2015-02-25, 17:01
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Jaha? Detta är ju bara en massa svammel som ej svarar på det jag skriver. Du menar att "judarna" inte hade makten över det monetära systemet när det var strukturerat genom varupengar istället för FIAT? Hur spelar det roll vilket monetärt system som används om vi ska tänka på hur mycket vi eventuellt kan utnyttjas av "judarna"? Båda system innebär våld mot arbetarklassen eftersom att pengar som system bygger på att vi i arbetarklassen skapar mervärde när vi producerar varor. Mervärdet är det värde vi lönearbetare producerar men inte får i lön, detta "döda arbete" som vi kallar för kapital manifesteras sedan i verkligheten genom pengar.

Det jag försöker beskriva för dig är att det monetära systemet vi använder oss av dikteras utifrån produktivkrafternas utveckling, det är dem som tvingar gamla system i graven och tvingar fram nya lösningar för att inte konceptet med pengar ska vara utspelat.

Om du verkligen hade varit emot "judarnas konspiration" så hade du sett samma utveckling som jag gör, det vill säga att det monetära systemet genom produktivkrafternas utveckling har gått mot sin död, varuformen för pengar har avskaffats och det enda som ger dem dess värde är våldet från staten och därmed vår illusion att de har ett värde. Detta system faller samman i och med att nytt värde idag inte tillförs i samma mån från oss lönearbetare eftersom vi inte längre producerar varor utan tjänster, därför måste nytt värde tillföras genom att man helt enkelt lånar värde(arbete från framtiden).

Men istället för att försöka gå bortom pengar så söker du att återupprätta ett system som produktivkrafterna redan sprungit förbi, jag skulle till och med säga att det är omöjligt att göra det du vill göra med pengarna, ingen skulle tro att de verkligen hade något värde. Det skulle leda till valutakrig mellan alla olika nationer precis som innan andra världskriget.
En fascistisk grupp i världen försöker i detta nu faktiskt göra exakt vad du förespråkar, ISIS. De försöker införa varupengar som monetärt system igen, inte ens representativa varupengar utan helt enkelt varupengar i guld, silver, brons. Vi kan kolla hur det går för dem.

Det är intressant hur en svensk fascist och fascisterna i ISIS kommer till samma slutsatser när det handlar om ekonomi, mycket intressant.

"En massa svammel". Den som svamlar är ju du. Tänk om du skulle ta och dra ut skallen ur röven istället och sluta förlita dig på den judiske profeten Karl Marx. Karl Marx var en typisk judisk sagoberättare och det är enkelt för mig att strimla det mesta av hans strunt med hjälp av ren fakta.

Jag har redogjort för bakgrunden till dagens penningsystem med källhänvisningar, däribland Riksbankens egna rapporter. Vad du menar med FIAT-system är något oklart för om du menar FIAT-pengar så är det sådana som inte är kopplade till en real storhet, t.ex guld. I så fall talar vi om endast några decennier tillbaka och max 100 år för för fram till dess rådde nämligen guldmyntfot. USA släppte sin guldpeg för drygt 40 år sedan. Men det du borde mena är fractional reserve banking för däri ligger hela problematiken och det är alltså det jag belyste i mitt föregående inlägg. Med "varupengar" antar jag att du menar pengar som enbart värdemätare och transaktionsmedel. För pengar som en vara uppstod nämligen med fractional reserve banking där priset är räntan utifrån en förment "tidsvärdespreferens". Detta system ÄR judiskt. Banksystemet skapar självt pengar som skulder och tar ut ränta på dessa och rötterna finns alltså i 1600-talets Amsterdam och London.

Du har komplett missförstått såväl penningsystemets historia som funktionssätt samt vad jag föreslår som alternativ. För det första har alltså "produktivkrafterna" inte alls varit beroende av det nuvarande penningsystemet eftersom det skulle ha fungerat mycket bättre med det system jag förordar. Någon koppling till guld vill jag INTE ha, utan en skuld-och räntefri valuta skapad av staten och uppbackad med arbete/produktion. Eftersom detta system redan prövats med stor framgång så vet vi att det fungerar. Det var bl.a så Hjalmar Schacht fick igång Tyskland under 1930-talet, med MEFO-bills. Förövrigt, om du vill jämföra det penningsystem ISIS vill ha så är det snarare likt det libertarianer och Österrikiska skolan föreslår.
Citera
2015-02-25, 17:14
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Nej, jag moraliserar ingenting, jag tjänar rent materiellt som arbetarklass på kommunism. Jag tjänar på att jag får mer att säga till om över produktionen och mitt eget arbete. Det är en ren materiell egoistisk fråga för mig. Jag är kommunist eftersom jag är arbetarklass, hade jag varit kapitalist hade jag uppenbarligen ej varit kommunist då jag ej skulle tjäna på detta.

