2011-02-12, 21:51
Medlem
Denna tråd är inspirerad av tråden "Vad är det GALNASTE som hänt på erat gym?" i träningsforumet. Jag antar att det kan hända mer galna saker på ett gym jämfört med en strikt föreläsningssal men några underhållande historier finns det väl därute? Det är vad jag hoppas åtminstone.

Jag kan bidra med den kände historiaprofessorn Dick Harrison när han en gång under en föreläsning fick samtal på sin mobiltelefon. Han svarade inte men efter pausen meddelade han mycket stolt att han fått en inbjudan till en kunglighet i arabvärlden, jag minns inte vilken. Alla studenter blev mycket imponerade men det visade sig dock efter en googling att han ingick i ett större sällskap som skulle åka på utbyte för Lunds universitets räkning. Det var inte vad Harrison ville få det att framstå som.

En annan lärare hade stora datorproblem när denne skulle visa ett bildspel en gång. Rätt som det var så dök det upp hundratals pop-ups med erbjudande om "Spice up your bed". Läraren sa mycket tydligt att det var en lånedator och inte den egna.

Vad det gäller kurskamrater har jag haft sådana som istället för att flitigt anteckna det föreläsaren talar om, har börjat med att först plita ned valfri bokstav i anteckningsblocket för att sedan skriva alla ord denne kommer på som börjar på nämnda bokstav. Något udda men väldigt underhållande.

Sedan har vi klassikerna med besserwisser-studenterna som gärna räcker upp handen och liksom konfirmerar det läraren precis har sagt. Någon annan har nickat maniskt till varje uttalande samtidigt som denne sökt ögonkontakt med föreläsaren för att riktigt visa att den kunskapen känner studenten redan till.

Jag är säker på att mina upplevelser i föreläsningssalarna kan toppas, så över till er.
Citera
2011-02-12, 21:57
Medlem
ojns avatar
Du får nog bestålla förstaplatsen förbi mitt inlägg, men en gång somnade en student och läraren ställde sig 10 cm från honom och börja "tjuta" som ett billarm "tuuuutuutuuuutuutuuuu". Studenten hoppade till och alla andra skrattade gott.
Citera
2011-02-12, 22:00
Medlem
En lite ovanligare händelse var när en kursare somnat och mitt i föreläsarens relativt lågmälda monolog vaknade med ett ryck och halvvaken skrek "Jäääävla fitta!" och sedan tittade omkring sig för att se om han bara skrikit i drömmen. Det var kul...och lite oväntat
Citera
2011-02-12, 22:04
Medlem
Min lärare skulle visa oss ett klipp på hans dator.
Rätt som det var mitt i filmen kommer det upp ett Pop-Up där det står "L3RN H0W T0 GR0W Y0R D1CK 4 FR3!!!" Det var ganska pinsamt för honom...
Citera
2011-02-12, 22:05
Medlem
Jag har inte haft särskilt "galna" föreläsningar.

I en sal fanns det tavlor föreläsaren skriver på uppdelad på två skivor. Varje skiva kunde dras uppåt och neråt. Den ena skivan lossnade helt plötsligt och med en smäll på över 200 dB vilken fick samtliga halvsovande studenter att hoppa högre än de gjort sen friidrottslektionerna på högstadiet. Det var en "big ass" skiva som föll ner, några få millimeter från vår kära statistikprofessors tår. En vaktmästare fick spendera stora delar av föreläsningen med att skruva upp skiten igen. Föreläsaren spenderade dessa timmar med att stammande konstatera att hans tår kunde ha varit krossade " i detta nu".

Förlåt att jag våldtar det svenska språket i ett försök att vara rolig men jag har haft ett par öl för många.
Citera
2011-02-12, 22:08
Medlem
Vi hade en tjej (runt 20) som ALLTID satt och stickade på VARENDA föreläsning. Inte så galet men lite udda.

En lärare (50+) hade nog svårt att lära sig det här med Powerpoint som stöd till föreläsningarna så hon körde med sina handskriva/ritade OH-blad. Oläsligt! Där var det då inga frågor som "läggs det här upp på kursportalen/GUL sen?".
Citera
2011-02-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junot
Vi hade en tjej (runt 20) som ALLTID satt och stickade på VARENDA föreläsning. Inte så galet men lite udda.

