• 3
  • 4
2015-11-06, 12:21
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Oj vad schysst att tog dig tid till att gra en bild.

Tolkade din bild som att du omedvetet kokar ihop skdningsformer och frstndsformer. Kategorilra, vilket r ett samlingsnamn fr de tv ovanstende, handlar om att kategorisera abstrakta tankar (entiteter), och mjligtvis se ett mnster i dem.

Saxat frn wikipedia om skillnaden mellan frstndsformer och skdningsformer.
Tack fr frtydligandet!
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Till exempel att objektivt kunna bertta om vad krlek r? Det var ju lite ordande eftert om definition av kategorier och skdningsformer, men vad menar du med skdningsformer d du vill ringa in det objektiva?
Kan nog lttast frklara hur jag menar med en fruktansvrd mening. Krlek r det som inte r det som krlek inte r.

Tnk shr: Betrakta universum. Allt som finns. Ta bort allt i universum som inte r krlek, vad r kvar? Krlek.

Analogt med tolkningar (jag har svrt med begreppen siktsformer och kategorier): Betrakta universum. Allt som finns. Tolka begreppet krlek p alla mjliga stt. Ta bort alla stt som krlek inte har tolkats p frn universum. Ta ven bort allt som inte har med krlek att gra. Kvar r den objektiva krleken.
Senast redigerad av starke_adolf 2015-11-06 kl. 12:24.
Citera
2015-11-07, 12:56
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Tack fr frtydligandet!Kan nog lttast frklara hur jag menar med en fruktansvrd mening. Krlek r det som inte r det som krlek inte r.
Analogt med tolkningar (jag har svrt med begreppen siktsformer och kategorier): Betrakta universum. Allt som finns. Tolka begreppet krlek p alla mjliga stt. Ta bort alla stt som krlek inte har tolkats p frn universum. Ta ven bort allt som inte har med krlek att gra. Kvar r den objektiva krleken.

Tycker att de flesta uttryck bara stller till det. Har med svrt att hlla reda p dem. De viktiga r att man greppar principen. Dock kan det vara rtt smidigt att anvnda dem ibland.

Du menar att alla utfall av krlek ekar i universum frutsatt att tid lagras? Inklusive att alla tolkningar som gjorts r det objektiva? Tror jag frstr hur du menar. Fast det r ju inget ting.

Blir lite fundersam ver ditt pstende:
Citat:
Ta ven bort allt som inte har med krlek att gra. Kvar r den objektiva krleken.
.

Frn brjan hade inget med krlek att gra. Innan ordet hade praktiserats. Vi hamnar i en liten paradox. Hur kan du ta bort allt som inte har med krlek att gra? Folk plockar olika variabler frn krlek hela tiden. Det r allts svrt att veta vad man plockar bort.

Jag tolkar "tinget i sig" som ngot, som i bestmd form ligger utanfr mitt medvetande. I den riktiga verkligheten (frutsatt att den finns). Den gr sjlvfallet inte att n, drfr kan vi inte f kunskap om tinget i sig.
Senast redigerad av Soxi 2015-11-07 kl. 13:03.
Citera
2015-11-07, 13:07
Medlem
Soxis avatar
Gjorde en bild av hur jag ser tinget i sig. Idealistisk modell.

http://imgur.com/7DVquy9
Senast redigerad av Soxi 2015-11-07 kl. 13:12.
Citera
2015-11-07, 13:38
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Du menar att alla utfall av krlek ekar i universum frutsatt att tid lagras? Inklusive att alla tolkningar som gjorts r det objektiva? Tror jag frstr hur du menar. Fast det r ju inget ting. Frn brjan hade inget med krlek att gra. Innan ordet hade praktiserats. Vi hamnar i en liten paradox. Hur kan du ta bort allt som inte har med krlek att gra? Folk plockar olika variabler frn krlek hela tiden. Det r allts svrt att veta vad man plockar bort.
Jag har lite svrt att frst vad du menar med att alla utfall av krlek ekar i universum. Jag tolkar det som att du menar att alla tolkningar redan existerar i universum och att det bara r upp till mnniskan att uppleva dem? Det r i sdana fall inte s jag menar.

