2014-08-19, 09:05
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ontic
(1) Fr Kant r ett fullstndigt generellt koncept (s.k. kategori, viz. 'category') ett koncept som r ndvndigt fr formationen av alla koncept som inte r kategorier. Kategorier r allts fullstndigt generella eftersom de utgr en del av alla andra koncept. Exempelvis r kategorin 'substans' allts ndvndig fr empiriska koncept som 'stol', 'vatten', etc. . Kategorierna r de enda koncepten som r 'a priori'. Alla andra koncept r drmed konstruerade utifrn dessa kategorier. Jag gick igenom detta i min ovanstende frklaring.

(2) Nr jag svarade p HerbertMarcuse's frga utgick jag ifrn att han var intresserad av hur kategorier och skdningsformer skiljer sig i frhllande till vad de har fr funktion i Kants system. Tekniskt sett r 'skdningsformer' en 'a priori' funktion hos oss som 'samlar in' vad jag kallade fr r sense-data. Det engelska ordet 'a priori intuitions' fungerar mycket bttre som en beskrivning av detta, och det var drfr jag skrev att 'intuitions' i princip r r sense-data, d de r intuitions av just r sense-data.

tja, det knns inte riktigt rtt fr mig det dr... seris invndning va? Men jag tycker du missar huvudnumret med Intuition, Anschauung, det r ju att de ger struktur t "r sense-data". Det r Kants huvudnummer och sjlva trollerildan i hans filosofi.

Vad kategorier anbelangar s r de kanske inte s viktiga utan en del av Kants lite fniga teknikaliteter som nd inte hller in i kaklet s att sga.
Citera
2014-08-19, 11:53
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
tja, det knns inte riktigt rtt fr mig det dr... seris invndning va? Men jag tycker du missar huvudnumret med Intuition, Anschauung, det r ju att de ger struktur t "r sense-data". Det r Kants huvudnummer och sjlva trollerildan i hans filosofi.

Vad kategorier anbelangar s r de kanske inte s viktiga utan en del av Kants lite fniga teknikaliteter som nd inte hller in i kaklet s att sga.

Ja, jag tittade lite i Kants skrifter, i engelsk versttning, och det str klart att Kant anvnde "intuition" p en rad olika stt. S jag fr delvis ta tillbaka min invndning.
Fr Kant skiljer p "pure intuition", "empirical intuition", "sensuous intuition", "external intuition", "formal intuition" etc. Han talar t. ex. om att matematiska begrepp har sin grund i intuition, och ren matematik har sina begrepp grundade i pure intuition.
Det r klart att fr en del av dessa bestmningar av "intuition", speciellt "sensuous intuition" s r sinnes-data en bra versttning/frklaring.
"Pure intuition" r det jag menar ovan, som "intuitions" av rum och tid str logiskt fre "sensous intuition" och strukturerar de senare.
Kategorierna i sin tur r ngot som kommer i spel nr ett omdme ska fllas, och r logiskt underordnade "pure intuitions" vilka strukturerar sinnesdata. Kategorierna bildar begrepp som oundvikligen sinnesintryck mste grupperas under.
Citera
2014-09-21, 15:01
Medlem
HerbertMarcuses avatar
Citat:
(1) Problemet med att kalla dem deduktiva och induktiva r att de inte r argument. 'Analytic' och 'synthetic' hnvisar hr till tv olika 'metoder' fr att faststlla ett pstendes sanning. Ett pstende, oavsett om det r sant eller inte, r inte fr sig sjlvt ett argument.

Jo, jag frstr att det inte rr sig om argument men analytiska och syntetiska satser fljer ju samma sorts "logik" som deduktion och induktion. Jag menade mer som en pedagogisk jmfrelse.

Citat:
(2) 'A priori synthetic judgments' r sammanfattningsvis sanningar som r ndvndiga bde i frnuftet och empiriskt. Kants projekt r att frklara hur dessa r mjliga, varp han freslr att den empiriska vrlden struktureras i egenskap av vrt frnuft (Transcendental Idealism). Exempel p en sdan ndvndig sanning r att den kortaste linjen emellan tv punkter alltid r rak. Detta r sant bde 'a priori' och empiriskt.

