2014-08-18, 17:13
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Utgångsläget för mina inlägg är ju att det är en positiv människa som tycker det är kul att gå på krogen inget vandrande muttrande åskväder.

Och det är väl inte så jävla konstigt om entrévärdar är något tuffare i bedömningen av nykterheten hos den typen av gäster. Hur kul är det om man har 300 surmular som sitter i krogens hörn och muttrandes suger på en avslagen öl en hel kväll.

Det brukar finnas flera anledningar att inte vara glad innan man har fått sätta sig ned och smaka på ölen. Det innebär inte att man inte blir glad. Jag brukar alltid bli på gott humör av att få sätta mig ned och dricka lite alkohol, speciellt om det är ett mysigt ställe, samt dessutom är jag en finne och dricker som en finne, d.v.s. det är aldrig några öl som hinner bli avslagna för mig. Dock verkar ju förklaringen till att kasta ut folk i Sverige vara just att de inte sitter och dricker på samma avslagna öl hela kvällen, utan faktiskt blir berusade (vilket man mer eller mindre alltid blir av en viss mängd alkohol, varför påståendet om anledningen till att kasta ut folk, samt många av verksamheterna i sig - d.v.s. att sälja alkohol i första hand, speciellt när man inte längre serverar fullständiga middagar - är minst sagt motsägelsefull).

I förbigående har jag själv blivit utslängd några gånger i mina yngre år, men som sagt har jag vid de tillfällena varit rätt full - men definitivt samtidigt glad! Faktum är att min erfarenhet är att man i Sverige lättare blir utslängd om man verkar glad, än om man håller en låg profil och sitter surt smuttandes på sin avlagsna öl.
Senast redigerad av Europe 2014-08-18 kl. 17:16.
Citera
2014-08-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det brukar finnas flera anledningar att inte vara glad innan man har fått sätta sig ned och smaka på ölen. Det innebär inte att man inte blir glad. Jag brukar alltid bli på gott humör av att få sätta mig ned och dricka lite alkohol, speciellt om det är ett mysigt ställe, samt dessutom är jag en finne och dricker som en finne, d.v.s. det är aldrig några öl som hinner bli avslagna för mig. Dock verkar ju förklaringen till att kasta ut folk i Sverige vara just att de inte sitter och dricker på samma avslagna öl hela kvällen, utan faktiskt blir berusade (vilket man mer eller mindre alltid blir av en viss mängd alkohol, varför påståendet om anledningen till att kasta ut folk, samt många av verksamheterna i sig - d.v.s. att sälja alkohol i första hand, speciellt när man inte längre serverar fullständiga middagar - är minst sagt motsägelsefull).

I förbigående har jag själv blivit utslängd några gånger i mina yngre år, men som sagt har jag vid de tillfällena varit rätt full - men definitivt samtidigt glad! Faktum är att min erfarenhet är att man i Sverige lättare blir utslängd om man verkar glad, än om man håller en låg profil och sitter surt smuttandes på sin avlagsna öl.

Jo, men nu tänkte jag mer på din inställning till svenska krogar. Om den är så negativ som du ger uttryck för sprider du ju medvetet eller omedvetet en viss stämning runt dig själv. Och ligger du då precis på gränsen i vaktens ögon gör du ju inte direkt situationen lättare jämfört med om du går på krogen och sprudlar av positiva vibbar och tycker att det ska bli skitkul.

Allt handlar ju inte om alkohol, berusning och pengar. Trots allt finns det faktiskt inslag av att krögare och entrévärdar vill att stället ska vara glatt med gäster som roar sig och har kul.

Sen känner jag inte på något sätt igen bilden av svenska krogar och vakter som börjar växa fram i tråden.

Kan det vara som med trådar som tex handlar om att WT äter dålig mat; det är väldigt många kufar med en ganska avvikande syn på sina medmänniskor som kommer till tals men ute i verkligheten är dom ytterst få!?
Citera
2014-08-18, 18:41
Medlem
Manboiiis avatar
Beställde du något i baren under kvällen? Om inte så har du nog svaret på frågan, för mig får vakterna slänga ut snåljåparna på krogarna.
Citera
2014-08-18, 19:22
Medlem
TattooedFuckers avatar
Har blivit nekad att komma in pga mitt utseende nekad för jag varit för "full" rätt intressant är man varit spiknykter och kört till krogen och parkerat utanför och då har de varit i Stockholm

Har varit med om att va närmare 1.5 promillegränser och ramlat fram på mindre orter och varit riktigt kalasfull redan när man kommer in och första man gör är o köper en öl och dricker ännu mer sen kl 2-3 när dom stänger och verkligen sluddrar och vinglar så säger inte vakten något utan ger ett leende att man ska ta de lugnt hem och säger jajamän nu e de efterfest

Vakter i mindre städer har mer toleransnivå än bittra vakter i större städer som vill vill visa sin makt . Blivit nekad på nivå 22 i stockholm för ja va full då hade ja tagit 5-10 öl redan och sedan en gång efteråt har ramlat ner för deras livsfarliga trapp i nyktert tillstånd
Citera
2014-08-18, 19:42
Medlem
ganglere2s avatar
Vakter är ofta just vakter för att de där kan utöva den makt som de vill ha men annars inte har. Ts gjorde säkert inget fel alls.
Har själv blivit utkörd och även inte ens insläppt med motiveringen "du är för full". Hade då kört mina polare dit och var själv spiknykter. Jag har också nekats komma in när jag druckit pyttelite men mina asfulla kompisar kom in utan problem. Har också fått blåsa vakten i ansiktet någon gång och fick svaret "du luktar sprit" och jag blev inte insläppt. Var helt nykter och hade kört bil dit även då.
Sammanfattning: Sådant händer. Iaf i Sverige. Inget att bry sig om. Lev med det eller sluta gå till uteställen.

