2014-08-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sothu
Ay knöw rajt? När man lekte tillexempel när man var barn och hade jätte kul, då var ju man (hjärnarn) inne i lekandet och då gick tiden superfort eftersom man inte tänker på den när man har det tråkigt och tänker på klockan hela tiden går den super segt, och jag vill liksom att ett år ska gå fort, det är inte precis en vecka eller sånt så det får mig frustrerad lite att känna att ett år kommer ta en ganska lång stund jämfört med en vecka eller två vilket jag kan leva med även om jag vill att tiden ska gå fort, men att känna så inför ett år, det är jobbigt att känna så hela tiden, att dagarna ska gå super fort varenda dag 365 gånger, det är ju inte så men en vecka eller två, man får en annan mentalitet relaterat till tålmodighet men att jämföra ett år med en eller två veckor är ju tufft för den mentala tålmodigheten att kunna säga till sig själv "det går bra, det kommer gå så fort" jämfört men en vecka eller två eftersom då vet hjärnan att det är överkomligt jämnfört med ett år eftersom man har fått en sådan tidsuppfattning eller jag har det liksom. Eller jag vet inte faktiskt vad jag babblar om det är svårt att förklara typ åhh

Är din semester slut?
Citera
2014-08-25, 23:26
Medlem
sothus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd
Är din semester slut?

Haha!
Citera
2014-08-25, 23:27
Medlem
sothus avatar
Citat:
Är din semester slut?

Ja det kan man säga
Citera
2014-08-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ja det kan man säga

Misströsta ej. Det är bara ett år kvar. Det går fort
Citera
2014-08-25, 23:35
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Det är för att ditt liv är så fantastiskt.

Jag tycker däremot att det går i snigelfart och det händer så jävla mycket att två år känns som 10 år!

He he det vet jag inte. Inte för att jag är missnöjd på något sätt eller vis, men när du säger det så så verkar du tro att jag har massor utav saker för mig, vilket inte är fallet

Citat:
Åh vad lugnande det känns att få höra det, kan man fråga hur gammal du är? 15-20? 21-25? 26-30-? 35+? Vad är det som gör att du tycker det går så fort? Tänker du inte på den? Vad är din teknik? För mig känns det som tio år! Det är frustrerande för mig! Jag tänker åhh inte ett år till! :-/

Mellan 21-25, men vad menar du med att det är lugnande? Det verkar som att du vill att det ska gå mycket fortare för dig så är det inte något negativt ? Men det var ju bra att det var lugnande!

Vad det är som gör att jag tycker att det går fort? Ingenting egentligen, det är ingenting jag tänker på bara, kanske det är för att jag inte hänger upp mig på vilken årstid det är, t.ex om man blir deprimerad och går och klagar på gud vad vintern är jobbig, jag vill ha sommar! Så går folk och tycker att det bara är jobbigt och trist när det är hösten etc, det hänger jag inte upp mig på alls. Kanske inte du gör det heller men om så är fallet så kanske det kan vara därför?
När det är nyår tänker jag jahap nu dröjer det inte länge förräns det "snart" är jul igen!
Senast redigerad av RostigKreativitet. 2014-08-25 kl. 23:43.
Citera
2014-08-25, 23:36
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
"beror på" är lika dåligt svar som att säga "därför!" när någon säger "varför?". Tillför inte tråden mer ordbajsande din pseudofilosof. Värm hellre en kopp thé och kryp ner under täcket och skeda med nietzsche i dina drömmar.
Nä. Adverbet "därför" påkallar väl en direkt (logisk) följdsats, medan "det beror på" (åtminstone följt av någorlunda substantiellt förtydligande) borde fungera som ett kort svar - vilket jag skrev. Observera att jag förklarade mig själv redan i första inlägget.
Det beror på (!) eftersom jag personligen förnimmer tidens gång som inkonsekvent (lite diffust om att jag åtminstone uppfattar tidens inflytande som kronologiskt inkongruent); vilket rimligen har att göra med en hel del andra faktorer, bl a vem jag är (idag), samtida händelser av relevans, allmänt sinnelag, etc. Med andra ord tillvaron.

"Därför beror det på."
Citera
2014-08-25, 23:41
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det var ett muppsvar.

Du har tid som ett räknesätt (klockan) och möjligtvis som en 4e dimension om man är överens med Einsteins beräkningar vilket jag inte är, Varför? Tid som en fjärde dimension håller inte på kvantnivå. Framtid och dåtid utspelar sig i din fantasi, i dina tankar och minnen du har.

Utöver det finns det bara Nu som tid.
Jag ser inte hur detta skulle vara relevant till mitt inlägg överhuvudtaget. Förklara gärna.
Citera
2014-08-25, 23:43
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Jag ser inte hur detta skulle vara relevant till mitt inlägg överhuvudtaget. Förklara gärna.

För att du förklarade tid så sjukt dåligt.
Citera
2014-08-25, 23:49
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
För att du förklarade tid så sjukt dåligt.
Du har uppenbarligen läst fel. Jag har aldrig ens försökt förklara tid, jag skrev bara att det kan uppfattas som att tidsflödet är... ojämnt. Högst subjektivt, ja. Frågor på detta?
Citera
2014-08-25, 23:51
Medlem
Citat:
Hej,

Tycker Ni Ett År Är En Lång Tid?
365 dagar.. är det verkligen en lång tid? Eller det kanske inte är en så lång tid för dig? Snälla berätta vad du tycker, är ett år för dig en lång tid?

Det beror på när och vad man mäter tiden emot.

I nuet kan man uppleva och minnas tiden olika.
Ett långt liv kan upplevas som att ingen tid alls har förflutit.

Jag upplevde en gång ett år som om det förflutit kanske ett par veckor.
Citera
2014-08-25, 23:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Du har uppenbarligen läst fel. Jag har aldrig ens försökt förklara tid, jag skrev bara att det kan uppfattas som att tidsflödet är... ojämnt. Högst subjektivt, ja. Frågor på detta?

Jaha om det inte var det du försökte göra så ber jag om ursäkt, fick uppfattningen om att det var du var ute efter, baserade det mestadels på trådens rubrik.

Att tidsflödet är högst subjektivt håller jag med dig om, det är just för att tiden utspelar sig till mestadels i dina tankar och minnen, tankar och minnen är av subjektiv klassning och även det som kallas Nuet.
Citera
2014-08-26, 00:31
Medlem
sothus avatar
Wow I want that power too!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in