sextrakasserier är på modet. Vem som helst kan kasta sådana anklagelser på vem som helst. Offentliga personer är naturligtvis mycket utsatta. Att "sätta dit" meningsmotståndare, särskilt i litterära-akademiska kretsar är vanligt och ofta underhållande. "Dick e bra"
Citera
2012-12-28, 15:20
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dim44
Dick Harrison är en våra bästa historiker. Vissa av hans böcker som t ex Karl Knutsson, en bästsäljare, ingår i kurslitteraturen på historiska institutionen, Stockholms Universitet. Det är otroligt vad karln hinner med, jag fick en fråga besvarat över natt. Det där med sextrakasserier är på modet. Vem som helst kan kasta sådana anklagelser på vem som helst. Offentliga personer är naturligtvis mycket utsatta. Att "sätta dit" meningsmotståndare, särskilt i litterära-akademiska kretsar är vanligt och ofta underhållande. "Dick e bra"

Så mejlväxlingen mellan Dicken och doktoranden är fake, eller?
Citera
2012-12-28, 15:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Nej, han är inte en, i kretsarna, erkänt duktig historiker. Dessutom gubevars lägger han an på "småflickor".
Citera
2012-12-28, 21:23
Medlem
Citat:
Sextrakasserier, vampyrer, massmord och historierevisionism, har en efterfrågan i de kretsar som representerar en syn eller "nöjen" som legitimeras av H*rrison och han gelikar. Jag har inget till övers för den slags personer, i vilken skepnad de än visar sig.

Det är märkligt hur förövare förvandlas till missförstådda offer. H*rrison har passerat många gränser för vad som går an. Han har missförstått sin popularitet, hos kvinnorna med ett ego som är skrattretande. Det är bara en lika motbjudande eller äcklig karl som tror kvinnor roas av oönskad uppvaktning. Urk.

Att vara professor och gå in och tota ihop en bok om uppdiktade önskningar om "sanningen" ihop med WT, för för att bli ny hovnarr, ger denne narr ett löjets skimmer. De tiderna är förbi att personer som H*rrison imponerar med sin tvivelaktiga produktivitet.

Jag betackar mig för resonemang som påstår att det handlar om att sätta dit en meningsmotståndare i akademiska världen. Det går inte att bemöta H*rrison på den nivån, den akademiska, då han skapat ett lågvattenmärke som inte har med ämnet att göra. Jag äcklas av den människosyn han förmedlar och främjar för att förminska illdåd. Vidrigheter och brott är inget som skall banaliseras för att göra klassresa, in i de fiiina kretsar, dit H*rrison vill tillhöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in