Edit:

TattooedFucker skrev ett bra inlägg som liknar mitt här ovan. Såg inte det innan jag postade själv.
Citera
2014-08-18, 20:01
Medlem
Vakter är vakter !

De gillar att ha lite "power" och vill visa vem som bestämmer trots att man har bra argument !

Ett ex

Jag var på krogen för ett par veckor sedan - Vi hade bokat bord tidigt för att äta (19.00) och det var i princip helt tomt därinne. Men utanför var det KÖ - Jag tyckte det var onödigt och försökte säg till vakten att vi bokat bord och ville bara gå in - Men nej, vi fick stå där i 10-15 minuter (med alla andra som också bokat bord) och sedan kom listan upp och vi blev saaaakta visade vårt bord där vi skulle sitta.

Så jävla töntigt att vakterna tycker kön utanför är så viktig att gästerna får sitt bord 19.20 bara för att de vill ha kö på stället.

I just detta fallet tror jag krogen förlorade stort på sitt ovänliga sätt - Det var flera andra bord som också var uppenbart irriterade över deras beteende. Vet inte hur de andra gjorde men vi gick till ett annat ställe efter maten och en öl. Fast vi tänkt stanna där och dricka fem-sex öl till. Sedan berättade jag det på jobbet på måndagen, och alla sa att de gör så alltid där och att vakterna är riktigt dryga.

Ja det kunde jag ju hålla med om !!
Citera
2014-08-18, 20:03
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Du sa det själv.
Du vinglade, då är det dags att gå hem. Enligt lag dvs.

Eh? Källa på det?
Citera
2014-08-18, 20:21
Medlem
Wotoloms avatar
Sveriges urusla krogliv i ett nötskal.
Citera
2014-08-18, 20:49
Medlem
krigsbarns avatar
Det händer alla. Och det finns överhuvudtaget ingen konsistens i städernas nattliv, förutom dess oberäknelighet. Jag kan också berätta om tillfällen då jag har blivit "utslängd" när jag varit nykter, om tillfällen då jag nekats inträde trots att jag inte druckit någonting (givetvis på ställen utan klädkod och dylikt tjafs; sådana ställen närmar jag mig inte).

Ingenting att grubbla över.
Citera
2014-08-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladeGunnar
Jag vet bättre än att bråka och tjafsa med vakter, så jag ryckte på axlarna och gjorde som han sade. Men vad fn? Lite förbannad blir jag ändå. Jag hade ändå betalat inträde och gjorde inte en fluga förnär. Kan tilläggas att det är ett ganska "bonnigt" ställe, så det handlade nog inte om att jag inte var fin nog för dem. I så fall borde jag väl inte blivit insläppt till att börja med?
Det är ju så enligt lag att de ska avvisa synligt berusade personer.
Dvs, vi har en lag som förbjuder oss att bli fulla på krogen.
Lagen rimmar väldigt illa med de fritidsintressen som trots allt en väldigt stor andel av befolkningen mellan 18-40 har. Så det är väl där man ska agera snarare än att klaga på vakter som sköter sitt jobb
Men visst ofta är den tillämpningen orättvis och de låter gärna snygga gäster i stora sällskap som spenderar mycket pengar vara kvar även om de är för fulla. Väldigt många krogar i Sverige skulle får stänga ner om alkoholinspektionen var där varje helg.
Citera
2014-08-18, 22:04
Medlem
Men allvarligt vad fan är det för bastarder som samlats i den här tråden? Inte för att vara elak men ni måste ju vara riktiga jävla Ufon om ni gång på gång helt spik-nyktra nekas att komma in på ställen för att ni är för fulla.

Det händer ju knappt. Och här beskrivs det mer eller mindre som självklart att man var och varannan gång får sätta sig i bilen och åka hem igen. Och ni tycks bara hacka i er det och lomma iväg hem igen.

Jag brukar inte vara så jäkla kaxig men hade en vakt påstått att jag är full när jag är helt nykter då hade jag nog fan ställt till en jävla historia, på ett eller annat sätt och händer det gång på gång då skulle jag ...nej förresten, det kan jag inte föreställa mig för det alternativet finns inte. Det finns verkligen inte ens i min föreställningsvärld att gå ut och varannan gång få gå hem igen.

Vad säger ni till tjejen när ni kommer hem?
Tjejen: -Men skulle du inte ut i kväll?
Killen (Helt spik nykter) -Nej jag var för full, så jag kom inte in.

Va fan, ärligt talat utan att vara internet-dryg, ni måste ju för fan skaffa tillräckligt med bollar så att ni i alla fall kan ta en argumentation med vakten.

Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Har blivit nekad att komma in pga mitt utseende

Men vadå, menar du att vakten sa att du har fel utssende?

Vad är det för ställen vi pratar om???
Citera
2014-08-18, 22:23
Bannlyst
Jag misstänker att du sagt något till någon tjej som gjort om det skarvat till lite och vakten som vill hjälpa pattlisa 19 år skickar ut dig på stubben. Been there done that. Ps
du behöver inte menat eller ha intentionen. Sen innan du går hem ser du någon blatte som säger samma sak men då följer hon gärna med hem och särar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in