Citat:
Jag tycker att det låter som att man måste vara insatt i andliga frågor, religion etc. för att förstå. Marx själv var ju rabbin så kanske man behöver studera Kabbala eller liknande. Jag tycker det låter ungefär som att världen skulle gå mot mörkare och mer förtryckande i ett första steg, vilket vi ser i Väst och såg i Sovjet. Och att när det gått riktigt långt så är det ett rent helvete, vilket kanske är enligt Guds plan. Och sedan upplöses det mänskliga samhället helt och hållet. Dvs vi bli återigen som djur, utan någon teknik överhuvudtaget, och förmodligen med direktkommunikation med Gud, alternativt att vi vid det laget kan sägas ha Guds medvetande och individuella människor är som Guds händer och fötter. När jag läst om Kabbala så är detta ungefär hur Adam beskrivs. När det gäller att människors strävanden leder till ett helvete och att vi är nyttiga idioter så är det ju bara att se sig omkring för att konstatera att så är fallet med samtliga människor idag. Konstant ekonomisk tillväxt, miljöförstöring, en iphone kan inte existera utan att slavar jobbar under omänskliga förhållanden i olika delar av världen etc. Vi är som ett virus i vårt nuvarande tillstånd. Frågan är om Marx var annorlunda eller om han var någon slags Guds sändebud på jorden.
Lögn, Marx fick ingen judisk uppfostran, utan växte upp med upplysningens idéer och fick en klassisk utbildning, både hemma och i skolan.
Stött på konstigare diskussioner, vi ses vid regnbågens slut när revolutionen kommer.