Citat:
Ursprungligen postat av
frukostpizza
Ok, jag tror du har fel. Tror inte det var jätteovanligt på 70- och 80-tal åtminstone, landsbygden och småorter ute i bakvattnet typ
Jag minns min uppväxt som visserligen i stort sett inföll sig i mitten av och slutet på 60-talet. Det var på landsbygden. Jag hade turen som hade en familj och framförallt en far som var intresserad av litteratur. Ett stort bibliotek fanns hemma vilket var minst sagt ovanligt i den bygden. Jag kom således i kontakt med klassisk litteratur redan vid 12-13 års-ålder.
Jag kommer ihåg hur många av mina klasskamrater i samma by hade det ställt med litteratur hemma hos dem. Det var i princip noll. Möjligen en Bibel eller Psalmbok. Vi var väl ett tiotal i min ålder och jag kan inte komma på att någon av dessa andra gick vidare och läste på någon teoretisk linje i gymnasiet. Jag var den ende. De fem, ja fem, som fortsatte på gymnasiet gick på praktiska linjer.
Det fanns helt klart ett förakt mot utbildning och litteratur långt in på 70-talet. I alla fall i de bygderna.