2014-08-18, 07:45
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag trodde länge att sådant här var en myt eftersom jag aldrig haft ett otrevligt möte med en vakt och flera gånger varit lite väl full på en krog.

Men jag är ju tjej. Umgås mest med killar och har nu hört otaliga historier om deras missöden med vakter. Det verkar verkligen vara en mansgrej det där, antingen att de vill jämna ut könsfördelningen eller att det är en typisk dominanshandling.
Citera
2014-08-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metafysik
Sånt händer hela tiden.. Vakten kanske hade en dålig dag, dåligt humör, mens? En gång hade jag druckit en två öl, skulle ut och hämta en polare, sen fick jag inte komma in igen eftersom han såg hur jag vinglat omkring. Precis betalat 300 spänn inträde. Då blev man ju arg, men har lärt mig att inte bry mig. Va ska man göra liksom. Krogen är ju deras värld, inte min..
Jesus, vart hade du betalt 300 kr i inträde?

TS precis som alla andra säger, det är sånt som händer och vakters beteende går inte alltid att förklara rationellt sett.
Citera
2014-08-18, 10:51
Bannlyst
Fler borde kastas ut, det är ju bara en massa narkomaner och halvalkisar ute i Sverige.
Vi borde ha kontinental stil på våra nattklubbar, lite mer invandrare vore bra.
Ännu värre var det förr när drängarna slogs i brännvinnsfylla varje fredag lördag.
Citera
2014-08-18, 11:55
Medlem
Väldigt dålig korelation mellan faktisk fylla och hur man bedöms av ordningsvakter. Jag har varit ute i både Sthlm och Götet en del. Ett par gånger har jag nekats komma in trots helt nykter (inte "ett-par-öl nykter", utan helt nykter, jobbat helg sent och inte hunnit börja dricka). Andra gånger har jag varit uppe på 1-promille nivå, totalt grillad i skallen, och ändå fortsatt beställa in öl efter öl utan att bli utslängd.

Det är alltså totalt godtycke, så lägg ingen energi på att undra varför det gick som det gick. Alkohollagen i sverige är dock hård, som flera redan sagt är det egentligen förbjudet att släppa in eller servera alkohol till en märkbart påverkad person. (!)
Citera
2014-08-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Klä upp dig och låna en flott bil. Åt upp mot krogen och påkalla vaktens uppmärksamhet. Påminn honom om att det du dig han slängde ut och fråga om han är nöjd med sitt liv.

Typiskt resonemang från en snubbe som köpte sin första kostym i våras och tycks se det som helt normalt att man som kille förväntar sig sex efter att ha bjudit ut en flicka på middag.

Om vakten i det här fallet är någorlunda i harmoni med sig själv och livet bör han svara "Ja" på din fråga och därefter som alla andra normala människor vika sig dubbel av skrattanfallen åt patetisk-deluxe-mannen som just gled förbi i sin "lånade" bil.

Bland det första man får lära sig som vakt eller krögare är att identifiera pajasar som tänker som dig. Och finns det något sätt att försämra utgången av subjektiva bedömningar av berusningsgraden så är det att för lånta pengar bete sig som du rekommenderar. Inget är effektivare, än att spela allan, om man vill vänta längst i kön eller bli först utkastad.

Det tar nog 10-20år innan du växt i din boss-kostym. Fram till dess, ett tips i all välmening, tona ner dig lite grann, annars blir du nog inte ens populär bland dina likasinnade.
Citera
2014-08-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baugre
Väldigt dålig korelation mellan faktisk fylla och hur man bedöms av ordningsvakter. Jag har varit ute i både Sthlm och Götet en del. Ett par gånger har jag nekats komma in trots helt nykter (inte "ett-par-öl nykter", utan helt nykter, jobbat helg sent och inte hunnit börja dricka). Andra gånger har jag varit uppe på 1-promille nivå, totalt grillad i skallen, och ändå fortsatt beställa in öl efter öl utan att bli utslängd.

Det är alltså totalt godtycke, så lägg ingen energi på att undra varför det gick som det gick. Alkohollagen i sverige är dock hård, som flera redan sagt är det egentligen förbjudet att släppa in eller servera alkohol till en märkbart påverkad person. (!)