Jag har av frstelseskl valt ordet "tolkning" utifrn ett allmnt, vardagligt perspektiv och inte just siktsformsperspektivet. Jag tnker att tinget i sig (objektet) r ngot som oundvikligen mste tolkas subjektivt av mnniskan. Med tolkning menar jag sttet mnniskan tillgodogr sig sin sinnesupplevelse. Det kan innebra att vi hr, ser eller upplever ngot som sedan filtreras genom vr hjrna fr att gra informationen begriplig. Ett bra exempel r tappar och stavar i gat, de stter en fysisk begrnsning fr vilket ljus vi kan se. Vidare frsker hjrnan att skapa en bild utifrn informationen frn tapparna och stavarna. Bara i de tv stegen kan den objektiva vrlden vi (tror att vi) upplever inte te sig likadant som fr andra varelser.

Det kan allts vara s att mnniskan, ven om den skulle "se det objektiva" i vitgat nd aldrig skulle se det verkligt objektiva. Min tanke r istllet indirekt observation. Se universum som en helhet (hgst oklart om detta r mjligt). Upplev, upptck och tolka den p precis alla mjliga stt. Upptck och tolka sedan precis alla objekt som inte r det objekt du sker. Nr du vet vad helheten r, och vad objektet du vill uppleva inte r, s kan du med uteslutningsmetoden sga vad objektet du sker r.

Jag frstr problematiken med det dr att "plocka ven bort allt som inte har med krlek att gra", jag tnkte faktiskt ocks p det precis efter att jag hade postat men kom inte fram till ngot vettigare.
Citat:
Jag tolkar "tinget i sig" som ngot, som i bestmd form ligger utanfr mitt medvetande. I den riktiga verkligheten (frutsatt att den finns). Den gr sjlvfallet inte att n, drfr kan vi inte f kunskap om tinget i sig.
Jag r nog beredd att hlla med, se ovan.
Citera
2015-11-07, 14:08
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Upptck och tolka sedan precis alla objekt som inte r det objekt du sker. Nr du vet vad helheten r, och vad objektet du vill uppleva inte r, s kan du med uteslutningsmetoden sga vad objektet du sker r.

Jkligt bra tnkt.

Fr att spinna vidare p det hr; Hur vet vi att objektet r detsamma fr alla rent upplevelsemssigt? Ett annat problem r hur objektet utanfr ditt huvud svarar till oss och hur det r beskaffat. Vart kommer informationen ifrn?

Ngot som ligger utanfr universum kanske petar in ny information/tankar till tinget i sig. Eller s r det ngon avspegling p allas medvetanden som har olika form. Fast vi har vl samma problem dr? Vart fasiken kommer de tankarna ifrn, frn brjan?
Senast redigerad av Soxi 2015-11-07 kl. 14:16.
Citera
2015-11-07, 14:16
Medlem
Soxis avatar
Gud kanske finns trots allt
Citera
2015-11-17, 00:30
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Fr att spinna vidare p det hr; Hur vet vi att objektet r detsamma fr alla rent upplevelsemssigt? Ett annat problem r hur objektet utanfr ditt huvud svarar till oss och hur det r beskaffat. Vart kommer informationen ifrn?
Allts, objektet i sig kan vi inte uppleva mer n indirekt tror jag. Att det r detsamma fr alla rent upplevelsemssigt blir drfr en icke-frga, eftersom ingen kan uppleva objektet. Angende din andra frga har jag funderat p det men inte kommit fram till ngot. Vi kanske inte kan veta?
Citat:
Ngot som ligger utanfr universum kanske petar in ny information/tankar till tinget i sig. Eller s r det ngon avspegling p allas medvetanden som har olika form. Fast vi har vl samma problem dr? Vart fasiken kommer de tankarna ifrn, frn brjan?
Kan vi ens tnka oss ngot scenario dr vi skulle kunna ta reda p om information petades in "utifrn"? Bokstavligt talat allts. Om det r ngon som petar in information utifrn kan vi vl inte ta reda p om det r utifrn eller inte, eftersom den enda informationen r den som finns inne i systemet.

Jmfr med en av Gdels ofullstndighetssatser: "Konsistensen hos ett formellt system, tillrckligt fr aritmetiken, kan inte bevisas inom systemet.". Jag tnker mig ngot liknande: "Informationen i ett system, tillrckligt fr att frsts inom systemet, kan inte bevisas komma inifrn eller utifrn systemet." Grnserna fr systemet (grnserna fr hur vrlden r beskaffad) r sdana att vi bara kan frst det som tillhr upplevelsen av vrlden inuti vrlden och inte hur information fldar in eller ut frn vrldens beskaffenhet. Vldigt djupt, hoppas att du frstr vad jag menar.
Citera
2015-11-19, 20:44
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Allts, objektet i sig kan vi inte uppleva mer n indirekt tror jag. Att det r detsamma fr alla rent upplevelsemssigt blir drfr en icke-frga, eftersom ingen kan uppleva objektet. Angende din andra frga har jag funderat p det men inte kommit fram till ngot. Vi kanske inte kan veta?
Kan vi ens tnka oss ngot scenario dr vi skulle kunna ta reda p om information petades in "utifrn"? Bokstavligt talat allts. Om det r ngon som petar in information utifrn kan vi vl inte ta reda p om det r utifrn eller inte, eftersom den enda informationen r den som finns inne i systemet.

