2016-09-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Jag tycker att det låter som att man måste vara insatt i andliga frågor, religion etc. för att förstå. Marx själv var ju rabbin så kanske man behöver studera Kabbala eller liknande. Jag tycker det låter ungefär som att världen skulle gå mot mörkare och mer förtryckande i ett första steg, vilket vi ser i Väst och såg i Sovjet. Och att när det gått riktigt långt så är det ett rent helvete, vilket kanske är enligt Guds plan. Och sedan upplöses det mänskliga samhället helt och hållet. Dvs vi bli återigen som djur, utan någon teknik överhuvudtaget, och förmodligen med direktkommunikation med Gud, alternativt att vi vid det laget kan sägas ha Guds medvetande och individuella människor är som Guds händer och fötter. När jag läst om Kabbala så är detta ungefär hur Adam beskrivs. När det gäller att människors strävanden leder till ett helvete och att vi är nyttiga idioter så är det ju bara att se sig omkring för att konstatera att så är fallet med samtliga människor idag. Konstant ekonomisk tillväxt, miljöförstöring, en iphone kan inte existera utan att slavar jobbar under omänskliga förhållanden i olika delar av världen etc. Vi är som ett virus i vårt nuvarande tillstånd. Frågan är om Marx var annorlunda eller om han var någon slags Guds sändebud på jorden.

Lögn, Marx fick ingen judisk uppfostran, utan växte upp med upplysningens idéer och fick en klassisk utbildning, både hemma och i skolan.
Citera
2016-09-10, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Lögn, Marx fick ingen judisk uppfostran, utan växte upp med upplysningens idéer och fick en klassisk utbildning, både hemma och i skolan.
Och ändå blev allt så fel som han skrev....
Citera
2016-09-19, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Tyvärr är det faktiskt kommunism vi har idag, den variant som Frankfurtskolan infört genom kulturell subversion. Begreppet "allas lika värde", en marxistisk felöversättning av artikel 1 i FNs deklaration om mänskliga rättigheter, är ett perfekt uttryck för detta faktum. Alla ska vara utbytbara oavsett kön och ursprung. Som myror i en myrstack utan egen identitet. En egalitär anda som banksters vill ha, den nya människan. Problemet är att detta aldrig kan vara ett stabilt tillstånd. Eftersom det existerar så stora biologiska skillnader mellan raser, könen och individer.

Frankfurtskolan är ingen variant på kommunism, vart får du allt ifrån? Okej om du hade skrivit anarko-kommunism som är en variant på hur själva samhället ska organiseras, frankfurtskolan är en kritisk teori som vidareutvecklar tidigare marxistiska ideér (reformism), ingen ekonomisk teori.

Hänvisa till någon litteratur som Marx faktiskt har skrivit som påvisar ditt svammel.

Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jag hävdar bestämt att denna tro på ett fulländat tillstånd är en utpräglat judisk föreställning vilket också färgat av sig på kristendomen. Det indoeuropeiska synsättet är hjulets, ett evigt kretslopp med födelse-död-återfödelse. Vilket stämmer mycket bättre med vad vi idag vet om evolutionen och människans utveckling. Jag ser det här som betydligt mer hoppfullt än något slutstadium, efter Ragnarök uppstår en ny och bättre värld. En process som fortsätter i all evighet, evolutionen upphör inte och i sann nietzscheansk anda kan vi ständigt sätta nya mål att eftersträva. Ett sådant synsätt passar den globala eliten oerhört illa förstås.

Kommunism är slutstadiet på den globala ekonomin. När vi uppnått det pengalösa samhället och alla resurser fördelas efter behov kommer kapitalism vara förlegat på samma sätt som feodalism är förlegat idag och ingen tänker på någon tillbakagång till det gamla feodalism eller slaveriet. Det mänskliga samhället och sociala livet kommer givetvis fortsätta utvecklas, med större frihet att utveckla sin fulla potential och självförverkligande.
Senast redigerad av ekorrerror 2016-09-19 kl. 12:29.
Citera
2016-09-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Frankfurtskolan är ingen variant på kommunism, vart får du allt ifrån? Okej om du hade skrivit anarko-kommunism som är en variant på hur själva samhället ska organiseras, frankfurtskolan är en kritisk teori som vidareutvecklar tidigare marxistiska ideér (reformism), ingen ekonomisk teori.

Hänvisa till någon litteratur som Marx faktiskt har skrivit som påvisar ditt svammel.

Kommunism är slutstadiet på den globala ekonomin. När vi uppnått det pengalösa samhället och alla resurser fördelas efter behov kommer kapitalism vara förlegat på samma sätt som feodalism är förlegat idag och ingen tänker på någon tillbakagång till det gamla feodalism eller slaveriet. Det mänskliga samhället och sociala livet kommer givetvis fortsätta utvecklas, med större frihet att utveckla sin fulla potential och självförverkligande.

