Citat:
Jaha? Detta är ju bara en massa svammel som ej svarar på det jag skriver. Du menar att "judarna" inte hade makten över det monetära systemet när det var strukturerat genom varupengar istället för FIAT? Hur spelar det roll vilket monetärt system som används om vi ska tänka på hur mycket vi eventuellt kan utnyttjas av "judarna"? Båda system innebär våld mot arbetarklassen eftersom att pengar som system bygger på att vi i arbetarklassen skapar mervärde när vi producerar varor. Mervärdet är det värde vi lönearbetare producerar men inte får i lön, detta "döda arbete" som vi kallar för kapital manifesteras sedan i verkligheten genom pengar.
Det jag försöker beskriva för dig är att det monetära systemet vi använder oss av dikteras utifrån produktivkrafternas utveckling, det är dem som tvingar gamla system i graven och tvingar fram nya lösningar för att inte konceptet med pengar ska vara utspelat.
Om du verkligen hade varit emot "judarnas konspiration" så hade du sett samma utveckling som jag gör, det vill säga att det monetära systemet genom produktivkrafternas utveckling har gått mot sin död, varuformen för pengar har avskaffats och det enda som ger dem dess värde är våldet från staten och därmed vår illusion att de har ett värde. Detta system faller samman i och med att nytt värde idag inte tillförs i samma mån från oss lönearbetare eftersom vi inte längre producerar varor utan tjänster, därför måste nytt värde tillföras genom att man helt enkelt lånar värde(arbete från framtiden).
Men istället för att försöka gå bortom pengar så söker du att återupprätta ett system som produktivkrafterna redan sprungit förbi, jag skulle till och med säga att det är omöjligt att göra det du vill göra med pengarna, ingen skulle tro att de verkligen hade något värde. Det skulle leda till valutakrig mellan alla olika nationer precis som innan andra världskriget.
En fascistisk grupp i världen försöker i detta nu faktiskt göra exakt vad du förespråkar, ISIS. De försöker införa varupengar som monetärt system igen, inte ens representativa varupengar utan helt enkelt varupengar i guld, silver, brons. Vi kan kolla hur det går för dem.
Det är intressant hur en svensk fascist och fascisterna i ISIS kommer till samma slutsatser när det handlar om ekonomi, mycket intressant.
Det jag försöker beskriva för dig är att det monetära systemet vi använder oss av dikteras utifrån produktivkrafternas utveckling, det är dem som tvingar gamla system i graven och tvingar fram nya lösningar för att inte konceptet med pengar ska vara utspelat.
Om du verkligen hade varit emot "judarnas konspiration" så hade du sett samma utveckling som jag gör, det vill säga att det monetära systemet genom produktivkrafternas utveckling har gått mot sin död, varuformen för pengar har avskaffats och det enda som ger dem dess värde är våldet från staten och därmed vår illusion att de har ett värde. Detta system faller samman i och med att nytt värde idag inte tillförs i samma mån från oss lönearbetare eftersom vi inte längre producerar varor utan tjänster, därför måste nytt värde tillföras genom att man helt enkelt lånar värde(arbete från framtiden).
Men istället för att försöka gå bortom pengar så söker du att återupprätta ett system som produktivkrafterna redan sprungit förbi, jag skulle till och med säga att det är omöjligt att göra det du vill göra med pengarna, ingen skulle tro att de verkligen hade något värde. Det skulle leda till valutakrig mellan alla olika nationer precis som innan andra världskriget.
En fascistisk grupp i världen försöker i detta nu faktiskt göra exakt vad du förespråkar, ISIS. De försöker införa varupengar som monetärt system igen, inte ens representativa varupengar utan helt enkelt varupengar i guld, silver, brons. Vi kan kolla hur det går för dem.
Det är intressant hur en svensk fascist och fascisterna i ISIS kommer till samma slutsatser när det handlar om ekonomi, mycket intressant.
"En massa svammel". Den som svamlar är ju du. Tänk om du skulle ta och dra ut skallen ur röven istället och sluta förlita dig på den judiske profeten Karl Marx. Karl Marx var en typisk judisk sagoberättare och det är enkelt för mig att strimla det mesta av hans strunt med hjälp av ren fakta.
Jag har redogjort för bakgrunden till dagens penningsystem med källhänvisningar, däribland Riksbankens egna rapporter. Vad du menar med FIAT-system är något oklart för om du menar FIAT-pengar så är det sådana som inte är kopplade till en real storhet, t.ex guld. I så fall talar vi om endast några decennier tillbaka och max 100 år för för fram till dess rådde nämligen guldmyntfot. USA släppte sin guldpeg för drygt 40 år sedan. Men det du borde mena är fractional reserve banking för däri ligger hela problematiken och det är alltså det jag belyste i mitt föregående inlägg. Med "varupengar" antar jag att du menar pengar som enbart värdemätare och transaktionsmedel. För pengar som en vara uppstod nämligen med fractional reserve banking där priset är räntan utifrån en förment "tidsvärdespreferens". Detta system ÄR judiskt. Banksystemet skapar självt pengar som skulder och tar ut ränta på dessa och rötterna finns alltså i 1600-talets Amsterdam och London.
Du har komplett missförstått såväl penningsystemets historia som funktionssätt samt vad jag föreslår som alternativ. För det första har alltså "produktivkrafterna" inte alls varit beroende av det nuvarande penningsystemet eftersom det skulle ha fungerat mycket bättre med det system jag förordar. Någon koppling till guld vill jag INTE ha, utan en skuld-och räntefri valuta skapad av staten och uppbackad med arbete/produktion. Eftersom detta system redan prövats med stor framgång så vet vi att det fungerar. Det var bl.a så Hjalmar Schacht fick igång Tyskland under 1930-talet, med MEFO-bills. Förövrigt, om du vill jämföra det penningsystem ISIS vill ha så är det snarare likt det libertarianer och Österrikiska skolan föreslår.
Total egoism alltså oberoende av rätt och fel. Jag som brukar vara emot om nån säger att vänstern saknar moral, då jag menar att vänstern just står för en stark, sentimental moral kring detta med jämlikhet och jämställdhet. Kanske måste omvärdera. Men du är bara en individ i.o.f.s