Jmfr med en av Gdels ofullstndighetssatser: "Konsistensen hos ett formellt system, tillrckligt fr aritmetiken, kan inte bevisas inom systemet.". Jag tnker mig ngot liknande: "Informationen i ett system, tillrckligt fr att frsts inom systemet, kan inte bevisas komma inifrn eller utifrn systemet." Grnserna fr systemet (grnserna fr hur vrlden r beskaffad) r sdana att vi bara kan frst det som tillhr upplevelsen av vrlden inuti vrlden och inte hur information fldar in eller ut frn vrldens beskaffenhet. Vldigt djupt, hoppas att du frstr vad jag menar.

Kan ha missfrsttt. Du menar att denna information byggs p, omvandlas och behandlas av det som redan r gammalt. P s stt kan vi inte urskilja den? Om ett system r tillrckligt komplext kan vi omvandla ngot till en helt ny grej. Som vi inte kan se det gamla i, men d r det bara en illusion av att det r ngot nytt. Anledningen till varfr systemet r i behov av ny information r fr att, om vi utgr frn att dtid och framtid finns, s mste dessa ting som tillhr den andra "verkligheten" till slut komma fram till exakt samma sak, p exakt samma gng. D kommer dom g in i sig sjlva ju?

Du som r en duktig matematiker borde ha svar p om detta r mjligt ifrn denna synvinkel. Frgan ur ett matematiskt perspektiv; Finns det ondligt mnga kombinationer i en sifferkod om man lgger p nya siffror hela tiden? Om inte s kommer alla mnster i sifferkoden tillslut uppst p samma gng.

Hur en annan filosof sg p det tankemssigt + egen slarvig ananalys

Filosofen Gottfried Leibniz sysslade lite med det metafysiska tinget. Han pstr fljande: Varje del av vrlden, varje individuellt ting r associerat till ett distinkt koncept eller "enhet". Varje sdan enhet innehller allt som r sant om tinget sjlvt och ven relationer till andra ting. Allts, allt du redan kommer tnka om tinget och ALLA mjligheter r redan implanterade dr. Deterministisk med andra ord. Du r fngad i det. S uppfattar jag hans teori. Du kan kolla upp den sjlv om du vill komma med en invndning. Leibniz Monadteori.

Exempel: Min dator som tinget i sig samspelar med enheten, som slutligen kommer till mig s jag skriver detta till dig. Allt jag kommer tnka om denna dator eller gra p den r redan implanterat i tinget.

Om man ska omvandla, leka med teorin kan man pst att det r vi som stoppar in ny information, eftersom mjligheten finns att vi alla uppfattar informationen olika. Vi kanske omedvetet bygger p systemet med vra egna tankar?
Senast redigerad av Soxi 2015-11-19 kl. 21:04.
Citera
2015-11-19, 21:15
Medlem
Soxis avatar
Kom p nu att tinget i sig mste ha en enhet som binder till den eftersom den inte skulle g att knna p eller finnas annars. Den kan inte uppkommit ur ngot evigt. Knns konstigt p ngot stt.
Citera
2017-10-03, 23:02
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tv trdar om samma sak - sammanslagna.
/Mod
Citera
2020-04-21, 23:27
Medlem
Citat:
Tycker att de flesta uttryck bara stller till det. Har med svrt att hlla reda p dem. De viktiga r att man greppar principen. Dock kan det vara rtt smidigt att anvnda dem ibland.

Du menar att alla utfall av krlek ekar i universum frutsatt att tid lagras? Inklusive att alla tolkningar som gjorts r det objektiva? Tror jag frstr hur du menar. Fast det r ju inget ting.

Blir lite fundersam ver ditt pstende: .

Frn brjan hade inget med krlek att gra. Innan ordet hade praktiserats. Vi hamnar i en liten paradox. Hur kan du ta bort allt som inte har med krlek att gra? Folk plockar olika variabler frn krlek hela tiden. Det r allts svrt att veta vad man plockar bort.