Vilket jävla pladdersnack. Visa ett enda kommunistiskt samhälle som värnat frihet och individuell utveckling. Det går ju emot hela idén. Allt handlar om pengar där också, precis som i kapitalismen. För man ser människor som robotar, som dumhuvuden, som likadana osv, som bara har problem med stålar "resurser". Det är inte frihet för fem öre.
Citera
2016-09-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Vilket jävla pladdersnack. Visa ett enda kommunistiskt samhälle som värnat frihet och individuell utveckling. Det går ju emot hela idén. Allt handlar om pengar där också, precis som i kapitalismen. För man ser människor som robotar, som dumhuvuden, som likadana osv, som bara har problem med stålar "resurser". Det är inte frihet för fem öre.

Vilket samhälle värnar frihet och individuell utveckling idag? Din frihet begränsas av din plånbok, såvida du inte är kapitalist och lever av andras arbete. Att arbeta dig rik är en borgerlig saga man indoktrinerar arbetarklassen med, om det stämde så hade väl vårdarbetare, lärare, städare och vaktmästare varit rika och fria att göra vad de vill, istället sliter de ut sig mentalt och fysiskt innan de nått pensionsålder.

Inse att kapitalism är förlegat, det koncentrerar all rikedom i ett fåtals händer medans resten lever i fattigdom. Nu förespråkar jag inte kommunism som det såg ut i USSR eller något diktaturvälde, utan den ekonomiska definitionen av kommunism som är pengalöst, klasslöst och statslöst, produktionen fördelas efter devisen: Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Pengar som betalningsmedel och marknadssystem är otroligt resursslöseri, det tar ej hänsyn till varken miljön eller våra mänskliga behov.
Citera
2016-09-19, 13:16
Medlem
Citat:
Vilket samhälle värnar frihet och individuell utveckling idag? Din frihet begränsas av din plånbok, såvida du inte är kapitalist och lever av andras arbete. Att arbeta dig rik är en borgerlig saga man indoktrinerar arbetarklassen med, om det stämde så hade väl vårdarbetare, lärare, städare och vaktmästare varit rika och fria att göra vad de vill, istället sliter de ut sig mentalt och fysiskt innan de nått pensionsålder.

Inse att kapitalism är förlegat, det koncentrerar all rikedom i ett fåtals händer medans resten lever i fattigdom. Nu förespråkar jag inte kommunism som det såg ut i USSR eller något diktaturvälde, utan den ekonomiska definitionen av kommunism som är pengalöst, klasslöst och statslöst, produktionen fördelas efter devisen: Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Pengar som betalningsmedel och marknadssystem är otroligt resursslöseri, det tar ej hänsyn till varken miljön eller våra mänskliga behov.

Jag menar inte att något typ av existerande samhälle gör det.

Det du kallar frihet är ett skämt Du använder samma resonemang som kapitalisterna men vill inte förstå det.
Citera
2016-09-19, 14:14
Medlem
Citat:
Jag menar inte att något typ av existerande samhälle gör det.

Det du kallar frihet är ett skämt Du använder samma resonemang som kapitalisterna men vill inte förstå det.

Konstiga påståenden du kommer med som du gärna får vidareutveckla om det ska vara ett konstruktivt meningsutbyte.
Citera
2016-09-19, 14:15
Medlem
Citat:
Konstiga påståenden du kommer med som du gärna får vidareutveckla om det ska vara ett konstruktivt meningsutbyte.

Ja allt som inte står i Aftonbladet är konstigt för svensken. Men det är inte mitt problem.
Citera
2016-09-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ja allt som inte står i Aftonbladet är konstigt för svensken. Men det är inte mitt problem.

Vad står inte i Aftonbladet? Förvirringen blir värre...
Citera
2016-09-19, 14:22
Medlem
Citat:
Vad står inte i Aftonbladet? Förvirringen blir värre...

Du har avslöjat att du inte klarar av mer fria diskussioner. Då finns ingen större mening från min sida att försöka heller.
Citera
2016-09-19, 14:25
Medlem
Citat:
Du har avslöjat att du inte klarar av mer fria diskussioner. Då finns ingen större mening från min sida att försöka heller.

OK Stött på konstigare diskussioner, vi ses vid regnbågens slut när revolutionen kommer.
Citera
2016-09-19, 14:44
Medlem
Citat:
OK Stött på konstigare diskussioner, vi ses vid regnbågens slut när revolutionen kommer.

Vid regnbågens slut? Lite kul formulerat.

Blir det någon revolution då? Socialdemokratin har ju som syfte att utarma en sådan "stridsvilja" vänsterut. Vilket man lyckats utmärkt med. För egen del tycker jag det är synd att allting i väst handlar om massorna, eftersom det omöjliggör en "revolution" till gagn för mer privata värden av den typ jag själv tror på. Förenklingar blir hela tiden det styrande, eftersom massorna av människor bara kan samsas kring sådana. Då försvinner allting som rör finstämda ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in