Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
"En massa svammel". Den som svamlar är ju du. Tänk om du skulle ta och dra ut skallen ur röven istället och sluta förlita dig på den judiske profeten Karl Marx. Karl Marx var en typisk judisk sagoberättare och det är enkelt för mig att strimla det mesta av hans strunt med hjälp av ren fakta.
Jag har redogjort för bakgrunden till dagens penningsystem med källhänvisningar, däribland Riksbankens egna rapporter. Vad du menar med FIAT-system är något oklart för om du menar FIAT-pengar så är det sådana som inte är kopplade till en real storhet, t.ex guld. I så fall talar vi om endast några decennier tillbaka och max 100 år för för fram till dess rådde nämligen guldmyntfot. USA släppte sin guldpeg för drygt 40 år sedan. Men det du borde mena är fractional reserve banking för däri ligger hela problematiken och det är alltså det jag belyste i mitt föregående inlägg. Med "varupengar" antar jag att du menar pengar som enbart värdemätare och transaktionsmedel. För pengar som en vara uppstod nämligen med fractional reserve banking där priset är räntan utifrån en förment "tidsvärdespreferens". Detta system ÄR judiskt. Banksystemet skapar självt pengar som skulder och tar ut ränta på dessa och rötterna finns alltså i 1600-talets Amsterdam och London.
Du har komplett missförstått såväl penningsystemets historia som funktionssätt samt vad jag föreslår som alternativ. För det första har alltså "produktivkrafterna" inte alls varit beroende av det nuvarande penningsystemet eftersom det skulle ha fungerat mycket bättre med det system jag förordar. Någon koppling till guld vill jag INTE ha, utan en skuld-och räntefri valuta skapad av staten och uppbackad med arbete/produktion. Eftersom detta system redan prövats med stor framgång så vet vi att det fungerar. Det var bl.a så Hjalmar Schacht fick igång Tyskland under 1930-talet, med MEFO-bills. Förövrigt, om du vill jämföra det penningsystem ISIS vill ha så är det snarare likt det libertarianer och Österrikiska skolan föreslår.
Nej, du har inte förstått någonting, kan ni inte iallafall läsa på innan ni ger er in i en ekonomisk debatt? Hur fan får du det till att vi har varupengar idag, det är precis det vi inte har. Det jag försökt förklara för dig i några inlägg nu men du verkar ju inte ens förstått de mest simpla samband jag presenterar för dig. Istället måste du gå till reträtt tillbaka in i dina löjliga konspirationsteorier om judar, helt enkelt för att du inte förstår vad du pratar om. Du behöver konspirationen för att dina tankegångar ska kunna hänga ihop, allt du inte kan förklara kan du bara kasta in i konspirationsteorin.
Du är helt ointresserad av att förstå enkla samband eftersom det skulle innebära att du skulle vara tvungen att kasta ut din världsbild och dina förenklingar genom dina konspirationsteorier. Jag vet inte om det är en ovilja att förstå eller om du helt enkelt är inkapabel, men det skulle göra dig gott att försöka skapa dig en mer materialistisk världsbild för att förstå den materiella världen och dess ekonomiska samband och effekter.
Om du vill avskaffa skuld så vill du avskaffa kapitalism eftersom kapitalism bygger på skuld och lån för att skapa tillväxt. Det är en materialistisk verklighet inom kapitalism, det du förordar är alltså avskaffandet av kapitalism genom att helt enkelt bryta sönder systemet utan att ersätta det med något annat.
Precis som med ISIS gör er oförståelse av hur kapitalism fungerar att ni helt omedvetet är villiga att kasta människan tillbaka in i barbariet.