Om vi forskar i tingen s kanske det r kunskap vi fr fr att det r rtt det vi kommer fram till.

Sen att vi inte vet ngonting alls egentligen r en annan sak. D kan man tnka att vi inte har ngon kunskap om ngonting.
Citera
2020-04-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbertMarcuse
Jag tnkte att vi kunde diskutera Immanuels Kants ider om "tinget i sig" i utbildande syfte. Fr jag r rtt sker, vgar jag pst, att det r rtt mnga som inte riktigt frstr det hr. Jag r en av dem. Det r det som trden r till fr, en kritisk - men pedagogisk - diskussion kring vad Kant menade med "tinget i sig" och vad hans metafysik gr ut p. En diskussion dr vi bde kan lra ut och ven ge perspektiv.

Till att brja med s kan jag brja skissa p hur jag frstr begreppet, varur ni som frstr er p Kant kan hjlpa mig (och andra) att frst det hela p korrekt stt. Som jag uppfattar det hela s menar Kant att vi inte kan f ngon objektiv, frutsttningsls, bild av verkligheten. Detta p grund av att vi inte kan komma t "tinget i sig", och "tinget i sig" r det som vi med frdel kan kalla fr en objektiv verklighet. En verklighet som existerar oberoende av mnniskans sinnen, sledes r inte Kant ngon fullstndig subjektivist som lutar sig t solipsistiska verklighetsuppfattningar. Men vi kan som sagt inte komma t "tinget i sig", allts: s som den objektiva verkligheten r i sig sjlvt utan mnskligt medvetande. Detta p grund av att vi mste kunna kategorisera verkligheten fr att frst den. Utan skdningsformerna, begrepp ssom lngd, form, avstnd, frg, lukt, bredd, storlek, s kan vi inte urskilja tingen frn varandra och uppfatta dem. Vi mste allts sortera vra sinnesintryck fr att ht f ngon verklighetsuppfattning alls. Utan skdningsformerna s skulle vi inte kunna frst ngonting alls, men med skdningsformerna s kan vi inte heller se "tinget i sig" d vr perception styrs av vr prioritering och sortering.

P s vis kan vi inte f ngon direkt kunskap om omvrlden, utan kunskapen blir subjektiv. Och p grund av detta s r Kant mer intresserad av epistemologin -- till skillnad frn senare fenomenologer som r intresserade av ontologin (Husserl, Heidegger, Sartre) -- d det r underskandet av hur vi vet ngot som vi kan f fram sanningar och riktig kunskap om verkligheten, d "tinget i sig" r fr oss frmmande.

Denna metafysik kan i viss mn, lite motsgelsefullt kanske, bevisas empiriskt. Om vi ska delvis tro p Sapir-Whorf-hypotesen, att sprket styr vrt stt att tnka och uppfatta vrlden, s blir det tydligt att vr perception inte r ren och objektiv. Den r inte frutsttningsls. Dr en 1400-talsmnniska i Sverige ser tv nyanser av rd s ser vi samtida svenskar tv distinkta egna frger, nmligen rosa och rd. Vr sprkliga struktur och stt att begripliggra vrlden (diskurs) formar vrt stt att uppfatta tingen och vi hamnar ytterliga lngre ifrn "tinget i sig".

Vid det hr laget fr ni grna rtta mig om jag har fel. Men frgan som jag stller mig r vad det hr har med det rena frnuftet som Kant mnade att underska. r det s att han ville gra oss medvetna om hur varken frnuftet eller erfarenheten kan avgra hur verkligheten r? Fr frnuftet kan inte p egen hand ta reda p "tinget i sig" men andra sidan s kan inte erfarenheterna det heller d vi inte har ngon direkt, frutsttningsls, uppfattning om "tinget i sig". Jag tycker det hr r en rtt spnnande filosofi d det frutstter att vi mste reflektera mer ver hur vi fr kunskap om vrlden; genom att kritiskt granska skdningsformerna s kan vi n kunskap om deras begrnsningar.

Men hur ska denna kunskap ns? Hur ska vi bygga kunskap om vi inte kan f verkligt grepp om "tinget i sig"? r det intersubjektivitet som r lsningen?

Vad r era sikter om Kants "tinget i sig" och hans filosofi? Skulle vara intressant att diskutera detta med kunniga i mnet.

Vetenskapen sger sig veta mycket om tinget i sig. Klart de inte kan veta, men det de kommer fram till kan mycket vl vara rtt. Vi kommer nog nrmare och nrmare tinget i sig. Fast vi vet inte.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in