Alltid lika roligt hur lite ni förstått.

Haha-det är ju för fan än värre. Du har alltså som kommunist ingen som helst moralisk kompass? Ja, jag kan väl säga att när jag läser sånt här så känner jag mig än mer övertygad om att samhällsstyret måste förändras i den riktning jag förespråkar.
Citera
2015-02-27, 12:57
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Nej, jag moraliserar ingenting, jag tjänar rent materiellt som arbetarklass på kommunism. Jag tjänar på att jag får mer att säga till om över produktionen och mitt eget arbete. Det är en ren materiell egoistisk fråga för mig. Jag är kommunist eftersom jag är arbetarklass, hade jag varit kapitalist hade jag uppenbarligen ej varit kommunist då jag ej skulle tjäna på detta.

Alltid lika roligt hur lite ni förstått.

Fantastiskt. Total egoism alltså oberoende av rätt och fel. Jag som brukar vara emot om nån säger att vänstern saknar moral, då jag menar att vänstern just står för en stark, sentimental moral kring detta med jämlikhet och jämställdhet. Kanske måste omvärdera. Men du är bara en individ i.o.f.s
Citera
2015-03-11, 08:08
Medlem
Richard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Vi ska vara ärliga med dig:
Kapitalismen är inte bäst. Det är inte kul att jobba med något man inte vill jobba med eller kliva upp tidigt på morgonen för att tjäna pengar. Men problemet är att om vi inte har kapitalism så har vi diktatur där kommunister styr. För DU kommer aldrig tillåta folk fritt organisera sig, rösta hur som helst, säga vad de vill, köpa och sälja vad de vill med mera. Precis som man får i en kapitalism. Därför är kapitalism ett fungerande system.

Sen dessutom så är kapitalismen ditt problem. Inte vårt. Jag har det redan bra.

Synd att inte planeten tycker det samma..
Citera
2015-03-11, 08:11
Medlem
Richard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Jaha! Så det var USA som dödade alla oliktänkande i Kina Sojvet mfl länder!
Vore skoj om du kunde ge lite mer fakta ang. detta!

Det är väl precis detta dom gör?? När usa skapade järnridån för att censurera alla bra saker i sovjet, alla forskare och uppfinnare som kom på bra saker, usa ville ju utmåla kommunismen som något dåligt vilket vi ju nu vet att det inte är.
Citera
2015-03-11, 08:17
Medlem
Richard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Du är inte så gammal va???
Det är de som du hatar mest som utvecklade internet, dvs USA och dess militära verksamhet.

Det var vanliga snubbar precis som dig och mig som uppfann internet och datorer och program och el för den delen.

Företag eller militären uppfinner ingenting dom stjäl ideer som vanliga människor som du och jag uppfunnit och säljer sedan ideerna vidare till oss igen, samma människor som uppfann ideerna får nu betala för samma ideer.

Fan vi har inte tid att tjafsa mer, planeten går under medan vi håller på att diskutera samma onödiga skit om och om igen!!
Senast redigerad av Richard80 2015-03-11 kl. 08:45.
Citera
2015-03-11, 08:32
Medlem
Richard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
"En massa svammel". Den som svamlar är ju du. Tänk om du skulle ta och dra ut skallen ur röven istället och sluta förlita dig på den judiske profeten Karl Marx. Karl Marx var en typisk judisk sagoberättare och det är enkelt för mig att strimla det mesta av hans strunt med hjälp av ren fakta.

Jag har redogjort för bakgrunden till dagens penningsystem med källhänvisningar, däribland Riksbankens egna rapporter. Vad du menar med FIAT-system är något oklart för om du menar FIAT-pengar så är det sådana som inte är kopplade till en real storhet, t.ex guld. I så fall talar vi om endast några decennier tillbaka och max 100 år för för fram till dess rådde nämligen guldmyntfot. USA släppte sin guldpeg för drygt 40 år sedan. Men det du borde mena är fractional reserve banking för däri ligger hela problematiken och det är alltså det jag belyste i mitt föregående inlägg. Med "varupengar" antar jag att du menar pengar som enbart värdemätare och transaktionsmedel. För pengar som en vara uppstod nämligen med fractional reserve banking där priset är räntan utifrån en förment "tidsvärdespreferens". Detta system ÄR judiskt. Banksystemet skapar självt pengar som skulder och tar ut ränta på dessa och rötterna finns alltså i 1600-talets Amsterdam och London.

