2014-08-18, 14:25
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Hur naiv är du?
Ingen klubb vill ha 70% killar så då slänger de ut folk vid 12 tiden och hittar på anledningar.
Men att bara slänga ut män är ju diskriminering?! Sådant försiggår ju inte i Sverige.
Först är det babbarna som åker sedan de nyblivna 18/20 åringarna därefter är det folk ur de stora killgängen för med lite tur går hela gänget av att en blir utkickad

Det är väll klart att ingen nattklubb vill det, men kom igen, tror du inte vi vakter har bättre saker för oss än att hitta på ursäkter för att slänga ut killar?
Skärp dig, jag har jobbat i fyra år inom nattklubbar och ingen krog har någonsin funderat på att slänga ut killar just för att de är killar.

Att slänga ut invandrare har hänt en gång, och den krogen fick så mycket skit så det inte var sant.
Citera
2014-08-18, 14:36
Bannlyst
Så är det att vara kille i dagens Sverige. Borde bli mer jämnställt i landet så att vakterna kan börja slänga ut tjejer på måfå också.
Citera
2014-08-18, 14:43
Medlem
fet-lat-cynisks avatar
TS fundera inte så mycket på saken. Vakter slänger ut folk ibland för att de ser potentiella "jobb" uprising. I ditt exempel så var du säkert packad men gjorde inget precis så som du säger. Någon vakt råkade se dig vid fel tillfälle, typ när du snubblade till. I hans hjärna rör sig andra saker än i din eftersom han jobbar. Han kastade ut dig antingen; för att slippa trubbel senare; för att han ville ha ut folk snabbt så de kunde stänga; något annat. Han kan ju ha varit en jävligt dålig vakt bara, har sett gott om exempel på det genom åren.

Är själv ordningsvakt men har inte jobbat på cirka 10 år så jag talar av erfarenhet. Vet hur det brukade gå till.
Citera
2014-08-18, 14:50
Medlem
devilzeuss avatar
Har nästan aldrig problem med vakter, brukar räcka med att vara glad och trevlig istället för att som normalläge ha taggarna utåt. Om du är inställd på tjafs, blir det ofta också tjafs. Med det sagt är det klart att det händer att folk slängs ut på väldigt lösa grunder tråkigt nog. Vilket suger men det är inte så mycket att göra åt, ett snubbelsteg är trots allt ett snubbelsteg.
Citera
2014-08-18, 16:24
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Det låter väldigt märkligt. Jag tycker absolut man bör ta sig en funderar på varför man inte blir insläppt som nykter om det upprepas gång på gång. Du kanske bör fundera lite på hur du agerar själv vid insläppet. Är du väldigt stressad nästan "stirrig" pga att du varit igång och jobbat hela dagen etc kanske du kan misstas för att vara pillerknaprare?

Har du svårt att som nykter titta folk i ögonen? Är du forcherad och undvikande i kontakten med nya människor som nykter? Du kanske är mer avslappnad när du druckit några öl och därför ger ett stabilare intryck trots att det faktiskt är tvärtom.

Äter du någon medicin som gör att pupillerna är små som nålstick eller utbakade så dom täcker hela ögongloben?

Mår du dåligt och sänder lite skumma halvagressiva vibbar etc?

Förstår du inte hur knäppt det låter? Du får inte komma in för du har svårt för ögonkontakt/mår dåligt? Poängen är att vakterna ska neka fulla inträde, inte filtrera bort alla som inte är sociala übermenschen i trendriktiga kläder. Det är ganska godtyckligt ifall någon "sänder lite skumma halvagressiva vibbar". Iofs det gäller bara i Stockholms innerstad, krogarna har ett visst rykte och en viss klass de måste upprätthålla. Ute i övriga landet är vakterna 100 gånger bättre att ha att göra med.
Citera
2014-08-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilzeus
Har nästan aldrig problem med vakter, brukar räcka med att vara glad och trevlig istället för att som normalläge ha taggarna utåt. .

Exakt!

Har man en schysst och vänlig attityd och sprider positiva vibbar kommer man in på stället enklare och fortare och man kan vara ungefär dubbelt så full (och ful) som dom vandrande problemhärdarna.

Det säger ju sig självt går man runt med attityden att vakter har IQ 28 och det är dom som har "makten" ber man ju om att få jobbigast tänkbara behandling, sen kan man ju fråga sig hur smart man själv är när man sätter sig i den situationen.

En trevlig gäst som är positiv och sprider värme/glädje på stället är självklart välkommen. Det är exakt den typen av gäster man som krögare vill ha.

Och när man går hem och får sin jacka tittar man personen i garderoben och entrévärden i ögonen och säger Tack har man dessutom lite sociala skills och kan prata med folk på ett naturligt sätt utan att låta inställsam drar man något skämt och när man gjort det 5-10 kvällar har du börjat bli ihågkommen som en bra och trevlig gäst.

Fortsätter du på inslagen bana dröjer det inte innan vakten kommer fram och frågar hur många ni är och du kan enkelt slinka förbi dom som står i kön och spänner sig. Eller få slinka in på nyårsnatten 00.15 trots att det varit fullt för alla andra i tre timmar.
Citera
2014-08-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Förstår du inte hur knäppt det låter? Du får inte komma in för du har svårt för ögonkontakt/mår dåligt? Poängen är att vakterna ska neka fulla inträde, inte filtrera bort alla som inte är sociala übermenschen i trendriktiga kläder. Det är ganska godtyckligt ifall någon "sänder lite skumma halvagressiva vibbar". Iofs det gäller bara i Stockholms innerstad, krogarna har ett visst rykte och en viss klass de måste upprätthålla. Ute i övriga landet är vakterna 100 gånger bättre att ha att göra med.