Det låter väldigt märkligt. Jag tycker absolut man bör ta sig en funderar på varför man inte blir insläppt som nykter om det upprepas gång på gång. Du kanske bör fundera lite på hur du agerar själv vid insläppet. Är du väldigt stressad nästan "stirrig" pga att du varit igång och jobbat hela dagen etc kanske du kan misstas för att vara pillerknaprare?

Har du svårt att som nykter titta folk i ögonen? Är du forcherad och undvikande i kontakten med nya människor som nykter? Du kanske är mer avslappnad när du druckit några öl och därför ger ett stabilare intryck trots att det faktiskt är tvärtom.

Äter du någon medicin som gör att pupillerna är små som nålstick eller utbakade så dom täcker hela ögongloben?

Mår du dåligt och sänder lite skumma halvagressiva vibbar etc?

Som vakt eller entrévärd tittar man på helheten dom där sekunderna personen står längst fram vid repet. Evetuellt vinglande osv är bara en liten del i bedömningen. Framförallt är det viktigt att den som håller i repet får någon form av kontakt med personen och att man läser av ögon som är ok. Det är snarare viktigare än att kroppen är helt uppsträckt och spikrak. Lägger man dessutom till en schysst attityd kan man slå på några extra 0,1 promille
Senast redigerad av erattat 2014-08-18 kl. 12:36.
Citera
2014-08-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladeGunnar
Jo, visst. Jag förstår att sådant händer och det kanske var bra att även jag fick prova på det.

Det som stör mig är hyckleriet kring det hela. Jag har aldrig blivit nekad att handla i baren, oavsett hur full jag varit. Men DET är något jag skulle förstå och acceptera om det hände. Istället tar de glatt emot mina pengar för att sedan kasta ut mig när jag druckit upp det som de serverar..

Det blir en liten tvåstegsraket. De i baren jobbar med att sälja så mycket som möjligt ibland till och med på provision. MEN... de har alla gått en utbildning i alkohollagen innan som säger att man inte får servera märkbart berusade människor.

Otacksamt så hamnar det i OVs knä att se till att ägaren via dem lever upp till alkohollagen. Inte schysst mot de som väljer den linjen.

Så bara för att man serveras i baren kvalificerar en inte till att få kvarstanna i lokalen.

Torrt men sant.
Citera
2014-08-18, 12:46
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Säkert...
O.V får inte göra det, i så fall värdar, men det är knappast troligt att man slänger ut folk för att det är killar.
Hur naiv är du?
Ingen klubb vill ha 70% killar så då slänger de ut folk vid 12 tiden och hittar på anledningar.
Men att bara slänga ut män är ju diskriminering?! Sådant försiggår ju inte i Sverige.
Först är det babbarna som åker sedan de nyblivna 18/20 åringarna därefter är det folk ur de stora killgängen för med lite tur går hela gänget av att en blir utkickad
Citera
2014-08-18, 13:43
Medlem
mrtowlies avatar
Den enda gången jag blivit utslängd är från Spy bar för några år sedan. Jag gjorde misstaget att dra några spontana danssteg i ett av rummen där man tydligen endast ska stå och mingla. Detta uppfattade en ordningsvakt med 2-siffrigt IQ som att jag är våldsamt berusad (att man kan dansa lite pga glädje är inget vakten förstår) - så jag blev bryskt avvisad.

Givetvis kände jag mig kränkt och irriterad över att hela min utekväll blev förstörd. Sedan fick jag höra att vakterna skickar ut folk på löpande band utan anledning från spybar. Bort med de som är lite salongs och har spenderat 2-3 timmar på krogen och in med nya som kan bränna färska femhundringar i baren - din utekväll som helhet är helt irrelevant.
Citera
2014-08-18, 13:46
Medlem
LOL!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladeGunnar
Nåja, nu ska vi inte vara såna. Det var inte hela världen att jag blev utslängd. Det kan jag leva med. Tvivlar inte heller en sekund på att vakten hade sitt på det torra, vilket är en av anledningarna till att jag inte protesterade. Det som jag, om något, reagerar på är godtycket och hyckleriet. Av dina paragrafer framgår att man inte får SERVERA alkohol till märkbart berusade gäster. Hur strikt tillämpas denna regel? Knappt alls om du frågar mig.. Och att nattklubbar inte får ha märkbart berusade gäster? När var du på krogen senast? ;-)

