Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Fast det måste ju smärta dig att det var en fascistisk idè och att väståndsökningarna byggde på exakt det jag beskrivit. Att fackföreningarna håller sig på mattan och är återhållsamma i sina löneökningskrav.
Idéer har inga politiska förtecken. Den svenska samförståndsandan har vi själva klurat ut i det här landet. Om du har några teorier om hur fascismen smugit sig in i svensk arbetarrörelse så får du gärna utveckla detta, det ska bli intressant läsning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Men du borde förkovra dig mer i hur marknader fungerar. Jag hävdar ju inte att företag och kapitalägare ger arbetarna högre reallöner för att de är "snälla" utan för att de måste. Är lönenivån på en marknad för låg så gör företagen övervinster. Detta blir en signal till nya aktörer att etablera sig. Vilket gör att lönerna drivs upp och vinsterna drivs ned.
Intressant. Då förstår jag inte hur lönenivån i HMs fabriker i Bangladesh kan vara ett ämne som upprör många. Om marknaden vore självreglerande på det sätt du beskriver skulle lönerna ligga i topp i alla länder och företagen skulle p g a de höga lönerna närmast ha problem med lönsamheten. Så är det ju inte, som vi alla vet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritik-mot-h-och-m-s-laga-loner
"Samtidigt som klädjätten H&M presenterar nya
miljardvinster kommer kritik som talar om ”
svältlöner” för textilarbetarna."