Lugn!

Du drar slutsatser och ser saker som inte finns där eller jag alls menat.

Du har dessutom dålig koll. Många vakter/entrévärdar är tom utbildade av polisen i just det jag skriver om.

Om en kille kommer in förhållandevis enkelt på ställen som alkoholpåverkad, men ofta tas för att han är full och nekas entré som nykter, kvarstår absolut mitt råd att man bör fundera lite på hur man uppträder och om man sänder ut någon "signal" som går att rätta till.

Du tolkar hela mitt inlägg fel, jag har inte ens vidrört tanken på att man ska klä ut sig till ubermensch. Tvärtom det är emot allt jag står för.
Citera
2014-08-18, 16:55
Bannlyst
Många krogar har press på att sälja så man kastar ut folk som inte spenderar samma gäller vid insläpp.
Citera
2014-08-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag trodde länge att sådant här var en myt eftersom jag aldrig haft ett otrevligt möte med en vakt och flera gånger varit lite väl full på en krog.

Men jag är ju tjej. Umgås mest med killar och har nu hört otaliga historier om deras missöden med vakter. Det verkar verkligen vara en mansgrej det där, antingen att de vill jämna ut könsfördelningen eller att det är en typisk dominanshandling.

Det är en myt, jag lovar dig, i alla fall om man har normala sociala färdigheter, en ödmjuk inställning till sina medmänniskor, vet hur man uppträder bland folk och kan lägga band på sig och inte har behov av att utmana exakt allt och alla så fort minsta möjligheten ges.

Jag har festat hela mitt liv, allt ifrån bonnhålor mitt ute i skogen till stureplan och det mesta där i mellan.

Vissa gånger jag vaknat brukar jag i stället fundera över miraklet att vi fick vara kvar på ställena.

Under alla dessa år har det totalt inklusive allt varit max fem gånger det varit någon incident på en krog och då har jag räknat med allt från croupiärer, barpersonal och vakter.

Går man runt på krogen med inställningen att man är kungen själv som ska bete sig hur som helst och att vakterna är förståndshandikappade med IQ på 28 då märks/känns den attityden och man ber om problem.
Citera
2014-08-18, 16:59
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig

Så är det i stora delar av t.ex. Stockholm. Personligen vägrar jag både att köa för att komma in någonstans och går endast motvilligt på krogen kanske 1-2 gånger per år, när andra vill det och det finns specifika anledningar till att följa med. Jag väljer att istället spara alla krogbesök till när jag är i utlandet, där det ofta inte finns några vakter vid dörren och om de finns, så är de snarare inkastare än utkastare. När jag är i t.ex. en främmande stad, så föredrar jag också att dricka mindre och att istället besöka flera ställen samma kväll för att få kolla runt så mycket som möjligt.

Jag har dock förståelse för att svenskarna, som i regel blir rädda av tanken att makthavarna inte skulle bestämma vad de ska tycka, tänka, rösta, få yttra o.s.v. föredrar ett krogsystem där man släpps in om man uppvisar en viss sorts förbestämda känslor, klädsel o.s.v. och som mer liknar serveringarna i fängelser, med ständigt köande och där vakter griper tag i en och för bort en för det allra minsta. Trots allt födds vi olika. Jag föddes till att vara aspie, exceptionellt högbegåvad med rötter i Finland, d.v.s. för att tänka självständigt, medan andra födds till typiska svenskar, även om vi föddes i ett och samma land.
Senast redigerad av Europe 2014-08-18 kl. 17:06.
Citera
2014-08-18, 17:00
Medlem
Kan ni inte skriva vilka ställen det är. Det där med "många" och "alla" är lite svårt att bemöta.

Men det kanske är emot forumets regler?
Citera
2014-08-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Så är det i stora delar av t.ex. Stockholm. Personligen vägrar jag både att köa för att komma in någonstans och går endast motvilligt på krogen kanske 1-2 gånger per år, när andra vill det och det finns specifika anledningar till att följa med. Jag väljer att istället spara alla krogbesök till när jag är i utlandet, där det ofta inte finns några vakter vid dörren och om de finns, så är de snarare inkastare än utkastare. När jag är i t.ex. en främmande stad, så föredrar jag också att dricka mindre och att istället besöka flera ställen samma kväll för att få kolla runt så mycket som möjligt.

Jag har dock förståelse för att svenskarna, som i regel blir rädda av tanken att makthavarna inte skulle bestämma vad de ska tycka, tänka, rösta, få yttra o.s.v. föredrar ett krogsystem där man släpps in om man uppvisar en viss sorts förbestämda känslor, klädsel o.s.v. och som mer liknar serveringarna i fängelser, med ständigt köande och där vakter griper tag i en och för bort en för det allra minsta.

Fast då är det ju inte konstigt, då får man ju problem om man åker till Ok och tankar bilen eller går till posten för att hämta ett brev också.

Utgångsläget för mina inlägg är ju att det är en positiv människa som tycker det är kul att gå på krogen inget vandrande muttrande åskväder.

Och det är väl inte så jävla konstigt om entrévärdar är något tuffare i bedömningen av nykterheten hos den typen av gäster. Hur kul är det om man har 300 surmular som sitter i krogens hörn och muttrandes suger på en avslagen öl en hel kväll.

Det är ju inte roligt för någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in