Vad menas egentligen med transcendens eller transcendental?
Citera
2014-09-21, 15:28
Medlem
HerbertMarcuses avatar
Citat:
(4) Han ville framfrallt utveckla ett system som frklarade frekomsten av 'a priori synthetic judgments', d varken Empiricism eller Rationalism kunde gra detta. Men Kants projekt r definitivt fundamentalt epistemologiskt, det r rtt. Komplikationen r att det r en mycket annorlunda typ av epistemologi. Det r s.k. 'Critical Philosophy', vilket inte r s banalt som vanlig epistemologi dr man bara anvnder frnuftet fr att frska ta reda p hur man kan veta ngot. Istllet har man som ml att genom frnuft kritiskt underska frnuftets begrnsningar, och p s stt f reda p vad frnuftet r kapabelt till att veta och inte veta.

Som jag frsttt det s bygger empirismen (Locke, Berkeley, Hume) sina argument och epistemologi p sk tabula rasa, dvs att vi mnniskor r tomma blad dr sinnesintrycken projiceras p vrt medvetande, ser vi en boll s fr vi bollen i vrt medvetande, ser vi frgen rd s hamnar frgen rd i vrt medvetande (och minne) och ser vi en hst s kan vi para ihop den i sinnet med ett horn och vips s har vi med vr fantasi (som bygger p vra sinnesintryck) skapat en enhrning. Rationalisterna, som Descartes, var mer inne p ett solipsistiskt spr dr vi antas inte kunna lita p vra sinnesintryck utan mste ta till oss av (det gud givna) frnuftet och med frnuftet kan vi komma fram till slutsatsen "Jag tnker, allts r jag" vilket i varje fall skerstller vr existens fr oss sjlva. Och genom frnuftet s kan vi utrna vad som gr att veta och vad som r sant. r jag p rtt spr?

Men p vilket stt innebr frekomsten av "a priori synthetic judgments" ett problem fr de bda inriktningarna?

Men jag tycker det r intressant det dr med frnuftet granskar frnuftets begrnsningar. Det visar ju en sorts sjlvreflektion. Det r lite som nr sociologer och etnologer granskar sig sjlva och deras frfrstelse fr det de undersker och vilken konsekvens det har fr resultaten. Men r det inte lite farligt att just underska frnuftets begrnsningar med just frnuftet? Fr hamnar vi d inte i en ondlig spiral av just granskningar? Jag menar: om vi granskar frnuftets begrnsningar med frnuftet s mste vi vl ven granska frnuftet som granskar frnuftets begrnsningar med just ett ytterligare frnuft och sedan granska det frnuftet som granskar frnuftets begrnsningar att granska frnuftets begrnsningar med ytterligare mer frnuft och s fortstter det i ondligheten. Upplysning kan allts aldrig helt o hllet uppns, utan r ett projekt hela tiden i rullning?

Men nr vi r inne p epistemologi: vad kom Kant fram till vad gller frnuftets begrnsningar? Att det inte finns fr oss ngonting utanfr frnuftets grnser att knna till om? Att "Tingen i sig" r helt onbara. Men vad ska vi med den insikten till?

Citat:
(5) Kategorier r fullstndigt generella koncept. skdningsformer (intuitions) r i princip r 'sense-data'.

S skdningsformer r typ medvetandet om att det finns ett avstnd mellan mig och datorn jag skriver p, eller att datorn r ett objekt i sig medan golvet r ett annat -- det r allts mina sinnesintryck. Och Kategorier r d mer abstraktioner, som filosofiska funderingar kring tid och rum?
Citera
2014-09-22, 07:30
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbertMarcuse

(...)

S skdningsformer r typ medvetandet om att det finns ett avstnd mellan mig och datorn jag skriver p, eller att datorn r ett objekt i sig medan golvet r ett annat -- det r allts mina sinnesintryck. Och Kategorier r d mer abstraktioner, som filosofiska funderingar kring tid och rum?

Nej, Kants skdningsformer r ngot annat n sinnesintryck. Det finns tv skdningsformer, rum och tid. Dessa strukturerar sinnesintrycken och det r dessa skdningsformer som mjliggr bde det ena och det andra hos Kant.
Citera
2015-10-17, 21:29
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Jag undrar om jag ska tolka det hr som att jag har frsttt Kants ider? Ingen har n s lnge klagat i varje fall.

Jag tnker "likadant" som du.

Nsta frga r vl, hur r "tinget" beskaffat? Tror ni det r ditt medvetande som avgr vad det r, allts att det svarar till dig, eller har det en bestmd form? Kan de vara mjligt att detta vsen skickar ut samma information till alla s vi uppfattar det likadant?
Senast redigerad av Soxi 2015-10-17 kl. 21:32.
Citera
2015-10-22, 19:11
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Sinnen och skdningsformerna gr visserligen hand i hand, men sinnena r inte lika beroende av skdningsformerna som skdningsformerna r av sinnet.
Sinnena r helt beroende av skdningsformerna. I alla fall om vrlden som den ter sig ska bli begriplig. Utan skdningsformerna skulle vi inte kunna uppfatta ngot. skdningsformerna skapar tid och rum. Tid och rum ger fenomen positioner i det tredimensionella rummet och punkter i tiden. Utan skdningsformerna s skulle vi uppleva allt p samma gng och samma punkt.

