Citat:
Vänta här nu. Du menar alltså att pengar som inlånas sedan kan lånas ut? För det är en av de frågor som jag ställt i ungefär varannan post och som du vägrat svara på. Om det är så att inlånade pengar kan lånas ut och att risken tas av banken istället för kontohavaren (åtminstone upp till en viss totalsumma) så förändras det hela helt och hållet. Då är pengarna självklart i cirkulation.Utifrån vedertagna definitioner av penningmängd, M1-M4, så är pengarna i cirkulation. Ingen använder en så snäv definition som den monetära basen numer. Sen är ju tanken med att deponera pengar att mellanhanden står risken vilket innebär att pengarna kan lånas ut utan att kontohavaren utsätts för risk. Deponeras pengarna på ett räntelöst konto hos centralbanken så finns ju dessutom definitionsmässigt ingen risk.
För det första. Att det skuldbaserade penningsystemet tidsmässigt sammanfallit med en lång period av hög ekonomisk tillväxt implicerar inget kausalt samband. Återigen säger kvantitetsteorin att ett sådant kausalt samband inte existerar. Istället bör man ta fasta på att den totala skuldsättningen i västvärlden sedan slutet av 1970-talet accelererat kraftigt vilket till slut ledde fram till skuld-och finanskrisen som inleddes 2008. Nu befinner sig väst i en skuldfälla som gör att tillväxten trendmässigt kommer att ligga under den potentiella.
Vad sägs om att Pelle sparar pengar till soffan? Om penningsystemet reformeras och skattetrycket sänks kraftigt så styrs ekonomin över till sparande och investeringar från lånekonsumtion. Endast banksters förlorar på den utvecklingen.
Ifall du använder kontanter så är ju dessa tryckta av Riksbanken men ligger de i din plånbok så är de dina. Eller hur? Det blir ingen skillnad med digitalt skapade pengar. "Legal tender" och äganderätten till pengarna är två vitt skiljda saker. Det tror jag du inser om du tänker efter. Likaså det här med pengar i cirkulation. Du deponerar ju liksom inte pengarna i Joakim Von Ankas låsta penningvalv.
Jag tror inte utan jag VET att hela betalningssystemet hade kollapsat utan statlig inblandning 2008-09. Du har tydligt demonstrerat att du inte förstår hur penningsystemet egentligen fungerar. Det judiska bedrägeriet är listigt upplagt genom att banksystemet utgör ett automatiskt utpressningsverktyg vid kriser.
För det första. Att det skuldbaserade penningsystemet tidsmässigt sammanfallit med en lång period av hög ekonomisk tillväxt implicerar inget kausalt samband. Återigen säger kvantitetsteorin att ett sådant kausalt samband inte existerar. Istället bör man ta fasta på att den totala skuldsättningen i västvärlden sedan slutet av 1970-talet accelererat kraftigt vilket till slut ledde fram till skuld-och finanskrisen som inleddes 2008. Nu befinner sig väst i en skuldfälla som gör att tillväxten trendmässigt kommer att ligga under den potentiella.
Vad sägs om att Pelle sparar pengar till soffan? Om penningsystemet reformeras och skattetrycket sänks kraftigt så styrs ekonomin över till sparande och investeringar från lånekonsumtion. Endast banksters förlorar på den utvecklingen.
Ifall du använder kontanter så är ju dessa tryckta av Riksbanken men ligger de i din plånbok så är de dina. Eller hur? Det blir ingen skillnad med digitalt skapade pengar. "Legal tender" och äganderätten till pengarna är två vitt skiljda saker. Det tror jag du inser om du tänker efter. Likaså det här med pengar i cirkulation. Du deponerar ju liksom inte pengarna i Joakim Von Ankas låsta penningvalv.
Jag tror inte utan jag VET att hela betalningssystemet hade kollapsat utan statlig inblandning 2008-09. Du har tydligt demonstrerat att du inte förstår hur penningsystemet egentligen fungerar. Det judiska bedrägeriet är listigt upplagt genom att banksystemet utgör ett automatiskt utpressningsverktyg vid kriser.
Frågan är ju naturligtvis hur man ska kunna låna ut inlånade pengar utan att syssla med fractional reserve banking. Eftersom, du vet, själva idén med FRB är att låna ut inlånade pengar och hålla en viss summa i reserv så att man kan betala folk som vill ha tillbaka sin inlåning.
Din tolkning av kvantitetsteorin - för tolkning är vad det börjar handla om nu - är ungefär som att tolka gravitation som att saker råkar falla nedåt utan att det finns ett kausalt samband mellan riktningen neråt och diverse massor i närområdet. Att en viss teori inte påvisar ett kausalt samband är inte detsamma som att ett kausalt samband inte finns. Och att skuldsättningen kraftigt ökat sedan 70-talet ser jag som naturligt. Kom ihåg att i en skuldförsäkrad ekonomi är summan av skulder detsamma som t.ex. guldreserverna i ett system med guldmyntfot. Skillnaden är naturligtvis att med en metallmyntfot kan man inte missbruka systemet; det går inte att trolla fram nytt guld sådär bara. Nya skulder däremot kan skapas så länge det finns någon som är villig att intyga skulden, och någon som är villig att utfärda pengar för den. Det är helt enkelt för lätt att ta krediter nu för tiden, eftersom bankerna inte riskerar något. De kommer ju att räddas av staten när något händer. Om det ändras kommer bankernas beteende att ändras. Och då skulle krisen 2008 inte lett till att banker gick ikull, eftersom den aldrig skulle inträffat.
Varför skulle skattetrycket sänkas kraftigt? Och visst kan Pelle spara ihop till en soffa. Men om Pelle köper den på kredit får han ju den nu på en gång. Nog kan Pelle vänta en månad eller två, men kan han vänta 10 år eller så på en bostad?
Det är inte relevant vem som äger pengarna i min plånbok. Det är relevant vem som skulle äga nyskapade pengar. Så jag repeterar frågan nu. Jag vet att det är jobbigt, men du skulle ju kunna försöka läsa den innan du svarar. Vem äger nyskapade pengar? Hur kommer pengarna ut till de "hushåll och företag" du pratar om? Antag att staten bestämmer sig för att trycka upp 100 miljoner pengar. Vem kommer att äga dessa direkt när de tryckts?
I ditt system alltså, inte det nuvarande.
Ibland är det såklart bidrag befogade, men oftast inte, och såklart vore det bättre om det kunde lösas via privata försäkringar - men som vi sett låter detta sig inte göras.