2014-07-27, 19:41
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka1991
Nu, tre år senare, har jag rest troligtvis mer än 99% av världens 22-åringar. Jag har haft dom tre bästa åren i mitt liv och träffat så mycket människor som jag aldrig kommer glömma. Jag har minnen som kommer att bestå resten av livet.

OK, jag ska försöka ge ett ärligt svar och inte en massa raljerande som jag sett du fått hittills. Det var helt jävla rätt gjort. Som du själv säger har du fått uppleva något de flesta aldrig kommer få uppleva. Säkerligen har du en del "informell utbildning" som kommer av att ha lärt känna en massa nya människor och hantera en massa främmande situationer. OK, du får inga betyg för det, men erfarenheterna har du kvar.

Dessutom är du ung än. 22 år är rena barnrumpan och du har gott om tid på dig att etablera dig här hemma i Sverige (om du nu vill det) med utbildning och jobb. Det finns gott om 30-åringar som inte har vare sig vettig utbildning eller jobb idag och de har inte sett världen på det sätt du gjort utan spelat WoW på vardagarna och supit om helgerna. Du är i en mycket bättre position än dem.

Jag tycker du gjort helt rätt. Jag önskar att jag gjorde detsamma när jag var ung. Hoppas du fick knulla en del också!
Citera
2014-07-27, 19:43
Medlem
Helt rätt att investera i livsglädje. Det är inte den med mest pengar på kontot som vinner när man dör.
Men gör det med sunt förnuft!
Citera
2014-07-27, 20:09
Medlem
Jag är mest imponerad av att 175k räckte till alla dessa resor/uppehälle i tre år. Oftast brukar det behövas en del pengar i Thailand/Asien för att det skall vara "time of your life" då allt handlar om pengar där. Själv brände jag 125k på några månader i Asien. Hade också kul bör tilläggas. Så helt rätt gjort!
Citera
2014-07-27, 20:17
Medlem
bergochdals avatar
Du ville resa och har antagligen fått en massa fina minnen av ditt resande. Pengar kan du alltid få in igen om du verkligen vill.
Citera
2014-07-27, 20:20
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Jag sa upp mig från jobbet, avvecklade mitt företag och köpte en enkel biljett till Bangkok. Nu, tre år senare, har jag rest troligtvis mer än 99% av världens 22-åringar. Jag har haft dom tre bästa åren i mitt liv och träffat så mycket människor som jag aldrig kommer glömma. Jag har minnen som kommer att bestå resten av livet.
Du svarar här på din egen fråga. Självklart gjorde du rätt val. Det är knappast något som hindrar dig från att börja plugga eller jobba nu som 22-åring.
Citera
2014-07-27, 20:25
Medlem
heiss avatar
Fick du ligga ngt på dina resor? Vad var det för företag du hade?
Citera
2014-07-27, 20:30
Bannlyst
Luktar som troll men men, bortser vi från det så var det bästa du kunde göra är att resa som ung och utforska världen.
Citera
2014-07-27, 20:38
Medlem
Findmucks avatar
Jag tycker du la pengarna på något vettigt, resa och leva livet är ju något man ska göra i ung ålder om man kan. Du har ju tagit studenten också, nu är det ju bara att du tar och hittar dig ett jobb eller pluggar vidare
Citera
2014-07-27, 20:40
Medlem
Longiness avatar
"Resor är det enda du kan köpa som gör dig rikare"
Lite så är det faktiskt. Jobba hårt här hemma nu så du kan fara ut och resa igen.
Citera
2014-07-27, 20:41
Medlem
Det var det bästa du kunde göra. Jag skulle göra det igen och igen oavsett min ålder om jag hade haft 200k på kontot. Att sitta hemma på en spik är ingenting mot att träffa nya människor varje dag. Fuck familjelivet under dina 20-39. Det är gjort för monotona personer som är villiga att offra 19 år på att sitta hemma och vänta på att ett barn växer upp. Åk till Norge skaffa ett nytt jobb och res igen om ett par månader.
Citera
2014-07-27, 20:41
Medlem
Aktuells avatar
Det senaste året har jag bränt i runda slängar 50K på fester, framförallt i Stockholm. Var det värt så här i efterhand? Nja egentligen inte, hade lätt kunnat få det femdubbla genom aktier eller liknande. Har jag fått minnen och vänner från livet? Ja, så på sätt och vis var det ändå värt beroende på hur man mäter.

Är du en materiell person så var det givetvis inte värt men då är det få saker bortsett från pengar och prestige värt. Du vet själv bäst vad du är för slags person och du verkar hursomhelst "lekt" tillräckligt nu och verkar känna dig mogen för att jobba eller fortsätta studera?
Citera
2014-07-27, 20:42
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
När jag tog studenten för tre år sedan hade jag i runda slängar 200k. Jag hade dessutom ett eget företag som jag startade när jag var 16 och utöver det ett extrajobb.

Jag sa upp mig från jobbet, avvecklade mitt företag och köpte en enkel biljett till Bangkok. Nu, tre år senare, har jag rest troligtvis mer än 99% av världens 22-åringar. Jag har haft dom tre bästa åren i mitt liv och träffat så mycket människor som jag aldrig kommer glömma. Jag har minnen som kommer att bestå resten av livet.

Jag kom precis hem från USA. Av mina ursprungliga 200k har jag ca. 25k kvar. Jag har inget jobb och ingen utbildning (detta är inte riktigt sant, men vi utgår ifrån det).

Om jag inte hade gjort valet att resa är det möjligt att jag hade varit miljonär nu (om jag fortsatt göra kloka investeringar och vara lika driven som jag var).

Jag är mest intresserad av era tankar. Är jag en idiot eller hade ni gjort samma val? Jag känner lite ångest nu eftersom jag är lika fattig som jag var när jag var 13 år gammal.

Det enda de flesta ångrar på dödsbädden är att de inte rest mer. Själv är jag 32 och ångrar redan att jag inte hunnit resa mer. Så nej det tycker jag inte, men det är väl kanske lite väl gravt att gå loss som du gjort, men jag skulle nog säga att du bara gick all in och har nu skaffat dig fantastiska minnen för livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in