Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
Du menar att alla utfall av kärlek ekar i universum förutsatt att tid lagras? Inklusive att alla tolkningar som gjorts är det objektiva? Tror jag förstår hur du menar. Fast det är ju inget ting. Från början hade inget med kärlek att göra. Innan ordet hade praktiserats. Vi hamnar i en liten paradox. Hur kan du ta bort allt som inte har med kärlek att göra? Folk plockar olika variabler från kärlek hela tiden. Det är alltså svårt att veta vad man plockar bort.
Jag har lite svårt att förstå vad du menar med att alla utfall av kärlek ekar i universum. Jag tolkar det som att du menar att alla tolkningar redan existerar i universum och att det bara är upp till människan att uppleva dem? Det är i sådana fall inte så jag menar.
Jag har av förståelseskäl valt ordet "tolkning" utifrån ett allmänt, vardagligt perspektiv och inte just åsiktsformsperspektivet. Jag tänker att tinget i sig (objektet) är något som oundvikligen måste tolkas subjektivt av människan. Med tolkning menar jag sättet människan tillgodogör sig sin sinnesupplevelse. Det kan innebära att vi hör, ser eller upplever något som sedan filtreras genom vår hjärna för att göra informationen begriplig. Ett bra exempel är tappar och stavar i ögat, de sätter en fysisk begränsning för vilket ljus vi kan se. Vidare försöker hjärnan att
skapa en bild utifrån informationen från tapparna och stavarna. Bara i de två stegen kan den objektiva världen vi (tror att vi) upplever inte te sig likadant som för andra varelser.
Det kan alltså vara så att människan, även om den skulle "se det objektiva" i vitögat ändå aldrig skulle se det verkligt objektiva. Min tanke är istället indirekt observation. Se universum som en helhet (högst oklart om detta är möjligt). Upplev, upptäck och tolka den på precis alla möjliga sätt. Upptäck och tolka sedan precis alla objekt som
inte är det objekt du söker. När du vet vad helheten är, och vad objektet du vill uppleva
inte är, så kan du med uteslutningsmetoden säga vad objektet du söker
är.
Jag förstår problematiken med det där att "plocka även bort allt som inte har med kärlek att göra", jag tänkte faktiskt också på det precis efter att jag hade postat men kom inte fram till något vettigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
Jag tolkar "tinget i sig" som något, som i bestämd form ligger utanför mitt medvetande. I den riktiga verkligheten (förutsatt att den finns). Den går självfallet inte att nå, därför kan vi inte få kunskap om tinget i sig.
Jag är nog beredd att hålla med, se ovan.