Du har komplett missförstått såväl penningsystemets historia som funktionssätt samt vad jag föreslår som alternativ. För det första har alltså "produktivkrafterna" inte alls varit beroende av det nuvarande penningsystemet eftersom det skulle ha fungerat mycket bättre med det system jag förordar. Någon koppling till guld vill jag INTE ha, utan en skuld-och räntefri valuta skapad av staten och uppbackad med arbete/produktion. Eftersom detta system redan prövats med stor framgång så vet vi att det fungerar. Det var bl.a så Hjalmar Schacht fick igång Tyskland under 1930-talet, med MEFO-bills. Förövrigt, om du vill jämföra det penningsystem ISIS vill ha så är det snarare likt det libertarianer och Österrikiska skolan föreslår.

Du måste först och främst förstå att vi är på samma sida.

Sedan måste du förstå vem den egentliga fienden är.

Den egentliga fienden är bankerna som lurar oss och har satt oss i ett sånt djupt slaveri efter pengar som ingen egentligen behöver eftersom allting vi behöver är ju gratis, solen och planeten jorden fixar all mat vi någonsin kommer att behöva till en ett minimalt arbete ca 2 månaders arbete per år.

Storföretagen är vår fiende nummer 2. Storföretagen skär ner våra regnskogar, förgiftar våra hav och släpper ut enorma mängder gifter i våran luft.

Varför tror du inte nyheterna visar något om detta på tv? Varför ser vi inga program om detta, som ju är det viktigaste utav allting just nu??

Jo för att Bonniersfamiljen äger och styr all vesäntlig media, Bonniersfamiljen bestämmer till och med vad våra barn får lära sig i skolan, och den judiska Bonniersfamiljen är direktstyrt utav den judiska Rothchildfamiljen i usa.
Du vet samma Rothchildfamilj som äger federal reserve och världsbanken, kort sagt Familjen Rothchild kontrollerar dollarn, du vet valutan som alla andra länders valuta är kopplad till.

Dom länder som inte vill koppla sin valuta till dollarn eller till oljefaten som alltid köps i dollar, så krigar usa ner dom.

Så du förstår, vi är alla på samma sida i det här, för att dessa familjer håller på att utplåna våran planet i sin jakt på makt och rikedomar.

Medan du och jag står här och tjafsar om småsaker.
Senast redigerad av Richard80 2015-03-11 kl. 08:44.
Citera
2015-03-11, 19:41
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard80
Det är väl precis detta dom gör?? När usa skapade järnridån för att censurera alla bra saker i sovjet, alla forskare och uppfinnare som kom på bra saker, usa ville ju utmåla kommunismen som något dåligt vilket vi ju nu vet att det inte är.

Den gängse historiebeskrivningen målar en annan bild, en bild av att Sovjetunionen och dess allierade satte upp en hårdbevakad gräns mot väst för att hindra människor att fly från det kommunistiska helvetet.
Citera
2015-03-11, 22:54
Medlem
Slints avatar
Kommunismen har dödat 150 miljoner människor. Behöver man säga mer? Bra mycket värre än nazismen.
Citera
2015-03-12, 08:39
Medlem
Richard80s avatar
Än en gång: Det har aldrig funnits någon kommunistisk stat. Läser du inte inledningen till tråden eller??

Sedan kan du ju fråga dig hur många miljoner människor kapitalismen dödar varje år än idag, titta bara på usa där små barn är ute och tigger på gatorna. Människor dör varje dag utav svält och sjukdomar för att dom inte har råd med rätt medicin.

I somalia dör varje dag flera tusen människor av svält, samma sak i indien och andra kapitalistiska länder fortfarande än idag!!
Senast redigerad av Richard80 2015-03-12 kl. 08:42.
Citera
2015-03-12, 10:07
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard80

Du måste först och främst förstå att vi är på samma sida.

Sedan måste du förstå vem den egentliga fienden är.

Den egentliga fienden är bankerna som lurar oss och har satt oss i ett sånt djupt slaveri efter pengar som ingen egentligen behöver eftersom allting vi behöver är ju gratis, solen och planeten jorden fixar all mat vi någonsin kommer att behöva till en ett minimalt arbete ca 2 månaders arbete per år.

