Citat:
Ursprungligen postat av
Kiwin
Lägg gärna upp domarna här, tycker också det är intressant.
Jag har tagit fram några domar på fem olika personer från Sverige som rest ner till Syrien/Irak i syfte att se ifall några av dessa hade någon kriminell bakgrund. Fyra av dessa personer jag kommer lägga ut är döda idag, en lever vad jag vet.
Muhamed Kopriva (bild), f. 1991 från Göteborg. Dog våren 2013 i strid. Dömd 2010 för
grov stöld och narkotikabrott samt 2011 för
narkotikabrott. Dömdes även 2008 för rån och misshandel.
El Moatassem El Hassan (bild) från Borås, f. 1994. Dog hösten 2013 i en självmordsbombning i Syrien, Sveriges förste självmordsbombare utomlands. Dömd 2012 för
stöld.
El Mounzer El Hassan (bild) f. 1990, är även han från Borås, men bodde den senaste tiden i Malmö. Är halvbror till Moatassem som nämndes tidigare. Blev dödad i Libanon där han var efterlyst för att ha hjälpt självmordsbombare med bombbälten. I detta fall har jag inga domar utan bara två FUP:ar, varav en har lett till dom och den senaste ej har lett till någon dom än. Och kommer ju aldrig göra heller eftersom Mounzer El Hassan dog i somras. Dessa två FUP:ar rör
narkotikabrott från 2012, samt ytterligare ett
narkotikabrott från 2013.
Bilal Sellman (bild) f. 1994, som blev känd i.o.m Uppdrag gransknings program ''Bilals Jihad'' som sändes i våras. Bilal kom från en förort till Stockholm och reste till Syrien under 2013. Han dog under hösten samma år. Bilal dömdes 2012 för att ha
misshandlat sin pappa.
Dessa ovan är som sagt döda, nu tar vi en som fortfarande lever (vad jag vet iallafall
)
Nu kommer vi till den omtalade
Mirsad Bektasevic (med passande bild) som är den i detta gäng som är dömd flest gånger - bl.a 2012 för
olovlig körning, 2013 för bl.a
grovt vapenbrott och narkotikabrott, samt 2014 för
grov olovlig körning och brott mot knivlagen. Även innan 2012 har Bektasevic dömts för en rad brott både i Sveirge och utomlands, han dömdes ju bl.a i Bosnien för terroristbrott. Och han varvar detta med att åka ner till Syrien och slåss lite för att sedan komma hem igen. Verkar tycka om att röka weed rätt ofta enligt personutredningarna, där han uppges ha ett cannabis-missbruk.
OBS kan även tillägga att flera av dessa INTE stred för IS utan för andra terrorgrupper i samma länder.