Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
Du menar att alla utfall av krlek ekar i universum frutsatt att tid lagras? Inklusive att alla tolkningar som gjorts r det objektiva? Tror jag frstr hur du menar. Fast det r ju inget ting. Frn brjan hade inget med krlek att gra. Innan ordet hade praktiserats. Vi hamnar i en liten paradox. Hur kan du ta bort allt som inte har med krlek att gra? Folk plockar olika variabler frn krlek hela tiden. Det r allts svrt att veta vad man plockar bort.
Jag har lite svrt att frst vad du menar med att alla utfall av krlek ekar i universum. Jag tolkar det som att du menar att alla tolkningar redan existerar i universum och att det bara r upp till mnniskan att uppleva dem? Det r i sdana fall inte s jag menar.
Jag har av frstelseskl valt ordet "tolkning" utifrn ett allmnt, vardagligt perspektiv och inte just siktsformsperspektivet. Jag tnker att tinget i sig (objektet) r ngot som oundvikligen mste tolkas subjektivt av mnniskan. Med tolkning menar jag sttet mnniskan tillgodogr sig sin sinnesupplevelse. Det kan innebra att vi hr, ser eller upplever ngot som sedan filtreras genom vr hjrna fr att gra informationen begriplig. Ett bra exempel r tappar och stavar i gat, de stter en fysisk begrnsning fr vilket ljus vi kan se. Vidare frsker hjrnan att
skapa en bild utifrn informationen frn tapparna och stavarna. Bara i de tv stegen kan den objektiva vrlden vi (tror att vi) upplever inte te sig likadant som fr andra varelser.
Det kan allts vara s att mnniskan, ven om den skulle "se det objektiva" i vitgat nd aldrig skulle se det verkligt objektiva. Min tanke r istllet indirekt observation. Se universum som en helhet (hgst oklart om detta r mjligt). Upplev, upptck och tolka den p precis alla mjliga stt. Upptck och tolka sedan precis alla objekt som
inte r det objekt du sker. Nr du vet vad helheten r, och vad objektet du vill uppleva
inte r, s kan du med uteslutningsmetoden sga vad objektet du sker
r.
Jag frstr problematiken med det dr att "plocka ven bort allt som inte har med krlek att gra", jag tnkte faktiskt ocks p det precis efter att jag hade postat men kom inte fram till ngot vettigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
Jag tolkar "tinget i sig" som ngot, som i bestmd form ligger utanfr mitt medvetande. I den riktiga verkligheten (frutsatt att den finns). Den gr sjlvfallet inte att n, drfr kan vi inte f kunskap om tinget i sig.
Jag r nog beredd att hlla med, se ovan.