Askdningsformer existerar inte i tinget i sig. Det r ju hr Kants epistemologi delvis har sin grund. Det objektiva har ingen skdningsform. skdningsformen r skapad av subjektet. Vr upplevelse av vrlden bygger p frnimmelse av tinget i sig, placerade i en skdningsform. Sledes r vr upplevelse subjektiv, i och med att subjektet sjlv konstruerar skdningsformer.

Kant r knepig och det r s jag frstr skdningsformerna.
Citera
2015-10-25, 20:51
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag r tyvrr okunnig och inte plst men en tankelek:

Om vi knde till alla skdningsformer och hur de pverkar hur vi tnker, skulle vi d inte kunna back-tracka oss till och p ngot stt kunna ringa in det objektiva? Indirekt observation av det objektiva. Det kanske r precis det som grs "genom att kritiskt granska skdningsformerna s kan vi n kunskap om deras begrnsningar", som TS skriver. Lra knna begrnsningarna.

Jag kan se tv problem med det hr sttet att jobba. Dels hur ngon skulle kunna n den ndvndiga kunskapen utan att misstolka objektet eller feltolka information. Dels att ingen ngonsin skulle kunna frst vad vi egentligen hade ringat in, om det nu r s att alla sinnen r beroende av skdningsformerna. Upplevelsen av det objektiva skulle frndra dess karaktr.
Citera
2015-11-02, 07:29
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf

Om vi knde till alla skdningsformer och hur de pverkar hur vi tnker, skulle vi d inte kunna back-tracka oss till och p ngot stt kunna ringa in det objektiva?

Vad menar du? Det objektiva brjar vl i en skdningsform?
Citera
2015-11-02, 14:23
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Vad menar du? Det objektiva brjar vl i en skdningsform?
Frskte rita en bild fr att illustrera vad jag menar: http://postimg.org/image/yv2mu7339/. Jag kan ha missuppfattat ngonting, men en skdningsform r vl en tolkning av det objektiva?
Citera
2015-11-03, 20:48
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Frskte rita en bild fr att illustrera vad jag menar: http://postimg.org/image/yv2mu7339/. Jag kan ha missuppfattat ngonting, men en skdningsform r vl en tolkning av det objektiva?

Oj vad schysst att tog dig tid till att gra en bild.

Tolkade din bild som att du omedvetet kokar ihop skdningsformer och frstndsformer. Kategorilra, vilket r ett samlingsnamn fr de tv ovanstende, handlar om att kategorisera abstrakta tankar (entiteter), och mjligtvis se ett mnster i dem.

Saxat frn wikipedia om skillnaden mellan frstndsformer och skdningsformer.

Citat:
Ett exempel p en kategorilra r Immanuel Kants lra om frstndsformerna. Kategorierna i denna lra r enhet, mngfald, totalitet, realitet, negation, begrnsning, ting, orsak, gemenskap, mjlighet, tillvaro och ndvndighet.[3] Dessa kategorier, eller frstndsformer, r viktiga att skilja frn det Kant kallar skdningsformer. skdningsformerna utgr inga kategorier och r endast tv: rum och tid.
Senast redigerad av Soxi 2015-11-03 kl. 21:19.
Citera
2015-11-06, 12:11
Medlem
Citat:

Om vi knde till alla skdningsformer och hur de pverkar hur vi tnker, skulle vi d inte kunna back-tracka oss till och p ngot stt kunna ringa in det objektiva? Indirekt observation av det objektiva. Det kanske r precis det som grs "genom att kritiskt granska skdningsformerna s kan vi n kunskap om deras begrnsningar", som TS skriver. Lra knna begrnsningarna.

Jag kan se tv problem med det hr sttet att jobba. Dels hur ngon skulle kunna n den ndvndiga kunskapen utan att misstolka objektet eller feltolka information. Dels att ingen ngonsin skulle kunna frst vad vi egentligen hade ringat in, om det nu r s att alla sinnen r beroende av skdningsformerna. Upplevelsen av det objektiva skulle frndra dess karaktr.
Till exempel att objektivt kunna bertta om vad krlek r? Det var ju lite ordande eftert om definition av kategorier och skdningsformer, men vad menar du med skdningsformer d du vill ringa in det objektiva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in