2026-08-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Ok, jag tror du har fel. Tror inte det var jätteovanligt på 70- och 80-tal åtminstone, landsbygden och småorter ute i bakvattnet typ

Jag minns min uppväxt som visserligen i stort sett inföll sig i mitten av och slutet på 60-talet. Det var på landsbygden. Jag hade turen som hade en familj och framförallt en far som var intresserad av litteratur. Ett stort bibliotek fanns hemma vilket var minst sagt ovanligt i den bygden. Jag kom således i kontakt med klassisk litteratur redan vid 12-13 års-ålder.

Jag kommer ihåg hur många av mina klasskamrater i samma by hade det ställt med litteratur hemma hos dem. Det var i princip noll. Möjligen en Bibel eller Psalmbok. Vi var väl ett tiotal i min ålder och jag kan inte komma på att någon av dessa andra gick vidare och läste på någon teoretisk linje i gymnasiet. Jag var den ende. De fem, ja fem, som fortsatte på gymnasiet gick på praktiska linjer.

Det fanns helt klart ett förakt mot utbildning och litteratur långt in på 70-talet. I alla fall i de bygderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in