• 3
  • 4
2015-11-06, 12:21
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Oj vad schysst att tog dig tid till att göra en bild.

Tolkade din bild som att du omedvetet kokar ihop åskådningsformer och förståndsformer. Kategorilära, vilket är ett samlingsnamn för de två ovanstående, handlar om att kategorisera abstrakta tankar (entiteter), och möjligtvis se ett mönster i dem.

Saxat från wikipedia om skillnaden mellan förståndsformer och åskådningsformer.
Tack för förtydligandet!
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Till exempel att objektivt kunna berätta om vad kärlek är? Det var ju lite ordande efteråt om definition av kategorier och åskådningsformer, men vad menar du med åskådningsformer då du vill ringa in det objektiva?
Kan nog lättast förklara hur jag menar med en fruktansvärd mening. Kärlek är det som inte är det som kärlek inte är.

Tänk såhär: Betrakta universum. Allt som finns. Ta bort allt i universum som inte är kärlek, vad är kvar? Kärlek.

Analogt med tolkningar (jag har svårt med begreppen åsiktsformer och kategorier): Betrakta universum. Allt som finns. Tolka begreppet kärlek på alla möjliga sätt. Ta bort alla sätt som kärlek inte har tolkats på från universum. Ta även bort allt som inte har med kärlek att göra. Kvar är den objektiva kärleken.
Senast redigerad av starke_adolf 2015-11-06 kl. 12:24.
Citera
2015-11-07, 12:56
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Tack för förtydligandet!Kan nog lättast förklara hur jag menar med en fruktansvärd mening. Kärlek är det som inte är det som kärlek inte är.
Analogt med tolkningar (jag har svårt med begreppen åsiktsformer och kategorier): Betrakta universum. Allt som finns. Tolka begreppet kärlek på alla möjliga sätt. Ta bort alla sätt som kärlek inte har tolkats på från universum. Ta även bort allt som inte har med kärlek att göra. Kvar är den objektiva kärleken.

Tycker att de flesta uttryck bara ställer till det. Har med svårt att hålla reda på dem. De viktiga är att man greppar principen. Dock kan det vara rätt smidigt att använda dem ibland.

Du menar att alla utfall av kärlek ekar i universum förutsatt att tid lagras? Inklusive att alla tolkningar som gjorts är det objektiva? Tror jag förstår hur du menar. Fast det är ju inget ting.

Blir lite fundersam över ditt påstående:
Citat:
Ta även bort allt som inte har med kärlek att göra. Kvar är den objektiva kärleken.
.

Från början hade inget med kärlek att göra. Innan ordet hade praktiserats. Vi hamnar i en liten paradox. Hur kan du ta bort allt som inte har med kärlek att göra? Folk plockar olika variabler från kärlek hela tiden. Det är alltså svårt att veta vad man plockar bort.

Jag tolkar "tinget i sig" som något, som i bestämd form ligger utanför mitt medvetande. I den riktiga verkligheten (förutsatt att den finns). Den går självfallet inte att nå, därför kan vi inte få kunskap om tinget i sig.
Senast redigerad av Soxi 2015-11-07 kl. 13:03.
Citera
2015-11-07, 13:07
Medlem
Soxis avatar
Gjorde en bild av hur jag ser tinget i sig. Idealistisk modell.

http://imgur.com/7DVquy9
Senast redigerad av Soxi 2015-11-07 kl. 13:12.
Citera
2015-11-07, 13:38
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Du menar att alla utfall av kärlek ekar i universum förutsatt att tid lagras? Inklusive att alla tolkningar som gjorts är det objektiva? Tror jag förstår hur du menar. Fast det är ju inget ting. Från början hade inget med kärlek att göra. Innan ordet hade praktiserats. Vi hamnar i en liten paradox. Hur kan du ta bort allt som inte har med kärlek att göra? Folk plockar olika variabler från kärlek hela tiden. Det är alltså svårt att veta vad man plockar bort.
Jag har lite svårt att förstå vad du menar med att alla utfall av kärlek ekar i universum. Jag tolkar det som att du menar att alla tolkningar redan existerar i universum och att det bara är upp till människan att uppleva dem? Det är i sådana fall inte så jag menar.

