Citat:
Ursprungligen postat av
Ontic
(4) Han ville framfrallt utveckla ett system som frklarade frekomsten av 'a priori synthetic judgments', d varken Empiricism eller Rationalism kunde gra detta. Men Kants projekt r definitivt fundamentalt epistemologiskt, det r rtt. Komplikationen r att det r en mycket annorlunda typ av epistemologi. Det r s.k. 'Critical Philosophy', vilket inte r s banalt som vanlig epistemologi dr man bara anvnder frnuftet fr att frska ta reda p hur man kan veta ngot. Istllet har man som ml att genom frnuft kritiskt underska frnuftets begrnsningar, och p s stt f reda p vad frnuftet r kapabelt till att veta och inte veta.
Som jag frsttt det s bygger empirismen (Locke, Berkeley, Hume) sina argument och epistemologi p sk
tabula rasa, dvs att vi mnniskor r tomma blad dr sinnesintrycken projiceras p vrt medvetande, ser vi en boll s fr vi bollen i vrt medvetande, ser vi frgen rd s hamnar frgen rd i vrt medvetande (och minne) och ser vi en hst s kan vi para ihop den i sinnet med ett horn och vips s har vi med vr fantasi (som bygger p vra sinnesintryck) skapat en enhrning. Rationalisterna, som Descartes, var mer inne p ett solipsistiskt spr dr vi antas inte kunna lita p vra sinnesintryck utan mste ta till oss av (det gud givna) frnuftet och med frnuftet kan vi komma fram till slutsatsen "Jag tnker, allts r jag" vilket i varje fall skerstller vr existens fr oss sjlva. Och genom frnuftet s kan vi utrna vad som gr att veta och vad som r sant. r jag p rtt spr?
Men p vilket stt innebr frekomsten av "a priori synthetic judgments" ett problem fr de bda inriktningarna?
Men jag tycker det r intressant det dr med frnuftet granskar frnuftets begrnsningar. Det visar ju en sorts sjlvreflektion. Det r lite som nr sociologer och etnologer granskar sig sjlva och deras frfrstelse fr det de undersker och vilken konsekvens det har fr resultaten. Men r det inte lite farligt att just underska frnuftets begrnsningar med just frnuftet? Fr hamnar vi d inte i en ondlig spiral av just granskningar? Jag menar: om vi granskar frnuftets begrnsningar med frnuftet s mste vi vl ven granska frnuftet som granskar frnuftets begrnsningar med just ett ytterligare frnuft och sedan granska det frnuftet som granskar frnuftets begrnsningar att granska frnuftets begrnsningar med ytterligare mer frnuft och s fortstter det i ondligheten. Upplysning kan allts aldrig helt o hllet uppns, utan r ett projekt hela tiden i rullning?
Men nr vi r inne p epistemologi: vad kom Kant fram till vad gller frnuftets begrnsningar? Att det inte finns fr oss ngonting utanfr frnuftets grnser att knna till om? Att "Tingen i sig" r helt onbara. Men vad ska vi med den insikten till?
Citat:
(5) Kategorier r fullstndigt generella koncept. skdningsformer (intuitions) r i princip r 'sense-data'.
S skdningsformer r typ medvetandet om att det finns ett avstnd mellan mig och datorn jag skriver p, eller att datorn r ett objekt i sig medan golvet r ett annat -- det r allts mina sinnesintryck. Och Kategorier r d mer abstraktioner, som filosofiska funderingar kring tid och rum?