En lärare (50+) hade nog svårt att lära sig det här med Powerpoint som stöd till föreläsningarna så hon körde med sina handskriva/ritade OH-blad. Oläsligt! Där var det då inga frågor som "läggs det här upp på kursportalen/GUL sen?".

Ah tack för den påminnelsen! Jag har haft en föreläsare som är elallergiker några gånger. På de föreläsningarna gick det inte ens att ha OH. Läraren satt helt sonika framme vid katedern och läste högt, självklart med alla lampor släckta i salen. Där hade det behövts en del höga ljud, som nämnts i tidigare inlägg, för att hålla studenterna vakna.
Citera
2011-02-12, 22:31
Medlem
Jag hade en så flummig föreläsning en gång, så det är omöjligt att återge den korrekt och i detalj. När vi gick därifrån var vi som ett gäng frågetecken och man tänkte: "va fan hände?"

Vi skulle ha en föreläsning inför C-uppsats, men istället för att överhuvudtaget nudda vid det så berättade läraren om sin vän som varit deprimerad efter att han känt sig lurad på sin utbildning (samma som vi gick) då han ej fick jobb efter. Läraren berättade medan tårarna rann att kompisen begått självmord på grund av detta, sedan fick vi se en minnesfilm om kompisen till musik från KENT. Nu var det dags att göra revolution mot utbildningen, tyckte vår lärare! Vi skulle förändra den här utbildningen, och han hade en plan på hur. Resten av föreläsningen gick ut på att han försökte övertala oss att gå med i hans planer....

Ja det hela var fullkomligt surrealistiskt.

Behöver jag säga att ingen nappade på hans idéer? Behöver jag säga att läraren inte jobbar kvar?
Citera
2011-02-12, 22:44
Medlem
SilverArrows avatar
Har inte haft så många konstiga föreläsningsupplevelser på universitetet men på gymnasiet hade vi en äldre kemilärare som hade en del hyss för sig. Dessa är de mest anmärkningsvärda;
Efter att ha avslutat en lång utläggning om hur viktigt det var att vara försiktig då man hanterade kemikalier plockade han upp en skål med ett vitt pulver varpå han skakade till i hela kroppen som en spasm och spridde pulvret över hela katedern.
En annan gång tog han upp en bit natrium ur en förvaringsbehållare med olja och la den på en glasbricka. Efter att ha pratat en stund slängde han nonchalant natriumbiten i vasken vilket resulterade i fräsande och ett vitt moln som steg ifrån vasken.
Vid ett annat tillfälle satte han på gaskranen vid katedern, hela klassen hörde hur det susade gas ur slangen men inte läraren, så han höll den väsande slangen nästan in i örat för att höra om gasen var på.
Citera
2011-02-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junot

OH-blad är fortfarande väldigt bra om man vill få till en snygg och personlig presentation och förutsatt att man har lite tid. Finns inget värre än alla dussin-presentationer med powerpoint som alla ser lika dana ut.
Använd då hellre Keynote, gärna då med inslag från indesign och illustrator.
Citera
2011-02-12, 22:55
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miramo
Jag hade en så flummig föreläsning en gång, så det är omöjligt att återge den korrekt och i detalj. När vi gick därifrån var vi som ett gäng frågetecken och man tänkte: "va fan hände?"

Vi skulle ha en föreläsning inför C-uppsats, men istället för att överhuvudtaget nudda vid det så berättade läraren om sin vän som varit deprimerad efter att han känt sig lurad på sin utbildning (samma som vi gick) då han ej fick jobb efter. Läraren berättade medan tårarna rann att kompisen begått självmord på grund av detta, sedan fick vi se en minnesfilm om kompisen till musik från KENT. Nu var det dags att göra revolution mot utbildningen, tyckte vår lärare! Vi skulle förändra den här utbildningen, och han hade en plan på hur. Resten av föreläsningen gick ut på att han försökte övertala oss att gå med i hans planer....

Ja det hela var fullkomligt surrealistiskt.

Behöver jag säga att ingen nappade på hans idéer? Behöver jag säga att läraren inte jobbar kvar?

Låter sjukt. Vad var det för utbildning?
Citera
2011-02-12, 22:56
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen
OH-blad är fortfarande väldigt bra om man vill få till en snygg och personlig presentation och förutsatt att man har lite tid. Finns inget värre än alla dussin-presentationer med powerpoint som alla ser lika dana ut.
Använd då hellre Keynote, gärna då med inslag från indesign och illustrator.

Kan inte annat än hålla med. OH > PP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in