Storföretagen är vår fiende nummer 2. Storföretagen skär ner våra regnskogar, förgiftar våra hav och släpper ut enorma mängder gifter i våran luft.

Varför tror du inte nyheterna visar något om detta på tv? Varför ser vi inga program om detta, som ju är det viktigaste utav allting just nu??

Jo för att Bonniersfamiljen äger och styr all vesäntlig media, Bonniersfamiljen bestämmer till och med vad våra barn får lära sig i skolan, och den judiska Bonniersfamiljen är direktstyrt utav den judiska Rothchildfamiljen i usa.
Du vet samma Rothchildfamilj som äger federal reserve och världsbanken, kort sagt Familjen Rothchild kontrollerar dollarn, du vet valutan som alla andra länders valuta är kopplad till.

Dom länder som inte vill koppla sin valuta till dollarn eller till oljefaten som alltid köps i dollar, så krigar usa ner dom.

Så du förstår, vi är alla på samma sida i det här, för att dessa familjer håller på att utplåna våran planet i sin jakt på makt och rikedomar.

Medan du och jag står här och tjafsar om småsaker.

Att det är den internationella bankkartellen som är den stora fienden råder det inte ett uns av tvivel om. Det är exakt det jag försökt förklara för Arbetarmakten.

Sen skulle jag hävda att det är själva det ekonomiska systemet snarare än storföretagen som är fiende nr 2. I sin tur är det banksystemet som skapat det ekonomiska systemet. Maximal evig ekonomisk tillväxt är förutsättningen för ständig kredittillväxt i banksystemet och det kräver befolkningsökningar och migrationer samt medför överutnyttjande av jordens resurser. Här måste man förklara för vanliga människor också för det är även deras krav på årliga konsumtionsökningar som driver utvecklingen. Om vi istället skulle ha en produktivitetsbaserad ekonomisk tillväxt med ekologi som överordnat mål så löser man problemet utan att vanliga människor behöver erfara alltför dramatiska förändringar. Därefter kan man förhoppningsvis successivt förändra psykologin hos människor så att det förstår att det inte är nödvändigt att varje år öka sin reala konsumtion med 2-3%.
Citera
2015-03-12, 13:38
Medlem
Richard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Att det är den internationella bankkartellen som är den stora fienden råder det inte ett uns av tvivel om. Det är exakt det jag försökt förklara för Arbetarmakten.

Sen skulle jag hävda att det är själva det ekonomiska systemet snarare än storföretagen som är fiende nr 2. I sin tur är det banksystemet som skapat det ekonomiska systemet. Maximal evig ekonomisk tillväxt är förutsättningen för ständig kredittillväxt i banksystemet och det kräver befolkningsökningar och migrationer samt medför överutnyttjande av jordens resurser. Här måste man förklara för vanliga människor också för det är även deras krav på årliga konsumtionsökningar som driver utvecklingen. Om vi istället skulle ha en produktivitetsbaserad ekonomisk tillväxt med ekologi som överordnat mål så löser man problemet utan att vanliga människor behöver erfara alltför dramatiska förändringar. Därefter kan man förhoppningsvis successivt förändra psykologin hos människor så att det förstår att det inte är nödvändigt att varje år öka sin reala konsumtion med 2-3%.

Ja vi har ju en liten elit som gynnas utav den här situationen som vi har idag med övergödda hav, och en koldioxidhalt som garanterat kommer att utplåna hela våran civilisation.

Och denna lilla eliten kan ändra denna hemska utvecklingen imorgon, det enda eliten behöver göra är att visa sanningen på deras medier, nyheter och tidningar.

Säg som det är, att när vi överproducerar förstör vi planeten och får enorma och giftiga sopberg. När vi kör bil, bränner kol eller andra fossila bränslen eller flyger flygplan höjer vi halten utav koldioxid i atmosfären till en oåterhämtlig nivå, detta är verkligen akut!

Varje gång ett företag gör reklam för en produkt bidrar detta företaget till mord och utrotning på våra släktingar, alltså andra arter på denna planeten, oss inkluderat, för att det är ju vi som är tvingade till att producera all denna skit till företagen, annars så dör vi ju utan deras pengar och deras mat.

Om bara medierna, tv kanalerna, nyheterna och tidningarna visade vad som verkligen pågår och hur den livsstilen som eliten har tvingat på oss förstör planeten, så skulle människor garanterat förstå detta och sluta överkonsumera direkt.

Men problemet är ju att eliten äger i stort sett all vesäntlig media och eliten visar och väljer endast ut den information som gynnar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in