Nej, är man go och glad i själen så tar man det med en klackspark. Även jag har blivit ombedd att gå/inte insläppt men alltid tagit det med ett axelryck. Det finns ju fler ställen att gå till.
På din fråga om när jag var på krogen senast så var det ett tag sedan. Pallar inte med alla fulla människor där

Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Verkar som att du har haft en bra arbetsplats med bra kollegor men du verkar inte fara runt mycket på olika klubbar i Sverige. En alldeles för stor del av alla ordningsvakterna är vidriga människor som utför sitt arbete på ett orättvist sätt och är riktiga svin mot många människor. Det finns så mycket andra jobb man kan välja, ändå väljer människor att bli ordningsvakter. Det har väl något att göra med makt antar jag. Vissa mår bra av att få bestämma över andra.

Jag har "horat runt" på många ställen när jag knegade. Jag förnekar inte att det finns ruttna vakter och jag vill lägga ansvaret för varje rutten vakt på polismyndigheten som har undermåliga rekryteringsrutiner och en slapphänt lagstiftning som varken kräver utbildning eller godkännande för entrévärdar. Men genomgående är OV ett genomgångsjobb i den meningen att det är ett tillfälligt jobb för studenter och att det inte är maktberusning som är det huvudsakliga skälet till val av jobb utan det fantastiska sociala som man får ut av det. Prata med jättemånga trevliga människor, "festa" utan alkohol, hjälpa folk och kunna ge service.

Största nackdelen med jobbet är att det bygger på en, i mina ögon, kass lagstiftning som måste upprätthållas och de 5% av gästerna som är otrevliga, dryga och våldsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Jag ska förklara svagheterna kring lagarna du lutar dig emot. Innan det måste jag verkligen få säga att du inte har alla hästar i stallet hemma om du verkligen ser en logik i dessa. Very well. Låt oss börja med den första inom citattecken:

"Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel"

Varför detta undrar gemene man ? . Jag som egen person kan gå och handla 40 vodka flaskor om jag vill på systembolaget. Ingen bryr sig eller hur? . Vissa kanske skulle snea på sina ögonbryn, men köpet skulle garanterat gå igenom.

"Servering av alkoholdrycker skall ske med återhållsamhet och får inte föranleda olägenheter i fråga om ordning och nykterhet."

Vad förväntar sig dessa herrar inom krogrörelsen får man fråga? . Olägenheter sker med alkohol i kroppen för det mesta, och nykterhet är det inte på tal om när man förtär alkoholhaltiga drycker. Dessa lagar verkar mest begrundade på 1500 talet än nutid.

1. Kan du läsa? Kolla igenom det första citatet. Var står det att man inte får sälja 40 flaskor vodka? Är du däremot dragen eller påverkad av narkotika får du inte ens köpa en mellanöl på systembolaget.

2. Du har helt rätt i att alkohollagstiftningen är kass och baseras på gamla regler och otydliga definitioner som inte går att upprätthålla så som de är skrivna.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
I de fall folk undrar handlar det om "sluddra", "vingla" eller "vackla omkring", för de andra förklaringarna är lite väl uppenbara.

Hur såg könsfördelningen ut på de ni kastade ut på ditt gamla jobb?

Svaret på din egen fråga kan du nog gissa dig till genom att nykter gå till en krog/klubb kl 02 och studera gästerna. 80% av de som beter sig dåligt är förmodligen killar. Tjejer har nog lättare att bli berusade pga sin klenare kroppskonstitution men kanske inte hetsdricker på samma sätt som killar.
Citera
2014-08-18, 13:48
Medlem
Händer ofta att dom skickar ut folk bara för att dom känner för det.
Inte mycket att göra åt saken om man inte vill bli portad från att komma in nästa gång..
Maktmissbruk är något dom är duktiga på. Har tom blivit kastad i backen av en vakt.
Citera
2014-08-18, 13:51
Medlem
drak999s avatar
Ibland blir det så. Aldrig råkat ut för det själv dock men hört polare som varit i liknande situationer.
Oftast känns det som att de inte kan erkänna för sig själva att de var för fulla och därför måste få lite bekräftelse från oss av typen "Okej, fett skumt, vilken idiotvakt" samtidigt som man vet att han var för full
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in