Jag har av förståelseskäl valt ordet "tolkning" utifrån ett allmänt, vardagligt perspektiv och inte just åsiktsformsperspektivet. Jag tänker att tinget i sig (objektet) är något som oundvikligen måste tolkas subjektivt av människan. Med tolkning menar jag sättet människan tillgodogör sig sin sinnesupplevelse. Det kan innebära att vi hör, ser eller upplever något som sedan filtreras genom vår hjärna för att göra informationen begriplig. Ett bra exempel är tappar och stavar i ögat, de sätter en fysisk begränsning för vilket ljus vi kan se. Vidare försöker hjärnan att skapa en bild utifrån informationen från tapparna och stavarna. Bara i de två stegen kan den objektiva världen vi (tror att vi) upplever inte te sig likadant som för andra varelser.

Det kan alltså vara så att människan, även om den skulle "se det objektiva" i vitögat ändå aldrig skulle se det verkligt objektiva. Min tanke är istället indirekt observation. Se universum som en helhet (högst oklart om detta är möjligt). Upplev, upptäck och tolka den på precis alla möjliga sätt. Upptäck och tolka sedan precis alla objekt som inte är det objekt du söker. När du vet vad helheten är, och vad objektet du vill uppleva inte är, så kan du med uteslutningsmetoden säga vad objektet du söker är.

Jag förstår problematiken med det där att "plocka även bort allt som inte har med kärlek att göra", jag tänkte faktiskt också på det precis efter att jag hade postat men kom inte fram till något vettigare.
Citat:
Jag tolkar "tinget i sig" som något, som i bestämd form ligger utanför mitt medvetande. I den riktiga verkligheten (förutsatt att den finns). Den går självfallet inte att nå, därför kan vi inte få kunskap om tinget i sig.
Jag är nog beredd att hålla med, se ovan.
Citera
2015-11-07, 14:08
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Upptäck och tolka sedan precis alla objekt som inte är det objekt du söker. När du vet vad helheten är, och vad objektet du vill uppleva inte är, så kan du med uteslutningsmetoden säga vad objektet du söker är.

Jäkligt bra tänkt.

För att spinna vidare på det här; Hur vet vi att objektet är detsamma för alla rent upplevelsemässigt? Ett annat problem är hur objektet utanför ditt huvud svarar till oss och hur det är beskaffat. Vart kommer informationen ifrån?

Något som ligger utanför universum kanske petar in ny information/tankar till tinget i sig. Eller så är det någon avspegling på allas medvetanden som har olika form. Fast vi har väl samma problem där? Vart fasiken kommer de tankarna ifrån, från början?
Senast redigerad av Soxi 2015-11-07 kl. 14:16.
Citera
2015-11-07, 14:16
Medlem
Soxis avatar
Gud kanske finns trots allt
Citera
2015-11-17, 00:30
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
För att spinna vidare på det här; Hur vet vi att objektet är detsamma för alla rent upplevelsemässigt? Ett annat problem är hur objektet utanför ditt huvud svarar till oss och hur det är beskaffat. Vart kommer informationen ifrån?
Alltså, objektet i sig kan vi inte uppleva mer än indirekt tror jag. Att det är detsamma för alla rent upplevelsemässigt blir därför en icke-fråga, eftersom ingen kan uppleva objektet. Angående din andra fråga har jag funderat på det men inte kommit fram till något. Vi kanske inte kan veta?
Citat:
Något som ligger utanför universum kanske petar in ny information/tankar till tinget i sig. Eller så är det någon avspegling på allas medvetanden som har olika form. Fast vi har väl samma problem där? Vart fasiken kommer de tankarna ifrån, från början?
Kan vi ens tänka oss något scenario där vi skulle kunna ta reda på om information petades in "utifrån"? Bokstavligt talat alltså. Om det är någon som petar in information utifrån kan vi väl inte ta reda på om det är utifrån eller inte, eftersom den enda informationen är den som finns inne i systemet.

Jämför med en av Gödels ofullständighetssatser: "Konsistensen hos ett formellt system, tillräckligt för aritmetiken, kan inte bevisas inom systemet.". Jag tänker mig något liknande: "Informationen i ett system, tillräckligt för att förstås inom systemet, kan inte bevisas komma inifrån eller utifrån systemet." Gränserna för systemet (gränserna för hur världen är beskaffad) är sådana att vi bara kan förstå det som tillhör upplevelsen av världen inuti världen och inte hur information flödar in eller ut från världens beskaffenhet. Väldigt djupt, hoppas att du förstår vad jag menar.
Citera
2015-11-19, 20:44
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Alltså, objektet i sig kan vi inte uppleva mer än indirekt tror jag. Att det är detsamma för alla rent upplevelsemässigt blir därför en icke-fråga, eftersom ingen kan uppleva objektet. Angående din andra fråga har jag funderat på det men inte kommit fram till något. Vi kanske inte kan veta?
Kan vi ens tänka oss något scenario där vi skulle kunna ta reda på om information petades in "utifrån"? Bokstavligt talat alltså. Om det är någon som petar in information utifrån kan vi väl inte ta reda på om det är utifrån eller inte, eftersom den enda informationen är den som finns inne i systemet.

