Citat:
Ursprungligen postat av
GladeGunnar
Nåja, nu ska vi inte vara såna. Det var inte hela världen att jag blev utslängd. Det kan jag leva med. Tvivlar inte heller en sekund på att vakten hade sitt på det torra, vilket är en av anledningarna till att jag inte protesterade. Det som jag, om något, reagerar på är godtycket och hyckleriet. Av dina paragrafer framgår att man inte får SERVERA alkohol till märkbart berusade gäster. Hur strikt tillämpas denna regel? Knappt alls om du frågar mig.. Och att nattklubbar inte får ha märkbart berusade gäster? När var du på krogen senast? ;-)
Nej, är man go och glad i själen så tar man det med en klackspark. Även jag har blivit ombedd att gå/inte insläppt men alltid tagit det med ett axelryck. Det finns ju fler ställen att gå till.
På din fråga om när jag var på krogen senast så var det ett tag sedan. Pallar inte med alla fulla människor där
Citat:
Ursprungligen postat av
lugna ner dig
Verkar som att du har haft en bra arbetsplats med bra kollegor men du verkar inte fara runt mycket på olika klubbar i Sverige. En alldeles för stor del av alla ordningsvakterna är vidriga människor som utför sitt arbete på ett orättvist sätt och är riktiga svin mot många människor. Det finns så mycket andra jobb man kan välja, ändå väljer människor att bli ordningsvakter. Det har väl något att göra med makt antar jag. Vissa mår bra av att få bestämma över andra.
Jag har "horat runt" på många ställen när jag knegade. Jag förnekar inte att det finns ruttna vakter och jag vill lägga ansvaret för varje rutten vakt på polismyndigheten som har undermåliga rekryteringsrutiner och en slapphänt lagstiftning som varken kräver utbildning eller godkännande för entrévärdar. Men genomgående är OV ett genomgångsjobb i den meningen att det är ett tillfälligt jobb för studenter och att det inte är maktberusning som är det huvudsakliga skälet till val av jobb utan det fantastiska sociala som man får ut av det. Prata med jättemånga trevliga människor, "festa" utan alkohol, hjälpa folk och kunna ge service.
Största nackdelen med jobbet är att det bygger på en, i mina ögon, kass lagstiftning som måste upprätthållas och de 5% av gästerna som är otrevliga, dryga och våldsamma.
Citat:
Ursprungligen postat av
_Soldier_
Jag ska förklara svagheterna kring lagarna du lutar dig emot. Innan det måste jag verkligen få säga att du inte har alla hästar i stallet hemma om du verkligen ser en logik i dessa. Very well. Låt oss börja med den första inom citattecken:
"Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel"
Varför detta undrar gemene man ? . Jag som egen person kan gå och handla 40 vodka flaskor om jag vill på systembolaget. Ingen bryr sig eller hur? . Vissa kanske skulle snea på sina ögonbryn, men köpet skulle garanterat gå igenom.
"Servering av alkoholdrycker skall ske med återhållsamhet och får inte föranleda olägenheter i fråga om ordning och nykterhet."
Vad förväntar sig dessa herrar inom krogrörelsen får man fråga? . Olägenheter sker med alkohol i kroppen för det mesta, och nykterhet är det inte på tal om när man förtär alkoholhaltiga drycker. Dessa lagar verkar mest begrundade på 1500 talet än nutid.
1. Kan du läsa? Kolla igenom det första citatet. Var står det att man inte får sälja 40 flaskor vodka? Är du däremot dragen eller påverkad av narkotika får du inte ens köpa en mellanöl på systembolaget.
2. Du har helt rätt i att alkohollagstiftningen är kass och baseras på gamla regler och otydliga definitioner som inte går att upprätthålla så som de är skrivna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
I de fall folk undrar handlar det om "sluddra", "vingla" eller "vackla omkring", för de andra förklaringarna är lite väl uppenbara.
Hur såg könsfördelningen ut på de ni kastade ut på ditt gamla jobb?
Svaret på din egen fråga kan du nog gissa dig till genom att nykter gå till en krog/klubb kl 02 och studera gästerna. 80% av de som beter sig dåligt är förmodligen killar. Tjejer har nog lättare att bli berusade pga sin klenare kroppskonstitution men kanske inte hetsdricker på samma sätt som killar.