Jämför med en av Gödels ofullständighetssatser: "Konsistensen hos ett formellt system, tillräckligt för aritmetiken, kan inte bevisas inom systemet.". Jag tänker mig något liknande: "Informationen i ett system, tillräckligt för att förstås inom systemet, kan inte bevisas komma inifrån eller utifrån systemet." Gränserna för systemet (gränserna för hur världen är beskaffad) är sådana att vi bara kan förstå det som tillhör upplevelsen av världen inuti världen och inte hur information flödar in eller ut från världens beskaffenhet. Väldigt djupt, hoppas att du förstår vad jag menar.

Kan ha missförstått. Du menar att denna information byggs på, omvandlas och behandlas av det som redan är gammalt. På så sätt kan vi inte urskilja den? Om ett system är tillräckligt komplext kan vi omvandla något till en helt ny grej. Som vi inte kan se det gamla i, men då är det bara en illusion av att det är något nytt. Anledningen till varför systemet är i behov av ny information är för att, om vi utgår från att dåtid och framtid finns, så måste dessa ting som tillhör den andra "verkligheten" till slut komma fram till exakt samma sak, på exakt samma gång. Då kommer dom gå in i sig själva ju?

Du som är en duktig matematiker borde ha svar på om detta är möjligt ifrån denna synvinkel. Frågan ur ett matematiskt perspektiv; Finns det oändligt många kombinationer i en sifferkod om man lägger på nya siffror hela tiden? Om inte så kommer alla mönster i sifferkoden tillslut uppstå på samma gång.

Hur en annan filosof såg på det tankemässigt + egen slarvig ananalys

Filosofen Gottfried Leibniz sysslade lite med det metafysiska tinget. Han påstår följande: Varje del av världen, varje individuellt ting är associerat till ett distinkt koncept eller "enhet". Varje sådan enhet innehåller allt som är sant om tinget självt och även relationer till andra ting. Alltså, allt du redan kommer tänka om tinget och ALLA möjligheter är redan implanterade där. Deterministisk med andra ord. Du är fångad i det. Så uppfattar jag hans teori. Du kan kolla upp den själv om du vill komma med en invändning. Leibniz Monadteori.

Exempel: Min dator som tinget i sig samspelar med enheten, som slutligen kommer till mig så jag skriver detta till dig. Allt jag kommer tänka om denna dator eller göra på den är redan implanterat i tinget.

Om man ska omvandla, leka med teorin kan man påstå att det är vi som stoppar in ny information, eftersom möjligheten finns att vi alla uppfattar informationen olika. Vi kanske omedvetet bygger på systemet med våra egna tankar?
Senast redigerad av Soxi 2015-11-19 kl. 21:04.
Citera
2015-11-19, 21:15
Medlem
Soxis avatar
Kom på nu att tinget i sig måste ha en enhet som binder till den eftersom den inte skulle gå att känna på eller finnas annars. Den kan inte uppkommit ur något evigt. Känns konstigt på något sätt.
Citera
2017-10-03, 23:02
Moderator
Ruskigbusss avatar
Två trådar om samma sak - sammanslagna.
/Mod
Citera
2020-04-21, 23:27
Medlem
Citat:
Tycker att de flesta uttryck bara ställer till det. Har med svårt att hålla reda på dem. De viktiga är att man greppar principen. Dock kan det vara rätt smidigt att använda dem ibland.

Du menar att alla utfall av kärlek ekar i universum förutsatt att tid lagras? Inklusive att alla tolkningar som gjorts är det objektiva? Tror jag förstår hur du menar. Fast det är ju inget ting.

Blir lite fundersam över ditt påstående: .

Från början hade inget med kärlek att göra. Innan ordet hade praktiserats. Vi hamnar i en liten paradox. Hur kan du ta bort allt som inte har med kärlek att göra? Folk plockar olika variabler från kärlek hela tiden. Det är alltså svårt att veta vad man plockar bort.

Om vi forskar i tingen så kanske det är kunskap vi får för att det är rätt det vi kommer fram till.

Sen att vi inte vet någonting alls egentligen är en annan sak. Då kan man tänka att vi inte har någon kunskap om någonting.
Citera
2020-04-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbertMarcuse
Jag tänkte att vi kunde diskutera Immanuels Kants idéer om "tinget i sig" i utbildande syfte. För jag är rätt säker, vågar jag påstå, att det är rätt många som inte riktigt förstår det här. Jag är en av dem. Det är det som tråden är till för, en kritisk - men pedagogisk - diskussion kring vad Kant menade med "tinget i sig" och vad hans metafysik går ut på. En diskussion där vi både kan lära ut och även ge perspektiv.

Till att börja med så kan jag börja skissa på hur jag förstår begreppet, varur ni som förstår er på Kant kan hjälpa mig (och andra) att förstå det hela på korrekt sätt. Som jag uppfattar det hela så menar Kant att vi inte kan få någon objektiv, förutsättningslös, bild av verkligheten. Detta på grund av att vi inte kan komma åt "tinget i sig", och "tinget i sig" är det som vi med fördel kan kalla för en objektiv verklighet. En verklighet som existerar oberoende av människans sinnen, således är inte Kant någon fullständig subjektivist som lutar sig åt solipsistiska verklighetsuppfattningar. Men vi kan som sagt inte komma åt "tinget i sig", alltså: så som den objektiva verkligheten är i sig självt utan mänskligt medvetande. Detta på grund av att vi måste kunna kategorisera verkligheten för att förstå den. Utan åskådningsformerna, begrepp såsom längd, form, avstånd, färg, lukt, bredd, storlek, så kan vi inte urskilja tingen från varandra och uppfatta dem. Vi måste alltså sortera våra sinnesintryck för att öht få någon verklighetsuppfattning alls. Utan åskådningsformerna så skulle vi inte kunna förstå någonting alls, men med åskådningsformerna så kan vi inte heller se "tinget i sig" då vår perception styrs av vår prioritering och sortering.

På så vis kan vi inte få någon direkt kunskap om omvärlden, utan kunskapen blir subjektiv. Och på grund av detta så är Kant mer intresserad av epistemologin -- till skillnad från senare fenomenologer som är intresserade av ontologin (Husserl, Heidegger, Sartre) -- då det är undersökandet av hur vi vet något som vi kan få fram sanningar och riktig kunskap om verkligheten, då "tinget i sig" är för oss främmande.

Denna metafysik kan i viss mån, lite motsägelsefullt kanske, bevisas empiriskt. Om vi ska delvis tro på Sapir-Whorf-hypotesen, att språket styr vårt sätt att tänka och uppfatta världen, så blir det tydligt att vår perception inte är ren och objektiv. Den är inte förutsättningslös. Där en 1400-talsmänniska i Sverige ser två nyanser av röd så ser vi samtida svenskar två distinkta egna färger, nämligen rosa och röd. Vår språkliga struktur och sätt att begripliggöra världen (diskurs) formar vårt sätt att uppfatta tingen och vi hamnar ytterliga längre ifrån "tinget i sig".

Vid det här laget får ni gärna rätta mig om jag har fel. Men frågan som jag ställer mig är vad det här har med det rena förnuftet som Kant ämnade att undersöka. Är det så att han ville göra oss medvetna om hur varken förnuftet eller erfarenheten kan avgöra hur verkligheten är? För förnuftet kan inte på egen hand ta reda på "tinget i sig" men å andra sidan så kan inte erfarenheterna det heller då vi inte har någon direkt, förutsättningslös, uppfattning om "tinget i sig". Jag tycker det här är en rätt spännande filosofi då det förutsätter att vi måste reflektera mer över hur vi får kunskap om världen; genom att kritiskt granska åskådningsformerna så kan vi nå kunskap om deras begränsningar.

Men hur ska denna kunskap nås? Hur ska vi bygga kunskap om vi inte kan få verkligt grepp om "tinget i sig"? Är det intersubjektivitet som är lösningen?

Vad är era åsikter om Kants "tinget i sig" och hans filosofi? Skulle vara intressant att diskutera detta med kunniga i ämnet.

Vetenskapen säger sig veta mycket om tinget i sig. Klart de inte kan veta, men det de kommer fram till kan mycket väl vara rätt. Vi kommer nog närmare och närmare tinget i sig. Fast vi vet inte.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in